Gå til innhold

Flere som har sluttet med snus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Regner med at det kanskje er flere som sluttet med snus på nyåret? Jeg måtte bli ferdig med en nattevaktshelg først, så er 4 dager uten snus nå. Kun litt nattesvette som abstinens, og ellers litt følsom og grinete. Suget kommer og går.

 

Hvordan går det med dere andre som slutter? Hvor lenge har dere vært uten, og hvor lenge brukte dere snus? 

Anonymkode: c5b88...bb0

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer, hvordan går det? Sluttet 1. januar, så 9 dager uten nå! Har svettet skikkelig på natten og er mer emosjonell enn ellers. Blir også ekstra irritert på lyder om dagen, smatting, høylytt pusting osv.. Kjenner sug noen ganger, men er mer motivert enn å falle for fristelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willi2 skrev (På 10.1.2021 den 1.08):

Gratulerer, hvordan går det? Sluttet 1. januar, så 9 dager uten nå! Har svettet skikkelig på natten og er mer emosjonell enn ellers. Blir også ekstra irritert på lyder om dagen, smatting, høylytt pusting osv.. Kjenner sug noen ganger, men er mer motivert enn å falle for fristelsen!

Så flink du er! Fortsatt snusfri, 8 dager og 9t nå. Nattesvetten ga seg samme natt som jeg startet tråden, og var vel emosjonell og grinete frem til nå nylig. Kunne begynne å gråte uten videre, eller for noe så lite som at kjæresten spurte hvorfor jeg ikke tok med søpla når jeg hadde vært ute av leiligheten. 

 

Men har ikke falt for fristelsen, til tross for at kjæresten har vært både på nattevakter og senvakter og tanken om at "nå er det jo ingen som finner ut av det hvis jeg kjøper en boks og snuser når jeg er alene". Kjenner vel suget et par ganger om dagen. Det vil vi nok gjøre en stund, venninnen min sluttet for et år siden og sliter enda med sug 😅

Anonymkode: c5b88...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Det har faktisk vært overraskende lett. Tidligere har jeg slitt ordentlig når jeg har prøvd å slutte, tror jeg er veldig mentalt innstilt på at det ikke lenger er meg og snusen. Veldig godt jobbet selv! Man blir en humørball i starten. Kjente det også i dag, tror det kommer til å ta mer tid for meg før psyken er helt i vater igjen.

Andre ting jeg har merket til nå (11 dager og 20t) er også at:

- Overleppen min er blitt mer symetrisk. Den var tynnere og ofte nesten hvit der snusen lå. 

- Oftere forstoppet (sorry om det er for mye info haha)

- Fortsatt grinete og sur, men ikke like mye 

- Sliter med å sove, men mindre klam om natten. 

Satser på at dette er ting som gir seg. Har du noen andre fysiske/ psykiske symptomer? Hvor lenge snuste du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet mye med det samme som dere angående søvn og svette. Var ikke irritabel, men ble litt svimmel i starten. Etter 14 dager ca. så gikk jeg inn i en mer depressiv og angstfull periode. Begynte å gråte av banale ting (hadde ikke grått på mange mange år), og fikk lette angstplager. Varte ca. 2 måneder, så var alt bra. Men slet faktisk ikke med sug etter snus. Ikke i det hele tatt. 

Det skal sies at jeg mistenker at jeg var overfølsom ovenfor nikotin, og reagerte derfor sterkere enn normalt på den bråe seponeringen. Jeg var jo så dum at jeg økte dosene måneden før fordi jeg hadde planlagt å slutte. Du vet, "snuse seg opp"-opplegg. Det gjorde meg mer avhengig rett før jeg sluttet. 

Anonymkode: c7909...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, svimmelhet her også og litt mer vimsete enn ellers. Men angst? Huff! Hvor lenge hadde du snust da? Og hvor lenge siden er det du sluttet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willi2 skrev (2 minutter siden):

Ja, svimmelhet her også og litt mer vimsete enn ellers. Men angst? Huff! Hvor lenge hadde du snust da? Og hvor lenge siden er det du sluttet? 

Hadde snust i 8 år. 3 år siden nå. 

Svimmel og vimsete, ja. Følte meg også energisk. Opptrådde som en duracellkanin på jobb, klarte ikke sitte i ro. Og kvalm! 

Depressiv med angst etter 2-3 uker som varte i et par måneder. Men igjen, jeg tror jeg er overfølsom for nikotin, for det er vel ikke normalt å reagere såå sterkt psykisk som det jeg gjorde. Trøsten er at det er forbigående, HVIS du opplever det. Og kanskje det viktigste av alt, du VET hva disse depressive følelsene og angsten skyldes ettersom jeg sier at du KAN oppleve det. Jeg skjønte ikke at det var relatert til snus, så jeg trodde det hadde raknet for meg psykisk. Men etter å tilslutt ha konsultert med en erfaren og seriøs lege så fikk jeg beskjed om at dette kunne skje av snus, og derav roet jeg meg. Så gikk det etterhvert over av seg selv. Bare ta det med ro du, jeg tror størsteparten som slutter med snus ikke får noe av dette i den graden jeg hadde det. 

Anonymkode: c7909...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært uten snus i litt over 3 år. Jeg var veldig langt nede psykisk de første ukene og sleit veldig. Hadde få fysiske abstinenser. Savner ikke snus den dag i dag og kunne aldri tenkt meg å begynne igjen. Den første måneden var blytung, men kommer du deg gjennom den så går det bra. Jeg var også veldig motivert til å slutte, slutta for helsen sin del. 

Anonymkode: aba82...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde snust i 8 år. 3 år siden nå. 

Svimmel og vimsete, ja. Følte meg også energisk. Opptrådde som en duracellkanin på jobb, klarte ikke sitte i ro. Og kvalm! 

Depressiv med angst etter 2-3 uker som varte i et par måneder. Men igjen, jeg tror jeg er overfølsom for nikotin, for det er vel ikke normalt å reagere såå sterkt psykisk som det jeg gjorde. Trøsten er at det er forbigående, HVIS du opplever det. Og kanskje det viktigste av alt, du VET hva disse depressive følelsene og angsten skyldes ettersom jeg sier at du KAN oppleve det. Jeg skjønte ikke at det var relatert til snus, så jeg trodde det hadde raknet for meg psykisk. Men etter å tilslutt ha konsultert med en erfaren og seriøs lege så fikk jeg beskjed om at dette kunne skje av snus, og derav roet jeg meg. Så gikk det etterhvert over av seg selv. Bare ta det med ro du, jeg tror størsteparten som slutter med snus ikke får noe av dette i den graden jeg hadde det. 

Anonymkode: c7909...4d3

Jeg gjorde det, så du er ikke alene. Jeg var mildt sagt helt idiot i en måned... Grein for ingenting og det var bare styr. 

Anonymkode: aba82...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det gikk over? Når jeg tenker meg om så hadde jeg et øyeblikk for noen dager siden der jeg tenkte "er noe av dette ekte?" og det var veldig rart, ble litt skremt. Det kan jo ha sammenheng med snusslutten da? 

Hvordan kjenner du deg i dag 3 år etter? Var du annerledes da du snuste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gjorde det, så du er ikke alene. Jeg var mildt sagt helt idiot i en måned... Grein for ingenting og det var bare styr. 

Anonymkode: aba82...38a

Takk gud for at jeg ikke er alene ;) Skrev om noe lignende i en tråd tidligere på KG, og da fikk jeg tilbake at jeg var garantert en psykiatripasient som grunnlag fra før av. 

Grein av alt. Grein av ting som hadde skjedd for mange år siden, og som ikke hadde skjedd meg enda. Grein for at folk som lever kom en dag til å dø, og grein for at gulvmatta hadde brettet seg i kanten. Så ble jeg etter hvert sykt stressa med angst og nervøsitet. Men så plutselig en dag så merket jeg bedring. Og iløpet av kort tid så var ting normalisert. 

Anonymkode: c7909...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willi2 skrev (Akkurat nå):

Men det gikk over? Når jeg tenker meg om så hadde jeg et øyeblikk for noen dager siden der jeg tenkte "er noe av dette ekte?" og det var veldig rart, ble litt skremt. Det kan jo ha sammenheng med snusslutten da? 

Hvordan kjenner du deg i dag 3 år etter? Var du annerledes da du snuste?

Gikk over etter et par måneder hos meg, og det er å betrakte som "lang tid", vil jeg si. 

Uvirkelighetsfølelse er normalt! 

Det viktigste du kan gjøre nå er å normalisere alt som møter deg. Av psykiske og fysiske reaksjoner. Heng alt på snusslutten. Etter 3 måneder kan du slippe opp denne snusknaggen, og ta eventuelle plager seriøst, hvis du har noen. For da er det ikke snusslutt lenger som er skylden. 

Jeg var helt fin 4-5 måneder etter snusslutten. Og har vært det siden. Normal, på en behagelig måte. Føler meg ikke som en snusslave lenger, og føler meg rolig og kvikk, på en måte jeg ikke gjorde når jeg snuste. 

Anonymkode: c7909...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha jeg må le litt av alt du gråt for, at teppekanten hadde brett 😂  Men det er ikke så rart når man er vant til daglig kunstig tilførsel av dopamin og andre positive signalstoffer til hjernen og plutselig stopper. Man er jo vant til å få en boost flere ganger for dagen. Rart at det ikke er mer snakket om hvilke konsekvenser snus kan gi ved snusslutt. Selv om jeg leser at det er vanlig å bli hissig og irritabel, så har jeg ikke funnet så masse om angst (eller uvirkelighetsfølelse, vimsethet osv) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willi2 skrev (2 minutter siden):

Haha jeg må le litt av alt du gråt for, at teppekanten hadde brett 😂  Men det er ikke så rart når man er vant til daglig kunstig tilførsel av dopamin og andre positive signalstoffer til hjernen og plutselig stopper. Man er jo vant til å få en boost flere ganger for dagen. Rart at det ikke er mer snakket om hvilke konsekvenser snus kan gi ved snusslutt. Selv om jeg leser at det er vanlig å bli hissig og irritabel, så har jeg ikke funnet så masse om angst (eller uvirkelighetsfølelse, vimsethet osv) 

Hehe, disse gråteanfallene kom ut av det blå, og av helt banale ting. Så vær obs på det :) 

Ja ikke sant! Man har opprettholdt en kjemisk balanse i hjernen med snus i mange år, og når man da slutter brått så blir man litt koko. 

Fordi folk flest reagerer ikke på denne måten. Dem slutter, og så glemmer dem av at dem har sluttet, bare med et lite sug etter snus. Mens noen reagerer sterkere. Ofte så "sent", altså 3-4 uker etter seponering, at du ikke blir trodd når du sier at du reagerer slik som dette. Angst går vel under "nervøsitet, hissig, irritabel" osv. Jeg fikk skikkelig angst, og nervøsitet. Men samtidig ble jeg preget av meg selv, altså, jeg skjønte jo ikke hva som skjedde med meg, så det forsterket nok angsten også. 

Anonymkode: c7909...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg plutselig litt smått nervøs her, men får ikke håpe det skjer! Veldig glad for å bli informert om at det kan skje om det skulle skje, så takk for det! Det viktigste er uansett helsen og alle pengene man sparer, så lenge man blir seg selv igjen etter noen måneder 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Willi2 skrev (2 minutter siden):

Nå ble jeg plutselig litt smått nervøs her, men får ikke håpe det skjer! Veldig glad for å bli informert om at det kan skje om det skulle skje, så takk for det! Det viktigste er uansett helsen og alle pengene man sparer, så lenge man blir seg selv igjen etter noen måneder 😁

Bare slapp av du. Ta det som møter deg. Det kan hende alt går bare godt med deg selv om jeg og en til hadde det litt verre! Men hvis du skulle møte på noe så vet du hvorfor, og så vet du at det går relativt fort over. Du blir ikke permanent "skadet" av litt abstinenser. Hold ut, du er godt i gang! 

Anonymkode: c7909...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willi2 skrev (12 timer siden):

Takk! Det har faktisk vært overraskende lett. Tidligere har jeg slitt ordentlig når jeg har prøvd å slutte, tror jeg er veldig mentalt innstilt på at det ikke lenger er meg og snusen. Veldig godt jobbet selv! Man blir en humørball i starten. Kjente det også i dag, tror det kommer til å ta mer tid for meg før psyken er helt i vater igjen.

Andre ting jeg har merket til nå (11 dager og 20t) er også at:

- Overleppen min er blitt mer symetrisk. Den var tynnere og ofte nesten hvit der snusen lå. 

- Oftere forstoppet (sorry om det er for mye info haha)

- Fortsatt grinete og sur, men ikke like mye 

- Sliter med å sove, men mindre klam om natten. 

Satser på at dette er ting som gir seg. Har du noen andre fysiske/ psykiske symptomer? Hvor lenge snuste du? 

Enig i at det er overraskende lett! 

Jeg har faktisk ingen spesielle plager nå. Var snusfri fra starten av april til slutten av juni for to år siden, og hadde ikke flere plager den gangen. Plagene varte ca en uke den gangen også. Dette er det jeg har opplevd, men som har gått over nå:

- Vanskelig for å sovne 

- Nattesvette 

- Psykisk ubalanse: tok lett til tårene, angst og bekymring (redd for at mamma skal dø, at kjæresten skal slå opp, frykt for å aldri få barn osv, ting jeg ikke vanligvis bruker tid på å bekymre meg på var plutselig veldig altoppslukende). 

- Hodepine 

- Sug etter snus og sjokolade 

 

Det som har vært verst er nok den psykiske ubalansen. Har virkelig gått med gråten i halsen hele døgnet, bare et kyss var nok til at jeg begynte å tenke at jeg kanskje en dag ikke får kysse han mer osv, og da var tårene i gang. I tillegg har jeg ikke kunne sutre om snusslutten til han, for han tror jeg sluttet for lenge siden, og det har jeg i alle fall dårlig samvittighet for. Heldigvis føler jeg meg mer i balanse igjen nå og jeg sover godt igjen. 

Har vel snust i ca 5 år. Hva med deg? Hvilken snus brukte du? 

Anonymkode: c5b88...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snust i 15 år, ofte to sterke Epok om gangen, veldig avhengig med andre ord. 
Sluttet juni 2020 da jeg ble gravid. Gikk greit de første månedene, men nå savner jeg snusen hver dag og gleder meg til å begynne igjen. Mannen min sluttet for over to år siden og synes fortsatt det er veldig vanskelig i perioder🤷🏻‍♀️ Og vi er veldig normale ellers altså😂

Anonymkode: 4b245...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til dere som har sluttet/ er på god vei til å slutte!
Jeg har også snust i 15 år. Gleder meg til å bli kvitt avhengigheten. Gleder meg til å få bedre helse, og få bedre økonomi på "kjøpet" 😉

Jeg har vært snusfri i 6 dager. A small step for mankind, but...!
Kjøpte gave til meg selv i dag, fordi jeg har vært så flink 😄 Har vært litt irritabel ja. Godt å bli kvitt snusånden i det minste. Ser frem til å komme til den dagen der jeg ikke tenker på snus lenger. Lykke til videre med dere :)

Anonymkode: 8e7c2...212

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...