Gå til innhold

Skravletråd termin juli/august 2021


lizzie88

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen ❤️ 

Long time no see! Utrolig hvor fort tiden løper fra en. Godt å se at det går tilsynelatende greit med de fleste her inne 😃  Har fulgt med i ny og ne, selv om jeg ikke har vært så aktiv selv. Det føltes nesten rart å sette seg ned å skrive om fødselen nå, nesten hele 3 måneder etterpå. Har skrevet en update i dagboken min, så jeg tar bare en copy paste. Det ble et laaangt innlegg, så hold tight 😂

Fødsel
Fødselen min var en kort og intens, men fin opplevelse. Jeg hadde vært på kontroll samme dag, og jeg hadde modnet masse siden 2.overtidskontroll. Dette var 9 dager over termin. I følge legen kunne fødselen skje når som helst, så han gav en 50/50 sjanse for at den startet av seg selv før helgen og at jeg slapp å bli satt i gang. Lite visste jeg at det skulle begynne samme dag!

Jeg hadde nesten ikke rukket å komme hjem før jeg begynte å kjenne på noe som minnet meg om menssmerter. Jeg har fra før sterke menssmerter, så det var jo ikkenoe godt - men likevel fullt levelig. Jeg ringte føden ganske fort, og fikk basically beskjed om at det "måtte være modningsrier" - ble litt skuffet av responsen til jordmor, for jeg følte meg ikke tatt helt på alvor. Jeg fikk ganske tydelig inntrykk av at hun mente at jeg som førstegangs umulig kunne være i gang allerede. Og i hvertfall ikke så i gang at jeg måtte inn.

Mannen og jeg bestemte oss for å reise på shopping av alle ting, haha. Jeg måtte fokusere på noe annet. Der tok vi en solid middag på Burger King, og når jeg underveis i middagen måtte begynne å puste kontrollert gjennom smertene, skjønte vi at det var i gang. Vi dro rett hjem igjen, og jeg jobbet godt med riene en liten stund før vi ringte føden på ny. Da ble vi møtt av en suupersøt jordmor som gjerne ønsket å ta en sjekk for sikkerhets skyld. CTG ble gjort, som viste rier hvert 5.minutt og jeg ble undersøkt. Jeg tror vi alle ble veldig overrasket når jeg hadde 4 cm åpning!  

Da var det rett inn på fødestue, og i badekar. Jeg hadde et ønske på forhånd om at jeg skulle ha det så naturlig som mulig. Badekar gav meg god smertelindring, men smertene og nedpresset ble fort svært intenst, så jeg MÅTTE opp å gå med lystgass. Ble undersøkt på ny med 6 cm åpning ca 3,5t etter ankomst, og da tok jeg meg selv i å si at det syns jeg var to laaaange cm😅  I realiteten så gikk det jo egentlig kjempefort. Da var det ifølge jordmor en kant som var igjen. Jeg tuller ikke når jeg sier at det tok 10 minutter og jeg hadde trykketrang. Det var verdens rareste følelse. På en måte synes jeg det var godt? Vet ikke helt hva jeg skal si, men det gav en pause fra riene på et vis 😂  Jeg husker jordmor kom løpende bort og spurte i vantro om jeg drev og trykket. Haha! Når hu sjekket da, hadde jeg full åpning og hun kunne faktisk se hodet til jenta vår. 

10 minutter etterpå kom verdens fineste jente til verden. Vi var så uendelig lykkelig, men jeg var fullstendig utslitt og utmattet. Tilsammen tok fødsel under 4 timer, og hadde kategori styrtfødsel. Jeg revnet grad 1-2, og jeg mistet litt mer blod enn gjennomsnittet. 

Etter fødsel 
De to første ukene var krevende, men fine. Mannen og jeg var i vår egen boble med den lille jenta vår. Vi var endelig en familie. Mot slutten av den siste uken vi hadde sammen, begynte jeg derimot å kjenne på en tom følelse. Jeg begynte å grue meg til mannen skulle begynne på jobb igjen, og tårene satt lett. Denne tomheten kjente jeg på mye i svangerskapet, og jeg synes det var veldig tungt å kjenne på den samme følelsen igjen. I tillegg hadde jeg ikke matlyst, og jeg kjente lite glede i hverdagen. Når dattera vår gråt, så gråt jeg også. 

Jeg skjønte fort at jeg begynte å bli deprimert, og jeg følte en enorm skam i forbindelse med dette. Barseltårene ble ikke borte. Det gikk en uke før jeg turte å åpne meg opp for mannen, som da spurte meg rett ut om jeg hadde det bra. Jeg knakk helt sammen. Jeg elsker dattera vår uendelig masse, og jeg var  flau over å si høyt at jeg ikke var lykkelig. Det var jo nå jeg skulle være på mitt lykkeligste. 

Long story short, så skaffet jeg meg hjelp tidlig nok. Jeg hadde en mild fødselsdepresjon, som mest sannsynlig hadde sin rot fra et psykisk krevende svangerskap. Innen frøkna var 1 måned var jeg mye bedre, og nå som hun nærmer seg 3 måneder kan jeg med hånda på hjertet si at jeg elsker å være mamma. Jeg fikk masse ros for at jeg turte å be om hjelp tidlig nok, og det gikk (heldigvis) aldri utover følelsene mine for dattera vår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noldi skrev (22 timer siden):

Er det flere her inne som sliter med forkjølelse hos babyen sin om dagen? Min lille har vært forkjøla i ukesvis allerede, men en mild form for forkjølelse i starten. Nå er hun så tett i nesa og halsen at jeg nesten ikke tør å sove mens hun sover, det høres jo ut som om hun blir kvalmt av alt slimet.. noen ganger er jeg redd hun føler det sånn selv også, da hun plutselig må hoste for å flytte på slimet og gjerne begynner å gråte rett etter dette, så hun trives iallfall ikke… får så vondt av det og vil så gjerne gjøre noe som hjelper, men ingenting av det jeg har gjort hittil fungerer. Prøver å få ut slimet i nesa med nesesuger, men det er så tykt at jeg kun får ut små menger. Prøver å dryppe med saltvann, men også dette har lite effekt. Har prøvd physiomer baby, igjen lite effekt. Hun sover med hodeenden hevet, men det hjelper jo ikke på selve slimet. Er det noen her som har fått noe hjelp av legen for å få løsnet opp slimet? Typ inhalator, saltvannsinhalasjon, forstøver eller lignende? Vi skal til legen snart, for jeg er desperat etter noe som kan hjelpe, men er vel allerede overbevist om at de kommer til å si at det ikke er noe annet å gjøre enn å vente. Isåfall; er det noen som har hatt det likt som oss og kan si hvor lenge den verste slimingen varte?🥺

Begge to har påvist RS her, dessverre ingen tips å komme med 🤯 legen gjør lite, annet enn å tipse om saltvann og heve hode 😝 hatt forkjølelse i fire uker nå, nylig påvist RS hos to! Kan etter dette love at det IKKE blir tre under fem her 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elhaym skrev (17 timer siden):

Om du går på YouTube og skriver mother baby salt water treatment og går på video nr2 så er det noe vi er anbefalt å gjøre.

Måtte le litt nå😅 når jeg søkte på dette var det denne videoen som var nr.2; 

Det er visst ganske tydelig at disse cookiesene velger video ut ifra hva jeg har søkt på andre steder😂 Jeg antar at det ikke er å gi babyen en liter saltvann til drikke du mener😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkkimom skrev (7 timer siden):

Begge to har påvist RS her, dessverre ingen tips å komme med 🤯 legen gjør lite, annet enn å tipse om saltvann og heve hode 😝 hatt forkjølelse i fire uker nå, nylig påvist RS hos to! Kan etter dette love at det IKKE blir tre under fem her 😂😂

Ååå fire uker?😵‍ Min har hatt dette i to uker nå og jeg som håpet at det ville gi seg snart😅 samtidig tenker jeg at jeg må vel forberede meg på at dette kommer til å være livet en god stund fremover🙈 De blir vel forkjølet ca 10 ganger i året de første årene mener jeg å ha hørt, så det er vel bare å bli vandt til dette

Endret av Noldi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noldi skrev (57 minutter siden):

Ååå fire uker?😵‍ Min har hatt dette i to uker nå og jeg som håpet at det ville gi seg snart😅 samtidig tenker jeg at jeg må vel forberede meg på at dette kommer til å være livet en god stund fremover🙈 De blir vel forkjølet ca 10 ganger i året de første årene mener jeg å ha hørt, så det er vel bare å bli vandt til dette

Mine to har også rs. Helt jævlig. Storesøster hadde 41 i feber 

Hah, uff, skal sende rett link. Men det funker faktisk

https://youtu.be/Satqf2xe0pA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noldi skrev (13 timer siden):

Ååå fire uker?😵‍ Min har hatt dette i to uker nå og jeg som håpet at det ville gi seg snart😅 samtidig tenker jeg at jeg må vel forberede meg på at dette kommer til å være livet en god stund fremover🙈 De blir vel forkjølet ca 10 ganger i året de første årene mener jeg å ha hørt, så det er vel bare å bli vandt til dette

Ja, tror storebror har hatt to dager i barnehagen siden uke 40…. 👀 det er heftig og veldig intensivt…. Hadde mini vært litt eldre så tror jeg det hadde gått litt bedre 🙈 ser på kalenderen at vi nå har gått inn i femte uke, ikke fjerde 🥳🤧

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en grusom uke. Ble kjørt med blålys til ahus, akutt respirasjonssvikt pga rs. Var hos fastlegen rett før.. som sa at dette gikk nok bra.

Ligget på oksygen, cpap og vpap og sonde. Fy faen. Broren kom seg helt fint gjennom rs. Hun og forsåvidt, men for et mareritt. 

Kom hjem lørdag, han virket slapp. Ble ambulanse til legevakten, men han slapp innleggelse. Nå friske og fine, men såre i halsen. Huff, jævla rs. Storesøster var møkk sjuk, hun er tre. Men vi trodde ikke de ble smittet.. så feil kan man ta

 

 

😥

Endret av Elhaym
Posta for tidlig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkkimom skrev (På 10.11.2021 den 22.09):

Samme som her, 41 i feber, feberkramper og feberfantasier 😩 

Jau her gikk det helt til helvete. Babyene fikk ikke feber da. Men unner ingen å ha rs-babier. 😥😰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så forferdelig å oppleve @Elhaym😭 sender deg mange fine tanker og klemmer! Godt det gikk bra, men dette kan fort sette seg som et traume. Håper du har noen å snakke med og mye støtte i familien ❤ godt at alt gikk bra til slutt. Evig takknemlig for helsevesenet i Norge selv om enkelte leger er dust når det gjelder alvorlighetsgrad og føre var når deg gjelder så små. Klem til deg :klemmer:

Lite søvn her om dagen, så litt rot i setninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elhaym skrev (På 18.11.2021 den 0.50):

Jau her gikk det helt til helvete. Babyene fikk ikke feber da. Men unner ingen å ha rs-babier. 😥😰

Åh fyyy!! For en grusom opplevelse 😫 nei, vi har hatt to runder på begge de små 😭 håper vi er ferdig nå! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

God jul 🎅🏻🌲 Håper julen har gått så bra den kan med en liten en! Her ble det en overtrøtt baby som ikke ville sove på julaften, så vi dro tidlig fra der vi var på besøk 😅 Vi pushet henne nok litt for langt.. Men det resulterte i at vi ble ganske strenge på maks våkentid da vi besøkte resten av familien 1. og 2. juledag. Selv om vi fikk høre at «Skal hun sove igjen? Hun ser ikke trøtt ut..» Det førte derimot til mye mer harmonisk og mindre stressende dager for både oss og mini ❤️ 
 

Håper alt går bra med dere 🌲🎅🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ja dette gikk altfor fort denne gangen! Et halvt år alt og 4 fortenner. Hvor ble tiden av 🤪 Misunner dere med unger som sover natta gjennom. Min sover som regel bare to og to timer av gangen. En sjelden gang har han strekt seg til å sove 3-4 i ett strekk. Har ikke tatt smokk, så det har blitt en del amming for å roe kjappest mulig så han ikke vekker hele huset 😬 white noise hjelper til dels. Men i det siste har det vært ekstra mye uro. Sikkert på grunn av tenna. Ellers er han bare herlig. Smiler hele tiden og er veldig tålmodig. Nyter permisjonen denne gangen ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig 🤯 hvooor blir tiden av!! Allerede på strl 74, et halvt år og to tenner! Holy! Her har vi hatt covid i hus, det var en veldig rar tid, babyen ble minst påvirket! Var heftig de første 48 timene… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...