Gå til innhold

Min far har 8-10 mill på konto og jeg lever på nudler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, anonym 4545 skrev:

Er far selv og sier herre Gud for en drittsekk!

Så du synes det? Hvorfor? Ville du hjulpet dine barn? Og med hvor mye?

Anonymkode: 6446b...20e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er skikkelig merkelig med foreldre som kan hjelpe, men ikke gjør det. Hvorfor sitte å ruge på pengene? Likskjorta har ingen lommer. Men de forventer vel ikke mer hjelp av ungene heller da når den tid kommer.

Anonymkode: f87f9...c3c

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns foreldre burde stille med et tak over hodet og legeregninger hvis det kniper, annet enn det burde du klare å ordne deg selv. Hvis du planla å bo dyrt burde du kanskje jobbet opp litt penger før du begynte å studere, du kan ha en jobb ved siden av studier og du har mye ferie du kan jobbe i. 

Du kan spørre faren din om du kan få et rentefritt lån i studietiden som du kan betale tilbake når du er ferdig og har en god jobb på grunn av studiet du har gått. Hvis du låner et par tusen kroner i de månedene du ikke har en deltidsjobb, så hjelper vel det en god del på?

Å lære seg å leve kummerlig er en god erfaring for alle. Å kjenne bitte litt på fattigdom, budsjettføring, prioritering og lignende kommer du til å få lærdom av du ikke kan få noe annet sted. Det kan hende det er det faren din prøver å lære deg. 

Så prøv å spørre om et lån, heller enn å bare skulle få penger. De tusenlappene betaler du veldig lett tilbake når du får en god jobb, og han merker nok lite til dem akkurat nå som du ikke har en annen jobb. Så må du bare søke på alle matbutikker og lignende i området.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du synes det? Hvorfor? Ville du hjulpet dine barn? Og med hvor mye?

Anonymkode: 6446b...20e

Fordi han ikke hjelper til i en vanskelig økonomisk situasjon når han er så bemidlet. Ja har det, driver ikke med selvskryt

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urettferdig overfor andre studenter somy

  ikke har rike foreldre!

Anonymkode: b60c6...43c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags lekse er det man må lære egentlig? Det kan faktisk bli folk av noen som får litt hjelp av foreldrene i studietiden også. Jeg fikk selv en (billig) bil og litt penger her og der. Hadde deltidsjobb i tillegg og absolutt en veldig alright studietid. Det ble folk av meg også selv om jeg altså ikke ble feilernært fordi jeg kunne kjøpe ordentlig mat. 

Jeg har aldri forstått dette med folk som mener at det bygger karakter å nesten sulte ihjel. 

Jeg skjønner TS sin frustrasjon. 

Anonymkode: 833a7...283

Enig med deg. Har jeg pengene til det så kommer jeg alltid til å stille opp økonomisk for mine barn. 

Anonymkode: 20a7b...979

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Urettferdig overfor andre studenter somy

  ikke har rike foreldre!

Anonymkode: b60c6...43c

Tror nok det er mange som får litt hjelp av foreldrene selv om foreldrene ikke er rike.

Anonymkode: 64f32...1fb

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Hr. Aktiv said:

Hva lærer du ved å få lagt ting i hendene dine? Absolutt ingenting. Stå opp for deg selv og ta de valgene du selv synes er riktig uten hjelp fra andre. Den dagen du da får deg en jobb der du tjener mye penger så smaker det ekstra godt istedet for å sitter igjen å forvente at alle stiller opp for deg og blir en "drittunge".

For en teit holdning, skal man putte barn i verden så kan man hvertfall hjelpe bittelitt når man er rik. Hvorfor skal den ene leve på nudler og slite mens hen studerer, mens den andre praktisk talt kan spise biff daglig?

Anonymkode: b2378...2ea

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er dårlig gjort. De fleste foreldre vil vel hjelpe barna sine gjennom en utdannelse. Det er en investering i barnas og eget liv.

Anonymkode: 23a26...531

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For en teit holdning, skal man putte barn i verden så kan man hvertfall hjelpe bittelitt når man er rik. Hvorfor skal den ene leve på nudler og slite mens hen studerer, mens den andre praktisk talt kan spise biff daglig?

Anonymkode: b2378...2ea

Fordi det er forskjell på å vise barna at de må prioritere og lære seg å ta riktige valg enn å sy puter under armene deres. Det er mange som ikke klarer å se den forskjellen og verden er i ferd med å fylles av drittunger som bare forventer å få og ikke klarer å skape noe selv.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Urettferdig overfor andre studenter somy

  ikke har rike foreldre!

Anonymkode: b60c6...43c

Det har du helt rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er skikkelig merkelig med foreldre som kan hjelpe, men ikke gjør det. Hvorfor sitte å ruge på pengene? Likskjorta har ingen lommer. Men de forventer vel ikke mer hjelp av ungene heller da når den tid kommer.

Anonymkode: f87f9...c3c

Spørsmål er hva du mener m/ rike foreldre ?.     De siste 10-20 årene har mange  plassert penger i eigdom / bolig, og er fattige på penger.     Gjeldsveksten er høy i Norge, og bankene har vore flinke å markedsført seg, dei  ikkje bare fått kloa i mange unge sin økonomiske kvardag, men også foreldre, besteforeldre. sin økonomi.

    

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo invitere deg selv dit på middag et par ganger i uken, kanskje du får med restene hjem. Så sparer du litt der

Anonymkode: 0b30e...4d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen foreldre er slik.

Jeg og en kamerat fra familier med lik og god inntekt begynte å studere samtidig. Faktisk sammen. Jeg som enebarn fikk ingenting fra mine foreldre, mens min kamerat med 2 søsken fikk 2000-3000 i mnd fra sine foreldre, samt inventar og diverse underveis. Jeg gjorde alt for å få meg en jobb på siden, men fikk det ikke til. Jeg måtte ofte hoppe over lunsj, middag og kvelds, og fikk ikke endene til å møtes. Måtte tilslutt kaste inn studiehåndkleet fullstendig etter kort tid. Min kamerat levde greit, og endte opp med doktorgrad. 

Studenter får altfor lite, og utgiftene er altfor høye. For veldig mange er den ekstra støtten fra familie det som skal til. Omså lån. Og jeg vet at med hjelp så hadde jeg også klart det. Iallefall mastergrad. Jeg kjenner enda på den følelsen av at jeg ikke fikk hjelp. Og hadde min familie hatt millionformue i tillegg hadde jeg nok vært fryktelig bitter på dem inn i evigheten. Så jeg skjønner godt at det svir for TS. 

Anonymkode: 462eb...42e

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har din far dette i rene penker på konto, eller i formue? Vet han at du har det øko vanskelig? Hvis det stemmer slik du legger det frem, at din far er veldig godt bemidlet, bør han hvis han hadde omsorgsevne og veldig glad i deg, støtte deg litt i såfall.. 

Å hjelpe sine barn i i vanskelige og tøffe tider, hvis en har den økonomiske muligheten til det, hadde jeg gjort tvert. Det er tross alt barnet ditt, 20 år eller ei. Ikke nødvendigvis så veldig mye, men noe. 

 

Anonymkode: 16acb...7c4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan spørre om han har noen småjobber rundt i huset/hagen til deg? Så tjener du pengene isteden for å få dem rett i hånda

Anonymkode: 0b30e...4d6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Hr. Aktiv said:

Fordi det er forskjell på å vise barna at de må prioritere og lære seg å ta riktige valg enn å sy puter under armene deres. Det er mange som ikke klarer å se den forskjellen og verden er i ferd med å fylles av drittunger som bare forventer å få og ikke klarer å skape noe selv.

 

1000 kr i måneden er ikke å sy puter under armene, tenk litt på at levekostnadene i 2020 er utrolig høye, de 8000 kronene man "får" som student er ikke særlig mye å rutte med i Oslo f.eks.

Anonymkode: b2378...2ea

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har din far dette i rene penker på konto, eller i formue? Vet han at du har det øko vanskelig?

Har man en slik formue så har man sjeldent gjeld selv. Sjansen er veldig små for at noen med slik formue har det økonomisk vanskelig, selv om det ikke finnes millioner på bok.

Anonymkode: 462eb...42e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, anonym 4545 skrev:

Det har du helt rett i.

Ja ikke sant!  Rike barn har fått en mye bedre start i livet med rike foreldre og en mye bedre oppvekst!

Anonymkode: b60c6...43c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Hr. Aktiv said:

Fordi det er forskjell på å vise barna at de må prioritere og lære seg å ta riktige valg enn å sy puter under armene deres. Det er mange som ikke klarer å se den forskjellen og verden er i ferd med å fylles av drittunger som bare forventer å få og ikke klarer å skape noe selv.

 

Så du tror ikke tidligere generasjoner fikk hjelp av foreldrene, så sant foreldrene hadde mulighet til å bidra med litt?

Anonymkode: 64f32...1fb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...