Gå til innhold

Min far har 8-10 mill på konto og jeg lever på nudler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tviler jeg sterkt på. En far som bryr seg, hjelper barna sine. Er mye tøffere i dag enn for tretti år siden. 

Anonymkode: 3adb8...650

Så alle disse jeg har kjent har foreldre som ikke bryr seg, altså, og grunnen til at de ikke fikk leilighet og/eller "studiestøtte" før de var ferdig med studier var fordi foreldrene ikke "brydde seg" ? :klo: 

Han hjelper barnet sitt ved å nettopp ikke legge alt i fanget hans/hennes...   Du må gjerne argumenter for hvorfor det er feil, men det er i alle fall et fellestrekk ved de jeg har kjent. OM de er enig i om det var rett eller ei, det vet jeg ikke, men jeg tipper på at de er godt fornøyde med det de har klart å oppnå på egenhånd, selv om de var fullt klar over at "fallputen" alltid har vært der...

Endret av Beeblebrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en far med mye penger, og en mor med lite penger. Moren min ser verdien i penger, og kan for eksempel finne på å vippse meg 50kr til lørdagskos (noe som er en relativt høy sum for henne). Faren min har derimot aldri erfart penger som noe problem, og tenker derfor ikke over at jeg som student lever med lite penger. Hvis jeg er i pengenød og spør om økonomisk hjelp til f.eks. å kjøpe pensum, er han veldig glad for å kunne hjelpe - men da må det være noe spesifikt og fornuftig. 

Poenget mitt er at det kan henda han ikke er klar over hvor stramt du faktisk lever, og at han ikke tenker over det. Hadde jeg vært deg hadde jeg luftet det for ham. Evt. spurt om penger til spesifikke ting. Jeg studerer selv juss, og pensumet der er jo dyrt, så kunne du f.eks. spurt om det var mulig å få et bidrag til det? 

Ellers er trikset å fordele storstipendet ut på de resterende månedene. Har får du faktisk i snitt rundt 11 000 per mnd, noe som ikke er så gale. 

Anonymkode: 31e8c...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er student på tredjeåret (rettsvitenskap) og leier veldig billig, 5350 med strøm. Sliter likevel med å få endene til å møtes selv med fullt lån. Skulle egentlig jobbe ved siden av men da jeg endelig fikk jobb etter mange søknader gikk butikken konkurs og det ble ikke noe likevel. Min far har mye på sine kontoer men vil ikke bidra, tross at han vet at jeg sliter. Hva skal jeg gjøre? Synes det er vondt at han ikke bryr seg om at jeg sliter men er jo klar over at han bestemmer over sitt. 

Anonymkode: 6446b...20e

Håpløst at han ikke kan støtte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Beeblebrox skrev:

Så alle disse jeg har kjent har foreldre som ikke bryr seg, altså, og grunnen til at de ikke fikk leilighet og/eller "studiestøtte" før de var ferdig med studier var fordi foreldrene ikke "brydde seg" ? :klo: 

Han hjelper barnet sitt ved å nettopp ikke legge alt i fanget hans/hennes...   Du må gjerne argumenter for hvorfor det er feil, men det er i alle fall et fellestrekk ved de jeg har kjent. OM de er enig i om det var rett eller ei, det vet jeg ikke, men jeg tipper på at de er godt fornøyde med det de har klart å oppnå på egenhånd, selv om de var fullt klar over at "fallputen" alltid har vært der...

Ingen av mine venner som har fått hjelp virker å blitt "miljøskadet" og bortskjemt av hjelp fra foreldrene i studietiden. Ingen. Tvert imot så har dem kommet bedre utav det studiemessig med høyere karaktersnitt og bedre jobber enn dem som måtte stå på egne ben. Sistnevnte hoppet oftere av studiene. "Bra" lekse man lærer seg, hæ? 

Anonymkode: 462eb...42e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Beeblebrox skrev:

Så alle disse jeg har kjent har foreldre som ikke bryr seg, altså, og grunnen til at de ikke fikk leilighet og/eller "studiestøtte" før de var ferdig med studier var fordi foreldrene ikke "brydde seg" ? :klo: 

Han hjelper barnet sitt ved å nettopp ikke legge alt i fanget hans/hennes...   Du må gjerne argumenter for hvorfor det er feil, men det er i alle fall et fellestrekk ved de jeg har kjent. OM de er enig i om det var rett eller ei, det vet jeg ikke, men jeg tipper på at de er godt fornøyde med det de har klart å oppnå på egenhånd, selv om var fullt klar over at "fallputen" alltid har vært der...

Hadde jeg fått hjelp den tida jeg gikk på aap, hadde jeg ikke sittet med en enorm inkassogjeld pga legeregninger, tannlege og helt vanlige regninger som jeg ikke har hatt sjans til å betale pga aap ikke gir nok å leve for. Prøv du å forsørge et barn på 6000kr i mnd som skal dekke alt av mat, regninger etc. Jeg kunne ha tatt et lån til å kjøpe et permanent hjem til meg og barnet om jeg ikke måtte slite med gjelden i dag. 

Å aldri hjelpe er ikke «å hjelpe». Det har vært tøft økonomisk hele livet. Det er bare hans måte å si «fuck you» på. Jeg har tross alt betalt han over en halv million i husleie da jeg forsøkte å få hjelp til å komme meg ut på boligmarkedet men da ville han heller at jeg leide en leilighet av ham. Takken, var å bli kasta ut etter å ha betalt og betalt i over fem år. Fordi han fant plutselig på at nå skal han selge. Dette var iskaldt planlagt fra hans side. Han har alltid vært ond. Dette er ikke å hjelpe. Dette er å ødelegge. 

 

Anonymkode: 3adb8...650

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tviler jeg sterkt på. En far som bryr seg, hjelper barna sine. Er mye tøffere i dag enn for tretti år siden. 

Anonymkode: 3adb8...650

Nei det er mye lettere å få seg en jobb ved siden av studiene siden butikkene har mye lengre åpningstider nå enn for 30 år siden.

Anonymkode: b60c6...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er mye lettere å få seg en jobb ved siden av studiene siden butikkene har mye lengre åpningstider nå enn for 30 år siden.

Anonymkode: b60c6...43c

Er det? Hva med at studentmengden har mangedoblet seg på 30 år i forhold til antall butikker? 

Anonymkode: 462eb...42e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av mine venner som har fått hjelp virker å blitt "miljøskadet" og bortskjemt av hjelp fra foreldrene i studietiden. Ingen. Tvert imot så har dem kommet bedre utav det studiemessig med høyere karaktersnitt og bedre jobber enn dem som måtte stå på egne ben. Sistnevnte hoppet oftere av studiene. "Bra" lekse man lærer seg, hæ? 

Anonymkode: 462eb...42e

Handler ikke om "miljøskade", men heller det å utrette noe selv... Det er jo ÅPENBART at det er en fordel å slippe å ha en ekstrajobb mens man studerer feks, men nå er det ikke alt her i livet som handler om å ha høyest snitt eller "beste" jobben heller, eller? Noen foreldre tenker kanskje at det er viktig at man finner seg selv osv? StØnt-madrassen er der jo uansett når/om man tryner, lizm...

Jaja, da er jo din erfaring helt annerledes enn min, hva så? :vetikke:

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg fått hjelp den tida jeg gikk på aap, hadde jeg ikke sittet med en enorm inkassogjeld pga legeregninger, tannlege og helt vanlige regninger som jeg ikke har hatt sjans til å betale pga aap ikke gir nok å leve for. Prøv du å forsørge et barn på 6000kr i mnd som skal dekke alt av mat, regninger etc. Jeg kunne ha tatt et lån til å kjøpe et permanent hjem til meg og barnet om jeg ikke måtte slite med gjelden i dag. 

Å aldri hjelpe er ikke «å hjelpe». Det har vært tøft økonomisk hele livet. Det er bare hans måte å si «fuck you» på. Jeg har tross alt betalt han over en halv million i husleie da jeg forsøkte å få hjelp til å komme meg ut på boligmarkedet men da ville han heller at jeg leide en leilighet av ham. Takken, var å bli kasta ut etter å ha betalt og betalt i over fem år. Fordi han fant plutselig på at nå skal han selge. Dette var iskaldt planlagt fra hans side. Han har alltid vært ond. Dette er ikke å hjelpe. Dette er å ødelegge. 

 

Anonymkode: 3adb8...650

Dette blir jo bare vas.... Jeg sier ikke at alle foreldre der ute er generøse eller "hjelpsomme", jeg sier bare at for mange så er det å ikke lesse ned barna i stÅlar før de er godt voksne også "å hjelpe" Tør gjette på at de jeg en gang i tiden kjente er veldig glade for at de ikke var steinrike før de var ferdig utdannet, og greide seg selv... Steinrike er de uansett....

Om faren din er en rastapp, såe r jo det seff kjipt, men det trenger ikke være tilfellet for alle... Det å måtte spise nudler er ikke ødeleggende...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Beeblebrox skrev:

Jaja, da er jo din erfaring helt annerledes enn min, hva så? :vetikke:

Hva så? Jo, det viser at du ikke behøver å være bombastisk i dine meninger om at hjelp fører til bortskjemthet, for det er absolutt ingen automatikk i det. Faktisk kan fravær av hjelp føre til mislykkethet og karriereskader også, noe som jeg poengterte. 

Og da er spørsmålet. Hvorfor bevisst gjøre det vanskelig og hardt når man faktisk enkelt kan gjøre det lettere og bedre? 

Anonymkode: 462eb...42e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faren til TS 8-10 millioner i formue eller 8-10 millioner på konto? Om det er førstnevnte er det veldig sannsynlig at mye av det ikke er likvide midler, men bundet opp i f.eks. eiendom, aksjer eller andre investeringer. Formue er ikke nødvendigvis det samme som penger på konto som kan disponeres her og nå.

Anonymkode: a5ef4...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er student på tredjeåret (rettsvitenskap) og leier veldig billig, 5350 med strøm. Sliter likevel med å få endene til å møtes selv med fullt lån. Skulle egentlig jobbe ved siden av men da jeg endelig fikk jobb etter mange søknader gikk butikken konkurs og det ble ikke noe likevel. Min far har mye på sine kontoer men vil ikke bidra, tross at han vet at jeg sliter. Hva skal jeg gjøre? Synes det er vondt at han ikke bryr seg om at jeg sliter men er jo klar over at han bestemmer over sitt. 

Anonymkode: 6446b...20e

Spør om du kan gjøre jobber for han og på den måten få tjent deg litt penger på den måten.

Mine student barn jobber i et av firmaene våre/andre steder om sommeren for å ha noen kr ekstra. Har 1 unntak men det barnet har 3 jobber i tillegg til studier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva så? Jo, det viser at du ikke behøver å være bombastisk i dine meninger om at hjelp fører til bortskjemthet, for det er absolutt ingen automatikk i det. Faktisk kan fravær av hjelp føre til mislykkethet og karriereskader også, noe som jeg poengterte. 

Og da er spørsmålet. Hvorfor bevisst gjøre det vanskelig og hardt når man faktisk enkelt kan gjøre det lettere og bedre? 

Anonymkode: 462eb...42e

Er da heller ingen som har sagt "bombastisk" at hjelp fører til "bortskjemthet", men at det å måtte spise nudler heller ikke er noen kÆttastrÅf eller noe som fører til "mislykkethet og karriereskader"....  :sprettoy: 

"FAKTISK" så kan det gå i motsatt også, tro det eller ei 🤯

Og da er spørsmålet -  Er  "lettere, enkelt og bedre" alltid  best i en hver situasjon? ? ?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Beeblebrox skrev:

Handler ikke om "miljøskade", men heller det å utrette noe selv... Det er jo ÅPENBART at det er en fordel å slippe å ha en ekstrajobb mens man studerer feks, men nå er det ikke alt her i livet som handler om å ha høyest snitt eller "beste" jobben heller, eller? Noen foreldre tenker kanskje at det er viktig at man finner seg selv osv? StØnt-madrassen er der jo uansett når/om man tryner, lizm...

Jaja, da er jo din erfaring helt annerledes enn min, hva så? :vetikke:

Dette blir jo bare vas.... Jeg sier ikke at alle foreldre der ute er generøse eller "hjelpsomme", jeg sier bare at for mange så er det å ikke lesse ned barna i stÅlar før de er godt voksne også "å hjelpe" Tør gjette på at de jeg en gang i tiden kjente er veldig glade for at de ikke var steinrike før de var ferdig utdannet, og greide seg selv... Steinrike er de uansett....

Om faren din er en rastapp, såe r jo det seff kjipt, men det trenger ikke være tilfellet for alle... Det å måtte spise nudler er ikke ødeleggende...

Poenget med å studere er vel faktisk å få en god jobb av det? Hvis man ikke skal bry seg om karaktersnitt eller jobb så kan man like gjerne la være å studere? Jussen er veldig preget av karakterpress. De med best karakterer får best jobber. Ikke lett å fokusere på studier når man stresser. En deltidsjobb stjeler tid som kunne vært brukt på andre ting.
Hva mener du gagner meg når det ikke er en god jobb? At jeg «lærer verdien av penger»? Har alltid vært flink med penger og spart så trenger ikke lære meg det.

Man dør ikke av nudlene nei men fører jo til underernæring og lav energi. 

Anonymkode: 6446b...20e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har du i inntekt og utgifter da? Hvorfor klarer du deg dårligere enn dine medstudenter? 

Dette er en del av livet fremover, å akseptere sin egen situasjon og gjøre det beste ut av det. Det gir også en veldig mestring og frihet i å leve slik. 

Hvordan er forholdet ditt til pappaen din sånn i bunn og grunn? 

Anonymkode: 0b9c8...a69

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Jeg har i perioder sittet på hybelen og spist kokt ris med olje og buljong for det var det jeg hadde av mat i skapene og ga meg noe kalorier. Foreldrene mine har en svært romslig økonomi og har på ingen måte jobbet hardt til blods for å oppnå dette. Jeg ble også sammenlignet med barna til kolleger og venner av foreldrene mine med stadig små stikk som "skal ikke du inn på boligmarkedet snart?" når de utmerket godt visste at dem de sammenlignet meg med hadde fått leilighet i gave av foreldrene. Endte med at jeg kuttet ned på kontakten og ble værende i studiebyen etter studiene. Da foreslo de å stille som kausjonist for leilighet dersom jeg bosetter meg i hjembyen istedenfor, og om jeg ble værende i studentbyen (der jeg hadde fått fast jobb) så var det uaktuelt å stille som kausjonist eller hjelpe med boligkjøp. Jeg ble værende og ser dem nå en gang i året :) 

Anonymkode: a465e...a79

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har selv en del penger, og har fordelt en god slump til hver av barna mine. Men, ved overføring, ble de satt på sperret fastrentekonto frem  til de ble 22 år. Rett og slett fordi pengene er ment som en hjelp inn på boligmarkedet, ikke som en "hjelp" til det nyeste nye inne mobil, PC, fester osv. Så begge mine har måtte ha en liten jobb ved siden av studiene for alt det andre de ønsket seg.

Men, i motsetning til TS, har begge mine bodd hjemme frem til de hadde fast jobb. Så de har blitt sponset i form av tilnærmet gratis kost og losji (de betalt en symbolsk sum for mat, klesvask, strøm osv for å synliggjøre at det koster å leve). Nå er eldste flyttet ut, og har kjøpt sin egen bolig, helt uten lån. Dette er en stor lettelse for han, og han ser at det at pengene ble styrt, har gitt han en stor fordel.

Kan det være at faren din TS, tenker at han vil hjelpe deg når du skal inn på boligmarkedet?

Uansett, så er det faktisk hans penger, og hans avgjørelse. Jeg må innrømme at jeg, om jeg ikke hadde hatt såpass mye som jeg har, ville holdt på sparepengene mine og heller unnet meg et verdenscruise eller noe, før jeg hadde gitt pengene til unge, friske mennesker som er fullt i stand til å tjene og spare opp penger selv. Nå er jeg heldig, og kan gjøre begge. Men sier bare at man har ikke krav på noe.

Anonymkode: 966bb...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er student på tredjeåret (rettsvitenskap) og leier veldig billig, 5350 med strøm. Sliter likevel med å få endene til å møtes selv med fullt lån. Skulle egentlig jobbe ved siden av men da jeg endelig fikk jobb etter mange søknader gikk butikken konkurs og det ble ikke noe likevel. Min far har mye på sine kontoer men vil ikke bidra, tross at han vet at jeg sliter. Hva skal jeg gjøre? Synes det er vondt at han ikke bryr seg om at jeg sliter men er jo klar over at han bestemmer over sitt. 

Anonymkode: 6446b...20e

Et relevant moment er hvorvidt din far har bygd opp sin formue selv, eller arvet den av sine foreldre. Om han har bygd seg opp selv kan det jo være at han ønsker at du skal bygge karakter ved å klare deg på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han har vært der du selv er og etter hver bygget seg oppover? Kanskje han vil du skal lære på den harde måten? Veldig mange unge bare får og får i dag og eier ikke sans for økonomi. 

Hva er årsaken til at du ikke har søkt andre jobber da? Burde ikke være umulig å få en liten inntekt på siden. Du kan f.eks tilby deg å være barnevakt, passe og gå tur med hunder / andre dyr, søke diverse jobber. Er som regel stor etterspørsel etter ekstravakter på sykehjem, hjemmetjenesten osv. Husk at man kanskje ikke kan ta de gøyeste jobbene når man ikke har utdanning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at han ikke vil bidra? Mulig du har svart på dette tidligere, men da har jeg oversett det. 

 

 

Anonymkode: f0a99...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...