Gå til innhold

Min far har 8-10 mill på konto og jeg lever på nudler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker

Da eg var konfirmert  1966  vart alle mine  konfirmasjonpenger omlag kr. 3000   satt på postsparebok    Var  så heldige å få meg  sommerjobber, og tjente  også der noen kroner.    Foruten oppsparte penger,og konfirmasjonpenger så fikk ein borteboerstipend, og meiner det var omlag   kr. 1500 x 2 utbetalinger i 1968 / 1969.   Eg og  en kammerat leide en hybel,kr. 60  pr mnd, (Omlag kr. 574 idag ) og vi  delte toalett i en betongkjeller m/ 15 w lyspæreh hvor  vann beholder skrudd til veggen   under taket m/   snor som hang langs veggen.   Gammeldags utslagsvask på gangen, og  dusj var det ikkje .    

Mange måtte flytte hjemmefra etter endt framhaldskole for å gå 2 år realskole, og så tok de seg gjerne noen friår med det for øye å tjene seg noen penger for videre skolegang, og for å få praktisk ærfaring.    Hørte aldri det var noen som klaget over manglende økonomisk støtte ifra foreldre under skolegang, men så hadde de heller ikkje mobil, data m.m på den tiden.  

Kravmentaliteten har økt faretruende de siste 20-30 årene, og gribbene som leier ut til studenter tjener fett på utleie, og standarden er mange steder under enhver kritikk, og  ingen kontroll med slikt .

      

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, little fairy skrev:

Kanskje han har vært der du selv er og etter hver bygget seg oppover? Kanskje han vil du skal lære på den harde måten? Veldig mange unge bare får og får i dag og eier ikke sans for økonomi. 

Hva er årsaken til at du ikke har søkt andre jobber da? Burde ikke være umulig å få en liten inntekt på siden. Du kan f.eks tilby deg å være barnevakt, passe og gå tur med hunder / andre dyr, søke diverse jobber. Er som regel stor etterspørsel etter ekstravakter på sykehjem, hjemmetjenesten osv. Husk at man kanskje ikke kan ta de gøyeste jobbene når man ikke har utdanning. 

Håper virkelig ikke at ufaglærte jobber på sykehjem og i hjemmetjenesten!

Anonymkode: b60c6...43c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir oppgitt over unger som forventer at foreldrene skal sponse dem. Er man voksen må man klare seg selv. Jeg har aldri fått en krone, og har aldri forventet det heller. 

Anonymkode: da306...327

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir oppgitt over unger som forventer at foreldrene skal sponse dem. Er man voksen må man klare seg selv. Jeg har aldri fått en krone, og har aldri forventet det heller. 

Anonymkode: da306...327

Nei jeg har heller ikke fått en krone etter jeg flyttet hjemmefra rett etter vgs.!

Anonymkode: b60c6...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper virkelig ikke at ufaglærte jobber på sykehjem og i hjemmetjenesten!

Anonymkode: b60c6...43c

Hvilken verden lever du i?

Anonymkode: 03cdc...3fd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken verden lever du i?

Anonymkode: 03cdc...3fd

Jeg har ikke så  mye kjennskap til eldreomsorgen i 2020 men forventer at alle som jobber der har en eller annen helsefagutdanning!

Anonymkode: b60c6...43c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.9.2020 den 22.26, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor har du ikke skaffet en annen jobb? Jeg forstår han litt, dersom han vil du skal lære å ordne deg selv. Hadde forstått deg dersom du sto i en krise. Men det høres ut som du bare føler deg «student-fattig» i hverdagen, som de fleste andre studenter. Og det er faktisk nyttig å ha vært gjennom denne fasten. Og hvorfor er det mer synd på deg enn en annen student som heller ikke får støtte, hvor foreldrene også har lite? Man kan også bo på SiO hybler, det gjorde jeg siden jeg ikke hadde mulighet til å jobbe noe særlig ved siden av studiene.

Anonymkode: 43dad...a18

Det er mange om beinet når det gjelder studenthybler, og utlendinger blir prioritert i boligkøen. Mange blir presset ut på det private markedet, hvor prisene er høye.

Anonymkode: dce06...04f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig med alle som mener man blir håpløs og uten fornuft om man får litt hjelp. Foreldrene mine sponset 3000 i mnd, som var det jeg manglet for å leie en leilighet nærmere skolen og i mer sentrale strøk. Jeg var klar for mye buss uti huttiheita, jeg - men de ville gjerne legge litt til rette for en fin studietid. De spurte også om jeg hadde penger til sunn, fornuftig mat og annet nødvendig. Men nå var jeg ganske fornuftig med økonomen generelt også, så det var aldri noen frykt om at penga gikk til uanstendige mengder øl eller tull. 

Anonymkode: 2a713...3ac

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å syt da! Du er voksen, da skal du klare deg selv! Din far var ferdig med ansvaret for deg fra den dagen du gikk ut av videregående! Enten så får du få deg en deltidsstilling et eller annet sted eller så får du lære deg økonomi bedre slik at du kan handle bedre ting enn nudler! Jeg var student i tre år, klarte utmerket å leve på kun stipend/lån med skikkelig mat likevel!

Anonymkode: ff875...7ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksepter at det er hans penger og skap ditt eget liv på bakgrunn av egen innsats. Den beste lærdommen i livet er at ting ikke kommer gratis og det å føle på ubehag kan gi en viss ydmykhet som er veldig godt å ha med seg videre i livet. Se på det som en mulighet til å bygge karakter og man får faktisk lønn for innsats.

Følelsen av å ha skapt noe selv fra ingenting -om det så er en helt vanlig jobb og en bolig - føles utrolig mye bedre enn når man bare har fått ting servert.

Anonymkode: 8ba1a...1e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Håper virkelig ikke at ufaglærte jobber på sykehjem og i hjemmetjenesten!

Anonymkode: b60c6...43c

Det er majoriteten faktisk.

Anonymkode: 8ba1a...1e8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2020 den 22.57, AnonymBruker skrev:

Ja ikke sant!  Rike barn har fått en mye bedre start i livet med rike foreldre og en mye bedre oppvekst!

Anonymkode: b60c6...43c

Ikke nødvendigvis. Rikdom gir ingen garanti for en god oppvekst. 
 

 

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2020 den 22.13, Anonym Bruker skrev:

Far din er nok en fornuftig mann, som sjølv har slitt for pengene,og som ikkje ønsker å sy puter under ræva på borna.   Finnes mange slike eksempler hvor rike fedre har unnlete å hjulpet barna.     Før eller sidan vil desse barna arve formuen,mog da er det  greitt at de har lærd seg å håndtere formuen på en sikker på,og ikkje sløse det bort.

Puter under ræva🤣🤣🤣 Så utrolig komisk når folk ikke bruker uttrykk riktig!

Anonymkode: d0841...200

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått altfor mye i hendene i min tid, sliter med å spare, vær takknemlig, da kan du bruke nudlegaven som i breaking bad🤪

Anonymkode: 75518...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du synes det er vanskelig, når du sliter med å få økonomien til å gå rundt. 
For meg hadde det vært naturlig å hjelpe barna mine over en kneik, for å sikre at de klarte seg bra og fortsatte å studere. 

Sender deg en god klem & minner om at ting blir bedre! Stå på videre med studiene, les masse og få deg en jobb du trives etterhvert. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
På 10.9.2020 den 22.21, anonym 4545 skrev:

Er far selv og sier herre Gud for en drittsekk!

Å slenge ut slike ubekvemsord til noen som du ikkje kjenner identiteten til vitner å en forskrudd holdning !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonym Bruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Puter under ræva🤣🤣🤣 Så utrolig komisk når folk ikke bruker uttrykk riktig!

Anonymkode: d0841...200

" Sy puter under ræva på folk "    Gammelt  utrykk som var nokså vanleg å nytte før, og som ikkje blei missforstått.    

Dei aller fleste foreldre hjelper, og  støtter borna sine både økonomisk og praktisk mye mer en tidligere.  Idag bor mange unge hjemme hos foreldrene lenger er tidligere.  Når de blitt  18 år skal de ha førerkort, og senere bil og så noen år på skolen og videreutdannelse.    Mange unge nærmer seg 30 år før de begynnre  å  søke på jobber om de idet heletatt finnes noen  jobber til dem.

Så  finner de etterhvert ut at de skal ha en bolig, og forventer at foreldre hjelper dem m/ inngangsbill. til boligen.    Så klager  mange av de unge  over at pensjonistene av idag som begynte i jobb når de var 15-16 år er dessert genrasjonen som har fått det meste oppi hendene.   Undres bare på om mange ungdomer idag er blitt nokså historieløse.  

Det er vert å minne om at det fortsatt finnes foreldre som har flere en 1-2 born, og  min holdning som far er til 5 har bestandig ver å ikkje drive forskjellsbehandling av borna.   Slikt skaper ofte lett interne konflikter innad i en familie, og kan også få allvorlige konsekvenser v/ arveoppgjør.     

  Barne- kulla har  desv. sunket som en stein siste årene.    De foreldre  som har bare har  1-2 born har ikkje empati ,mog kan  ikkje identifisere seg med kvardagen hos de foreldre som  har omsorgen for flere born.   Det er også vert å minne om at det idag det er stadig flere som  er enslige m/ omsorgen for borna.     Min holdning er at ein skal vera varsam her med å "strø om seg " sjølv om det ein har råd til det.     De foreldre som har bare 1 barn har sikkert muligheter for å sponse barnet både m/ førerkort, inngangsbill. til bolig m.m,m,  treng ikkje take omsyn til andre.      

 

 

 

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får huske på dette etter hvert som han blir gammel og ensom og begynner å skulle snøre deg inn igjen ved å gi deg dårlig samvittighet, så kan han heller få sitte der mutters alene med alle pengene sine og se hvor mye verdt det er når det er alt han har. Når man har så mye og ikke avser smuler til sine egne barn engang så tenker jeg at karma kommer og tar en til slutt..

Anonymkode: 82aee...941

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/10/2020 at 10:22 PM, AnonymBruker said:

Dere, levekostnader har økt og studielån har har stått stille i svært lang tid. 7500kr/mnd er for lite idag. 

Anonymkode: c8cf2...2cb

Basislånet er 12.300 i måneden (i 12 måneder). Det går det an å leve ganske greit for, om man bor billig, som TS. Med sommerjobb (eller ekstrajobb, for de som ikke har de tyngste studiene) går det enda bedre.

Anonymkode: 062f0...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper virkelig ikke at ufaglærte jobber på sykehjem og i hjemmetjenesten!

Anonymkode: b60c6...43c

 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke så  mye kjennskap til eldreomsorgen i 2020 men forventer at alle som jobber der har en eller annen helsefagutdanning!

Anonymkode: b60c6...43c

Da kommer du til å få deg en overraskelse. Sykehjem, hjemmetjeneste og omsorgsboliger for mennesker som ikke klarer seg selv driftes i stor grad av ufaglærte, mens Høyre skal gi skattekutt til de rikeste 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...