Gå til innhold

Utrolig dårlig malerjobb - helt fortvilet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her har du fått gratis maling og så skal du gråte over det? Vet du hva.

Hvis du ville ha det helt perfekt, så skulle du engasjert en fagmann for å male. Dette her er veldig bra malt til å være gjort av en venn gratis. Jeg ville vært veldig fornøyd.

Det eneste han har gjort galt, er at han ikke har brukt beskyttelsestape i kantene for å ikke grise på det andre. Det skulle han/hun ha gjort, men det skjedde altså ikke. Da klarer å fikse de små tingene selv om du forsøker, det er ikke så vanskelig. Er det vannbasert maling så kan det hende du får det av plastikken hvis du kjøper rette kjemikalier.

Anonymkode: 030f1...766

Kødder du? Dette er jo slurvearbeid så det holder. Jeg kjenner jeg er veldig glad for at du (og et par andre her) aldri har vært i nærheten av mitt hjem med en malerkost. Jeg er heller ingen fagmann, men jeg skal love deg jeg gjør bedre arbeid enn det der. Uansett om jeg maler hos meg selv eller hjelper venner. 

Men fordelen er, som andre har sagt, at det går fint å flikke på det selv så det blir seende bra ut. Jeg hadde forresten forsøkt med en isskrape e.l. i plast på stikkontakter og lysbrytere før jeg gikk løs med barberblad eller sterke kjemikalier. Det riper mindre, og ofte er det alt som skal til. :) 

Anonymkode: 375e0...f74

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slapp helt av nå, og pust med magen. Dette er ingen krise. Stikkontakter må enten fjernes før maling, eller maskeres godt rundt. Det samme rundt lister. Og man trenger en god maskeringstape, tålmodighet og nøyaktighet for å få maskert godt nok. Dette kan du lett fikse selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har svart i denne tråden, pleier dere virkelig å få så dårlig resultat når dere maler selv?? Da anbefaler jeg i så fall å bruke litt mer energi på maskeringsjobben neste gang.

Jeg er ikke proff maler, men har gjort alt av malerjobb hjemme selv. Både vegger og lister. Har aldri hatt problem med at det ser slik ut når jeg fjerner maskeringsteipen. Unntak: da jeg kjøpte maskeringsteip på europris. Anbefales ikke.

Ts, jeg føler med deg, det er kjipt. Hyggelig at vennen din ville hjelpe deg, men han burde aldri tatt på seg den jobben. At du nå må gå over og male lister i en nesten ny leilighet er bare forbaska unødvendig.

Anonymkode: d418f...283

Helt enig.

Men jeg vet at mange gjør en dårlig jobb når de fikser hjemme. Jeg er ganske kresen på at ting skal være ordentlige og var på uendelig med visninger før jeg kjøpte bolig f.eks. Det er ufattelig for meg at folk ikke gjør ting på en bedre måte når de holder på, det er helt åpenbart at veldig mange føler at "godt nok" er fint. Typ, det ser bra nok ut på bilder eller om man er grusefull. Men alle overganger er shabby og detaljene er crap. Gulv er ikke riktig avsluttet, dører henger skjevt, malingsflekker, hakk i alle flater, feil fargekombo (f.eks ikke male lister klassisk hvit når man har farger som passer best til det), dårlig sparkling, dårlige skjøter... For meg ser det helt forferdelig ut og jeg skjønner ikke at folk ikke bryr seg mer om hvordan man har det rundt seg. Vitner jo om at personen  som bor der ikke bryr seg om boligen sin. Og da blir jeg skeptisk til å kjøpe også, vil ikke ha kjipe overraskelser som at det ikke er membran på badet...

Hvorfor har ikke denne kompisen skrudd av stikkontakter og lysbrytere? Det må man jo gjøre uansett hvor fint man maler rundt. Dersom man er glad i å endre farger ofte så er det noe med at det ikke skal bygge seg opp en malingskant rundt bryteren og stikkene over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alle svar, er litt mer lettet nå som jeg leser at det kanskje ikke er store arbeidet som må til som jeg trodde. Er taket som ser verst ut, det er ikke en rett linje. Denne tror jeg jeg vil slite litt med å klare selv og kanskje må ha hjelp. Vurderte også kanskje lister der.

Anonymkode: 8c419...22e

Dette er ingen krise, som flere sier en helg med god maskeringsteip, maling, fine pensler, white sprite og en tapetkniv så fikser du dette fint selv, så får du den kvaliteten og finishen du ønsker deg, deksel rundt lysbrytere kan vippes ut og deksler rundt stikk kontakter og koblingsbokser skrues ut, 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er prisen for å få det billig. Siden han åpenbart ikke har fagbrevet så burde du ha holdt deg unna ham når det kom til maling. Til og med jeg kunne ha gjort en bedre jobb selv. Snakker av erfaring som har malt flere hundre kvm lager og hytter.

Heldigvis er det lett jobb for deg å ordne på det. Tar bare litt tid. Men ta det som lærdom gjør det selv eller få noen som faktisk har fagbrevet til å ta den jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du bortreist mens han malte, siden du ikke oppdaget slurvet før han var ferdig med hele leiligheta? Sa du ikke noe underveis? 
Også hvis man leier inn firma bør man sjekke underveis at de gjør ordentlig jobb, er min erfaring. 

Anonymkode: 5d559...fc2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her syntes jeg du overdramatiserer veldig. Det er absolutt ikke lett å få overgang mellom lister osv. pent (med mindre man er profesjonell maler) selv om man bruker et halvt døgn på å tape alle kriker og kroker. Hadde jeg fått et slikt resultat gratis hadde jeg vært veldig takknemlig :) Ujevnhetene fikser du lett selv (og det må uansett til dersom du skulle ha malt selv, med mindre du er veeeeldig stødig på hånden) 

Lysbryteren kan du enten bytte ut, skrape eller skru av og fjerne malingen på. 
Der det er ujevnt taper du på nytt og prøver igjen (ikke sikkert du får bedre resultat) eller så kjøper du en tynn pensel og forsøker å rette det opp (igjen; Ikke sikkert du får særlig bedre resultat) 

PS: Det er ikke dyrere å få malt om hele leiligheten av profesjonelle enn det hadde vært å betalt noen å male leiligheten til å begynne med. Men spør du meg er det tøys å betale noen når man kan male selv. Og mange firmaer maler også skikkelig dårlig! 
 

PS: Send gjerne denne maleglade kompisen over til meg. Har noen vegger som behøver et strøk eller to. 
 

Anonymkode: ba3c0...5f4

Det er absolutt vanlig å få til dette fint jo. Jeg har malt hjemme i mange år, og fjerner alltid alle lysbryter, stikkontakter og lister før jeg begynner. Da slipper man unødig søl og det er bare å smekke påplass listverk og brytere når malingen er tørr. 

Ts har nå et stort prosjekt foran seg. Mulig vegger må males igjen også, fordi du vil få en kant i malingen når du skal rette opp mot lister og tak. 

Ts, ta av alt av brytere på feks 1 vegg. Masker mot tak om det ikke er lister der. Så maler du på nytt og ser hvordan det blir. Blir du fornøyd gjør du det samme på resten av veggene. 

Anonymkode: c433f...ae5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har svart i denne tråden, pleier dere virkelig å få så dårlig resultat når dere maler selv?? Da anbefaler jeg i så fall å bruke litt mer energi på maskeringsjobben neste gang.

Jeg er ikke proff maler, men har gjort alt av malerjobb hjemme selv. Både vegger og lister. Har aldri hatt problem med at det ser slik ut når jeg fjerner maskeringsteipen. Unntak: da jeg kjøpte maskeringsteip på europris. Anbefales ikke.

Ts, jeg føler med deg, det er kjipt. Hyggelig at vennen din ville hjelpe deg, men han burde aldri tatt på seg den jobben. At du nå må gå over og male lister i en nesten ny leilighet er bare forbaska unødvendig.

Anonymkode: d418f...283

Jeg har tabbet meg ut flere ganger med produkter fra biltema og europris. Rull som suger til de grader, og helt ubrukelige ting. Fra nå av handler jeg bar merkevarer på Obs! Bygg eller lignende butikker. Kjøp bra verktøy og kvalitetsprodukter nå du maler, det er  tross alt noe du vil skal stå i flere år frem i tid! (hvis det er innemaling, de fleste gidder ikke male inne på mange år før det begynner å misfarges eller slites)

Anonymkode: 030f1...766

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har svart i denne tråden, pleier dere virkelig å få så dårlig resultat når dere maler selv?? Da anbefaler jeg i så fall å bruke litt mer energi på maskeringsjobben neste gang.

Jeg er ikke proff maler, men har gjort alt av malerjobb hjemme selv. Både vegger og lister. Har aldri hatt problem med at det ser slik ut når jeg fjerner maskeringsteipen. Unntak: da jeg kjøpte maskeringsteip på europris. Anbefales ikke.

Ts, jeg føler med deg, det er kjipt. Hyggelig at vennen din ville hjelpe deg, men han burde aldri tatt på seg den jobben. At du nå må gå over og male lister i en nesten ny leilighet er bare forbaska unødvendig.

Anonymkode: d418f...283

De fleste sier jo bare at det er lett å fikse. Og det er det jo. Jeg har vært uheldig med maskeringen en del ganger når jeg har malt selv, og har lett fikset opp i det. 
 

det er jo en mye mindre jobb enn å male alt selv, så ja, syntes fremdeles hun har vært heldig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, cattleya skrev:

De fleste sier jo bare at det er lett å fikse. Og det er det jo. Jeg har vært uheldig med maskeringen en del ganger når jeg har malt selv, og har lett fikset opp i det. 
 

det er jo en mye mindre jobb enn å male alt selv, så ja, syntes fremdeles hun har vært heldig. 

Jeg er enig i at det er lett å fikse - for meg og andre som er vant med å male både lister og vegger. For ts som tydeligvis ikke har erfaring med maling blir dette et godt stykke arbeid som hen i utgangspunktet ønsket å styre unna.

Anonymkode: d418f...283

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å få tak i samme fargekode på maling som er brukt på list og tak, og kjøpe en liten 25mm skråpensel fra Jotun. Helst Ultimate-serien, den er grei å jobbe med. Så kjøper du skikkelig maskeringstape. Tesa sin gule Precision Indoor er bra, og lett å fjerne etterpå. 

Lysbrytere og kontakter tar du ned og rengjør. Fersk maling er ofte greit å fjerne med neglen, eller du kan bruke whitespirit på bomullspad. 

Jordan har MANGE gode videoer på Youtube om hvordan du maskerer, maler og fikser pene rette linjer i overgangen mellom tak og vegg. Siden du antagelig har mer veggmaling igjen er det null problem å fikse en god overgang. Bare ikke drikk deg full før arbeidet settes igang, og ikke drikk deg skjelven og vibrerende på kaffe/redbull

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tabbet meg ut flere ganger med produkter fra biltema og europris. Rull som suger til de grader, og helt ubrukelige ting. Fra nå av handler jeg bar merkevarer på Obs! Bygg eller lignende butikker. Kjøp bra verktøy og kvalitetsprodukter nå du maler, det er  tross alt noe du vil skal stå i flere år frem i tid! (hvis det er innemaling, de fleste gidder ikke male inne på mange år før det begynner å misfarges eller slites)

Anonymkode: 030f1...766

Helt enig, det lønner seg å investere litt ekstra i gode pensler og annet utstyr. Hvis man rengjør de grundig etterpå varer de lenge.

Ts, hvis du skal male listene anbefaler jeg å kjøpe en skråpensel for detaljer fra Jordan. Jeg bruker en som er svart/grå, tror den er 5 cm bred. Når det gjelder listemaling synes jeg det er best å male på frihånd, uten maskering. Man må bare ta seg god tid og være nøye. Begynn på et rom/et sted som ikke syns så godt.

Anonymkode: d418f...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et typisk resultat utført av en som fremhever seg selv og har overdreven tro på sine egne evner. Dette var utrolig dårlig utført arbeid.Styr unna slike mennesker.

Anonymkode: b9a6b...768

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er enig i at det er lett å fikse - for meg og andre som er vant med å male både lister og vegger. For ts som tydeligvis ikke har erfaring med maling blir dette et godt stykke arbeid som hen i utgangspunktet ønsket å styre unna.

Anonymkode: d418f...283

Men likevel mindre jobb enn å gjøre hele jobben selv, så jeg vil si hun har vunnet på det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkontakter og lysbryter: ta de av og legg de i vann over natten. Da vil malingen (delvis) løsne og kan skrapes lett av.
 

Ikke bruk kniv eller White spirit med mindre man må. Det lager riper og blir bare klin. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Her har du fått gratis maling og så skal du gråte over det? Vet du hva.

Hvis du ville ha det helt perfekt, så skulle du engasjert en fagmann for å male. Dette her er veldig bra malt til å være gjort av en venn gratis. Jeg ville vært veldig fornøyd.

Det eneste han har gjort galt, er at han ikke har brukt beskyttelsestape i kantene for å ikke grise på det andre. Det skulle han/hun ha gjort, men det skjedde altså ikke. Da klarer å fikse de små tingene selv om du forsøker, det er ikke så vanskelig. Er det vannbasert maling så kan det hende du får det av plastikken hvis du kjøper rette kjemikalier.

Anonymkode: 030f1...766

What?? Dette er IKKE bra malt til å noen å være. Alle vet at man må maskere?

Anonymkode: b1ca9...d5d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan ikke tro at du sier leiligheten er ødelagt, ærlig talt. 

Hvis malingen er ujevn andre steder må man ha flere strøk. Det er ikke alltid det holder med to.

Anonymkode: f6ca0...626

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si som flere her, dette fikser du fint selv! Kjedelig at det ble mye søl og ujevnt, men leiligheten er ikke ødelagt. Dette greier du fint selv! Følg de rådene du har fått i tråden her, så går det så bra!

Lykke til!

Anonymkode: c684b...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det så ganske greit ut, spesielt mtp. at det var gratis. Men det er jo ikke noe problem å fjerne malingsøl fra plastikk. Hør med faghandelen om de anbefaler white spirit, teknisk sprit eller andre produkter til formålet og kjøp inn en pakke Q-tips.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (12 minutter siden):

Synes det så ganske greit ut, spesielt mtp. at det var gratis. Men det er jo ikke noe problem å fjerne malingsøl fra plastikk. Hør med faghandelen om de anbefaler white spirit, teknisk sprit eller andre produkter til formålet og kjøp inn en pakke Q-tips.

Nei, det så på ingen måte "greit" ut. 

Anbefaler å prøve plastskraper og/eller å legge plastdelene i bløt i vann før man tyr til løsemidler. 

Anonymkode: 375e0...f74

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...