Gå til innhold

Min far har 8-10 mill på konto og jeg lever på nudler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AndreasBR skrev:

Så lenge han vil. Noe han tydeligvis ikke vil. Helt innafor, det er hans penger. 

Ja åpenbart vil han ikke det, og jeg syns det er rart. Syns ikke det er innafor å la studenten leve som har mista jobben leve på nudler, om man egentlig har mulighet til å hjelpe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Heihola skrev:

Ja åpenbart vil han ikke det, og jeg syns det er rart. Syns ikke det er innafor å la studenten leve som har mista jobben leve på nudler, om man egentlig har mulighet til å hjelpe. 

Kan hende han mener vedkommende må lære at penger ikke vokser på trær og at man ikke bare kan få penger i hytt og gevær. 
Dersom faren IKKE hadde hatt millioner på bok, hva da? Hadde det blitt samme diskusjonen her inne da? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har uføretrygd og har ikke mye å rutte med hver mnd. Min pappa har jobbet i mange år og bygd opp sine firmaer og har noen millioner

Kunne ikke falt meg inn og bedt om penger eller forventet noe av han. Det er hans penger som han får bruke akkurat som han selv vil

TS er student og har iallfall muligheten til å tjene mer om man bare vil hardt nok

Anonymkode: 08ab5...105

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Heihola skrev:

Ja åpenbart vil han ikke det, og jeg syns det er rart. Syns ikke det er innafor å la studenten leve som har mista jobben leve på nudler, om man egentlig har mulighet til å hjelpe. 

Tipper at faren din ikke hadde foreldre som var rike, men var en self made mann? Og da ønsker han det samme for deg. Hvor skal du få motivasjon fra hvis du bare får ting og ikke trenger å jobbe for det? 

Anonymkode: 94ba1...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AndreasBR skrev:

Kan hende han mener vedkommende må lære at penger ikke vokser på trær og at man ikke bare kan få penger i hytt og gevær. 
Dersom faren IKKE hadde hatt millioner på bok, hva da? Hadde det blitt samme diskusjonen her inne da? 

 

Det er veldig langt fra å få "penger i hytt og gevær" , og å måtte leve på nudler. Man kan fortsatt lære verdien av penger selv om man får litt hjelp i en vanskelig periode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Heihola skrev:

Det er veldig langt fra å få "penger i hytt og gevær" , og å måtte leve på nudler. Man kan fortsatt lære verdien av penger selv om man får litt hjelp i en vanskelig periode.

Det er opp til han med pengene å bestemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mye selvskryt av ei som trykker ned ei som aldri har fått hjelp og tror at det er å stille med samme utgangspunkt som deg - nei.

Anonymkode: 3adb8...650

Beklager om du oppfattet det slik, det jeg forsøkte si er at det kan gå bra uten hjelp også selv om jeg har hjulpet mine fordi jeg vet hvor tøft det er å klare seg selv - synd du leste det som selvskryt, kan du utdype hva som gjør at du leser om noe som ble beskrevet som vanskelig og som grunn for å hjelpe egne barn som selvskryt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de med minst som hjelper mest, mens de arrogante rikingene som ikke vet hvordan det er å sulte, driter i det , bare de selv har det bra.

Jeg hadde gjort alt i min makt for å hjelpe barna mine, uansett hvor lite jeg har hatt ❤️ Bare til de kunne klart seg selv. Vet så inderlig godt hva det vil si å klare seg alene fra tidlig alder, og jeg vil ikke det for mine barn. Jeg vil de skal vite at de har meg i ryggen om livet butter imot.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spist nudler selv før mine barn hadde måttet det. Så lenge de gjør sitt beste, går skole osv. Alt annet er umenneskelig faktisk ! Jeg lever og ånder for mine barn. Hadde vært helt tragisk om jeg skulle meska meg med biff mens barna mine knapt hadde mat. Et sånt menneske ville jeg ikke hatt i livet mitt. Selv min uføretrygda mor hadde hjulpet meg om behovet var der.  Man skal selvfølgelig ikke kaste penger etter barna. Man må jo lære selv, men ikke alle er like heldige. Håper denne faren blir sittende alene uten besøk fra barn og barnebarn 

Anonymkode: 7bd73...92a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2020 den 22.56, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 0ef2e...f2b

I helsike for noen gode innlegg du har i denne tråden, f2b!

Anonymkode: 462eb...42e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2020 den 16.18, Illuminatum skrev:

Du får da ikke dårligere karakterer av å bo dårlig, men klart du har det kjipere

Jo man gjør det fordi når man bor med ufyselige mennesker, mye bråk og i et dårlig nabolag mister man fokus og motivasjon. Å lære handler om å kunne konsentrere seg og ikke ha distraksjoner som stjeler fokuset. Er man konstant stresset pga bolig eller økonomi går det selvsagt utover både læreevne og motivasjon. Fatter ikke at dette er vanskelig å forstå.

Anonymkode: 6446b...20e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2020 den 2.03, AndreasBR skrev:

Det er opp til han med pengene å bestemme. 

Alle skjønner det men det bør ikke være slik i en familie at man driter i hverandre. 

Anonymkode: 6446b...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo man gjør det fordi når man bor med ufyselige mennesker, mye bråk og i et dårlig nabolag mister man fokus og motivasjon. Å lære handler om å kunne konsentrere seg og ikke ha distraksjoner som stjeler fokuset. Er man konstant stresset pga bolig eller økonomi går det selvsagt utover både læreevne og motivasjon. Fatter ikke at dette er vanskelig å forstå.

Anonymkode: 6446b...20e

Det finnes da ganske mange som har både har hatt det kjipt men fortsatt fått Laud. 

Les i lesesalen om det er så ille der du bor. 

Kan ligge mye motivasjon av å komme vekk fra slike forhold også, gjennom hardt arbeid 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Illuminatum skrev:

Det finnes da ganske mange som har både har hatt det kjipt men fortsatt fått Laud. 

Les i lesesalen om det er så ille der du bor. 

Kan ligge mye motivasjon av å komme vekk fra slike forhold også, gjennom hardt arbeid 

Og du tror ikke fortiden og usikkerheten med søsteren min som er suicidal har noen effekt på konsentrasjonen? Greit nok å være fattig men det er det psykiske stresset og ondskapen som ødelegger alt.

Anonymkode: 6446b...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og du tror ikke fortiden og usikkerheten med søsteren min som er suicidal har noen effekt på konsentrasjonen? Greit nok å være fattig men det er det psykiske stresset og ondskapen som ødelegger alt.

Anonymkode: 6446b...20e

Står da ingenting om det i ditt startinnlegg.

Jeg gir opp når ting forandrer seg hele tiden.

Du får heller skylde på din far resten av livet om det ikke går som du drømmer om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo man gjør det fordi når man bor med ufyselige mennesker, mye bråk og i et dårlig nabolag mister man fokus og motivasjon. Å lære handler om å kunne konsentrere seg og ikke ha distraksjoner som stjeler fokuset. Er man konstant stresset pga bolig eller økonomi går det selvsagt utover både læreevne og motivasjon. Fatter ikke at dette er vanskelig å forstå.

Anonymkode: 6446b...20e

Ja , skjønner dette siden både bolig og økonomi var helt ræva i hele oppveksten min.

Anonymkode: b60c6...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje han tror du ikke leter hardt nok etter en jobb og at hvis han hjelper så gjør han deg egentlig en bjørnetjeneste. "Hjelpen" kan gjøre at du ikke får den jobberfaring han mener er viktig. I en fremtidig jobbsøknad står du sterkere om du har noe jobberfaring i tillegg til studier, nesten samme hvor irrelevant deltids-/sommerjobben var i forhold til utdanningen. Da har man bevist at man ikke er helt ubrukelig rent praktisk, og ikke bare er teoretiker. Og hva jobber han med? Om formuen er bundet opp i arbeidsplasser, eiendom og investeringer så er det jo ikke bare bare å ta av det. Og det kan tenkes at du faktisk må spørre, at han ikke hjelper av seg selv, hvis du er nær sultegrensen. Og så er ikke alle godt voksne helt oppdaterte på leiepriser i storbyene, kanskje tror han at 5350 er overpris og at du burde finne noe billigere. Mulig du kan hinte om venner som har fått foreldrehjelp. Og så tror jeg det var mindre vanlig i forrige generasjon studenter å få foreldrehjelp enn det er nå, han gjør kanskje bare det hans foreldre gjorde mot ham.

Endret av Charlie Amberson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 10.9.2020 den 21.52, AnonymBruker skrev:

Er student på tredjeåret (rettsvitenskap) og leier veldig billig, 5350 med strøm. Sliter likevel med å få endene til å møtes selv med fullt lån. Skulle egentlig jobbe ved siden av men da jeg endelig fikk jobb etter mange søknader gikk butikken konkurs og det ble ikke noe likevel. Min far har mye på sine kontoer men vil ikke bidra, tross at han vet at jeg sliter. Hva skal jeg gjøre? Synes det er vondt at han ikke bryr seg om at jeg sliter men er jo klar over at han bestemmer over sitt. 

Anonymkode: 6446b...20e

Jeg holder med deg i denne. Du studerer og har forsøkt å få endene til å møtes med å skaffe jobb i tillegg til studiene. Du er ikke lat, du jobber hardt. 

Desverre er det sånn at noen tror de lærer deg en lekse, kanskje.. (jeg gjetter) Men med litt tankevirksomhet, så oppdager man at den leksa kanskje ikke er så innafor likevel. Mange vil si at de har hatt det verre enn deg, eller like ille, men beit tenna sammen, og så ble det bra til slutt. Og sånn skal det være.. Det hjelper kanskje ikke å høre det. For du har det vondt og føler deg sveket? Det forstår jeg. 

Det går også  å tenke som meg:

Jeg har selv opplevd å få dårlig tannhygiene, vansker på skolen osv, og det har vært null interesse på noe som helst måte fra noen som helst på å hjelpe der jeg har spurt om hjelp. Jeg fikk ikke hjelp. Det lærte meg ingen ting annet, enn at det er kjipt å ikke ha penger. Jeg lurte på det samme som deg, og skal ikke gjøre det samme med mine barn. De skal lære seg å jobbe, men jeg skal ikke forlate dem i elendet. 

Det finnes mange argumenter for at foreldrene burde tenke igjennom at trivsel og økonomi henger sammen, og at man har ansvar for å oppdra empatiske voksne. Selv om mange skryter på seg at de kan leve lykkelig på lite, betyr ikke det noe mer enn at man kan overleve på lite, og at man kan finne lykken hvis man prøver hardt nok og ser bort i fra at man mister tenner osv. Det er ikke noe regel som bør tilsi at det er sånn man burde oppdra ungdommen, da det fremstår som lite empatisk og dårlig økonomi kan ha alvorlige konsekvenser. 

 

Hva burde du gjøre: fokusere på studiene, ikke bruk energi på å tenke på dette. Det kan ødelegge for deg. Se fremover, legg faren din langt bak deg. Ta en vurdering når du er ferdig utdanna om du gidder å tenke mer på det. Det er vanskelig men det beste rådet jeg kan gi❤️

Anonymkode: 8395b...067

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2020 den 21.46, AnonymBruker skrev:

 

Ja bør ansolutt3 stå på egne bein hvis man var priviligerert i oppveksten!

Anonymkode: b60c6...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2020 den 21.46, AnonymBruker skrev:

Ta en drosje og la arvingene gå! er ett slags ordtak jeg har hørt.                   

Dette skal bety at hver generasjon skal leve deres egen tilværelse, på deres egne betingelser. Foreldrene har bare ansvar for barna, så lenge disse faktisk er barn. Etter dette, så burde "barna" ta alle følgene på egen hånd.     

Anonymkode: 0b8b5...4c7

Så barna skal bare drite i å hjelpe foreldrene når de blir gamle også da? Siden en familie bare skal bry seg om hverandre så lenge det er en lovfestet plikt til det?

Anonymkode: 6446b...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...