Gå til innhold

Er så misunnelig på uføre at jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå kommer det vel litt an på hvor mye man får utbetalt i trygt, men det å leve lite romslig er neimen ikke noe ålreit. Har levd på sosialstønad en stund nå, og de 8500 kronene jeg og barnet mitt har hatt til livsopphold rekker ikke langt. Nå har jeg endelig fått meg jobb og sitter derfor igjen med langt mer hver måned, hvilket vil øke livskvaliteten betraktelig. 

Anonymkode: e9b6b...966

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 11/22/2020 at 1:21 PM, AnonymBruker said:

Jeg også skulle ønsket at jeg bare fikk penger og kunne disponere tiden min helt selv. Sier ikke at de ikke fortjener den, men jeg skulle gjerne vært i samme situasjon. Du kan styre dagen din helt selv og må ikke møte fast hver dag. være litt sosial en dag, og hvile seg litt en annen dag. Vet om flere som kunne ønsket seg det. hvis man er ufør, så har man betalt ferie resten av livet. med dagens medisin teknologi kan man også leve et ganske smertefritt liv uten store plager. jeg er misunnelig på uføre i Norge.

Anonymkode: 99ed2...1fc

Dakkars deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uatskillelig skrev (12 minutter siden):

Hvis du mener at det er så lett, hvorfor prøver du ikke? 
 

Ja, hvorfor prøver du ikke?

Anonymkode: b0acc...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, hvorfor prøver du ikke?

Anonymkode: b0acc...b9e

Er vel samvittigheten som setter en stopper for det skulle jeg tro? 

Anonymkode: 973db...2e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tja...kanskje ikke så misunnelig men jeg sitter nok og er litt bitter fordi jeg har kronisk, arvelig sykdom som ikke tilsier at jeg vil bli mye over 60 år gammel, så her blir det nok å jobbe til jeg stuper. Mamma døde da hun var 60, mormor da hun var 51 og oldemor var 52. Mamma jobbet 120% fram til uken før hun døde (drev butikk). Jeg skal også leve hele livet med jobbing og kommer ikke til å få nyte av pensjon når den tid kommer. Så mye av skatten min vil gå til å lønne sofaslitere. Ja, jeg har fått grunnskole og tannlege av staten da jeg var yngre (Master betalte jeg selv i Nederland, men kunne selvfølgelig fått i Norge). Men det hadde lønnet seg for meg om Norge var mye mer privatisert og hadde lavere skatter. Er godt dekket av forsikringer uansett, kunne spart opp mer.

Anonymkode: 973db...2e0

Hvorfor vil du jobbe til du stuper.   Når du vet du har en kronisk sykdom som du dør av.   Personlig  hadde jeg lakt  om livet så du faktisk  lever lengre.    Tror muligvis  det å jobbe  seg ihjel ikke er å foretrekke.  

Har du snakket med lege om dette hva han anbefaler  .?

Anonymkode: cd71d...f49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor vil du jobbe til du stuper.   Når du vet du har en kronisk sykdom som du dør av.   Personlig  hadde jeg lakt  om livet så du faktisk  lever lengre.    Tror muligvis  det å jobbe  seg ihjel ikke er å foretrekke.  

Har du snakket med lege om dette hva han anbefaler  .?

Anonymkode: cd71d...f49

Jeg har lagt om livet så langt det lar seg gjøre mht yrkesvalg og aktiviteter. Blir tett oppfulgt av sykehus med kontroller, men med unntak av livstil og medisiner så er det ikke noe som kan "fikses" bare bremses. Planen er jo å spare opp så mye jeg kan så jeg kan pensjonere meg mot slutten av 50-årene og leve noen år på oppsparte midler. Men sorry, dette ble et sidespor.. måtte bare klage litt ;) Mange som har det mye verre enn meg der ute altså!

Anonymkode: 973db...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 13.21):

Jeg også skulle ønsket at jeg bare fikk penger og kunne disponere tiden min helt selv. Sier ikke at de ikke fortjener den, men jeg skulle gjerne vært i samme situasjon. Du kan styre dagen din helt selv og må ikke møte fast hver dag. være litt sosial en dag, og hvile seg litt en annen dag. Vet om flere som kunne ønsket seg det. hvis man er ufør, så har man betalt ferie resten av livet. med dagens medisin teknologi kan man også leve et ganske smertefritt liv uten store plager. jeg er misunnelig på uføre i Norge.

Anonymkode: 99ed2...1fc

Desverre tar du nok ganske feil. Selv om en e uføre som eg sjøl har blitt så ønsker eg å jobbe. Alti likt det å jobbe. Som ufør bader en ikke i kr en får uføre satser etter tabeller. Så en kan komme lavt ut. Behandlingener må en dekke sjøl opp til egenandel som alle andre. Det å bli ufør e ikke noe som friske folk blir så de som blir uføre har ting å slite me. Så sliter en me masse kronisk smerte da e ikk dagene dine en dans på roser. Så folk som vill reise vekk om sommeren eller noe må planlegge enda mere enn andre siden det e verre å sette av kr. Å det å gå fra aktiv tilværelsen til nada niks det vill begynne å tære på hode å kropp. Mange føle det e urettferdig at noen slipper å gjøre noe mens de får utbetalt kroner som kan lignes lønn. Men andre må slite hver dag på jobb for å få hjulene te å gå rundt. Det en må tenke e at en som har blitt uføre har nok sleten mere enn mange andre gjennom livet. Å de vill fortsatt slite selvom de ende opp som uføre. Så det å vere frisk der en kan jobbe å finner jobber når det trengs, det e en lettere tilværelse enn det en som har blitt uføre har kava å kjempa seg igjennem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uatskillelig skrev (2 timer siden):

Hvis du mener at det er så lett, hvorfor prøver du ikke? 
 

Man kan si jeg vet dette med sikkerhet.

Anonymkode: 3fa4f...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 15.53):

Er ikke til å stikke under en stol at svært mange av dagens uføre kunne veldig lett vært i en tilpasset jobb. Slik velferdsstaten har fungert så langt, skal det ikke mye til å sette sugerøret i statskassen. Er bare snakk om tid før vi må ta til vettet og stramme inn, før halve befolkningen lever av skattepengene. 

Anonymkode: 2b6e8...854

Og hvor er alle de tilpassede jobbene som alltid blir nevnt i disse hat mot uføre trådene?

Anonymkode: eb55d...92c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 17.37):

Klarer du å holde huset perfekt og har ork til å kle deg pent å sminke deg klarer du å jobbe. Jeg sover 4 timer om natten. Klarer allikevel å gå på jobb. Dropper gjerne sminke meg. Pliktene i huset dropper jeg når jeg kommer hjem for jeg er så sliten. Handler om å prioritere. Jeg kunne også  hatt perfekt ryddet hjem og fint sminket og hår hadde jeg vært ufør. 

Anonymkode: 61e2c...2e7

Uff. Det må være slitsomt å være så trangsynt?

Anonymkode: eb55d...92c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hvor er alle de tilpassede jobbene som alltid blir nevnt i disse hat mot uføre trådene?

Anonymkode: eb55d...92c

Eller alle arbeidsgivere som står i kø for å ansette syke mennesker med potensielt høyt fravær.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (17 minutter siden):

Eller alle arbeidsgivere som står i kø for å ansette syke mennesker med potensielt høyt fravær.

Ikke sant!

Anonymkode: eb55d...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 18.47):

Jeg er 100 % ufør og har klart å få meg jobb 😍 Kan jobbe når jeg vil, hvor jeg vil og med ganske spennende oppgaver (og noen kjedelige). De jobbene finnes, man må bare bruke nettverket sitt! Jeg fortalte en venninne at jeg drømte om å jobbe, men ikke kunne klare en fast stillingsprosent, da formen varierer. Har vært åpen om det med flere, men dette var en ny venninne. Hun hadde kontaktet noen hun kjente som drev firma og vips ble jeg tilbudt jobb uten fast stillingsprosent (skriver timer). 
 

Selvtilliten og mestringsfølelsen har fått seg en kjempeboost! Så anbefaler ingen å ønske å bli 100 % uføre om de har restarbeidsevne! Jeg hadde ikke det, men har blitt bedre + fikk en jobb som man skulle tro er spesialtilpasset meg 👌🏼💯

Anonymkode: 2bd28...006

Så fint for deg da,men det betyr ikke at da kan alle uføre få det til. Selv er jeg mere innlagt på sykehus enn jeg er hjemme og jeg er null nettverk,så for meg er det faktisk ikke mulig uansett hvor mye jeg måtte ønske 

Anonymkode: eb55d...92c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uatskillelig skrev (4 timer siden):

Hvis du mener at det er så lett, hvorfor prøver du ikke? 
 

Trygdesvindel ligger ikke for alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Og hvor er alle de tilpassede jobbene som alltid blir nevnt i disse hat mot uføre trådene?

Anonymkode: eb55d...92c

Støttekontakt

Anonymkode: e3ac7...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Støttekontakt

Anonymkode: e3ac7...f9b

Det er da vitterlig ikke tilpasset. Jeg er selv ufør og kan ikke forplikte meg til en fast dag hvor jeg skal stille opp for en annen person. Ei heller har jeg psyken til å stille opp for et annet menneske når jeg sliter såpass med meg selv.

Anonymkode: eb55d...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er da vitterlig ikke tilpasset. Jeg er selv ufør og kan ikke forplikte meg til en fast dag hvor jeg skal stille opp for en annen person. Ei heller har jeg psyken til å stille opp for et annet menneske når jeg sliter såpass med meg selv.

Anonymkode: eb55d...92c

Det kommer jo ann på brukeren det da. Har selv vært støttekontakt der jeg kunne avlyse om det ble for tungt og heller ta inn timene når jeg følte meg bedre.  Var bare et forslag.

Anonymkode: e3ac7...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, det har ikke det. Kriteriene for å få uføretrygd er ikke endret på mange år.

Dette er en seiglivet myte.

Anonymkode: 3fa4f...518

Du tar feil.

Jeg kom på AAP for 9 år siden. Etter dette har det vært diverse endringer for oss på AAP. Jeg tilhørte den gamle reformen, men fikk med meg via divereste facebookgrupper ang sykdommen min at folk som tilhørte den nye reformen virkelig har slitt med å få uføretrygd. De fleste får også ett år helt uten inntekt (karensår). Jeg slapp dette og fikk "lettere" innvilget trygd fordi jeg var mange år på AAP (7 år) slik at NAV skjønte at dette var kronisk. Men den nye reformen har man så "kort tid" på AAP (kort tid for diverse sykommer) at uføretrygd ikke innvilges fordi NAV mener du kan bli frisk.
 

Anonymkode: 2bd28...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du tar feil.

Jeg kom på AAP for 9 år siden. Etter dette har det vært diverse endringer for oss på AAP. Jeg tilhørte den gamle reformen, men fikk med meg via divereste facebookgrupper ang sykdommen min at folk som tilhørte den nye reformen virkelig har slitt med å få uføretrygd. De fleste får også ett år helt uten inntekt (karensår). Jeg slapp dette og fikk "lettere" innvilget trygd fordi jeg var mange år på AAP (7 år) slik at NAV skjønte at dette var kronisk. Men den nye reformen har man så "kort tid" på AAP (kort tid for diverse sykommer) at uføretrygd ikke innvilges fordi NAV mener du kan bli frisk.
 

Anonymkode: 2bd28...006

Du beskriver ingen endring i kriteriene for å få innvilget uføretrygd her ...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ikke så lett som noen skal ha det til her. Har blitt veldig strammet inn de siste årene.

Anonymkode: 2bd28...006

😂 Da må du forklare meg, i løpet av de siste ti årene så har antall uføre doblet seg. 

Anonymkode: d439a...374

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...