Gå til innhold

Fikk du tatt hevn på mobberne dine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hevn, nei hva skulle nå det være godt for? Og på hvilken måte skulle jeg eventuelt gjort det?  Jeg har ikke tilgitt dem heller, jeg bare gidder ikke tenke på dem lenger. Jeg forlot dem både fysisk og mentalt da jeg gikk ut av ungdomsskolen og har i grunnen ikke giddet se meg tilbake. Ja, jeg fikk senskader som tok meg år å fikse, men da det var gjort så gadd jeg ikke dvele mer ved ungdomstiden. Den var kjip nok mens den pågikk. Det får klare seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tok ikkje hevn.

Ein av dei som plaga mest tok sitt eiget liv. Ei av dei som plaga meg mest vart veldig tidlig gravid (14 år). Då vart ho meir mobba enn meg, ho hadde nok med sitt og lot meg være. Dei som brakk fingeren min var begge under barnevernet, bodde på eit slags barnehjem, plasseringsstad. Dei vart utvist etter vold mot meg, noen år seinare var begge i bybildet som tunge rusmisbrukere. Veit ikkje om dei lever i dag, men veit at ho eine fekk barn som vart tatt av barnevernet.

Eg skjønner forsatt ikkje kvifor andre som lider må trekka andre ned. Eg hadde det også tøft når eg vokste opp og var aldri slem med andre. Eg sliter med ettervirkninger av mobbing den dag i dag, det er ikkje så mange som veit om det. Eg vil ikkje snakka om det. Lever eit normalt a4 liv i dag, høgt utdanna. Har klart meg bedre enn alle andre som plaga meg kronisk.

Anonymkode: 4ee6d...be2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at mobbere bør be om unnskyldning! 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg har ikke snakket med de andre, nei. Jeg føler ikke behov for det. Skolen var på mitt lag og stod opp for meg, og det var nok. Skolen fikk også jentene til å be meg om unnskyldning, og jeg fikk uforbeholden støtte av de voksne. Jeg har takket assistenten for det i nyere tid. Ellers har jeg egentlig bare medfølelse for de jentene. Svært psykisk syke. Hun ene er diagnostisert med schizofreni og lever på institusjon, blant annet. Det er bare veldig trist. 

Jeg tror nok også at mobberen fra barneskolen vet hva han har gjort, men det er nok ubehagelig for han å tenke på det. Han psyket meg ut i årevis, lo av meg og sa så stygge ting at det var som å få et spyd i magen. Jeg la han for hat allerede fra jeg var veldig liten. Skolen la også ansvaret på meg, så jeg bærer enda på skyld for å ha «mislyktes» i å stoppe mobbingen. Hadde skolen tatt tak og stått ved min side, så hadde nok mobbingen opphørt mye før, og da hadde jeg nok heller ikke blitt så skadet av det. Men fordi de ikke tok signalene mine på alvor så foregikk det i mange år.

Enig i at mobbere bør be om unnskyldning! ❤️

 

 

Ok, ja da er det best å bare la de være da. Bra at skolen stilte opp og tok det på alvor. Det er mange skoler som ikke tar ansvar. Finnes til og med lærere og rektorer som mener at det ikke eksisterer mobbing på skolen deres. Å anmelde barneskolen du gikk på synes jeg bare du skal gjøre. Selv om mobberen har sagt unnskyld så fulgte ikke skolen opp som de skal gjøre. Jeg vurderer å gjøre det samme. 

Anonymkode: 70d0f...d5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.11.2020 den 21.22):

Ok, ja da er det best å bare la de være da. Bra at skolen stilte opp og tok det på alvor. Det er mange skoler som ikke tar ansvar. Finnes til og med lærere og rektorer som mener at det ikke eksisterer mobbing på skolen deres. Å anmelde barneskolen du gikk på synes jeg bare du skal gjøre. Selv om mobberen har sagt unnskyld så fulgte ikke skolen opp som de skal gjøre. Jeg vurderer å gjøre det samme. 

Anonymkode: 70d0f...d5c

❤️

Håper virkelig at skolen tar det til seg om du tar kontakt i dag. Du fortjener en ordentlig beklagelse. ❤️

 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

❤️

Veldig trist å høre at du også har opplevd mobbing. Det er så skadelig, og det er ikke noe noen skal oppleve. Opplevde du også at skolen ikke tok ansvar og hjalp deg i situasjonen? :( 

Håper virkelig at skolen tar det til seg om du tar kontakt i dag. Du fortjener en ordentlig beklagelse. ❤️ 

 

Ja, lærerne så det ikke tror jeg. Det skjedde ganske skjult. Jeg turte heller ikke å si ifra, så det ble ikke gjort noe. Takk, det fortjener du også ❤️

Anonymkode: 70d0f...d5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, lærerne så det ikke tror jeg. Det skjedde ganske skjult. Jeg turte heller ikke å si ifra, så det ble ikke gjort noe. Takk, det fortjener du også ❤️

Anonymkode: 70d0f...d5c

Så utrolig trist å høre at du ikke turte å si ifra, og at ingen så noe. Det må ha vært veldig vondt å gå med det alene. ❤️ 

 

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2020 den 23.21, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noe behov for å ta hevn. Virker bare smålig når voksne sitter og snakker om å hevne seg for noe folk gjorde som barn.

Anonymkode: 5fe85...cd0

Ikke alle blir mobbet som barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Så utrolig trist å høre at du ikke turte å si ifra, og at ingen så noe. Det må ha vært veldig vondt å gå med det alene. ❤️ 

 

Ja det var det. Og mobberen mener ikke at hun har gjort noe galt. Eller så fornekter hun det. Tror det hadde hjulpet litt å få en beklagelse fra skolen jeg gikk på. 

Anonymkode: 70d0f...d5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det var det. Og mobberen mener ikke at hun har gjort noe galt. Eller så fornekter hun det. Tror det hadde hjulpet litt å få en beklagelse fra skolen jeg gikk på. 

Anonymkode: 70d0f...d5c

Så trist at hun lever i fornektelse, og ikke klarer å se hva det har gjort med deg å oppleve det hun utsatte deg for. Det er alltid vondt når den skyldige ikke tar ansvar. Det er en avvisning, og man blir overlatt til seg selv, på en måte. Jeg støtter deg fullt ut å ta kontakt med skolen du gikk på. ❤️ 

 

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Så trist at hun lever i fornektelse, og ikke klarer å se hva det har gjort med deg å oppleve det hun utsatte deg for. Det er alltid vondt når den skyldige ikke tar ansvar. Det er en avvisning, og man blir overlatt til seg selv, på en måte. Jeg støtter deg fullt ut å ta kontakt med skolen du gikk på. ❤️ 

 

Ja det er det. Takk det samme ❤️

Anonymkode: 70d0f...d5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tatt noen hevn, men den som plaget meg og andre sitter nå i en alder av 30 uten fullført vgs, økonomien går ikke helt rundt, jobber har kommet og gått. Syns faktisk det er fortjent at vedkommende sliter en del år når en ser tilbake på hvor fæl vedkommende var mot andre rundt seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.11.2020 den 21.55):

Ja det er det. Takk det samme ❤️

Anonymkode: 70d0f...d5c

Har du noe dokumentasjon fra skoletiden? Evt., noe dokumentasjon på mobbingen?

Har du noen papirer på saken som kan hjelpe deg? Da kan det være lettere for deg å vinne saken om du skal gå til sak. ❤️ 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Har du noe dokumentasjon fra skoletiden? Evt., noe dokumentasjon på mobbingen? 

Jeg vet i alle fall at jeg hadde innvilget assistent, og at det dermed må foreligge en del dokumentasjon fra barneskolen. Jeg har bedt om å få tilsendt mappa slik at jeg kan se hvordan skolen tolket situasjonen og hvilke tiltak som eventuelt ble satt inn. Dette vil jeg bruke til å utforme en skriftlig henvendelse til skolen.

Har du noen papirer på saken som kan hjelpe deg? Da kan det være lettere for deg å vinne saken om du skal gå til sak. ❤️ 

 

Nei, har bare snakket med en psykolog om det. Så ingen dokumentasjon. Men det er kanskje verdt forsøket allikevel. 

Anonymkode: 70d0f...d5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har bare snakket med en psykolog om det. Så ingen dokumentasjon. Men det er kanskje verdt forsøket allikevel. 

Anonymkode: 70d0f...d5c

Det foreligger nok noe dokumentasjon fra psykologen som du kan bruke. :)

 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

Det foreligger nok noe dokumentasjon fra psykologen som du kan bruke. :)

 

Ja kanskje. Skal snakke med henne om det ☺️

Anonymkode: 70d0f...d5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Frøyamor skrev:

Hvis du som voksen går å tenker at du må «ta hevn» på de som mobbet deg som barn tror jeg du bør oppsøke profesjonell hjelp. Det er ikke normalt å være så opphengt i ting som skjedde for 15+ år siden, heller ikke sunt for psyken din nå. 

Jeg sliter ikke med dette, men har du fått PTSD eller andre alvorlige konsekvenser av mobbing, selv som barn, vil det prege hele ditt liv. Så jeg er uenig i det mange skriver, at det er "umodent" eller "barnslig" å tenke på mobberne sine fra skolealder som voksen. Det er å utelukke alle de tusen millioner skjebnene mobbing kan forårsake. Noen ble ikke så påvirket, andre ble det.

Min mening er at alle har ulike livsløp. Dette må man tenke på når man setter merkelapp på hvilke etterreaksjoner som er "akseptable" og ikke. Men jeg blir veldig glad av å lese historiene til de som har kommet seg videre og har blitt lykkelige etter sine opplevelser.

Til alle andre ønsker jeg dere av hele mitt hjerte lykke til! ❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
PetterKanin skrev (På 15.11.2020 den 18.50):

En helt vanlig misforståelse. Mobbere flest mobber kun fordi de ønsker å mobbe, uten noen dypere årsak.

Forskningen er nok ikke helt i tråd med det du skriver der, Petter. Det finnes ikke én årsak og det finnes ikke én profil. Så, jo, det kan være dypere årsaker enn det du her nevner og tilfellet 'de gjør det kun fordi de ønsker' så skal man heller ikke utelukke at det finnes flere årsaker, som, f eks risikoen for alvorlige, antisosiale ersonlighetsforstyrrelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første handler ikke tilgivelse om å la andre vinne. Det handler om og å forsone seg med det som har skjedd. 

 

For det andre, så bryr det meg egentlig ikke noe særlig. Livet er for kort 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...