Gå til innhold

Min far har 8-10 mill på konto og jeg lever på nudler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Orker ikke lese hele tråden da den har blitt veldig lang. Du har 3000 igjen av stipendet å leve for, det burde gå rundt selv om det ikke nødvendigvis er mye. 
 

Jeg har litt over det dobbelte igjen hver måned og forsørger to barn. Vi spiser fullverdige måltider, aldri nudler. Krever litt planlegging da.

Anonymkode: 9dd4b...be8

3000 dekker ikke engang SIFOs estimerte "rimelige" matforbruk. Så har man alt av hygiene, bøker, telefon, transport, uforutsette utgifter til lege, tannlege eller ødelagt pc/mobil. Så nei, det går ikke rundt. SIFO estimerer nesten 7000 til diverse (ikke bolig inkludert) i måneden uten å inkludere bøker, uforutsette utgifter og mye annet. 

https://fagarkivet.oslomet.no/nb/item/asset/dspace:54670/Referansebudsjett2020.pdf

Anonymkode: 6446b...20e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er greia med at så mange skal kommentere hvorfor TS ikke bare kan skaffe seg en deltidsjobb eller hvorfor vedkommende ikke har jobbet i sommer? TS skriver jo at vedkommende hadde en jobb, men mistet den.

Og det er ikke akkurat sånn at det er kjempelett å skaffe jobb nå under koronakrisen, lurer på om dere som lirer av dere sånt egentlig følger med på arbeidsmarkedet?

I sommer var det mange som i f.eks. reiseliv og restaurant som ikke ansatte sommerhjelper pga. usikre tider og valgte heller å gå på gulvet selv og jobbe døgnet rundt, og dermed ikke ansatte ekstrahjelper. Det har vært klart færre jobber nå enn det har vært før. Det er ikke bare bare å skaffe seg jobb nå.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner åssen du har det. Spurte moren min om å låne litt penger til en bilstol jeg sparer til. Plutselig hadde jeg tegn til at fødselen kan sette i gang flere uker før tia, men ikke så ille at barnet blir ekstremt prematurt så mest sannsynlig vil vi kunne reise hjem etter noen dager. Så spurte om å låne pengene i noen uker. Fikk ganske sur beskjed om at det kunne jeg drite i. Hun vet vi sliter økonomisk på grunn av koronatiltak. 

Slekta får man ikke gjort noe med men familie velger man heldigvis selv. Så da kan du kjøre samme mynt og drite i å hjelpe faren din den dagen han en gang trenger hjelp.

Anonymkode: 114b4...ada

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil påstå at jeg ikke har fått noe særlig økonomisk støtte fra mine foreldre.
Ikke at det akkurat har vært behov for det heller.

Har erfart det harde studentliv med ris og tunnfisk til midag, eller generelt det man har finner hjemme over lengre tid.

Men pengene sitter heller i løst i vår familie, ikke noe sløsning og overforbruk.

Så her står man på sine egne bein

Endret av Sunset90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2020 den 23.02, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal hun «lære» noe? Hun er voksen, faren har hatt 18 år på å «lære henne». Det er bare tull at man lærer så mye avgå lide, det er en falsk trøst man sier til seg selv. 

Anonymkode: 04abc...363

Det er ikke tull, jeg lærte mye av å leve på knekkebrød i ukesvis. Faktisk! Tar ikke ting for gitt på samme måte som før jeg ble fattig. Har god råd nå, men merkelig en helt annen takknemlighet. Så jo man trenger ofte å ha det litt dritt, for å lære seg å sette pris på å ha det godt. Vi er bortskjemte og storforlangende i norge, og det skaper ofte en mye vil ha mer mentalitet. 

Anonymkode: 9493a...2a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Har ikke lest hele tråden, beklager hvis det framkommer at du har noen spesielle behov og utfordringer eller faren din er gjerrig og grisk og ler av deg mens han ber deg om å betale bussbillett for ham)

Din «situasjon» er helt, fullstendig normal. 
Spise nudler er ikke farlig. 
Å ha mer enn nok penger når man er over 50 er helt vanlig og normalt, uten at man skal forsørge voksne familiemedlemmer av den grunn.

Snakk med din far hvis du virkelig er i krise nå, og spør pent om han kan sponse deg med for eksempel litt mat, tilskudd til husleie denne måneden eller hva du trenger, men vær nøktern, saklig og ydmyk og tenk kort og lang sikt. Dette må være på kort. Tenk deg godt om hva du virkelig trenger, ikke hva som ville vært ideelt og deilig. Spør om råd. Ha en plan (for å skaffe deg jobb). 
Da jeg var student og ikke hadde penger til husleia ringte jeg hjem og klagde (med håp om pengehjelp og det var den eneste løsningen jeg kom på). To dager senere fikk jeg en 500-lapp i posten. Det var en vekker, for jeg trengte 3000,- til husleie, og ikke som en engangssum. Men det var jo raust og snilt av dem å sende, de ville jo hjelpe, jeg skjønte bare der og da at dette måtte jeg fikse selv. Jeg skaffet meg en jobb, lånte penger til første lønning kom og klarte meg fint etter det. 
Jeg tenker noen bærerposer med matvarer man ellers ikke ville unnet seg i ny og ne, dyre, nyttige ting til jul og bursdag, noe sponsing av konkrete ting som restaurantbesøk med foreldre, en ferie med foreldre, pensumlitteratur hvis det kniper, det er innafor å ønske seg av en velstående forelder. Men daglig/månedelig sponsing av voksne barn til god lunsj og middag, det kan man ikke forvente eller be om. 

Anonymkode: 0335c...383

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer det. De aller fleste trenger et sted mellom 19.000 - 20.000 per måned for å dekke alt og ha samtidig noenlunde verdig liv som er rett over EU sin fattigdomsgrense. Idag studerer en ikke for å spise bare nudler. Idag må en sosialisere seg. Se bra ut, ha fine nok og presentable klær og være full av energi. Det er slik samfunnet dessverre har tatt veien, nemlig økte krav til alt og økte krav til alt betyr nettopp at det krever mer tid, energi og penger. 

Å være arbeidsledig i år 2000 er ikke det samme som å være arbeidsledig i 2020. I 2000 var det knapt nok noen som brydde seg om hvordan du så ut - ingen sosiale medier. Folk søkte stort sett jobb i lokalt nærmiljø og syntes ikke noe om å sende søknader 500 kilometer unna. De fikk jobb med C i snitt og det var ikke engang forventet at man kan basic regneark Excel, ei heller engelsk.

Mens nå må du fanken meg kunne Excel i søvne - Expert Level, så skal du også helst kunne programmere litt også, just because for fun liksom. Også skal du kunne engelsk bedre enn norsk omtrent og helst skal du kunne ha flydd rundt litt og vært "internasjonal" og "spennende" person, så skal du "selge deg" selv som et produkt på sosiale medier (føles nesten som online prostitusjon), også må en ha A og B i snitt og en rekke "verv". Arbeidsgivere driter selvsagt i at det er 20.000 studenter ved et universitet og kanskje bare 50 eller 100 ledige verv og får du ikke tak i vervet, så er det liksom noe "galt med deg". 

For ikke å snakke når det gjelder å etablere seg. I 2000 hadde du ordninger der du kunne kjøpe deg inn i en leilighet i Oslo med 50.000 kroner med kredittkort eller forbrukslån, også arver du 1.000.000 i fellesgjeld, så da hadde du en leilighet på 40 kvadrat i Oslo på den tiden til 1.100.000 kroner. Den samme type leilighet koster idag 4.500.000 kr i Oslo. Det er helt sykt hvor dårlig utviklingen er blitt for studenter og de som har lyst å etablere seg de siste 10+ årene.

Her ser du også helt klart hvordan de som får hjelpe hjemmeifra stormer fremover og får bedre start i etableringsfasen. Du starter (hvis du greier å fullføre studiene) med å måtte betale renter tilbake på studielånet, mens de som fikk hjelp hjemmeifra starter etableringen med 0 i studielån. Så mens du betaler på renter og avdrag, så trenger ikke de andre gjøre det, for de fikk hjelp hjemmeifra.

Så bruker du lenger tid på å kaste penger ut av vinduer på å fortsette å leie, mens de fikk etablert seg med leilighet - igjen ved hjelp av foreldrene fordi en kan gi forskudd på arv nå, og da begynner de igjen å tjene enda mer i formue, mens du faller videre nedover. Så tar du med at de kommer til å flyte inn på et høyere nivå enn deg karrieremessig pga kontakter og "imponerende fullføring på normert tid med høyt snitt", og bla bla. Det verste er at arbeidsgivere lar seg lure av disse studentene som får hjelp hjemmefra fordi arbeidsgivere tror at disse studentene fikk til "alt alene pga at de har høyt kapasitet og er så smarte". Ingen av disse dumme arbeidsgivere stiller spørsmålet ved dette. De tar alt for god fisk, så er det bare "Wow, så flink!". Helt tragisk.

 

Anonymkode: 487ac...a73

Som HR i et stort selskap ansetter vi ikke studenter som ikke har hatt deltidsjobb under studiene. Mange tenker som oss. Men for all del, skal du inn i de store konsulentselskapene el, må du ha gode karakterer og bare det. 

19.000-20.000 per måned er helt fullstendig uten gangsyn. Jeg tjener godt, sosialiserer og kler meg pent, men klarer meg på langt mindre. Flertallet bruker faktisk ikke tusenvis av kroner på hudpleie, frisør etc i måneden.

Det er bare absurd å tro at du kan det med en vanlig inntekt og et boliglån som skal betjenes. 

Anonymkode: d0f9d...7dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2020 den 21.52, AnonymBruker skrev:

Er student på tredjeåret (rettsvitenskap) og leier veldig billig, 5350 med strøm. Sliter likevel med å få endene til å møtes selv med fullt lån. Skulle egentlig jobbe ved siden av men da jeg endelig fikk jobb etter mange søknader gikk butikken konkurs og det ble ikke noe likevel. Min far har mye på sine kontoer men vil ikke bidra, tross at han vet at jeg sliter. Hva skal jeg gjøre? Synes det er vondt at han ikke bryr seg om at jeg sliter men er jo klar over at han bestemmer over sitt. 

Anonymkode: 6446b...20e

Han synes du skal slite litt og det har alle godt av for en periode. Dersom du hadde begynt å sulta, hadde unger med nedslitte klær og slikt. Da hadde jeg brutt kontakten permanent om det ikke hadde kommet en care package i ny og ne.

 

Men slik er det ikke her, tenk på alle dem som studerer uten å ha foreldre som kan bidra. Handler om å få til noe selv og lære å stå på egne ben. Samtidig lære litt om hvordan det er for andre som kanskje lever slik et helt liv. Det er ikke synd på deg.

Anonymkode: e0155...ecc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han synes du skal slite litt og det har alle godt av for en periode. Dersom du hadde begynt å sulta, hadde unger med nedslitte klær og slikt. Da hadde jeg brutt kontakten permanent om det ikke hadde kommet en care package i ny og ne.

 

Men slik er det ikke her, tenk på alle dem som studerer uten å ha foreldre som kan bidra. Handler om å få til noe selv og lære å stå på egne ben. Samtidig lære litt om hvordan det er for andre som kanskje lever slik et helt liv. Det er ikke synd på deg.

Anonymkode: e0155...ecc

Jeg henger et år bak og får dårligere karakterer fordi jeg må bo dårlig for å spare. Det er jo egentlig ganske utrolig at noen synes det er greit at barna deres bor dårlig når de kunne bidratt med litt.

Anonymkode: 6446b...20e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå at du synes at du synes det er kjipt at han ikke hjelper deg litt økonomisk i denne tiden. Vi har en datter som går andre året på sykepleierstudiet og hun får 1500 kr pr mnd (månedspenger), men vi gir henne også penger av og til utenom, hvis hun trenger ekstra penger til mat o.l. I tillegg betaler vi mobilregningen hennes og vi betaler også hvis hun må til lege/tannlege. Hun må i tillegg spise "spesialmat" pga ibs. Hun betaler ca 4000 kr i leie og strøm. Så har hun litt over 4000 kr pr mnd til mat og andre nødvendige ting (hun får utbetalt litt over 8000 kr pr mnd). Og i disse korona tider, så synes jeg det er viktig å støtte og hjelpe hverandre, uansett om man er student eller ikke. 

Greit nok at han kanskje vil at du skal klare deg selv, sånn som han gjorde, men nå er vi jo i uvanlige tider og det er sparsomt med jobber nå. Og det er ikke så enkelt for studenter å få en deltidsjobb. 

Nå vi er ikke millionærer og vi har ikke mangfoldige tusen på sparekonto, men vi har grei økonomi og hjelper hvis det er behov. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som HR i et stort selskap ansetter vi ikke studenter som ikke har hatt deltidsjobb under studiene. Mange tenker som oss. Men for all del, skal du inn i de store konsulentselskapene el, må du ha gode karakterer og bare det. 

19.000-20.000 per måned er helt fullstendig uten gangsyn. Jeg tjener godt, sosialiserer og kler meg pent, men klarer meg på langt mindre. Flertallet bruker faktisk ikke tusenvis av kroner på hudpleie, frisør etc i måneden.

Det er bare absurd å tro at du kan det med en vanlig inntekt og et boliglån som skal betjenes. 

Anonymkode: d0f9d...7dc

Bare masse vas og student hat du kommer med. Digger jo sånne som deg som alltid skal "si imot", uten noe som helt bevis, hehe. 

19.000 - 20.000 er et absolutt minimum en trenger for å leve et noenlunde verdig liv, spesielt i Oslo området. Sånn er det bare. 

Leie med strøm er 7.000 - 7.500, helt normalt dette, spesielt i byer som Oslo og Stavanger / Bergen. Ikke engang prøv å pipe om studenthybler som har en reell dekningsgrad på langt under 10% for norske statsborgere. 

Så legger en på SIFO sitt budsjett på 10.500 og en ekstra tusenlapp for uforutsette utgifter - (prøver bare å se hvor fort det koster å måtte ta en privat sjekk eller fikse en tann), så ja, 10.500 (SIFO) + 7.500 (husleie og strøm) + 1.000 for uforutsette utgifter, så er vi oppe i 19.000, som gjør at man ender marginalt over EU sin fattigdomsgrense på 221.300 kroner, men denne grensa var fra 2018 / 2019, så egentlig havnet man akkurat på grensa i 2020, med 19.000 per måned.

Jada, du er "HR" i et "stort selskap" - definisjonen på overflødig arbeidskraft, men likevel - lurer på hvor mange dere angivelig ansetter som kommer "nedslitt" i utseende til dere. Alle vet at utseende teller. 

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/P3bXB5/urettferdig-vakker

Har aldri sett ei fra HR som ser "slitt ut". Dere ansetter bare model-aktige damer, og jeg skal love deg at det ikke er damer som er henvist til nudler, utgåtte salgsvarer og dumpster diving. 

Helt riktig, man må ha veldig gode karakterer for de store selskapene og bare det - og dette er det bare eliten som får hjemmeifra som får i stor grad. Akkurat som i USA. Det er ikke noe å benekte. Eliten kan "bade" i A i snitt med relevante stillinger som sponses av foreldrene (men de vil aldri innrømme det selv, for da forsvinner "imponerende" glansen), mens mange andre faller helt gjennom og får i beste fall deltidsjobb i kassa. 

Forøvrig er det dette som kommer til å skje med "jobbene i kassa" de neste årene:

https://klassekampen.no/utgave/2019-10-25/butikkansatte-skal-i-nav-ko

Lurer på om dere i HR har vært bort i modeller som starter slik: Antallet dagens studenter øker fra 300.000 opp mot 350.000 - 375.000 frem mot år 2030, samtidig som det forsvinner enda flere typiske student stillinger. Fortell nå hvordan du får det regnestykket til å gå opp. Du får ikke engang dagens regnestykke til å gå opp, for ikke å snakke om estimerte regnestykker på dette området frem mot 2030.

Vanlig, gjennomsnittelig inntekt eller utbetalt lønn i Norge er et sted mellom 36.000 - 37.000 kroner per måned, avhengig av hvor mye en kan trekke på diverse fradrag, men det er der den ligger sånn ca. Og som verdens nest dyreste land (etter Sveits) så trenger man såpass med lønn - så nær som mulig gjennomsnittet for å faktisk kunne bygge noe som heter formue - du glemte visst å påpeke at du bygger formue ved å betale ned på boliglån, samtidig som en også kan leve uten å snu på hver krone.

Her skal jeg også introdusere deg for litt økonomi, siden dere i HR sliter med det også. Når man ikke kan kjøpe sterke kunder, så får man ond sirkel og da får man nedleggelser. Vi har et system som er bygd på forbruk og sosiale forventninger. Hadde man ikke brydd seg om dette, så kunne man dusjet bare 1 gang i uka, dritet i vanlig frisør og tannlege, tørket seg selv med hånda og man kunne gjenbrukt trusa ca 5 ganger. Men sånn kan en ikke gjøre, for da kveler man selve arterien og blodet til samfunnet, nemlig Cash Flow og forbruk. Et samfunn har med andre ord ikke mye nytte av å ha svake kunder og svak kjøpekraft, men samfunnet har interesse av at flest mulige folk skal man iallfall noe å bruke når de enn ønsker det. 

Så ja, man trenger minst 50% av dagens gjennomsnittelige, utbetalte månedslønn for å kunne ha et minimum av noe som ligner et verdig liv. Det vil alltid finnes slike som deg som mener at man kan leve av mindre, men du glemmer de på den andre siden som har helt andre behov og kan ikke leve av det samme som du mener at du kan leve av, derfor får man enten et gjennomsnitt eller median.

Når eller hvis alle mennesker blir enten bare kvinner eller bare menn og alle veier like mye og har akkurat samme psykiske og fysiske helse og ellers andre behov og spiser akkurat like mye mat - akkurat som standardiserte biler av en viss type, f eks Skoda Octavia med samme type utstyr, bensinforbruk per mil og hestekrefter, så kan man ta deg seriøst da. Ellers ikke, for det er jeg som har fakta på min side og har henvist til linker som bekrefter dette. Mennesker er forskjellige individer og har forskjellige behov.

 

 

Anonymkode: 0ef2e...f2b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare masse vas og student hat du kommer med. Digger jo sånne som deg som alltid skal "si imot", uten noe som helt bevis, hehe. 

19.000 - 20.000 er et absolutt minimum en trenger for å leve et noenlunde verdig liv, spesielt i Oslo området. Sånn er det bare. 

Leie med strøm er 7.000 - 7.500, helt normalt dette, spesielt i byer som Oslo og Stavanger / Bergen. Ikke engang prøv å pipe om studenthybler som har en reell dekningsgrad på langt under 10% for norske statsborgere. 

Så legger en på SIFO sitt budsjett på 10.500 og en ekstra tusenlapp for uforutsette utgifter - (prøver bare å se hvor fort det koster å måtte ta en privat sjekk eller fikse en tann), så ja, 10.500 (SIFO) + 7.500 (husleie og strøm) + 1.000 for uforutsette utgifter, så er vi oppe i 19.000, som gjør at man ender marginalt over EU sin fattigdomsgrense på 221.300 kroner, men denne grensa var fra 2018 / 2019, så egentlig havnet man akkurat på grensa i 2020, med 19.000 per måned.

Jada, du er "HR" i et "stort selskap" - definisjonen på overflødig arbeidskraft, men likevel - lurer på hvor mange dere angivelig ansetter som kommer "nedslitt" i utseende til dere. Alle vet at utseende teller. 

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/P3bXB5/urettferdig-vakker

Har aldri sett ei fra HR som ser "slitt ut". Dere ansetter bare model-aktige damer, og jeg skal love deg at det ikke er damer som er henvist til nudler, utgåtte salgsvarer og dumpster diving. 

Helt riktig, man må ha veldig gode karakterer for de store selskapene og bare det - og dette er det bare eliten som får hjemmeifra som får i stor grad. Akkurat som i USA. Det er ikke noe å benekte. Eliten kan "bade" i A i snitt med relevante stillinger som sponses av foreldrene (men de vil aldri innrømme det selv, for da forsvinner "imponerende" glansen), mens mange andre faller helt gjennom og får i beste fall deltidsjobb i kassa. 

Forøvrig er det dette som kommer til å skje med "jobbene i kassa" de neste årene:

https://klassekampen.no/utgave/2019-10-25/butikkansatte-skal-i-nav-ko

Lurer på om dere i HR har vært bort i modeller som starter slik: Antallet dagens studenter øker fra 300.000 opp mot 350.000 - 375.000 frem mot år 2030, samtidig som det forsvinner enda flere typiske student stillinger. Fortell nå hvordan du får det regnestykket til å gå opp. Du får ikke engang dagens regnestykke til å gå opp, for ikke å snakke om estimerte regnestykker på dette området frem mot 2030.

Vanlig, gjennomsnittelig inntekt eller utbetalt lønn i Norge er et sted mellom 36.000 - 37.000 kroner per måned, avhengig av hvor mye en kan trekke på diverse fradrag, men det er der den ligger sånn ca. Og som verdens nest dyreste land (etter Sveits) så trenger man såpass med lønn - så nær som mulig gjennomsnittet for å faktisk kunne bygge noe som heter formue - du glemte visst å påpeke at du bygger formue ved å betale ned på boliglån, samtidig som en også kan leve uten å snu på hver krone.

Her skal jeg også introdusere deg for litt økonomi, siden dere i HR sliter med det også. Når man ikke kan kjøpe sterke kunder, så får man ond sirkel og da får man nedleggelser. Vi har et system som er bygd på forbruk og sosiale forventninger. Hadde man ikke brydd seg om dette, så kunne man dusjet bare 1 gang i uka, dritet i vanlig frisør og tannlege, tørket seg selv med hånda og man kunne gjenbrukt trusa ca 5 ganger. Men sånn kan en ikke gjøre, for da kveler man selve arterien og blodet til samfunnet, nemlig Cash Flow og forbruk. Et samfunn har med andre ord ikke mye nytte av å ha svake kunder og svak kjøpekraft, men samfunnet har interesse av at flest mulige folk skal man iallfall noe å bruke når de enn ønsker det. 

Så ja, man trenger minst 50% av dagens gjennomsnittelige, utbetalte månedslønn for å kunne ha et minimum av noe som ligner et verdig liv. Det vil alltid finnes slike som deg som mener at man kan leve av mindre, men du glemmer de på den andre siden som har helt andre behov og kan ikke leve av det samme som du mener at du kan leve av, derfor får man enten et gjennomsnitt eller median.

Når eller hvis alle mennesker blir enten bare kvinner eller bare menn og alle veier like mye og har akkurat samme psykiske og fysiske helse og ellers andre behov og spiser akkurat like mye mat - akkurat som standardiserte biler av en viss type, f eks Skoda Octavia med samme type utstyr, bensinforbruk per mil og hestekrefter, så kan man ta deg seriøst da. Ellers ikke, for det er jeg som har fakta på min side og har henvist til linker som bekrefter dette. Mennesker er forskjellige individer og har forskjellige behov.

 

 

Anonymkode: 0ef2e...f2b

Jeg måtte trekke to tenner fordi jeg ikke hadde råd til å gå til tannlegen og jeg hadde depresjoner som ledet til å spise mye billig usunn mat og slurve med tannpussen. Må vente med implantat til jeg får råd. Veldig sosialt skjemmende å ha litt plast foran så kan ikke smile for bredt for da ser man det. Lurer på om disse i HR hadde ansett en som meg, med ingen erfaring, middels karakterer (C) og ikke fancy klær + to manglende tenner som man ser hvis jeg smiler bredt... Mens mine medstudenter kommer shinet fra topp til tå med ordentlige klær og med flotte vitnemål og cver bare fordi de hadde foreldre som unnet dem et godt liv. Det er vondt å tenke på.

Anonymkode: 6446b...20e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte trekke to tenner fordi jeg ikke hadde råd til å gå til tannlegen og jeg hadde depresjoner som ledet til å spise mye billig usunn mat og slurve med tannpussen. Må vente med implantat til jeg får råd. Veldig sosialt skjemmende å ha litt plast foran så kan ikke smile for bredt for da ser man det. Lurer på om disse i HR hadde ansett en som meg, med ingen erfaring, middels karakterer (C) og ikke fancy klær + to manglende tenner som man ser hvis jeg smiler bredt... Mens mine medstudenter kommer shinet fra topp til tå med ordentlige klær og med flotte vitnemål og cver bare fordi de hadde foreldre som unnet dem et godt liv. Det er vondt å tenke på.

Anonymkode: 6446b...20e

Og der kom det, du HAR jo problemer og utfordringer utover det vanlige (depresjon). 
Å spise masse nudler som student er vanlig. Å trekke to fortenner og ha dårlig helse og ha en depresjon er ikke vanlig. 
Vil ikke faren din hjelpe, så vil han ikke. Men litt pengestøtte hadde ikke gjort deg frisk, og det er ikke faren din sin skyld at du er syk. 
Lykke til videre med studier, jeg håper du får hjelp til å takle tankene. 

Anonymkode: 0335c...383

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.9.2020 den 17.12, AnonymBruker skrev:

3000 dekker ikke engang SIFOs estimerte "rimelige" matforbruk. Så har man alt av hygiene, bøker, telefon, transport, uforutsette utgifter til lege, tannlege eller ødelagt pc/mobil. Så nei, det går ikke rundt. SIFO estimerer nesten 7000 til diverse (ikke bolig inkludert) i måneden uten å inkludere bøker, uforutsette utgifter og mye annet. 

https://fagarkivet.oslomet.no/nb/item/asset/dspace:54670/Referansebudsjett2020.pdf

Anonymkode: 6446b...20e

SIFO er ikke så rimelig. Det finnes veldig mange budsjettfamilier som spiser godt nok under den summen. Her er budsjettet på 150 kroner dagen for tre personer. Det går veldig fint. Vi spiser helt vanlig middager.

I januar og august får studentene 22,5 tusen. Ment til å dekke bøker og PC. Selv om man skulle kjøpe alle bøkene nye og en PC annethvert år så burde det virkelig være nok. Man kan fint bruke pengene fra å selge bøker fra forrige semester til å kjøpe beste semester brukt. Fordeler man pengene fra Lånekassen over 12 måneder har hun nesten 5000 igjen etter leie hver måned. Sa ikke at det var en fest.

Anonymkode: 9dd4b...be8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes din far er en dust.

Studenter på jussen leser/jobber rundt 50 timer i uken. Og er ett av de studiene hvor karakterer dessverre har ALT å si når du skal ha jobb. Ikke bare første jobben, men de neste 20 årene. Kjipt, men sånn er det.

Ingen advokatfirma synes du er bedre egnet fordi du har jobbet i butikk på siden av studiet (sånn som gjerne andre bedrifter legger vekt på). De ser ene og alene på karakterer. Da jeg studerte juss var det et klart skille i karakterene mellom de som måtte jobbe, og de som slapp. Selvfølgelig. 
 

Hvis din far ikke er villig til å bidra så kan du eventuelt spørre han om et midlertidig lån. Når du kommer på 3/4 året kan du forsøke å få en relevant trainee stilling, det betaler Ok. 
 

Lykke til, hilsen en som selv studerte juss og vet hvor tøft det er om du må jobbe på siden.

Anonymkode: 014e4...433

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er enklere å skylde på din far enn å begynne å ta tak i egen situasjon. Hold ut, sett deg ned å begynn lese fremfor å bruke tiden på å tenke på hvordan alt er alle andre sin skyld.
 

Hvordan er du tom for penger allerede? Det er midten av september. 

Anonymkode: 561f5...b16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og der kom det, du HAR jo problemer og utfordringer utover det vanlige (depresjon). 
Å spise masse nudler som student er vanlig. Å trekke to fortenner og ha dårlig helse og ha en depresjon er ikke vanlig. 
Vil ikke faren din hjelpe, så vil han ikke. Men litt pengestøtte hadde ikke gjort deg frisk, og det er ikke faren din sin skyld at du er syk. 
Lykke til videre med studier, jeg håper du får hjelp til å takle tankene. 

Anonymkode: 0335c...383

Jeg har jo depresjoner fordi jeg vokste opp med noen som driter i meg og som oppførte seg dårlig både med slag/spark og mobbing av meg som person. Jeg klarte ikke ta vare på meg selv og ble selvdestruktiv. Har en søster som ikke fungerer i arbeidslivet (er under NAV-systemet) og har prøvd å ta livet av seg flere ganger. Hun er psykisk knekt. Dette fordi det å vokse opp med et sånt menneske er ekstremt ødeleggende. Et menneske blottet for empati og ansvarsfølelse og som i tillegg driver med psykisk misbruk og fysisk avstraffelse. Med andre ord: en real drittsekk. Det er skadelig å vokse opp fanget med et slikt menneske.

Jeg har ikke "dårlig helse". Jeg fikk to ødelagte tenner (begge er de to nest bakerste jekslene i kjeven nede, ikke fortenner, hvor fikk du det fra?) som 20-åring, som konsekvens av depresjonene og rådvillheten jeg følte på i mange år som tenåring. 

Det er slett ikke uvanlig å ha depresjon som student. Det er faktisk mye mer utbredt blant studenter enn andre på samme alder, nettopp pga det enorme presset og den dårlige støtten fra lånekassen. Her kan du lese: 

https://khrono.no/sit-shot-2018-sio/shot-2018-kraftig-forverring-av-studenters-psykisk-helse/236131

Det er min fars skyld at jeg sliter, fordi jeg bærer med meg skadene av manglende kjærlighet og støtte fra jeg var barn og ungdom. Samt traumene av den psykiske mobbingen og slagene. Så jo, det er min fars skyld. Akkurat som det er min fars skyld at min søster er ødelagt og ikke fungerer i livet i det hele tatt. Han gjør ingenting for å hjelpe henne heller, selv når han ser hvor galt det har gått for henne. Det handler egentlig ikke om pengene i seg selv men om den følelsen at noen bryr seg og ønsker å hjelpe hvis de kan. Så det blir bare nok en repetisjon av barndommen. Man er fanget i barndommen og følelsen av at ingen hjelper når de kan. Jeg tror når jeg er ferdig som student vil livet endelig kunne bli bedre, fordi man faktisk er i gang med livet sitt og ikke lenger i en situasjon hvor foreldre utgjør en stor forskjell. Da har man iallefall muligheten til et verdig liv fordi man har jobb og en inntekt.

Anonymkode: 6446b...20e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Ut fra hvordan du har hatt det i barndommen synes jeg det er underlig at du har kontakt med han og i tillegg vet hvor mye klingende mynt han har på konto.

Anonymkode: f0a99...014

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:


Ut fra hvordan du har hatt det i barndommen synes jeg det er underlig at du har kontakt med han og i tillegg vet hvor mye klingende mynt han har på konto.

Anonymkode: f0a99...014

Det er ikke så lett å kutte ut familie som du tror. Man er i stor grad fanget med de man har fått.

Anonymkode: 6446b...20e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med likskjorta er at den ikke har lommer, det fine med arveloven er at det ikke er sikkert du får noe av formuen den dagen han tar på skjorta heller - ergo er det greit å lære klare seg selv uansett hvor man snur det. Men, når det er sagt - ts, du sier ikke noe om hvilket forhold du og dun far har ut over at du føler han er gjerrig på pengene sine. Ikke noe om oppvekst, forhold til mor osv osv - det er ganske viktig i forhold til hva man har av forventninger tenker jeg. 

Personlig har jeg klart meg selv fra jeg var 15 og flyttet på skole, jeg startet i første klasse ett år yngre enn de andre og har alltid vært av den selvstendige sorten, flink pike syndrom og ståpåvilje. Jobber to ekstrajobber ved siden av studier, fikk barn tidlig og jobbet fullt mens jeg tok bachelor ved siden av som eneforsørger. Det har lært meg at jeg vil gjøre alt jeg kan for at mine barn skal lære selvstendighet uten at de må ofre så mye som meg - en hårfin balansegang da jeg også desverre er en "curlingmor" og passer "helikoptergenerasjon" og alle andre beskrivelser av min generasjons foreldre som gjerne vil ordne alt for sine - så jeg må ta meg selv kraftig i nakken for å la de prøve selv først. Jeg tror det er viktig, jeg tror deg gir karakter, og at det ikke minst gir mestringsfølelse. 

Nå har jeg alltid hjulpet mine økonomisk fordi jeg kan, men det har vært et mål å hjelpe så lite som mulig. Og etter at de har forsøkt selv først. 

Det burde være i TS sin interesse også å være mest mulig selvstendig - selv med en rik far.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...