Gå til innhold

Moren min er gravid

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ser det er flere som spør om hvordan det er mulig. Her er jeg 50, med fast månedlig mensen, ingen tegn til overgangsalder, og min gynekolog sier selv at det er en del egg igjen. Jeg kjenner fortsatt eggløsning hver måneden. Sannsynligheten er mindre at jeg blir gravid på grunn av kvaliteten på eggene, men muligheten ER der slik at vi må bruke prevensjon. 

Anonymkode: cad1b...a2c

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser det er flere som spør om hvordan det er mulig. Her er jeg 50, med fast månedlig mensen, ingen tegn til overgangsalder, og min gynekolog sier selv at det er en del egg igjen.  

Det er enormt sprang fra 50 til 54 når det kommer til å bli gravid. Det å bli naturlig gravid som 54-åring er nærmest en liten sensasjon.

Anonymkode: b8073...48b

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er enormt sprang fra 50 til 54 når det kommer til å bli gravid. Det å bli naturlig gravid som 54-åring er nærmest en liten sensasjon.

Anonymkode: b8073...48b

Skjønner det- men det er ikke HELT umulig, som betyr at det er mulig. Alt er avhengig av syklusen rett og slett. Min egen mor ble ikke i overgangsalderen før hun var 56. Det skjer 🤷‍♀️

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet, blir så flau over å være jente når jeg ser alle de dømmende og fæle kommentarer 🙈 Du får gratulerere mammaen din og ønske henne alt godt. Husk at hun var den som ga deg ditt liv, og at du skal bli flau eller frustrert over at hun nå venter et barn til, er jo leit å se. Det er hennes liv, og hva hun velger er opptil henne og kjæresten. :) tenk når du blir gammel, så har du en søsken som kan ta vare på deg. 😊

Anonymkode: 8873c...5ad

Inall verden? Hvor tar du det i fra? Kommer du fra et annet land der det er vanlig at yngre søsken må ta seg av eldre...? 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så heldig det barnet er at det tross alt vil ha 3 jevngamle igjennom dine barn. Dette er nok ikke lett for noen, og jeg synes det er tøft av moren din å gjennomføre. Er sikker på at dette lille mennesket vil berike livet deres ❤️

Anonymkode: f3a99...f3c

Neppe. Ts har tre barn selv, trenger neppe noe ansvar for enda et. Ingen grunn til at dette barnet skal ha masse kontakt med ts sine barn. Ts har heller ikke skrevet noe om hvor gammel hennes yngste er, så ikke sikkert de er jevngamle heller - er ts sitt yngste mer enn 2 år vil de neppe bli leke kamerater uansett.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du få nesetippen din ned fra skyene og oppføre deg voksent! 

Javel, moren din er gravid. Så heldig hun er! Og så heldig barnet er som får være gjevngammel som dine barn. Dette er stort og flott. Ikke gjør det verre for moren din en det allerede er (hun synes sikkert det er grusomt at du og mannen din har den holdningen dere har) 

Anonymkode: 9dcd4...d4a

Hvis de får særlig kontakt, det er da ikke gitt? Jeg hadde ikke giddet å bruke mye tid og energi på hverken den gamle moren eller spedbarnet hennes i hvert fall. Med tre barn har vel ts nok fra før.

9 timer siden, Traktorlesba96 skrev:

Sier det rett ut. Sett ditt ego til side og være glad på dem sine vegne. Gratulerer til deg som skal bli søster og så heldige dine små som får kul lekekamerat/venninne ❤️ 

Det er ikke gitt at det blir en lekekamerat, det er ikke gitt at ungen blir kul, og det er ikke gitt at de får noe særlig kontakt med dem. Gratulerer med å bli søster, faktisk 🙄 Halvsøster, ikke søster, null felles barndomsminner, og i praksis blir hun til nød som en tante, ikke søster. 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

hadde dere reagert så negativt om det var en mann på 54 som skulle bli far? Noe sier meg at svaret er nei.

Og dere som sier det er flaut: Er dere 10 år eller? flaut at foreldre har sex?

Anonymkode: 9f8fe...65c

Ikke flaut at foreldre har sex. Flaut at de ikke er oppegående nok til å bruke prevensjon. 

Anonymkode: aee25...204

• Liker 6
Skrevet

Hm... denne måtte eg gruble på. Eg hadde nok blitt sjokkert, og sikkert eit snev av flau sånn første sekunda etter avsløringa. MEN, eg har plass til så mange fleire små og store slektningar i hjertet mitt. Vi må ikkje slutte å vere rause. For å dra inn dei store linjene - det er ikkje nødvendigvis utelukkande positivt at vi har blitt eit så individualistisk samfunn der alle er seg sjølv nok (eg meiner ikkje at du er det altså, TS, men litt generelt ut frå eindel svar her). Er det sånn at når vi har nådd ein viss alder og fått dei barna vi vil ha, så har vi ikkje plass til å vere glad i fleire? Eller rause nok til å akseptere litt underlege konstellasjonar? Ei i nær slekt fekk baby som 53-åring. Ho er no i 40-åra og har hatt ein fin oppvekst med sine godt voksne storesøsken som gode ressursar i livet sitt. Foreldra levde til dei var godt oppe i 90-åra. Slikt kan gå heilt fint!

Dette er eit lite barn. Heilt uskyldig i den situasjonen det hamnar oppi, og dette barnet fortener å bli elska av alle. Både besteforeldre, foreldre og søsken.

Håpar du finn hjerterom til å ta imot dette søskenet og inkludere det i familien! <3

• Liker 9
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trodde det var en dårlig spøk, men fikk idag vite at moren min på 54 er gravid. Dette ble fortalt midt under søndagsmiddagen. Stakkars besteforeldrene mine, spesielt bestefar, han satt bokstavelig talt steken i halsen! 

Jeg er 32, har selv 3 små, og worst case for meg nå, er at moren min setter et barn til verden. Stakkars barn! Mannen min er kvalm av hele greia, og jeg er flau. 

Anonymkode: 370aa...8cf

Hva er det som er ille med dette? 
regner med hun er ved sine fulle fem, siden du ikke skriver noe om det motsatte. 
da klarer hun vel å bedømme sin egen situasjon og helse godt nok?

ingen vet hva morgendagen bringer uansett, aldri noen garantier på noe. 
syns det er flott hun tør satse og finner glede i dette jeg. 

min mormor er forøvrig 76 og veldig sprek. Hun følger opp oldebarna, hun trener og reiser og driver gård. Så alder er også «bare et tall»

• Liker 4
Skrevet

hun TROR hun er 3,5 mnd på vei? dette er trolletråd. du følges tett opp under svangerskap, og en dame på 54 ville vært mye mer fulgt opp en ei på 25. NIPT eller fostervannsprøver osv, ultralyd og alt det der. alle har fått en dato før de er 3,5 mnd på vei... 

om hun ikke har testet seg og bare antar, regner jeg med det er overgnagsalder og utelatt mens.

• Liker 5
Skrevet

Jeg fatter ikke at det er såpass mange som er positive. Hva skal man med et søsken som er 35 år yngre? 

• Liker 8
Skrevet
4 minutter siden, Brunello skrev:

Jeg fatter ikke at det er såpass mange som er positive. Hva skal man med et søsken som er 35 år yngre? 

Fordi de fleste av oss anerkjenner at dette ikke er vårt valg. Det er moren sitt valg. 

Jeg skjønner godt at TS ble overrasket og sjokkert. Men sint? Og folk som foreslår å kutte kontakten med sin egen mor fordi hun har blitt gravid? Det er bare så hjerterått og selvsentrert at jeg ikke har ord. 

Anonymkode: 635b4...cef

• Liker 12
Skrevet

Mange av de amerikanske kjendisene er over 50 når de får sitt første barn. Er bare i Norge hvor dette blir sett på som uvanlig.

• Liker 4
Skrevet

Skjønner deg veldig godt. 

Er nok dessverre en stor fare for at det er du som må følge ungen. 

Anonymkode: 80e88...ec7

• Liker 3
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Moren min har ny mann, han er 43. Er vel et 'kjærlighetsbarn' de ønsker seg, da. Det sa de vel egentlig rett ut. Moren min har kun meg fra før, men faren til barnet har barn på 4 og 6 år. Big happy family???!

Han virker snill og grei, for å være ærlig, men hva i all verden hjelper det? Moren min har vært bestemor i snart 6 år, og nå... mamma igjen! 

TS

Har hun vært i utlandet og benyttet seg av eggdonor eller? Jeg tviler på at en 54-åring har levedyktige egg selv lenger. 

En venninne av meg angret steriliseringen sin i en alder av 40, og hun og ektemannen ville gjerne ha en attpåklatt. De ville ha hjelp av legen til å hente ut egg og bli gravid med legehjelp. Det gikk ikke. Hun hadde ingen gode egg igjen, hun var for gammel.

Ingen 54-åring blir gravid med egne egg med mindre eggene er høstet og lagt i fryseren for mange år siden.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, laviniabcn79 skrev:

hun TROR hun er 3,5 mnd på vei? dette er trolletråd. du følges tett opp under svangerskap, og en dame på 54 ville vært mye mer fulgt opp en ei på 25. NIPT eller fostervannsprøver osv, ultralyd og alt det der. alle har fått en dato før de er 3,5 mnd på vei... 

om hun ikke har testet seg og bare antar, regner jeg med det er overgnagsalder og utelatt mens.

Helt enig. Uansett om TS snakker sant så tar jeg hennes parti, for å sette barn til verden når man er 54 år og risikoen for genfeil er såpass høy som den er er det egoistisk. En ting er å få et barn som krever ekstra omsorg når man er 30, men når man er 54 så vil man ikke ha energien det kreves når barnet vokser opp 

Anonymkode: 0909f...b90

• Liker 5
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, kan virkelig damer som nærmer seg 60 bli gravide naturlig ??

Anonymkode: fd5aa...a5e

Ja, hvis de fortsatt menstruerer.

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde 3 barn innen fylt 30 år.

Og jeg hadde også masterutdanning og arbeidet som toppleder i et kjent konsern.

Enig, jeg kjenner en dame på 32 år som er 6 barns mor og ferdigutdannet lege. Noen har rett og slett mye høyere kapasitet enn andre 👍😊

Anonymkode: 80e88...ec7

Hun kan ikke ha vært mange år i arbeidslivet. Knapt noen om hun har.

Anonymkode: a210a...e36

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trodde det var en dårlig spøk, men fikk idag vite at moren min på 54 er gravid. Dette ble fortalt midt under søndagsmiddagen. Stakkars besteforeldrene mine, spesielt bestefar, han satt bokstavelig talt steken i halsen! 

Jeg er 32, har selv 3 små, og worst case for meg nå, er at moren min setter et barn til verden. Stakkars barn! Mannen min er kvalm av hele greia, og jeg er flau. 

Er jo helt sjukt å skulle sette til livs et barn som 54 år gammel kvinne når man har et barn på 32 og 3 barnebarn. Altfor mange fallgruver der resultatet er at datteren må ta vare på barnet.

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan ikke ha vært mange år i arbeidslivet. Knapt noen om hun har.

Anonymkode: a210a...e36

Nei, hvis hun nettopp er ferdig utdannet, så har hun ikke vært mange år i arbeidslivet, men hun har hatt stor kapasitet ved å klare å fullføre legeutdanning selv om hun har født barn under utdanning.

• Liker 1
Skrevet

Store sjanser for downs etc vil jwg tro?

Anonymkode: 07cad...e7b

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ble ikke noe barn, men jeg vet iallefall at jeg ikke har trangsynte og fordømmende døtre :) 

Man er ikke trangsynt og fordømmende fordi man er realistisk og konsekvenstenkende.

Skrevet

Jeg er 46, har helt fine egg og er ikke i nærheten av å komme i overgangsalderen, har nylig sjekka for å utelukke pre-overgangsalderplager som årsak for noe annet. Kan godt forestille meg at en 54 åring kan blir gravid på naturlig vis uten at det er en medisinsk sensasjon altså.

Ellers er det viktig å påpeke at selv om det er slik nå at kvinner sjelden får barn etter 40, så skyldes det at man nå faktisk har mulighet til å bestemme dette selv og ikke at man er automatisk steril når man passerer 40... I gamle dager før moderne prevansjonsmidler, så fikk altså kvinnene barn så lenge de var fruktbare og fysisk i stand til å være gravide. Da var det gjerne dårlig ernæring som gjorde at kvinner hadde lavere fruktbarhet, men det var nok vanligere enn nå at de på 40+ ble gravide og fikk barn ja. 

Anonymkode: 79365...af3

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...