Gå til innhold

Utrolig dårlig malerjobb - helt fortvilet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

jeg er helt fortvilet nå. En kompis av meg fortalte meg at han kunne male leiligheten for meg. Han sa han visste hva han gjorde og at jeg ikke trengte bruke masse penger på maler. og jeg var så dum og naiv og trodde virkelig på det. At han synes dette ble fint er helt utrolig. Jeg hadde en helt ny leilighet med fine vegger og helt hvitt maling, en perfekt base å male på. Leiligheten min er kun 3år gammel så alt var nytt. Nå er leiligheten ødelagt. Jeg gråt da jeg så resultatet. Det er helt jævlig. Siden det var kompis og han ikke tok penger for det kan jeg heller ikke gjøre noe. Jeg må bare få det fikset. 

Malingen er utover på alle lysbrytere og stikkontakt. Skillen mellom tak og vegg er ujevn over hele leiligheten, det har til og med kommer litt på taket enkelte steder. Og han har ikke maskert listene ordentlig så malingen har kommet over på absolutt alle listene i leiligheten, rundt dører og vinduene. Sånn er hele leiligheten min på 65 kvm. Jeg kjenner meg skikkelig deprimert og ser for meg at jeg må betale masse for å få dette fikset. Jeg har lært nå at jeg alltid må bruke ordentlig folk til dette selvom det er dyrt. Blir dette dyrt å fikse? Jeg orker ikke høre at dette er dårlig arbeid for jeg vet det, jeg vil bare vite om jeg får fikset dettte :(

BD364864-56DF-4813-ADF5-B9BA43C8CE38.jpeg

F2DDEEB9-52C1-4A0A-B53B-206CF1409D41.jpeg

3371BA90-743D-4610-AC5B-10F43564F5DA.jpeg

Anonymkode: 8c419...22e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjipt. Hva slags avtale inngikk du med ham? Er han fagmann?

Anonymkode: b346c...778

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du fått gratis maling og så skal du gråte over det? Vet du hva.

Hvis du ville ha det helt perfekt, så skulle du engasjert en fagmann for å male. Dette her er veldig bra malt til å være gjort av en venn gratis. Jeg ville vært veldig fornøyd.

Det eneste han har gjort galt, er at han ikke har brukt beskyttelsestape i kantene for å ikke grise på det andre. Det skulle han/hun ha gjort, men det skjedde altså ikke. Da klarer å fikse de små tingene selv om du forsøker, det er ikke så vanskelig. Er det vannbasert maling så kan det hende du får det av plastikken hvis du kjøper rette kjemikalier.

Anonymkode: 030f1...766

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var skikkelig stygt og jeg skjønner ikke hvordan noen kan gjøre sånn mot en man skal hjelpe. Da er det bedre å ikke hjelpe.

Du kan prøve å skrape over med neglen, ellers finnes malingsfjerner som du kan dyppe et klede oppi og stryke bort malingen fra kontaktene.

Listene rundt dørene og i vinduene maler du på nytt. Gulvlistene like så.

Du kan også bytte brytere og stikkontakter. Koster ikke så mye. :)

I taket maler du med en tynn pensel og får det rett.

 

Skjønner at du begynte å gråte. Det var faktisk helt fryktelig dårlig gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta av dekslene på brytere og stikk og vask de i noe som fjerner maling, skrap restene av. Listene tar du av og maler på ny. Overgangene tas med pensel. Leiligheten er ikke ødelagt.

Anonymkode: daa62...55c

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjær forsiktig rundt lysbryteren med en kniv så du ikke river opp malingen. Fjern malingen når du har løsnet bryteren.

Listene kan du skrape og flikke med maling ( sannsynligvis i fargen S0502-Y).

Anonymkode: 8879f...caa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, loveli skrev:

Hva har han kompisen din sagt om dette? Er han enig i at dette var grusomt dårlig eller er han fornøyd??

Er det som er problemet, han synes det er fint og ser ikke problemet. Takk for at du forstår at jeg har det dårlig. Selvom han gjorde det gratis så forventet jeg jo ikke å få tilbake noe jeg må arbeide på eller få fikset opp. Jeg håper bare ikke det er dyrt å få noen til å gjøre det. Utrolig kjipt om jeg må betale mer for å fikse det enn om jeg bare hadde brukt en profesjonell i utgangspunktet . Er også ekstra tungt når jeg i utgangspunktet hadde en fin og ny leilighet hvor alt var profesjonelt gjort til å sitte igjen med dette her. Jeg synes det er helt grusomt. Og det var han som insisterte på å gjøre det. Jeg hadde gleder meg til å henge opp bilder osv, og nå bare sitter jeg her helt fortvilet. Høres kanskje dramatisk ut men jeg har null peiling på dette.

Anonymkode: 8c419...22e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar, er litt mer lettet nå som jeg leser at det kanskje ikke er store arbeidet som må til som jeg trodde. Er taket som ser verst ut, det er ikke en rett linje. Denne tror jeg jeg vil slite litt med å klare selv og kanskje må ha hjelp. Vurderte også kanskje lister der.

Anonymkode: 8c419...22e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær så hjelpeløs da. Dette fikser du fint sjøl. Det vil ta litt tid, men det er bare til å sette seg ned med maskeringtape, maling, små pensler og skraperedskaper. Du vil nok oppdage at alle med tålmodigheten kan male pent, selv om kompisen din maglet den. 

Anonymkode: 5379c...958

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her syntes jeg du overdramatiserer veldig. Det er absolutt ikke lett å få overgang mellom lister osv. pent (med mindre man er profesjonell maler) selv om man bruker et halvt døgn på å tape alle kriker og kroker. Hadde jeg fått et slikt resultat gratis hadde jeg vært veldig takknemlig :) Ujevnhetene fikser du lett selv (og det må uansett til dersom du skulle ha malt selv, med mindre du er veeeeldig stødig på hånden) 

Lysbryteren kan du enten bytte ut, skrape eller skru av og fjerne malingen på. 
Der det er ujevnt taper du på nytt og prøver igjen (ikke sikkert du får bedre resultat) eller så kjøper du en tynn pensel og forsøker å rette det opp (igjen; Ikke sikkert du får særlig bedre resultat) 

PS: Det er ikke dyrere å få malt om hele leiligheten av profesjonelle enn det hadde vært å betalt noen å male leiligheten til å begynne med. Men spør du meg er det tøys å betale noen når man kan male selv. Og mange firmaer maler også skikkelig dårlig! 
 

PS: Send gjerne denne maleglade kompisen over til meg. Har noen vegger som behøver et strøk eller to. 
 

Anonymkode: ba3c0...5f4

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alle svar, er litt mer lettet nå som jeg leser at det kanskje ikke er store arbeidet som må til som jeg trodde. Er taket som ser verst ut, det er ikke en rett linje. Denne tror jeg jeg vil slite litt med å klare selv og kanskje må ha hjelp. Vurderte også kanskje lister der.

Anonymkode: 8c419...22e

I morgen kjøper du en liten boks med hvit maling og en liten tynn pensel. Du kan også kjøpe barberblad. 

Maling og pensel på tak/vegger så du får skjøten opp mot taket gjevnt. 

Barberblad bruker du til å skrape forsiktig av på brytere og lister. 

Alså, dette er ikke krise. Og du klarer det virkelig selv. Det er ikke vanskelig og ikke dyrt. Du skal være glad for at du har en sånn venn som ønsket å hjelpe deg. For det var det han gjor, hjalp deg. Du skal bare ta finpussen. Du har spart flere tusen kroner på dette! 

Anonymkode: 7c054...d6c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: På listene ser det ut til at kompisen din har tapet men så har malingen gått igjennom tapen. Det er fort gjort, og jeg har til dags dato selv aldri klart å male uten at det der skjer. 🤦‍♀️ Så det her er faktisk helt innafor hva du må regne med når noen som ikke er proffe maler (og jeg nevner det igjen: Det er masse firmaer som bruker ufaglært arbeidskraft og resultatet blir skikkelig dårlig)

Anonymkode: ba3c0...5f4

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en dramaqueen du er. 

Dette er da ikke en helt "jævlig"!

Anonymkode: 333ba...3f4

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så utrolig snill kompis du har som malte leiligheten din! Og det helt gratis, og uten at du deltok! Jeg har både fått hjelp, og hjulpet venner med maling, men da har vi alltid samarbeidet om det! Jeg håper han fikk en flaske vin, middag eller noe som takk for hjelpen.

Kjøpte du inn nok maskeringstape til han? Uansett, nå gjenstår bare litt småpirk, også er du helt ferdig. Småpirket klarer du helt fint selv, som andre over her har påpekt.

Anonymkode: 0e9dc...8d4

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har svart i denne tråden, pleier dere virkelig å få så dårlig resultat når dere maler selv?? Da anbefaler jeg i så fall å bruke litt mer energi på maskeringsjobben neste gang.

Jeg er ikke proff maler, men har gjort alt av malerjobb hjemme selv. Både vegger og lister. Har aldri hatt problem med at det ser slik ut når jeg fjerner maskeringsteipen. Unntak: da jeg kjøpte maskeringsteip på europris. Anbefales ikke.

Ts, jeg føler med deg, det er kjipt. Hyggelig at vennen din ville hjelpe deg, men han burde aldri tatt på seg den jobben. At du nå må gå over og male lister i en nesten ny leilighet er bare forbaska unødvendig.

Anonymkode: d418f...283

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da ikke så ille? Hva i alle dager hadde du forventet av en som ikke er profesjonell og gjør det gratis for deg? Det må selvfølgelig rettes opp, men det ordner du selv uten store problemer. 

Anonymkode: ac791...c1b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at detaljene ble litt lurvete. Det er lett at sånt synes når man har lyse lister, brytere, stikkontakter etc og man skal male med en mørk farge. Den lyse fargen du hadde kan for alt det du vet også vært sølt litt på lister og andre lyse detaljer, men det syntes ikke. 

Uansett så lenge de store flatene ble fine så fikser du disse detaljene. Ta løs stikkontakter etc og ta av malingen, kanskje det funker med en våt klut. Prøv det samme på listene. Mal opp igjen hvis det ikke går. Stødig hånd og litt tålmodighet så går det. 

Jeg pleier alltid å ta av stikkontakter, lysbryter etc før jeg maler, tips til en annen gang. 

Anonymkode: 420c2...4be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...