AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #721 Skrevet 17. november 2020 På 14.11.2020 den 19.23, AnonymBruker skrev: Kan vi være enig i at BÅDE minstesats og uu bør økes? Anonymkode: 353bf...cb7 Nei Anonymkode: c93fb...3e5 9
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #722 Skrevet 17. november 2020 På 14.11.2020 den 19.25, anonym 4545 skrev: Vil ikke bli utestengt for brukerangrep/debatt - derfor vil jeg ikke komme med sitater som du selv kan lese Du kan sitere andre uten at det slår deg, om de blir liggende er det moderator som har feilet Anonymkode: c93fb...3e5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #723 Skrevet 17. november 2020 På 14.11.2020 den 19.50, AnonymBruker skrev: En økning på 5000 kr fra 18 000 til 23 000 er ikke utgifter for staten da de uføre vil forbruke disse pengene! Eller tar jeg feil? Anonymkode: be8d0...82a Jo det er en utgift, og alle pengene blir neppe forbrukt i Norge Anonymkode: c93fb...3e5 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #724 Skrevet 17. november 2020 På 14.11.2020 den 20.07, AnonymBruker skrev: 😂 Da er ikke min jobb en utgift heller. Er helsepersonell, så min lønn er jo strengt tatt rent tap for staten, men jeg bruker jo pengene, ergo så er det 0 utgifter? Litt vel enkelt vel? Anonymkode: 3882b...7a6 Bruker du alle pengene i Norge? Anonymkode: c93fb...3e5 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #725 Skrevet 17. november 2020 På 14.11.2020 den 21.23, Lille Potet skrev: Studenter klarer ikke å leve på studielånet alene. Lavtlønte er slitne slaver for småpenger. Trygda er syke og fattige. Klarer dere ikke å se det faktum at for middelklassen er dere en og samme gruppe? Og for kapitaleierne og eliten er dere søppel de ikke ofrer en tanke? I samme kategori som asylsøkere, tiggere og horer? Skjønner dere ikke at de som har mest i samfunnet er såre fornøyd med at dere hetser hverandre, og ikke åpner øynene for hvem som stikker av med pengene. Herregud så tragisk! Du er i Norge ikke USA Anonymkode: c93fb...3e5 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #726 Skrevet 17. november 2020 På 14.11.2020 den 21.49, Lille Potet skrev: Så fin ei historie. Jeg tror forresten ingenting på den. Men fin, absolutt. Hva er fint med den historien? Syns du det er fint at jenta ikke fikk utvikling? Anonymkode: c93fb...3e5 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #727 Skrevet 17. november 2020 På 14.11.2020 den 22.44, AnonymBruker skrev: Å stå og stable noen hermetikkbokser inn i en hylle er ikke å skape verdier. Ei heller å stå i en butikkasse, automasjon tar over disse tullejobbene straks. Anonymkode: 47a36...a75 Jo, selv om ikke du ser verdien så er det verdiskaping Anonymkode: c93fb...3e5 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #728 Skrevet 17. november 2020 På 14.11.2020 den 15.48, AnonymBruker skrev: Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok? Hva tenker du om at den øker til 23-25 000? Jeg mener ikke den bør økes til f. eks. 30 000. Men politikerne bør kanskje vurdere å øke til 23-25 000? Anonymkode: 353bf...cb7 Jeg synes det er MER enn nok. Får man innvilget ung ufør, så betyr det vel at man aldri har jobbet, og således aldri har bidratt med skattekroner til fellesskapet. Jeg har utbetalt 21.000 som ufaglært barnehageassistent, og jeg er nesten 40 og har jobbet i mange år i det offentlige. En nyansatt i samme yrke som meg har ca 17.000 utbetalt... Faren min som har jobbet hele livet har utbetalt 18.000 i pensjon, da han mistet jobben kun få år før pensjonsalder, og dermed måtte gå i dårlige betalte vikariater frem til han kunne gå av. Så nei, jeg synes ikke personer som aldri har jobbet, og som aldri kommer til å gjøre det, skal tjene mer enn meg. Jeg har også hatt mine utfordringer i ung voksen alder, og gikk da på yrkesrettet attføring(nå AAP) i et par år. Da fikk jeg 6000 utbetalt i måneden. Dette var jo selvsagt helt latterlig lite, men 10-12.000 burde være ok sats for ung ufør Anonymkode: 376c4...c7f 6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #729 Skrevet 17. november 2020 På 14.11.2020 den 15.53, AnonymBruker skrev: Men skal det virkelig være så store forskjeller? At folk skal straffes med 12 000 fordi de ikke klarer å jobbe? Anonymkode: 353bf...cb7 En ufør person får sletter hele, eller deler av studiegjeld. Jeg har studiegjeld på over 600.000, og har utbetalt i overkant av 30.000 i mnd. Så jeg tenker at det er rettferdig. Straff er det iallfall ikke! Anonymkode: c2944...7f2 8
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #730 Skrevet 17. november 2020 På 15.11.2020 den 0.31, AnonymBruker skrev: Men er egentlig pengebingen tom da? Mye luksus i det norske samfunnet.. hoteller, kjøpesentre, offentlige bygg osv. Anonymkode: be8d0...82a Hoteller og kjøpesentre er da i privat eie Anonymkode: c93fb...3e5 5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #731 Skrevet 17. november 2020 På 15.11.2020 den 1.36, AnonymBruker skrev: Som jeg har sagt har jeg stor respekt for lavtlønnede og jobben de gjør. De jeg ikke har respekt for og de jeg ser ned på er de som sparker nedover. Klager, sutrer og hetser uføre, mens de selv ikke gjør noe for å endre situasjonen deres. De kan ikke være annet enn dumme og late. Jeg ser også ned på og har fordommer mot alle folk som hetser og trykker uføre ned i møkka. Personlig synes jeg at minste uføretrygd burde heves til ung ufør, ung ufør til minst 22 000 og de lavtlønnedes lønn burde også økes. Det er naturlig at det er litt forskjell i lønninger, men alle nordmenn bør kunne leve trygt og ikke i fattigdom. Altså relativ fattigdom. Vi ønsker ikke tilstander der velferdsordningene ikke fungerer. Dette fører med seg mye elendighet og kriminalitet. Samfunnet blir et utrygt sted å leve i. Jeg synes også at flere utgifter knyttet til helse burde gå inn under frikort. Anonymkode: ba3bb...b32 Sånn at kjøpekraften kan gå enda mer ned og statens pensjonsfond utland kan gå tom enda fortere.... Anonymkode: c93fb...3e5 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #732 Skrevet 17. november 2020 På 15.11.2020 den 8.38, AnonymBruker skrev: Husk at mange uføre har universitetsutdanning, og du har mulighet til å utdanne deg mer for å tjene mer. Anonymkode: 353bf...cb7 Link Anonymkode: c93fb...3e5 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #733 Skrevet 17. november 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hoteller og kjøpesentre er da i privat eie Anonymkode: c93fb...3e5 Minst 50% av kjøpesentrene og matbutikkene i byen min er overflødige, overfør arbeidskraften til helsevesenet istedet! Anonymkode: be8d0...82a
Edie Skrevet 19. november 2020 #734 Skrevet 19. november 2020 Ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Edie, adm.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #735 Skrevet 19. november 2020 Er til behandling for kompleks ptsd har i flere år jobbet masse overtid før jeg gikk på en reell smell i en godt betalt jobb. Da jeg ble syk sa jeg selv opp jobben (fikk dårlig samvittighet....🤦🏻♀️) og gikk gjennom ubetalt karenstid før jeg gikk over på sykepenger og aap. Nav stusset over at jeg hadde sagt opp fordi det resulterte i en mye mindre utbetaling da aap skulle innvilges. Går jeg mot uføre (er i intensiv behandling), vil ikke trygden tilsvare nærmere minstesats fordi jeg tenkte mer på arbeidsgiver enn meg selv noen år tilbake. Jeg kommer nok tilbake til arbeidslivet, men kjenner en som har ME, som knapt får endene til å møtes. Personen gjør alt for å bli frisk og komme ut i arbeidslivet igjen, men alt av behandlinger må betales selv. Denne personen får 10.000 per mnd, der 5000 går til leie og strøm. Å komme tilbake etter lang tids sykdom, der man bekymrer seg måned etter måned om å gå i minus - som er uten uforutsigbare utgifter, er en knekk på psyken og en reell belastning. Jeg mener det skal lønne seg å jobbe, absolutt! Men syns det er litt mer komplisert enn som så. Anonymkode: 21a0e...263
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #736 Skrevet 19. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er til behandling for kompleks ptsd har i flere år jobbet masse overtid før jeg gikk på en reell smell i en godt betalt jobb. Da jeg ble syk sa jeg selv opp jobben (fikk dårlig samvittighet....🤦🏻♀️) og gikk gjennom ubetalt karenstid før jeg gikk over på sykepenger og aap. Nav stusset over at jeg hadde sagt opp fordi det resulterte i en mye mindre utbetaling da aap skulle innvilges. Går jeg mot uføre (er i intensiv behandling), vil ikke trygden tilsvare nærmere minstesats fordi jeg tenkte mer på arbeidsgiver enn meg selv noen år tilbake. Jeg kommer nok tilbake til arbeidslivet, men kjenner en som har ME, som knapt får endene til å møtes. Personen gjør alt for å bli frisk og komme ut i arbeidslivet igjen, men alt av behandlinger må betales selv. Denne personen får 10.000 per mnd, der 5000 går til leie og strøm. Å komme tilbake etter lang tids sykdom, der man bekymrer seg måned etter måned om å gå i minus - som er uten uforutsigbare utgifter, er en knekk på psyken og en reell belastning. Jeg mener det skal lønne seg å jobbe, absolutt! Men syns det er litt mer komplisert enn som så. Anonymkode: 21a0e...263 Jeg ble også arbeidsledig en stund der jeg gjorde det samme som deg; sa opp jobb selv om jeg var utbrent. Ville ikke bli sykemeldt. Jeg gikk ned ca 15000kr i mnd i utbetalt lønn. Fikk vel ca 21000. Dette klarte jeg meg på uten problemer, og kunne til og med spare. Aner ikke hvordan det kan være så vanskelig å leve på 18000kr i mnd. Helt ærlig, det kunne vært ønskelig. Jeg gikk tilbake til en mye lavere jobb enn jeg hadde, fordi jeg fortsatt slet med en del, ca 200 000kr mindre i året. Jeg under ledere alt de får! Det er en tøff jobb, og jeg er ikke lenger villig til å gjøre den, selv om det er bedre betalt. Selvsagt fortjener de mer enn oss andre. Uansett, poenget er at 18k er mer enn nok til et verdig liv, med mat, hobbyer etc. som ufør trenger man heller ikke bo sentralt i en by, så mye lavere husleie. Er lei av at vi som ikke orker det kjøret på tippen tror og mener vi skal bli betalt det samme? Hvem i alle dager hadde orket den jobben da? Vi trenger ledere, vi trenger gulrøtter for at folk skal prestere. Og vi trenger at uføre er fornøyd med sin «lønn» selv om det er vanskelig å røyke daglig og drikke øl flere dager i uken. hvordan ser et budsjett ut på 18000? For meg; Bolig: 8000,-(Oslo) mat; 2000,- bil; 3000,- (må bruke til jobb) Strøm, tlf, WiFi, forsikring etc; 1000, kanskje 1500 klær; 500 Da er det fortsatt 2000kr til sparing eller moro. Hvorfor er dette uverdig, og man påstår man ikke har penger til mat engang? Kan noen andre komme med et annet reelt budsjett? Anonymkode: e8e63...99a 5
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #737 Skrevet 19. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble også arbeidsledig en stund der jeg gjorde det samme som deg; sa opp jobb selv om jeg var utbrent. Ville ikke bli sykemeldt. Jeg gikk ned ca 15000kr i mnd i utbetalt lønn. Fikk vel ca 21000. Dette klarte jeg meg på uten problemer, og kunne til og med spare. Aner ikke hvordan det kan være så vanskelig å leve på 18000kr i mnd. Helt ærlig, det kunne vært ønskelig. Jeg gikk tilbake til en mye lavere jobb enn jeg hadde, fordi jeg fortsatt slet med en del, ca 200 000kr mindre i året. Jeg under ledere alt de får! Det er en tøff jobb, og jeg er ikke lenger villig til å gjøre den, selv om det er bedre betalt. Selvsagt fortjener de mer enn oss andre. Uansett, poenget er at 18k er mer enn nok til et verdig liv, med mat, hobbyer etc. som ufør trenger man heller ikke bo sentralt i en by, så mye lavere husleie. Er lei av at vi som ikke orker det kjøret på tippen tror og mener vi skal bli betalt det samme? Hvem i alle dager hadde orket den jobben da? Vi trenger ledere, vi trenger gulrøtter for at folk skal prestere. Og vi trenger at uføre er fornøyd med sin «lønn» selv om det er vanskelig å røyke daglig og drikke øl flere dager i uken. hvordan ser et budsjett ut på 18000? For meg; Bolig: 8000,-(Oslo) mat; 2000,- bil; 3000,- (må bruke til jobb) Strøm, tlf, WiFi, forsikring etc; 1000, kanskje 1500 klær; 500 Da er det fortsatt 2000kr til sparing eller moro. Hvorfor er dette uverdig, og man påstår man ikke har penger til mat engang? Kan noen andre komme med et annet reelt budsjett? Anonymkode: e8e63...99a Jeg kommer også til å velge en annen jobb etter behandling, og forstår også argumentene dine. Jeg klarer meg, men vet om flere i en mye dårligere situasjon. Samme utbetaling som deg, en gutt i tenårene. Barnebidrag på 780 kroner. Bolig/forsikring/strøm: 12 000 Mat: 3000 Bil: 1500 Annet: 1500 (medisiner/buffer/klær til barnet) Anonymkode: 21a0e...263 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #738 Skrevet 20. november 2020 On 11/14/2020 at 4:00 PM, AnonymBruker said: Jeg sa jo at 30 000 ikke var rimerlig, jeg tenkte mer på 23- 25 000.... Anonymkode: 353bf...cb7 Dette er mer enn noen får i lønn. Renholdere på hoteller, gatekjøkken, kafeansatte, butikkansatte og mange flere. For dem ville det vært veldig demotiverende å jobbe når de vet at noen får mer hos NAV. Husk at du sannsynligvis har mye mer fritid enn noen som jobber. Fritid er vanskelig å verdsette i kroner, men den bør jo være verdsatt til mye mer enn null. Anonymkode: 884d6...5ff 9
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #739 Skrevet 20. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er mer enn noen får i lønn. Renholdere på hoteller, gatekjøkken, kafeansatte, butikkansatte og mange flere. For dem ville det vært veldig demotiverende å jobbe når de vet at noen får mer hos NAV. Husk at du sannsynligvis har mye mer fritid enn noen som jobber. Fritid er vanskelig å verdsette i kroner, men den bør jo være verdsatt til mye mer enn null. Anonymkode: 884d6...5ff Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så demotiverende å jobbe selv om noen som ikke er i stand til å jobbe får like mye. Hadde jeg fått velge liv, hadde jeg valgt et liv med jobb! Anonymkode: 45bdd...60e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #740 Skrevet 20. november 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble også arbeidsledig en stund der jeg gjorde det samme som deg; sa opp jobb selv om jeg var utbrent. Ville ikke bli sykemeldt. Jeg gikk ned ca 15000kr i mnd i utbetalt lønn. Fikk vel ca 21000. Dette klarte jeg meg på uten problemer, og kunne til og med spare. Aner ikke hvordan det kan være så vanskelig å leve på 18000kr i mnd. Helt ærlig, det kunne vært ønskelig. Jeg gikk tilbake til en mye lavere jobb enn jeg hadde, fordi jeg fortsatt slet med en del, ca 200 000kr mindre i året. Jeg under ledere alt de får! Det er en tøff jobb, og jeg er ikke lenger villig til å gjøre den, selv om det er bedre betalt. Selvsagt fortjener de mer enn oss andre. Uansett, poenget er at 18k er mer enn nok til et verdig liv, med mat, hobbyer etc. som ufør trenger man heller ikke bo sentralt i en by, så mye lavere husleie. Er lei av at vi som ikke orker det kjøret på tippen tror og mener vi skal bli betalt det samme? Hvem i alle dager hadde orket den jobben da? Vi trenger ledere, vi trenger gulrøtter for at folk skal prestere. Og vi trenger at uføre er fornøyd med sin «lønn» selv om det er vanskelig å røyke daglig og drikke øl flere dager i uken. hvordan ser et budsjett ut på 18000? For meg; Bolig: 8000,-(Oslo) mat; 2000,- bil; 3000,- (må bruke til jobb) Strøm, tlf, WiFi, forsikring etc; 1000, kanskje 1500 klær; 500 Da er det fortsatt 2000kr til sparing eller moro. Hvorfor er dette uverdig, og man påstår man ikke har penger til mat engang? Kan noen andre komme med et annet reelt budsjett? Anonymkode: e8e63...99a Helt enig! 18000 er virkelig ikke lite å leve på i måneden. Særlig ikke når man uten velferdsstaten mest sannsynlig ikke ville fått tak over hodet engang, eller vært tvunget til å arbeide til tross for sykdom. Vi er så heldige som bor i Norge og har denne muligheten! Hvordan kan noen anse trygd som en straff (ref. tidligere kommentarer her inne)? Det er jo helt sykt. Det er ikke staten sin feil at noen blir syke (så klart ikke ens egen feil heller), og de kan ikke ta utgangspunkt i at vedkommende potensielt kunne tjent en millionlønn dersom h*n var frisk. Trygden er ikke ment å fungere som en lønn som skal dekke opp for det «potensielle luksuslivet» som muligens gikk tapt. Trygden er et sikkerhetsnett som sørger for at selv de som er ute av stand til å tjene penger kan få leve et verdig liv, med tak over hodet, klær når det trengs og mat på bordet. Jeg forstår at det må føles helt utrolig tungt og demotiverende å være arbeidsuføre, og jeg unner ingen et liv med sykdom og smerter. Men likevel, vi er så heldige som faktisk har mulighet til å kunne leve gode liv og bli ivaretatt til tross for dette! Norge❤️ Tilpass utgiftene dine; flytt om nødvendig, slutt med alle uvaner, handle på tilbud, bli en racer på økonomi. Mitt budsjett som student (nylig ferdig), hadde ca. 9 000 i snitt i måneden: Leie (inkl. strøm og internett): 4000,- Mat: 1500,- Trening, streaming, busskort, ca.: 1000 Uteliv, kos, klær osv: 2000,- sparing: 500 Anonymkode: da5e3...93a 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå