Silva Pluvialis Skrevet 11. oktober 2020 #61 Skrevet 11. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Moren min har ny mann, han er 43. Er vel et 'kjærlighetsbarn' de ønsker seg, da. Det sa de vel egentlig rett ut. Moren min har kun meg fra før, men faren til barnet har barn på 4 og 6 år. Big happy family???! Han virker snill og grei, for å være ærlig, men hva i all verden hjelper det? Moren min har vært bestemor i snart 6 år, og nå... mamma igjen! TS Anonymkode: 370aa...8cf Jeg kan forstå at det er sårt at hun har blitt gravid med ny man - det hadde jeg også følt på, men er hun en god mor så er ikke graviditeten i seg selv helt krise. Jeg hadde forstått det om hun hadde mistet tidligere barn til barnevernet og tydelig ikke var skikket til å ta seg av et til barn. Men så lenge hun er en oppegående dame med gode omsorgsevner så er det ingen krise at hun har blitt gravid igjen 6
GammelKaktus Skrevet 11. oktober 2020 #62 Skrevet 11. oktober 2020 Jeg tenker at enten så støtter du så godt du kan eller så tgekker du deg unna, alt etter hva slags relasjon dere har. Hvis hun har vært en god støttende mor for deg i oppveksten og en god bestemor for dine barn så ville jo jeg prøvd å støtte så godt jeg kunne. Det er jo en del risiko forbundet med et geriatrisk svangerskap. At du er flau og mannen er kvalm, jaja, dere er voksne mennesker dere tåler dette og ting kunne faktisk vært mye verre. Det at du kommenterer at dette er verre en corona og arbeidsledighet blir litt tåpelig for det kan virkelig ikke sammenlignes en gang men jeg skjønner du er sjokkert. 10
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #63 Skrevet 11. oktober 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skjer oftere enn du aner. Disse kvinnene ofte tar abort, etter eget ønske. Anonymkode: 370aa...8cf I 2019 ble det født 166 barn i Norge av mødre på 45+ og de aller fleste trengte hjelp. Så nei, det skjer ikke oftere enn man aner. Anonymkode: db297...8e9 9
Gjest Bamse20 Skrevet 11. oktober 2020 #64 Skrevet 11. oktober 2020 Synes det på en måte er bra, det viser bare hvor moden mammaen din er. Men igjen, litt dumt siden man får mine tid med foreldrene. Foreldrene er jo nesten 70 eller over 70 når ungen er 20..
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #65 Skrevet 11. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan ikke sammenlignes. Rent biologisk har kvinner mye knappere tid enn menn til å bli foreldre. Kvinnens kropp gjør jo en mye større og mer risikofylt del av jobben enn en manns kropp. Og jo eldre en kvinne er, jo mer risikofylt. Anonymkode: 9e2d8...797 knappere tid? nå har jo denne dama faktisk blitt gravid, så det med fruktbart tidsrom er jo fullstendig irrelevant. Hvorfor er det verre at damer på 54 blir foreldre, enn at menn på 54 blir det? Anonymkode: 9f8fe...65c 15 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #66 Skrevet 11. oktober 2020 Jeg tror kanskje ts har overdrevet alderen litt på moren. Hvis ikke er hun en sensasjon hvis hun har blitt naturlig gravid, og vi bør lese om henne i mediene. Anonymkode: db297...8e9 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #67 Skrevet 11. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan ikke sammenlignes. Rent biologisk har kvinner mye knappere tid enn menn til å bli foreldre. Kvinnens kropp gjør jo en mye større og mer risikofylt del av jobben enn en manns kropp. Og jo eldre en kvinne er, jo mer risikofylt. Anonymkode: 9e2d8...797 Men så er deg også slik at dersom kroppen ikke takler det så frastøter egget eller fosteret, og disse kvinnene fullfører ikke svangerskapet. Kvinnekroppen er magisk sånn sett. Er det ikke ment to be, så blir et svangerskap vanskelig. Men til og med der skal man tukle med naturens gang, uavhengig av alder. Anonymkode: bea7e...820 5
Skalperud Skrevet 11. oktober 2020 #68 Skrevet 11. oktober 2020 Tror du trenger litt tid til å vende deg til tanken.
Helgeline Skrevet 11. oktober 2020 #69 Skrevet 11. oktober 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skjer oftere enn du aner. Disse kvinnene ofte tar abort, etter eget ønske. Anonymkode: 370aa...8cf Nei. Hadde du snakket om kvinner i 40-årene skulle jeg vært enig. Men at kvinne nesten midt i 50-åra blir spontant gravid er et medisinsk mirakel. Bare spør hvilken som helst lege. Det går sikkert an å finne tall på det, statistikk over abortsøkende kvinner. 9 1
Helgeline Skrevet 11. oktober 2020 #70 Skrevet 11. oktober 2020 Går visst ikke an å finne statistikk på fødende og abortsøkende over 50, har nok med personvern å gjøre. SSB operere kun med gruppe 40+. Bare det sier sitt om sjeldenheten. Det jeg fant ut, er at ila nittitallet fødte bare 4 kvinner over 50 barn i Norge. Ingen av de var over 54. 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #71 Skrevet 11. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det har jeg. Ferdig studert da jeg var 23, og ble gravid rett før studieslutt. Fikk babyen da jeg var 24, nå er han 2 år gammel. Også fant vi ut om graviditet nr 2 for litt siden. Og kommer til å få den tredje før jeg fyller 30 håper jeg. Det er nå jeg har mest energi, tror ikke jeg hadde trvides med å være en 40 åring med barnehagebarn. Har forøvrig vært sammen med bf siden jeg var 16 og vi hadde hus og alt klart før førstemann kom Anonymkode: 9249d...f13 Min mamma fikk barn som 40-åring. Hun hadde mer energi da, enn da jeg og søsteren min vokste opp. I tillegg til at hun er mye tryggere i rollen som mamma, har mye bedre økonomi og er mye yngre til sinn og kropp enn folk flest i den alderen hun er i nå. Jeg trodde det samme som deg, helt til jeg fikk oppleve hva det å bli mor i 40-årene gjorde med min mamma. Anonymkode: 571ee...866 8
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #72 Skrevet 11. oktober 2020 24 minutter siden, Helgeline skrev: Nei. Hadde du snakket om kvinner i 40-årene skulle jeg vært enig. Men at kvinne nesten midt i 50-åra blir spontant gravid er et medisinsk mirakel. Bare spør hvilken som helst lege. Det går sikkert an å finne tall på det, statistikk over abortsøkende kvinner. Men har ts skrevet noe om at moren hennes ble spontant gravid? Kan jo være prøverør Anonymkode: 571ee...866
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #73 Skrevet 11. oktober 2020 Jeg hadde reagert som deg. Tenk også på barnet, hn vil jo mest realistisk sett miste mor av alderdom i tyveårene (kanskje før kanskje senere). Det i seg selv burde være en stor faktor mtp abort. I tillegg er det så høy risiko for alvorlige sykdommer og syndromer som krever ekstra oppfølging, ressurser og arbeid i mange år, kanskje et helt livsløp. Når mor dør vil vel ansvaret naturlig falle på TS og det er kanskje den store skremmende elefanten i dette scenarioet. Anonymkode: 95854...a28 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #74 Skrevet 11. oktober 2020 Herlighet, blir så flau over å være jente når jeg ser alle de dømmende og fæle kommentarer 🙈 Du får gratulerere mammaen din og ønske henne alt godt. Husk at hun var den som ga deg ditt liv, og at du skal bli flau eller frustrert over at hun nå venter et barn til, er jo leit å se. Det er hennes liv, og hva hun velger er opptil henne og kjæresten. tenk når du blir gammel, så har du en søsken som kan ta vare på deg. 😊 Anonymkode: 8873c...5ad 12
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #75 Skrevet 11. oktober 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde reagert som deg. Tenk også på barnet, hn vil jo mest realistisk sett miste mor av alderdom i tyveårene (kanskje før kanskje senere). Det i seg selv burde være en stor faktor mtp abort. I tillegg er det så høy risiko for alvorlige sykdommer og syndromer som krever ekstra oppfølging, ressurser og arbeid i mange år, kanskje et helt livsløp. Når mor dør vil vel ansvaret naturlig falle på TS og det er kanskje den store skremmende elefanten i dette scenarioet. Anonymkode: 95854...a28 Nei det vil vel være faren til barnet. Anonymkode: 8873c...5ad 12
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #76 Skrevet 11. oktober 2020 En ting er å bli gravid som så gammel, det er fair. Er ikke noe verre at mor er eldre enn at far er det. Det som ts må få lov til å reagere på her er at hun, i midten av 30-årene og med 3 barn, skal få et søsken! Det er jo rimelig spesielt? Veldig stor aldersforskjell og ikke minst det faktum at mora er bestemor til 3!! Dere som kommenterer kan sitte på deres høye hest og si at dette er helt naturlig og at hun skal glede seg og støtte mora, men ærlig talt, det tviler jeg på at dere hadde gjort om dere selv var i samme situasjon. Anonymkode: e0510...b27 7
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #77 Skrevet 12. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men så er deg også slik at dersom kroppen ikke takler det så frastøter egget eller fosteret, og disse kvinnene fullfører ikke svangerskapet. Kvinnekroppen er magisk sånn sett. Er det ikke ment to be, så blir et svangerskap vanskelig. Men til og med der skal man tukle med naturens gang, uavhengig av alder. Anonymkode: bea7e...820 Hva er det du tyter om? Med den logikken skulle det ikke blitt født syke barn, eller kvinner dødd i barsel pga den magiske kvinnekroppen ordner opp. Benekter du for at risikoen er større for en mor på 54 vs mor 24? Anonymkode: 6cb61...1ce 8
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #78 Skrevet 12. oktober 2020 6 timer siden, Helgeline skrev: Går visst ikke an å finne statistikk på fødende og abortsøkende over 50, har nok med personvern å gjøre. SSB operere kun med gruppe 40+. Bare det sier sitt om sjeldenheten. Det jeg fant ut, er at ila nittitallet fødte bare 4 kvinner over 50 barn i Norge. Ingen av de var over 54. men i 2014 var det en firedobling ift 90-tallet: https://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/03/05/194275/firedobling-av-kvinner-over-50-ar-som-foder-i-norge Anonymkode: 9f8fe...65c 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #79 Skrevet 12. oktober 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg hadde reagert som deg. Tenk også på barnet, hn vil jo mest realistisk sett miste mor av alderdom i tyveårene (kanskje før kanskje senere). Det i seg selv burde være en stor faktor mtp abort. I tillegg er det så høy risiko for alvorlige sykdommer og syndromer som krever ekstra oppfølging, ressurser og arbeid i mange år, kanskje et helt livsløp. Når mor dør vil vel ansvaret naturlig falle på TS og det er kanskje den store skremmende elefanten i dette scenarioet. Anonymkode: 95854...a28 Barnet har da en far og to andre søsken som er yngre enn ts. Tviler på at ts er førstevalget uansett, for hun har vel ikke tenkt å stille opp som barnevakt i alle årene før noe hovedansvar vil bli aktuelt. Anonymkode: 4356c...3a5 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #80 Skrevet 12. oktober 2020 Jeg har prøvd å grave dypt i meg selv nå, og jeg klarer virkelig ikke å se problemet. Moren min er på samme alder og jeg er gravid nå (og eldre enn ts), men jeg hadde da selvsagt støttet henne likevel. Barnet vil bli på samme alder som sin nevø/niese, men det er da bare hyggelig med en lekekamerat! Dere som sier det ville vært uaktuelt å være barnevakt om moren deres ble gravid nå, forventer dere at hun sitter barnevakt for deres unger? Anonymkode: 4356c...3a5 10
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå