Gå til innhold

Flere som har sluttet med snus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Snuset sterk snus i 20 år! Starter nå. Har forsøkt mange ganger men har stoppet fordi jeg blir så ufattelig svimete (og hissig). Denne gangen må det bare skje. 

Anonymkode: 742b5...a44

Velkommen hit!

Håper du har stæcka opp pastiller og godis til de første dagene. 20 år, ja. Du kommer nok til å få kaldsvette i natt. Hissig var et stprt problem her og. Ikke den beste starten på ferien. Men det gikk over det og.

Heier på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det hjalp veldig å bruke nikotinfri snus en periode. Da kunne jeg først avvennes fysisk og deretter avvenne vanen med å ha noe under leppen. Dessuten trappet jeg ned. Gikk fra 12 snus om dagen til 2 på to uker før jeg sluttet helt. For meg funket det bedre enn å kutte tvert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

paxi skrev (19 timer siden):

Velkommen hit!

Håper du har stæcka opp pastiller og godis til de første dagene. 20 år, ja. Du kommer nok til å få kaldsvette i natt. Hissig var et stprt problem her og. Ikke den beste starten på ferien. Men det gikk over det og.

Heier på deg!

Første natten var ikke noe problem. I dag derimot var det litt verre. Jeg var klar over at det kom til å bli blodtrykksfall, men ikke at den skulle komme så kjapt. Still going strong, men veldig svimete, rastløs og abstinensdement allerede. Noen ide om hvor lang tid før dette stabiliserer seg?

Anonymkode: 742b5...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Første natten var ikke noe problem. I dag derimot var det litt verre. Jeg var klar over at det kom til å bli blodtrykksfall, men ikke at den skulle komme så kjapt. Still going strong, men veldig svimete, rastløs og abstinensdement allerede. Noen ide om hvor lang tid før dette stabiliserer seg?

Anonymkode: 742b5...a44

Grattis med første natten overstått.

De verste dagene er vanligvis de første 3 dagene. Da er det mye fysiske symptomer, de du kjenner nå.

Så blir det litt lettere, men det er fortsatt en god del ubehag hele første uka.

Uke 2 er noe bedre, men mange har humørsvigninger, ubehagelige sug, irritasjon og rastløshet da og.

Uke 3 og 4 er lettere, men det er en del sug, irritasjon og humørsvigninger da også for de fleste. Men progressivt lettere etterhvert som tiden går. Og i løpet av 4 uker er det over for de fleste.

For de som har snust veldig lenge eller som har avhengighetspersonligheter, så kan det være hardt lenger enn det, da særlig at man savner snusen og synes det er hardt å stå i at man ikke skal begynne igjen. Men det er mer psykisk.

Sett av to uker til å ha det grusomt, bare stå i det uansett og be om tålmodighet fra omgivelsene er mitt tips :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag #2 - Driver å lurer meg selv.. dette var vanskeligere enn jeg trodde. Helt kaos i hodet, frem og tilbake. Lys våken klokken 3 i natt og har vært på jobb i 3 4imer allerede kun for å holde meg opptatt. Cold turkey gjør at jeg ikke fungerer i jobb. Har skaffet meg en boks. Hatt en i leppen i ca 30 sekunder før den gikk ut igjen. Bare det gjorde meg dårlig, men fikk mer ro i hodet slik at jeg fungerer. Håper virkelig jeg er sterk nok til å holde meg unna dette resten av dagen og at det ikke blir full pupp igjen slik det har blitt hver gang jeg forsøker.

Dag 2!! Dette er skikkelig flaut. Jeg føler det blir vanskeligere for hvert slutteforsøk jeg har hatt oppigjennom.

Anonymkode: 742b5...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dag #2 - Driver å lurer meg selv.. dette var vanskeligere enn jeg trodde. Helt kaos i hodet, frem og tilbake. Lys våken klokken 3 i natt og har vært på jobb i 3 4imer allerede kun for å holde meg opptatt. Cold turkey gjør at jeg ikke fungerer i jobb. Har skaffet meg en boks. Hatt en i leppen i ca 30 sekunder før den gikk ut igjen. Bare det gjorde meg dårlig, men fikk mer ro i hodet slik at jeg fungerer. Håper virkelig jeg er sterk nok til å holde meg unna dette resten av dagen og at det ikke blir full pupp igjen slik det har blitt hver gang jeg forsøker.

Dag 2!! Dette er skikkelig flaut. Jeg føler det blir vanskeligere for hvert slutteforsøk jeg har hatt oppigjennom.

Anonymkode: 742b5...a44

Har du prøvd å gjøre det mer gradvis? 

Jeg halverte mengde snus på en-to dager deretter trappet jeg ned resten litt etter litt til jeg de siste dagene kun brukte to snus per dag. Denne prosessen tok vel nesten to uker. Så gikk jeg over til nikofinfri snus som jeg brukte i én måned. 

Dette gjorde at jeg ikke fikk like voldsomme abstinenser slik flere beskriver. Abstinensene var verst da jeg halverte mengden snus faktisk. Etter det var det bare jevnt nikotinsug som ikke gjorde meg gal på noe vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Purple_Pixiedust skrev (10 minutter siden):

Har du prøvd å gjøre det mer gradvis? 

Jeg halverte mengde snus på en-to dager deretter trappet jeg ned resten litt etter litt til jeg de siste dagene kun brukte to snus per dag. Denne prosessen tok vel nesten to uker. Så gikk jeg over til nikofinfri snus som jeg brukte i én måned. 

Dette gjorde at jeg ikke fikk like voldsomme abstinenser slik flere beskriver. Abstinensene var verst da jeg halverte mengden snus faktisk. Etter det var det bare jevnt nikotinsug som ikke gjorde meg gal på noe vis. 

Det er det jeg har innsett at jeg må gjøre nå. Men det ser ut til at så lenge jeg har en pute som kan få meg igjennom den største krisen så går det greit. Da kan jeg ha den ene puten å sutte på ila dagen om krisen skulle komme igjen. Jeg skal med andre ord klare meg på maks en for dagen om behov. Jeg tenker det er en grei måte å gjøre på så lenge det ikke fører til at jeg tar mer og mer igjen :)

Anonymkode: 742b5...a44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 første dagene er de absolutt verste, så er det 3 uker som er ganske ille. 
når du har passer 3 måneder , så er det ikke noe særlig problem lengre.(snakker av egen erfaring)

 

Jeg vært snusfri i 3 år og har ikke snust siden. jeg har alltid litt lyst på snus, men er ikke noe som plager meg. 
Fest og ferierøyker :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dag #2 - Driver å lurer meg selv.. dette var vanskeligere enn jeg trodde. Helt kaos i hodet, frem og tilbake. Lys våken klokken 3 i natt og har vært på jobb i 3 4imer allerede kun for å holde meg opptatt. Cold turkey gjør at jeg ikke fungerer i jobb. Har skaffet meg en boks. Hatt en i leppen i ca 30 sekunder før den gikk ut igjen. Bare det gjorde meg dårlig, men fikk mer ro i hodet slik at jeg fungerer. Håper virkelig jeg er sterk nok til å holde meg unna dette resten av dagen og at det ikke blir full pupp igjen slik det har blitt hver gang jeg forsøker.

Dag 2!! Dette er skikkelig flaut. Jeg føler det blir vanskeligere for hvert slutteforsøk jeg har hatt oppigjennom.

Anonymkode: 742b5...a44

Uff, det høres ille ut. Håper det fungerer greit med nedtrapping for deg. At du bestemmer deg og klarer å stå i det. Er bare å akseptere at du har en kjip måned foran deg i så fall. Men det er jo ikke så lenge i det totale bildet.

Selv gikk jeg cold turkey. Det var vondt, men funket for meg. Men jeg tok det i ferien så jeg kunne trekke meg tilbake når jeg kjente at jeg ikke var til å være rundt, hehe. Man blir jo litt irritabel, kan man si... Tror det er veldig personavhengig hva som fungerer best av nedtrapping og cold t.

Kanskje du skal fulgte rådet over her, kjøre på med noen støtteprodukter og ta det over litt lenger tid...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er det jeg har innsett at jeg må gjøre nå. Men det ser ut til at så lenge jeg har en pute som kan få meg igjennom den største krisen så går det greit. Da kan jeg ha den ene puten å sutte på ila dagen om krisen skulle komme igjen. Jeg skal med andre ord klare meg på maks en for dagen om behov. Jeg tenker det er en grei måte å gjøre på så lenge det ikke fører til at jeg tar mer og mer igjen :)

Anonymkode: 742b5...a44

For meg hjelper det å tenke at jeg aldri skal slutte å snuse igjen. Så da kan jeg jo ikke begynne igjen!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snusa mer eller mindre fast i 20 år. Hadde en stopp på tre år for noen år siden men begynte igjen under corona-tiden. Fordi jeg kjeda meg så j-æ-v-e-l-i-g. Har prøvd å slutte noen ganger det siste året, og har klart meg greit noen uker før jeg går på en smell. Det som faktisk er litt motiverende (eller kanskje heller demotiverende?) er å se på bodybatteriet på garminklokka mi, og hvor helt vanvittig negativt snus påvirker stressnivået i kroppen. Kroppens stressnivå går i taket hos meg når jeg snuser. Det er faktisk skummelt å tenke på at sånn har kroppen mitt hatt det i 20 år.

i dag meldte jeg meg på ett nettkurs til 495kr som skal gjøre meg snusfri på 11 dager. Jeg vet ikke hvordan det er lagt opp de neste dagene. Men i dag (altså dag 1) kunne jeg bare fortsette å snuse som vanlig, men jeg skulle skrive ned noen grunner til hvorfor jeg vil slutte, og hvorfor jeg ikke har klart det før. Skal bli spennende å se hvordan det går :)

Anonymkode: 029c6...4e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har snusa mer eller mindre fast i 20 år. Hadde en stopp på tre år for noen år siden men begynte igjen under corona-tiden. Fordi jeg kjeda meg så j-æ-v-e-l-i-g. Har prøvd å slutte noen ganger det siste året, og har klart meg greit noen uker før jeg går på en smell. Det som faktisk er litt motiverende (eller kanskje heller demotiverende?) er å se på bodybatteriet på garminklokka mi, og hvor helt vanvittig negativt snus påvirker stressnivået i kroppen. Kroppens stressnivå går i taket hos meg når jeg snuser. Det er faktisk skummelt å tenke på at sånn har kroppen mitt hatt det i 20 år.

i dag meldte jeg meg på ett nettkurs til 495kr som skal gjøre meg snusfri på 11 dager. Jeg vet ikke hvordan det er lagt opp de neste dagene. Men i dag (altså dag 1) kunne jeg bare fortsette å snuse som vanlig, men jeg skulle skrive ned noen grunner til hvorfor jeg vil slutte, og hvorfor jeg ikke har klart det før. Skal bli spennende å se hvordan det går :)

Anonymkode: 029c6...4e7

Spennende! Hold oss oppdatert 😀

Interessant å høre at snus påvirker stressnivået såpass nye.

Endret av paxi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så vanvittig lyst å slutte men får helt angst av å tenke tanken. Sist jeg sluttet gikk jeg opp 10 kg. Jeg snuser utrolig mye og skammer meg over hvor mye penger jeg bruker på det. Og det er så frustrerende å være så avhengig av noe.. jeg holdt meg i ca 2 år. Ellers har jeg vel snust siden jeg var 18 og er nå 42. Vil gjerne høre om det nettkurset:-) 

Prøvde med hypnose en gang men det funket ikke på meg. 

Anonymkode: f14c0...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

paxi skrev (8 timer siden):

Spennende! Hold oss oppdatert 😀

Interessant å høre at snus påvirker stressnivået såpass nye.

Ja, det er skremmende. Vil egentlig anbefale alle å ha en garminklokke, selv de billigste modellene har body battery funksjonen. Det er en norsk lege som heter Torkil Færø som har skrevet bok om dette (pulskuren), han har også vært gjest på mange podcaster. Han både snuste og drakk endel alkohol selv før, men har sluttet med snus, og drikker knapt alkohol lengre etter at han så med egne øyne på klokka hvor negativt det påvirker kroppen. Det er ikke helt samsvar mellom hvordan hodet og kroppen reagerer. Man kan føle seg veldig avslappet og rolig i hodet etter å ha lagt inn en pris, men for resten av kroppen er det en stor påkjenning.

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har så vanvittig lyst å slutte men får helt angst av å tenke tanken. Sist jeg sluttet gikk jeg opp 10 kg. Jeg snuser utrolig mye og skammer meg over hvor mye penger jeg bruker på det. Og det er så frustrerende å være så avhengig av noe.. jeg holdt meg i ca 2 år. Ellers har jeg vel snust siden jeg var 18 og er nå 42. Vil gjerne høre om det nettkurset:-) 

Prøvde med hypnose en gang men det funket ikke på meg. 

Anonymkode: f14c0...7bc

Dag 2 nå. I dag kan jeg også fortsette å snuse, men jeg skal forsøke å ta kontroll over snusen, dvs at jeg ikke skal ta meg en pris når suget kommer, da skal jeg heller ta ett glass vann e.l. Og så kan jeg heller ta meg en pris etterpå, når jeg bestemmer det selv.

Anonymkode: 029c6...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har så vanvittig lyst å slutte men får helt angst av å tenke tanken. Sist jeg sluttet gikk jeg opp 10 kg. Jeg snuser utrolig mye og skammer meg over hvor mye penger jeg bruker på det. Og det er så frustrerende å være så avhengig av noe.. jeg holdt meg i ca 2 år. Ellers har jeg vel snust siden jeg var 18 og er nå 42. Vil gjerne høre om det nettkurset:-) 

Prøvde med hypnose en gang men det funket ikke på meg. 

Anonymkode: f14c0...7bc

Uff. Høres ut som du bare må bite tennene sammen og gjøre det.

Hva fikk deg til å begynne igjen etter 2 år? 

Og kunne du sagt litt om hva hypnose egentlig betyr i realiteten? Altså, hvordan gjøres det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles snusfri her. Dagene er veldig forskjellige, ene dagen går det relativt greit før jeg neste dag har humørsvigninger herfra til helvete og alt irriterer meg! Griner også. Vet av erfaring at holder jeg ut dette kommer de kjedelige dagene snart, det er da det blir vanskelig for meg. Hvor man kjeder seg og ting er bare grått. Og hjerneb begynner å tulle med deg og overtaler deg til å gå på kiosken for å kjøpe snus for å få litt mer futt i hverdagen. Hvor man er inne i en tilstand der man nærmest glemmer de gode grunnene til å slutte (har skrevet det ned) og man blir enig med seg selv om at alt i alt er ikke dette så nøye, livet er kort og hvorfor ikke kose seg med snus 😣😣

Anonymkode: 66897...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemte meg for å slutte for et halvt år siden. Har gått utrolig greit. La på meg litt i begynnelsen, men trener, samt spiser lite karbohydrater, så de kiloene er nesten borte igjen

Anonymkode: aae92...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...