Gå til innhold

Hvorfor er det stort sett kvinner som vil skilles?


gladogvanlig

Anbefalte innlegg

frk.jus skrev (13 timer siden):

Forskning viser at det stort sett - men selvsagt ikke alltid - er kvinner som rar initiativet til skilsmisse eller annet samlivsbrudd. Hvert tilfelle er jo unikt, så årsakene til det enkelte samlivsbruddet kan jo variere veldig, men hvorfor er det likevel slik at det alt i alt er så ulikt fordelt på kjønn hvem som «trekker seg»?

Menn vil skilles, men de er for feige, så de blir, lider eller er utro...

Anonymkode: e258c...0e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvinner opplever ofte at de må passe på menn når de er gifte. Bli som en "mamma nr.2" til de.
Det blir man lei av. 

Anonymkode: f87dd...b90

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frk.jus skrev (3 timer siden):

Dette betviler jeg sterkt at du har noen holdepunkter for at er karakteristisk for menn. 

Du sier det jo selv, menn kan ikke finne ny partner like lett som kvinner. Da har du noen som er evig takknemlige for det de fikk, og andre som holder imot kona at hun ikke er drømmedama inntil hun går. 

Anonymkode: 7b72d...7f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Codependency, der kvinnen oppdras til å bli den som skal løse og fikse alt, selv de problemene mannen ikke ber henne fikse, kan være årsaken. I følge den teorien, vil kvinnen bli frustrert over at mannen ikke setter nok pris på henne, nå som hun tross alt har gjort så mye for ham. Hun vil aldri bli fornøyd, føle seg elsket, og dermed kan en konsekvens bli at hun forlater ham. 
 

I dag kan kvinner klare seg økonomisk uten en mann, og hvis de ikke lærer noe av bruddene, vil de heller ikke ha kunnskapen til å unngå det på nytt. Derav flere forhold og ekteskap. 
 

Vil bare tipse dere om Terri Cole. Begynn med codependency, deretter healing the mother wound, og så self love. 💖

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kvinner opplever ofte at de må passe på menn når de er gifte. Bli som en "mamma nr.2" til de.
Det blir man lei av. 

Anonymkode: f87dd...b90

Opplever de ofte det? Virkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frk.jus skrev (10 timer siden):

Her har du rett, og feil. Menn kan IKKE finne seg ny dame like lett som kvinner. Det viser ALL statistikk. Men menn er mer villige til å ta til takke med damer som ikke oppfyller alle «ønsker». Kvinner er mer kresne på den fronten. 

Med lett mente jeg at han går videre lett. Ikke at det er lett å skaffe ny dame,  hvis en ny dame er tilgjengelig dagen etter bruddet så gifter han seg på nytt. Har inntrykk av at få menn bearbeider kjærlighetssorg, eller at det ikke spiller så stor rolle hvem dama er så lenge de får sex og litt omsorg. Og det virker som om de aldri har elsket eksdama.... 
 

Igjen, mener ikke alle... men sett hendelser som det ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke noe fasit på dette da jeg tenker det ofte også er veldig individuelt. Etter et langt samliv på over 20 år,vil jeg nok likevel si at den kjente strofen:《Jøss, min kone forlot meg og jeg forstår ikke hvorfor》nok stemmer for mange. Jeg lever heldigvis i et forhold hvor vi er ganske flinke på kommunikasjon. En del samtaler gjennom årene har nettopp vært av en slik karakter hvor jeg ikke alltid har forstått hva det er min kone forsøker å si og hva hun egentlig mener. Da har jeg lyttet på henne, gravd meg fram til en viss forståelse av hva hun ønsker, og deretter forsøkt å oppfylle det. På den måten føler hun seg sett og at hun er likeverdig. Samme metode bruker vi andre veien om jeg har noen ønsker. Jeg vil tro at i det øyeblikket egosentrisk tankegang og ikke-likeverdighet oppstår i et parforhold, så er man på ville veier.

Anonymkode: 35304...3b1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er fordi menn innbiller seg at å ignorere konas advarsler kan pågå for alltid.

"Kan du vaske badet?"

"Tar det i morgen eller på søndag",

.......og så skjer det aldri "i morgen" eller neste uke eller neste måned. Det ender med at kona må gjøre tingene selv, og ender opp med det meste av husarbeidet. Dette er noe de fleste kvinner blir lei av, de advarer mannen gang på gang, men han tror han kan leve i sus og dus uten å gjøre noe hjemme for alltid. Helt til kona sier "jeg vil ha skilsmisse". DA går det opp for mannen at hun mente det når hun ba han gjøre sin andel hjemme! Etter årevis med mas!

For min del var dette EN DEL av årsaken til at jeg ba om skilsmisse, men ikke eneste årsak.

Jeg er så glad jeg skilte meg til slutt!

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har ikke noe fasit på dette da jeg tenker det ofte også er veldig individuelt. Etter et langt samliv på over 20 år,vil jeg nok likevel si at den kjente strofen:《Jøss, min kone forlot meg og jeg forstår ikke hvorfor》nok stemmer for mange. Jeg lever heldigvis i et forhold hvor vi er ganske flinke på kommunikasjon. En del samtaler gjennom årene har nettopp vært av en slik karakter hvor jeg ikke alltid har forstått hva det er min kone forsøker å si og hva hun egentlig mener. Da har jeg lyttet på henne, gravd meg fram til en viss forståelse av hva hun ønsker, og deretter forsøkt å oppfylle det. På den måten føler hun seg sett og at hun er likeverdig. Samme metode bruker vi andre veien om jeg har noen ønsker. Jeg vil tro at i det øyeblikket egosentrisk tankegang og ikke-likeverdighet oppstår i et parforhold, så er man på ville veier.

Anonymkode: 35304...3b1

Alle par er "flinke på kommunikasjon" inntil de støter på noe nytt eller motsatt får mer enn nok av at det gamle ikke endrer seg.

Anonymkode: 7b72d...7f5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alle par er "flinke på kommunikasjon" inntil de støter på noe nytt eller motsatt får mer enn nok av at det gamle ikke endrer seg.

Anonymkode: 7b72d...7f5

Ja, og det er derfor jeg nevner dette med likeverdighet i forhold. Om ikke begge har den innstillingen til hverandre og parforholdet vil det ofte bli problemer. Gottman henviser også til dette i en av bøkene sine. Der ble det forsket på "hundrevis" av par over en 10-års periode. 83% skilte seg i løpet av denne perioden, og om jeg ikke husker helt feil så var det 90%-ish kvinnene som valgte å forlate på grunn av at de ikke ble behandlet som likeverdig.

Etter over 20 år med samme kvinnen har vi også selvsagt møtt på "nye" problemstillinger underveis, men aldri vært noe større dramatikk rundt dette fordi vi har snakket om det som voksne personer som ønsker å forstå hverandre og deretter løst det.

Anonymkode: 35304...3b1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frk.jus skrev (15 timer siden):

Jeg tror du treffer godt der. 

 

frk.jus skrev (11 timer siden):

Du imponerer ikke med din retorikk. La meg gjette - du er kvinne?

 

frk.jus skrev (11 timer siden):

Nja..... Ikke heeeeelt sant da. 

 

frk.jus skrev (11 timer siden):

Lesbiske par er ofte ikke lesbiske par, men bifile par der i hvert fall en av dem finner sin vei til en mann til slutt... 

 

frk.jus skrev (11 timer siden):

Det er riktig. Her viser årsaken å være mer enn biologisk i følge forskning. Menn som er single blir sett på som tapere, og ser seg selv også slik. Kvinner som er single blir ikke oppfattet på samme måten. Ja, begge kjønn opplever samlivsbrudd som nederlag, men kvinnen får likevel enten et offer-stempel eller et helte-stempel. Det gjør så godt som aldri menn. 

 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er heller motsatt, begynte med en mann og ender med dame. 
 

Men lurer på hvorfor jeg tror du selv er en mann...

Anonymkode: eba14...abd

Ja, det tror jeg også. Hvis ikke er det utrolig sterke Phyllis Schlafly-vibber her. 

Anonymkode: 35b5c...9dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, og det er derfor jeg nevner dette med likeverdighet i forhold. Om ikke begge har den innstillingen til hverandre og parforholdet vil det ofte bli problemer. Gottman henviser også til dette i en av bøkene sine. Der ble det forsket på "hundrevis" av par over en 10-års periode. 83% skilte seg i løpet av denne perioden, og om jeg ikke husker helt feil så var det 90%-ish kvinnene som valgte å forlate på grunn av at de ikke ble behandlet som likeverdig.

Etter over 20 år med samme kvinnen har vi også selvsagt møtt på "nye" problemstillinger underveis, men aldri vært noe større dramatikk rundt dette fordi vi har snakket om det som voksne personer som ønsker å forstå hverandre og deretter løst det.

Anonymkode: 35304...3b1

Det som er trist, er at jeg og eksen min også kunne holdt sånne fine innlegg om verdien av kommunikasjon og respekt og hvordan vi mente at andre som opplevde brudd trolig gjorde dette feil. Men vi blei jo like mye skilt, vi. Det gjorde oss ikke immune. 

Anonymkode: 7b72d...7f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det som er trist, er at jeg og eksen min også kunne holdt sånne fine innlegg om verdien av kommunikasjon og respekt og hvordan vi mente at andre som opplevde brudd trolig gjorde dette feil. Men vi blei jo like mye skilt, vi. Det gjorde oss ikke immune. 

Anonymkode: 7b72d...7f5

Absolutt. Jeg kan selvsagt ikke garantere at vi varer livet ut da mange og nye forandringer kan skje underveis som gjør det vanskelig eller umulig. Jeg tror likevel at forutsetningene for å klare det er litt bedre når man er likeverdig enn ikke, noe forskning også har bevist.

Anonymkode: 35304...3b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (2 timer siden):

Jeg tror det er fordi menn innbiller seg at å ignorere konas advarsler kan pågå for alltid.

"Kan du vaske badet?"

"Tar det i morgen eller på søndag",

.......og så skjer det aldri "i morgen" eller neste uke eller neste måned. Det ender med at kona må gjøre tingene selv, og ender opp med det meste av husarbeidet. Dette er noe de fleste kvinner blir lei av, de advarer mannen gang på gang, men han tror han kan leve i sus og dus uten å gjøre noe hjemme for alltid. Helt til kona sier "jeg vil ha skilsmisse". DA går det opp for mannen at hun mente det når hun ba han gjøre sin andel hjemme! Etter årevis med mas!

For min del var dette EN DEL av årsaken til at jeg ba om skilsmisse, men ikke eneste årsak.

Jeg er så glad jeg skilte meg til slutt!

Det er ikke få menn som har fått en 'overraskelse' den dagen sier hun vil skilles og flytter ut. Da har hun gjennom flere år, etter mannens oppfatning, mast og kommet med tomme trusler. Dette har mannen lukket ørene for, og dermed får han denne 'overraskelsen'.

Har jobbet hele mitt arbeidsliv innen mannsdominerte yrker og hørt min andel av 'kjerringa bare maser', 'på jobb og slapper av fra kjerringa' osv osv. Og magen mennene har opparbeidet seg med årene, det er 'tak over godt utstyr' når de ikke tar tak i helsen sin. De fyrer hverandre opp og gjør det normalt at kona 'bare maser'.

De har ikke gått like høylytt i dørene den dagen kona forlot de for å si det sånn.

Anonymkode: 01cae...a8d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Absolutt. Jeg kan selvsagt ikke garantere at vi varer livet ut da mange og nye forandringer kan skje underveis som gjør det vanskelig eller umulig. Jeg tror likevel at forutsetningene for å klare det er litt bedre når man er likeverdig enn ikke, noe forskning også har bevist.

Anonymkode: 35304...3b1

Man går fra hverandre når man ikke lenger elsker hverandre, likestilte eller ei. 

Anonymkode: 7b72d...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mysticgirl skrev (22 timer siden):

Fordi menn er konfliktskye, de vil ikke innse problemer, eller de vil bare rømme bort fra det. De er jo fornøyde bare de får sex og mat, satt litt på spissen da 😂

Vi kvinner er mer komplekse, vi trenger å bli sett, få komplimenter, bli begjært på riktig måte osv..

Når vi ikke får det, når menn ikke vil snakke om problemer, men bare feie det under teppet og tro at alt er bra, må det bare gå galt . Så når man ha fått nok og går, så sitter han der som et spørsmålstegn.. hva skjedde nå, liksom?

Snakker om mine egne erfaringer med menn nå altså, i fall noen tar seg nær av dette.

Vel, det er jo en Interesant personlig betrakning, når man ser artikkelen som lenkes til.
Og jeg tror til dels du har rett: Menn er enklere å leve med, og mer pragmatiske i forhold til samliv. De har mindre aktive tilbud og er derfor mer tilbøyelig til å ignorere problemer som ikke kan løses.

Kvinner har en omfattende kultur for samliv, med klare ideer om hvilke innsatsnivå de forventer, og her har selv feminister tapt. 
 

Det er litt Interesant at den utviklingen vi har sett etter feministkampen på 70 tallet, der man kjempet for selv å sette føringer, både i seng og på kjøkkenet, endte opp med kvinner som er ubrukelig i samliv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (6 minutter siden):

Vel, det er jo en Interesant personlig betrakning, når man ser artikkelen som lenkes til.
Og jeg tror til dels du har rett: Menn er enklere å leve med, og mer pragmatiske i forhold til samliv. De har mindre aktive tilbud og er derfor mer tilbøyelig til å ignorere problemer som ikke kan løses.

Kvinner har en omfattende kultur for samliv, med klare ideer om hvilke innsatsnivå de forventer, og her har selv feminister tapt. 
 

Det er litt Interesant at den utviklingen vi har sett etter feministkampen på 70 tallet, der man kjempet for selv å sette føringer, både i seng og på kjøkkenet, endte opp med kvinner som er ubrukelig i samliv.

Grunnen til at mange kvinner går er fordi de kan (sosialt akseptert) og har økonomi til det idag. Kvinner er ikke annerledes enn før. De har bare flere muligheter.

Anonymkode: 20588...7f3

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (14 minutter siden):

Vel, det er jo en Interesant personlig betrakning, når man ser artikkelen som lenkes til.
Og jeg tror til dels du har rett: Menn er enklere å leve med, og mer pragmatiske i forhold til samliv. De har mindre aktive tilbud og er derfor mer tilbøyelig til å ignorere problemer som ikke kan løses.

Kvinner har en omfattende kultur for samliv, med klare ideer om hvilke innsatsnivå de forventer, og her har selv feminister tapt. 
 

Det er litt Interesant at den utviklingen vi har sett etter feministkampen på 70 tallet, der man kjempet for selv å sette føringer, både i seng og på kjøkkenet, endte opp med kvinner som er ubrukelig i samliv.

Var det bedre om vi ble fordi vi var avhengige av mannen, bet det i oss og bare fortsatte selv om vi ikke var lykkelige, fordi mannen skaffet mat på bordet.?

Er det ikke bedre at vi nå har muligheten og friheten til å velge selv hva som gjør oss lykkelige, hva som skal til for at man skal ha et fint samliv på begges premisser?

Mannen kan fint velge å gå han også :) 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (31 minutter siden):

...jeg tror til dels du har rett: Menn er enklere å leve med, og mer pragmatiske i forhold til samliv. De har mindre aktive tilbud og er derfor mer tilbøyelig til å ignorere problemer som ikke kan løses.

Kvinner har en omfattende kultur for samliv, med klare ideer om hvilke innsatsnivå de forventer, og her har selv feminister tapt. 

Det er litt Interesant at den utviklingen vi har sett etter feministkampen på 70 tallet, der man kjempet for selv å sette føringer, både i seng og på kjøkkenet, endte opp med kvinner som er ubrukelig i samliv.

Menn er bare pragmatiske til de får bedre muligheter, feks har begynt å tjene gode penger og får sjans på flere damer. Da hjelper det ikke å ha vært sammen lenge eller at kona la til rette for karrieren. I gamle dager skaffa de seg elskerinner, nå går de. 

Anonymkode: 7b72d...7f5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...