Gå til innhold

Skravletråd termin juli/august 2021


lizzie88

Anbefalte innlegg

Sjela skrev (23 timer siden):

Har du lest om kraftfulle barn? For meg hjalp det på et vis å lese og forstå at enkelte barn bare krevde mer, selv om det var utrolig tøft. For det var nok ikke bare kolikk her da femåringen fremdeles krever utrolig mye😅 Alltid vært sterk i vilja, utålmodig og energisk. Og sove gjennom natten venter jeg på enda🙈 Vi må bare møte barna slik de er, selv om det er utrolig tøft til tider. De er like unike og forskjellige som oss voksne. Jeg håper det løsner snart for deg! Legger lille greit på seg? Min fulgte sin egen kurve i det nederste sjiktet, men jeg fikk en helt annen gutt når vi begynte å introdusere litt grøt ved 4 mnd, så jeg tenker at han må ha vært sulten også jeg da. Ammingen sist var jo bare kaos 🙈

Vi fortsetter å amme med skjold. Lille har ikke det beste sugetaket og gaper jo ikke høyt nok. Men han er fornøyd når han får mat, og spiser greit. Jeg blir imponert over dere som bare sover og ammer I søvne. Jeg må reise meg opp sittende, koble på skjoldet, amme og få rapet han før vi kan sove videre :sove:Han må rapes, eller så kommer det som regel opp igjen der han ligger. Og så typisk at han ofte er vanskelig å rape. Noen ganger gir jeg opp og håper på det beste i frykt for å vekke han helt 😂De nettene han våkner ofte er harde. Vi har hatt noen netter med 4 og til det meste 6 timer søvn før ny amming! Da føler jeg meg jo nesten uthvilt! Og så har vi gjerne to og to timers intervaller etter det og ender med å stå opp altfor seint 🙈 Hvordan er det med dere andre og trilletur eller sosialt med andre? Dagene går så fort, så jeg får ofte bare tatt av litt husarbeid før middagen må startes på. Helsestasjon arrangerte en sammenkomst med noen andre mødre som hadde barn født i samme mnd. Jeg forsøkte å ta initiativ én gang, men det var ikke noe respons, så da går dagene. Men jeg har på lista at jeg bør ta en luftetur på dagtid snart 😅

Sosialt og trilleturer og forberede middag har jeg gitt opp 😩 har en som hater vogna si, skriker og må være i bevegelse oppå meg 🙄 tror aldri dette skal slutte! Betennelse har jeg dratt på meg, i hele venstre arm og høyre håndledd…. Av byssing, så nå kaster jeg snart inn håndkle og begynner å jobbe igjen 😂😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håkkimom skrev (9 timer siden):

Sosialt og trilleturer og forberede middag har jeg gitt opp 😩 har en som hater vogna si, skriker og må være i bevegelse oppå meg 🙄 tror aldri dette skal slutte! Betennelse har jeg dratt på meg, i hele venstre arm og høyre håndledd…. Av byssing, så nå kaster jeg snart inn håndkle og begynner å jobbe igjen 😂😜

I feel you! 😩 Har spøkt med mannen om at hvis ungen hadde klart å drikke flaske, så hadde jeg begynt rett på jobb igjen! (Og jeg mener det litt) Ikke betennelse i arm og håndledd foreløpig, men sliter skikkelig med knærne. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre et spørsmål, mest rettet til dere som bruker semper dråper; deg står til kortvarig bruk, men denne mom-brainen klarer ikke finne ut hva kortvarig bruk defineres som og vil gjerne høre hva andre tenker😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludo1 skrev (1 time siden):

I feel you! 😩 Har spøkt med mannen om at hvis ungen hadde klart å drikke flaske, så hadde jeg begynt rett på jobb igjen! (Og jeg mener det litt) Ikke betennelse i arm og håndledd foreløpig, men sliter skikkelig med knærne. 😅

Han her tar flaske, så anyday at jeg hadde reist! Hvis mannen hadde hatt mulighet til å ikke være på jobb, hadde jeg ikke nøla! Jeg drømmer om å stå opp i 6 tiden, sende broren i barnehagen og være borte hele dagen for så å hente broren i barnehagen og komme hjem rundt 16.30-17.00!!! Gud for en drøm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maya89 skrev (På 18.10.2021 den 20.48):

@Sjela, takk for støtte og forståelse🥰 Det er skikkelig tappende, det er nesten slik at man gruer til ny dag.. Baby tiden blir litt ødelagt 😔 Han har fått semper dråper snart 2 uker, syntes det fungerte først. Men nå er det likedan igjen🤔 Har ikke prøvd kiropraktor enda, men det må bli neste steg om ikke noe forandrer seg snart.. Det sies jo at kolikk skal være over innen de er 4 måneder, eller 90% av barna som har det. Spent på om dette stemmer.. de andre 2 jeg har, var ferdig til ca 3 måneder😊 

Det var veldig ekkelt å høre om hullet i hjertet.. Det skal jo ikke være der🤔 Skal på kontroll med ca 4 måneders mellomrom, det er veldig lenge for å få høre noe🙈 Krysser fingrene for at det ordner seg selv. Legen sa at det var ikke noe å tenke på... 

Godt å høre at alt går bra med barnet 🤩 Det kan ta litt tid før kroppen kommer seg igjen etter graviditet og fødsel.. Forhåpentligvis blir den lik seg selv igjen med tiden🥰 Fungerer kortison godt mot kløe? Jeg sliter selv med utslett (fra før), men synes ikke salven demper utslettet og kløe. Får jeg spørre hvilken type du bruker?🤩 

 

Fy søren, hvis du har hatt tre kolikkbarn så må jeg bare si at jeg er imponert over at du har greid det!! Jeg får så hetta hver gang lillemann skriker skikkelig fordi det var så traumatisk med kolikken på forrige. Du er jo helt superwoman som har klart dette! Forhåpentlig gir det seg ved 3 måneder 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkkimom skrev (6 timer siden):

Han her tar flaske, så anyday at jeg hadde reist! Hvis mannen hadde hatt mulighet til å ikke være på jobb, hadde jeg ikke nøla! Jeg drømmer om å stå opp i 6 tiden, sende broren i barnehagen og være borte hele dagen for så å hente broren i barnehagen og komme hjem rundt 16.30-17.00!!! Gud for en drøm 

Pleier å trøste meg med at jeg ikke har hørt om noen tenåringer som må bysses i søvn, så på et eller annet tidspunkt går det jo over! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ludo1 skrev (28 minutter siden):

Pleier å trøste meg med at jeg ikke har hørt om noen tenåringer som må bysses i søvn, så på et eller annet tidspunkt går det jo over! 😊

Uten tvil, men når tre av tre skriker av enten kolikk eller allergi og må bysses og bæres, så ser man mørkt på det ☺️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkkimom skrev (1 time siden):

Uten tvil, men når tre av tre skriker av enten kolikk eller allergi og må bysses og bæres, så ser man mørkt på det ☺️ 

Ditto her. Men seks dager igjen til babyen er 12 uker, så håper det på magisk vis blir litt lettere denne gangen også. 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludo1 skrev (2 timer siden):

Ditto her. Men seks dager igjen til babyen er 12 uker, så håper det på magisk vis blir litt lettere denne gangen også. 😅

Nr 1 hos meg hadde kolikk i 9 mnd, ingenting magisk med det 😂 Nr 2 var veldig syk og ble ikke diagnostisert før godt over 1 år, så skrikingen ble ikke borte på ei stund der heller… og nå tredje, asså, hva gir du meg? 😂 ser ikke for meg at noe skjer på magisk vis nå heller 🙈🙈🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (På 18.10.2021 den 23.53):

Har du lest om kraftfulle barn? For meg hjalp det på et vis å lese og forstå at enkelte barn bare krevde mer, selv om det var utrolig tøft. For det var nok ikke bare kolikk her da femåringen fremdeles krever utrolig mye😅 Alltid vært sterk i vilja, utålmodig og energisk. Og sove gjennom natten venter jeg på enda🙈 Vi må bare møte barna slik de er, selv om det er utrolig tøft til tider. De er like unike og forskjellige som oss voksne. Jeg håper det løsner snart for deg! Legger lille greit på seg? Min fulgte sin egen kurve i det nederste sjiktet, men jeg fikk en helt annen gutt når vi begynte å introdusere litt grøt ved 4 mnd, så jeg tenker at han må ha vært sulten også jeg da. Ammingen sist var jo bare kaos 🙈

Vi fortsetter å amme med skjold. Lille har ikke det beste sugetaket og gaper jo ikke høyt nok. Men han er fornøyd når han får mat, og spiser greit. Jeg blir imponert over dere som bare sover og ammer I søvne. Jeg må reise meg opp sittende, koble på skjoldet, amme og få rapet han før vi kan sove videre :sove:Han må rapes, eller så kommer det som regel opp igjen der han ligger. Og så typisk at han ofte er vanskelig å rape. Noen ganger gir jeg opp og håper på det beste i frykt for å vekke han helt 😂De nettene han våkner ofte er harde. Vi har hatt noen netter med 4 og til det meste 6 timer søvn før ny amming! Da føler jeg meg jo nesten uthvilt! Og så har vi gjerne to og to timers intervaller etter det og ender med å stå opp altfor seint 🙈 Hvordan er det med dere andre og trilletur eller sosialt med andre? Dagene går så fort, så jeg får ofte bare tatt av litt husarbeid før middagen må startes på. Helsestasjon arrangerte en sammenkomst med noen andre mødre som hadde barn født i samme mnd. Jeg forsøkte å ta initiativ én gang, men det var ikke noe respons, så da går dagene. Men jeg har på lista at jeg bør ta en luftetur på dagtid snart 😅

Jeg har ikke lest om det 🤔 Men det skal jeg gjøre!😁👍 Man må nesten bare ta en dag i gangen, å hente seg inn når man kan. 😊 Han har faktisk sovet alene i egen seng 2 netter nå😯 Bare det kjenner jeg er litt godt!🤩 Mest uro på dag og kveld nå. Han ble 3 måneder igår, så håper at dette snart er over. Datteren min var ferdig rett over 4 måneder og mellomste når han var 3 måneder. 😄 Han legger forresten på seg godt, tross for at han gulper en del🤔 

Når det gjelder søvn, så føler man seg faktisk uthvilt etter 4 timer, dette kjenner jeg selv også 🤣🤣 Heldigvis så sover de lengre etterhvert 🙈👍 Føler med deg i netter der baby våkner mye😔 

Håper det blir bedre med kløen også, må være skikkelig plagsomt 😫 Du er flink om du klarer å ikke tenke på det 🤣👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkkimom skrev (21 timer siden):

Nr 1 hos meg hadde kolikk i 9 mnd, ingenting magisk med det 😂 Nr 2 var veldig syk og ble ikke diagnostisert før godt over 1 år, så skrikingen ble ikke borte på ei stund der heller… og nå tredje, asså, hva gir du meg? 😂 ser ikke for meg at noe skjer på magisk vis nå heller 🙈🙈🙈 

Stakkars, jeg får vondt av å lese dette!😔 mine første 2 hadde heldigvis ikke kolikk lenge ( men nok til at jeg holdt på å gå på veggen🤣), tredje nå aner jeg ikke. Men har en venninne som også hadde kolikk barn i 1 år😯 Håper dere er flinkere enn meg til å bruke de rundt dere, til litt avlastning😊 Jeg føler jeg plager folk hvis jeg spør om en time pass🤦‍♀️ Teit tankegang🤣 Du er tøff, som klarer å stå i dette, å du er flink!😄 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waldfee skrev (På 20.10.2021 den 12.00):

Fy søren, hvis du har hatt tre kolikkbarn så må jeg bare si at jeg er imponert over at du har greid det!! Jeg får så hetta hver gang lillemann skriker skikkelig fordi det var så traumatisk med kolikken på forrige. Du er jo helt superwoman som har klart dette! Forhåpentlig gir det seg ved 3 måneder 🥰

Jeg har hatt 3 kolikk barn ja🙈 Skikkelig uflaks.. Har lurt på mange ganger, hvordan går det an å få 3 stk med dette?🤣 Men, det er og har vært veldig tungt. Den minste har vært den verste, da han har vært urolig og skriket opp til 20 timer i døgnet. Men igjen, nå har han hatt 2 litt bedre dager, da han har sovet på natten 🤩 Å da henter jeg meg inn, til neste runde. 😊 Vil ikke kalle meg superwoman🤣 Da jeg føler til tider at jeg er utålmodig og mye frustrert og lei meg for kolikken.. Det er ikke greit for lille heller, som ikke finner roen og har ubehag😔  Han ble 3 måneder igår.. Så man kan håpe at vi snart ser enden på kolikken🤩 Det hadde vært topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maya89 skrev (16 timer siden):

Stakkars, jeg får vondt av å lese dette!😔 mine første 2 hadde heldigvis ikke kolikk lenge ( men nok til at jeg holdt på å gå på veggen🤣), tredje nå aner jeg ikke. Men har en venninne som også hadde kolikk barn i 1 år😯 Håper dere er flinkere enn meg til å bruke de rundt dere, til litt avlastning😊 Jeg føler jeg plager folk hvis jeg spør om en time pass🤦‍♀️ Teit tankegang🤣 Du er tøff, som klarer å stå i dette, å du er flink!😄 

Ja, kolikk er psykisk terror, det er ikke noe man skal overleve 😂 man glemmer ikke, man fortrenger 🙈 jeg sa hele tiden i svangerskapet at denne gangen må jeg vel få en normal baby (misforstå meg rett) som bare sover og er blid og fornøyd…. Det gikk 14 dager så spiste jeg mine egne ord 😂 vi har kommet kjempe langt heldigvis, har igjen ett punkt på lista mi før jeg kan «friskmelde» han! Ja, mellomste her ble 3 år for noen dager siden og har altså sovet oppå meg sittende på kne fra fødsel til mai 2021…. Så jeg tar a meg hatten for andre som også står i dette! Dessverre lite hjelp å få av de rundt, de fleste har jobb og egen familie… 

Vi alle inne her er superwomans, det skal ingen ta fra oss ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maya89 skrev (På 21.10.2021 den 19.35):

Jeg har hatt 3 kolikk barn ja🙈 Skikkelig uflaks.. Har lurt på mange ganger, hvordan går det an å få 3 stk med dette?🤣 Men, det er og har vært veldig tungt. Den minste har vært den verste, da han har vært urolig og skriket opp til 20 timer i døgnet. Men igjen, nå har han hatt 2 litt bedre dager, da han har sovet på natten 🤩 Å da henter jeg meg inn, til neste runde. 😊 Vil ikke kalle meg superwoman🤣 Da jeg føler til tider at jeg er utålmodig og mye frustrert og lei meg for kolikken.. Det er ikke greit for lille heller, som ikke finner roen og har ubehag😔  Han ble 3 måneder igår.. Så man kan håpe at vi snart ser enden på kolikken🤩 Det hadde vært topp!

Da håper jeg dere ser enden, ja! De blir heldigvis større 🥰 og fine unger blir de også. Også hos meg er nr 2 krevende, om enn på litt annen måte enn nr 1. jeg teller dager til vi er over jul og han begynner å bli større 💙

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Shiit, ja! 😮 Så surrealistisk at det nærmer seg dagen for positiv graviditetstest for mange (og kanskje vært for noen?). 

Samboer og jeg så på ultralydbildene av henne for litt siden. Lager nemlig album ❤️ Og det er så rart at hun som ligger i armene mine er den samme på bildene! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det flere her inne som sliter med forkjølelse hos babyen sin om dagen? Min lille har vært forkjøla i ukesvis allerede, men en mild form for forkjølelse i starten. Nå er hun så tett i nesa og halsen at jeg nesten ikke tør å sove mens hun sover, det høres jo ut som om hun blir kvalmt av alt slimet.. noen ganger er jeg redd hun føler det sånn selv også, da hun plutselig må hoste for å flytte på slimet og gjerne begynner å gråte rett etter dette, så hun trives iallfall ikke… får så vondt av det og vil så gjerne gjøre noe som hjelper, men ingenting av det jeg har gjort hittil fungerer. Prøver å få ut slimet i nesa med nesesuger, men det er så tykt at jeg kun får ut små menger. Prøver å dryppe med saltvann, men også dette har lite effekt. Har prøvd physiomer baby, igjen lite effekt. Hun sover med hodeenden hevet, men det hjelper jo ikke på selve slimet. Er det noen her som har fått noe hjelp av legen for å få løsnet opp slimet? Typ inhalator, saltvannsinhalasjon, forstøver eller lignende? Vi skal til legen snart, for jeg er desperat etter noe som kan hjelpe, men er vel allerede overbevist om at de kommer til å si at det ikke er noe annet å gjøre enn å vente. Isåfall; er det noen som har hatt det likt som oss og kan si hvor lenge den verste slimingen varte?🥺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inhalasjon av saltvann er nok førstevalget til legen. Om ikke det hjelper, ventoline eller lignende. Fikk det med storebror da han ble så tett som liten under forkjølelse. Noe som også fungerte var dampen i dusjen for å løse på det. Her er også mini forkjølet, smittet av barmehahebarn. Ikke godt å se de har det vondt, surkler og hoster :( så her går det i forstøver med saltvann i første omgang, så får vi se om det hjelper. Slik du beskriver  baby har det nå @Noldisynes jeg du skal ringe legen. De har lav terskel når de er så små. Det er viktig å få slimet opp slik at det ikke blir en bakteriell infeksjon på toppen av dette. Og ikke vent med lege om hun har feber. God bedring ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noldi skrev (8 timer siden):

Er det flere her inne som sliter med forkjølelse hos babyen sin om dagen? Min lille har vært forkjøla i ukesvis allerede, men en mild form for forkjølelse i starten. Nå er hun så tett i nesa og halsen at jeg nesten ikke tør å sove mens hun sover, det høres jo ut som om hun blir kvalmt av alt slimet.. noen ganger er jeg redd hun føler det sånn selv også, da hun plutselig må hoste for å flytte på slimet og gjerne begynner å gråte rett etter dette, så hun trives iallfall ikke… får så vondt av det og vil så gjerne gjøre noe som hjelper, men ingenting av det jeg har gjort hittil fungerer. Prøver å få ut slimet i nesa med nesesuger, men det er så tykt at jeg kun får ut små menger. Prøver å dryppe med saltvann, men også dette har lite effekt. Har prøvd physiomer baby, igjen lite effekt. Hun sover med hodeenden hevet, men det hjelper jo ikke på selve slimet. Er det noen her som har fått noe hjelp av legen for å få løsnet opp slimet? Typ inhalator, saltvannsinhalasjon, forstøver eller lignende? Vi skal til legen snart, for jeg er desperat etter noe som kan hjelpe, men er vel allerede overbevist om at de kommer til å si at det ikke er noe annet å gjøre enn å vente. Isåfall; er det noen som har hatt det likt som oss og kan si hvor lenge den verste slimingen varte?🥺

Hei

Her har de vært forkjølet siden de ble født så og si. Om du går på YouTube og skriver mother baby salt water treatment og går på video nr2 så er det noe vi er anbefalt å gjøre.

Går mye i saltvann og rhinox 0.1 her. Nå har storesøster rs så er spennende dager her 🙃

Vi har vært hos legen en million ganger. Men det hjelper jo ikke når de andre barna alltid drar noe i hus. Vi er også sjuke hele tiden selv nå 

Endret av Elhaym
La til noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sjela @Elhaym Tusen takk for svar dere! Vi har legetime i dag, derfor var jeg veldig nysgjerrig på hva dere andre gjør og har fått beskjed om med små forkjøla babyer. Har vært i kontakt med legen flere ganger ang dette allerede, men hun sier som regel at det ikke er noe å gjøre, derfor tenkte jeg å komme med konkrete forslag denne gangen. De tidligere samtalene med lege har kun vært over telefon, men ettersom hun blir dårligere istedenfor bedre fikk vi time denne gangen. Rhinox og saltvannsinhalasjon er absolutt noe jeg kunne tenke meg å prøve, så skal si det til legen i dag. Håper hun gir oss noe slikt🤞🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...