Gå til innhold

Skravletråd termin juli/august 2021


lizzie88

Anbefalte innlegg

Velkommen @Maya89😀 Hvordan opplever du denne graviditeten kontra de forrige? Jeg er 5+5 og er fremdeles bare tidvis trøtt og har ømme bryst. Jeg var svimmel og kvalm hele første trimester sist, så har liksom ventet på denne kvalmen og nå klarer jeg å bekymre meg for at jeg har for "få" symptomer. Altså...🙈

Noen som vet hvor tidlig man kan se noe på utvendig ultralyd? Nå er jeg litt der at jeg har lyst til å få bekreftet svangerskapet for egen del nå før jul. 7+0 f eks, ser man noe da? Fastlegen har UL og bekreftet forrige svangerskapet, men da var jeg i følge legens beregninger 11+3. Da var det en liten sprellende bamsemums der. Tror jeg må ringe i morgen å høre. Siden symptomene er så få tror jeg det hadde beroliget meg veldig, samt blitt litt mer realistisk for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maya89 skrev (36 minutter siden):

Takk for tips, dette skal jeg få tak i!😎 Jeg kan også bare ligge i ro, helt pyton når jeg er i bevegelse... 🤣 Blir forhåpentligvis bedre etterhvert.... men dagene er lange altså 🤣👍

Uff ja.. Er vel i andre uken med kvalme.. Boring as hell. Og blir nesten litt deprimert av å bidra så lite hjemme 😭😭 og på Jobb 😬 håper på bedre dager 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (15 minutter siden):

Velkommen @Maya89😀 Hvordan opplever du denne graviditeten kontra de forrige? Jeg er 5+5 og er fremdeles bare tidvis trøtt og har ømme bryst. Jeg var svimmel og kvalm hele første trimester sist, så har liksom ventet på denne kvalmen og nå klarer jeg å bekymre meg for at jeg har for "få" symptomer. Altså...🙈

Noen som vet hvor tidlig man kan se noe på utvendig ultralyd? Nå er jeg litt der at jeg har lyst til å få bekreftet svangerskapet for egen del nå før jul. 7+0 f eks, ser man noe da? Fastlegen har UL og bekreftet forrige svangerskapet, men da var jeg i følge legens beregninger 11+3. Da var det en liten sprellende bamsemums der. Tror jeg må ringe i morgen å høre. Siden symptomene er så få tror jeg det hadde beroliget meg veldig, samt blitt litt mer realistisk for meg. 

Volvat utfører vaginal ul til og med uke 10, så da vil jeg tro man skal kunne se greit fra uke 11 på utvendig ul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (9 minutter siden):

Velkommen @Maya89😀 Hvordan opplever du denne graviditeten kontra de forrige? Jeg er 5+5 og er fremdeles bare tidvis trøtt og har ømme bryst. Jeg var svimmel og kvalm hele første trimester sist, så har liksom ventet på denne kvalmen og nå klarer jeg å bekymre meg for at jeg har for "få" symptomer. Altså...🙈

Noen som vet hvor tidlig man kan se noe på utvendig ultralyd? Nå er jeg litt der at jeg har lyst til å få bekreftet svangerskapet for egen del nå før jul. 7+0 f eks, ser man noe da? Fastlegen har UL og bekreftet forrige svangerskapet, men da var jeg i følge legens beregninger 11+3. Da var det en liten sprellende bamsemums der. Tror jeg må ringe i morgen å høre. Siden symptomene er så få tror jeg det hadde beroliget meg veldig, samt blitt litt mer realistisk for meg. 

Takk for det ☺ Så langt synes jeg denne runden har vært verst, for jeg er så trøtt/sliten og kvalm hele døgnet 🤣 Var dette forrige gang også, men da var det ikke hele tiden... 

Jeg har ømme bryst, litt vondt i bekkenet, tisser heletiden🤣 Første gang jeg var gravid hadde jeg nesten ingen symptomer, så du må ikke bli bekymret😊 Det er veldig forskjellig, heller være glad når det er få symptomer 😁

 

Utvendig ultralyd etter uke 12 har jeg hørt 🤔 Da kan man se.. Nå skal jeg til tidlig ul 15 desember, da er jeg 7+5. De sa de kunne se hjertet slå fra uke 6.. Men jeg ville være sikker, så satt timen litt senere.. 😊 Bestilte dette privat, da jeg trenger sikkerhet på at alt er bra.. bekymrer meg lett 🙈 Så forstår deg godt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

supernaturalfan skrev (4 minutter siden):

Uff ja.. Er vel i andre uken med kvalme.. Boring as hell. Og blir nesten litt deprimert av å bidra så lite hjemme 😭😭 og på Jobb 😬 håper på bedre dager 😊

Skjønner jeg så godt! Får så dårlig samvittighet her, for at samboer må gjøre meste... både med hus og barn.. 😑 Men, kanskje er vi ferdig til uke 12?😁 lov å håpe!😎 Jeg har kommet dit at jeg vurderer å høre om sykemelding fra jobb, da jeg jobber innen helse og dagene blir tunge og lange 😔 Føler at ro og hvile er tingen akkurat nå.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er svimmel og kvalm nytter ikke annet enn hvile! Husker hvordan det å da anstrenge seg litt gjorde en mye verre med oppkast og enda mer kvalme og uvelhet. Jeg tenker det er helt fair å få en sykemelding når man er så dårlig. Skulle likt å se menn med omgangssyke presse seg på jobb med høyt tempo 8 timer om dagen🙄 

Tror jeg skal ringe legekontoret i morgen å høre med dem😅 da kunne jeg vært litt mer beroliget til over jula om jeg bare kunne se/høre et bankende hjerte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjela skrev (16 timer siden):

Om man er svimmel og kvalm nytter ikke annet enn hvile! Husker hvordan det å da anstrenge seg litt gjorde en mye verre med oppkast og enda mer kvalme og uvelhet. Jeg tenker det er helt fair å få en sykemelding når man er så dårlig. Skulle likt å se menn med omgangssyke presse seg på jobb med høyt tempo 8 timer om dagen🙄 

Tror jeg skal ringe legekontoret i morgen å høre med dem😅 da kunne jeg vært litt mer beroliget til over jula om jeg bare kunne se/høre et bankende hjerte.

Takk for forståelse ☺ Haha, tror ikke menn hadde klart det gitt 😅 Samboer er døden nær ved en forkjølelse som varer et par dager 🤣 

Verste er at jeg har nettopp fått fast jobb etter 10 år i kommunen, så det er så leit å bli sykmeldt også... men.. 

Fikk du tak i legekontoret? Håper du får time, slik at du får ro i deg til jul 🤩 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (17 timer siden):

Om man er svimmel og kvalm nytter ikke annet enn hvile! Husker hvordan det å da anstrenge seg litt gjorde en mye verre med oppkast og enda mer kvalme og uvelhet. Jeg tenker det er helt fair å få en sykemelding når man er så dårlig. Skulle likt å se menn med omgangssyke presse seg på jobb med høyt tempo 8 timer om dagen🙄 

Tror jeg skal ringe legekontoret i morgen å høre med dem😅 da kunne jeg vært litt mer beroliget til over jula om jeg bare kunne se/høre et bankende hjerte.

Skriver under på det med hvile. Er sykemeldt 60% så jobber to dager i uken. Da måtte jeg gjøre det sånn at jeg jobber tirsdager og torsdager, for onsdag og fredag må jeg hvile for virker som at jobbinga gjør meg dårlig dagen etterpå 😫 Utrolig slitsomt, så å kontakte lege kan være lurt med tanke på alt.

Var selv på tul i går og det å se den lille og ett bankende hjerte var veldig beroligende! Jordmor sa alt så bra ut så håper det holder seg sånn 😅 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Maya89 jeg tenker at en god arbeidsgiver har full forståelse for dette. Dette er jo bare snakk om en kort periode frem til du er bedre. Og en graviditet og permisjon er bare småtteri i motsetning til alle årene man er i arbeidslivet :)

Jeg bestilte time hos legen i dag og de prøver da en tidlig ultralyd neste uke når jeg er 7+0. Det var innenfor mente de. Tror legen bare har utvendig UL, men jeg er pt bare opptatt av å se noe form for liv der, dvs et bankende hjerte. Tenk at en skal bli så bekymret fordi en ikke er kvalm :klaske: :sjenert: Kommer til å angre bittert på at jeg savnet den når den plutselig skulle finne på å melde sin ankomst 🙈

Høres ikke noe særlig ut @aoyt! Håper denne ordningen fungerer for deg, hvis ikke er det bare å be legen pent om en full variant i et par uker fremover. Hvor langt er du på vei?

Endret av Sjela
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg kanskje jeg hadde sykmeldt meg 100 %, man må få ha noen bedre dager også @aoyt😊 Så herlig at du fikk se et bankende hjerte❤ fantastisk følelse!

 

@Sjela Så bra, at du blir hørt 😊👍 Her får jeg ikke komme inn før uke 12 til legen 🤣 Tror nok du skal nyte at du ikke er kvalm ja🙈 Hehe! Hvilken dag skal du inne da? Jeg har ultralyd på tirsdag neste uke.. klarer nesten ikke vente! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (2 timer siden):

@Maya89 jeg tenker at en god arbeidsgiver har full forståelse for dette. Dette er jo bare snakk om en kort periode frem til du er bedre. Og en graviditet og permisjon er bare småtteri i motsetning til alle årene man er i arbeidslivet :)

Jeg bestilte time hos legen i dag og de prøver da en tidlig ultralyd neste uke når jeg er 7+0. Det var innenfor mente de. Tror legen bare har utvendig UL, men jeg er pt bare opptatt av å se noe form for liv der, dvs et bankende hjerte. Tenk at en skal bli så bekymret fordi en ikke er kvalm :klaske: :sjenert: Kommer til å angre bittert på at jeg savnet den når den plutselig skulle finne på å melde sin ankomst 🙈

Høres ikke noe særlig ut @aoyt! Håper denne ordningen fungerer for deg, hvis ikke er det bare å be legen pent om en full variant i et par uker fremover. Hvor langt er du på vei?

Jeg fikk ikke kvalmen før 8+2 om jeg husker riktig, men da ga den seg ikke heller virket det som, så plutselig så er den der skal du se 🙊Skjønner godt du ønsker å se etter tegn til lov med tanke på at kvalmen er ikke tilstedeværende, så får håpe du får gode nyheter når du skal inn til ul!
Er i dialog med lege men han mente så lenge jeg følte meg fin når jeg er på jobb etter å hatt en hviledag så skulle vi prøve det i hvert fall ut den uka her og muligens neste uke også. Er 10+3 i dag faktisk, og er overrasket over at det har gått så fint hele veien egentlig for har en del i familien som har sliti mye med å få barn, så har jo alltids hatt en uro rundt graviditeten, men har klart å roe meg ned litt nå etter tul 😅

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maya89 skrev (39 minutter siden):

Da tror jeg kanskje jeg hadde sykmeldt meg 100 %, man må få ha noen bedre dager også @aoyt😊 Så herlig at du fikk se et bankende hjerte❤ fantastisk følelse!

 

@Sjela Så bra, at du blir hørt 😊👍 Her får jeg ikke komme inn før uke 12 til legen 🤣 Tror nok du skal nyte at du ikke er kvalm ja🙈 Hehe! Hvilken dag skal du inne da? Jeg har ultralyd på tirsdag neste uke.. klarer nesten ikke vente! 

Vi er i dialog med lege for er slitsomt å gå sånn veldig opp og ned, men syntes det går så fint å være på jobb når jeg først er i fin form, og jeg elsker jobben min så merker det på humøret at jeg ikke får jobbet 😂 Og ja, var kjempeålreit å se den lille i magen og faktisk kunne se at det var lov og at det så ut som en baby, haha.

Du får ha lykke til på ultralyd også får vi håpe både du og @Sjela får gode nyheter! 💪🏼

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjela skrev (16 minutter siden):

Hadde du da noen symptomer før uke 8 @aoyt?  Håper formen din er stigende og uvelheten avtar snart :)

 

Eneste jeg merket det på var at fra jeg skulle hatt mens og en to ukers tid så fikk jeg helt intense magesmerter når jeg reiste meg opp, men ikke noe annet før kvalmen kom snikende i uke 8 😅

Jo takk, håper det jeg også, så får vi håpe om kvalmen melder seg at du før det litt roligere enn det her. 🤞🏼

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Maya89 skrev (1 time siden):

Våknet skikkelig gjennom svett og svimmel + kvalm inatt 🤔 Noen som har opplevd dette? 😯 

Har ikke opplevd det i forbindelse med graviditet som jeg kan huske, men det er ikke sjelden jeg har opplevd det første dag med mens. Så det er nok hormonene som er årsaken til dette. Håper det var et engangstilfelle,  for det er rimelig plagsomt! 

Velkommen @Mockingjay93 :) Hvordan er formen din så langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (3 minutter siden):

Velkommen @Mockingjay93 :) Hvordan er formen din så langt?

Takk 🙂  Bekkenløsninga har allerede meldt sin ankomst, og jeg er så himla trøtt! Men fin, bortsett fra det 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mockingjay93 skrev (3 minutter siden):

Takk 🙂  Bekkenløsninga har allerede meldt sin ankomst, og jeg er så himla trøtt! Men fin, bortsett fra det 🙂

Er dette ditt første barn? Bekkenløsning høres virkelig ikke godt ut, så håper det ikke blir altfor ille for deg! Skriver under på trøttheten! Det er viktig å få nok hvile når kroppen sier ifra om det. Så må man bare prøve å ikke ha dårlig samvittighet over alt man heller skulle gjort enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...