Gå til innhold

Skravletråd Mars/april 2021


Ollibolli

Anbefalte innlegg

På 1.11.2020 den 17.11, Fonni skrev:

Ja, syns ofte det blir bedre når man kommer litt i gang. Men jeg går latterlig seint for tida, men det hjelper likevel på å finne en rytme. 

Jeg skal til jordmor neste uke og tenkte å spørre henne da, men oppdater meg gjerne på hvordan det går med deg 😊 Jeg er veldig usikker på når det blir for hyppig og vondt. Jeg har kynnere uansett hva jeg gjør, og kan få det av å snu meg i sofaen. Oftest bare ubehagelig, men noen ganger direkte vondt. Og som du sier, det går det helt greit om det ikke er farlig 🤗

Gjerne oppdater meg og når du har vært hos jordmor! ☺️✌🏼️

Eheh, ang gravidmage, har bare bilder tatt i skittent speil 🥴 jeg har lagt på meg over det hele, så syns ofte jeg fremdeles bare ser tjukk ut 🙄 ingen tydelig kul, bare mer som et fettlag over hele magen. 🙈

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@MVN90 takk i lige måde! Det er stas når det begynner å synes for andre!😁 For meg er det et stort trygghetstegn også siden vi har vært prøvere i nesten 2 år, dette er første barnet og vi har vært igjennom 3 ufrivillige aborter først😅 Kjenner meg veldig igjen! Nå som det begynner å bli litt kaldt ute så må jeg låne turbukse og jakke av mannen min siden jeg ikke får på meg noe av mitt eget turtøy lenger! Får det ikke over hoftene en gang!😂 Har gått opp 7,5 kg siden juli!😅 Må ta meg en shoppingtur snart, for nå minker det på passende klær i skapet! 
 

@Cumberbitch jeg har også lagt på meg en del over hoftene og føler litt på at jeg bare ser ut som jeg har lagt på meg hvis jeg ikke har på stramme klær så magen stikker seg litt mer ut! 
Men jeg føler jeg ser annerledes ut i ansiktet om dagen, føler meg mindre fin! Har også fått noe mer uren hud og sliter med noen kviser rundt nesa, som jeg aldri har gjort før! Hvor blir det av den gravidgløden som alle snakker om? For den føler jeg ikke på selv!😅🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hopptimisten da forstår jeg at det er ekstra stas og trygghet at magen vokser ❤ Jeg har nok et litt mer vanskelig forhold til de kroppslige forandringene, har vært igjennom det en gang før og følte meg aldri fin eller fikk noe glød 😂 Prøver å spise sunt og røre meg mye i håp om en kontrollert vektoppgang, men det er jammen uvant å være den som sinker venninner på joggetur 🏃‍♀️

Men jeg får være glad for at jeg fortsatt kan løpe og ikke har noen kroppslige plager annet enn at magen blir litt spent innimellom, og ikke minst at lillebror er frisk og VELDIG aktiv (blir han sånn utenfor magen får jeg litt å henge fingrene i)🙊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hopptimisten skrev:

@Cumberbitch jeg har også lagt på meg en del over hoftene og føler litt på at jeg bare ser ut som jeg har lagt på meg hvis jeg ikke har på stramme klær så magen stikker seg litt mer ut! 
Men jeg føler jeg ser annerledes ut i ansiktet om dagen, føler meg mindre fin! Har også fått noe mer uren hud og sliter med noen kviser rundt nesa, som jeg aldri har gjort før! Hvor blir det av den gravidgløden som alle snakker om? For den føler jeg ikke på selv!😅🙈

Haha samme her!! Har fått noen ryggvalker på korsryggen som ikke eksisterte før, samt generelt over hofter og lår. Men altså, det kan hende jeg har spist på meg dette og. For fysøren jeg har vært mye sulten i det siste 😳😅 Litt vann må det være også, for gifteringen går ikke på lengre. Kvisene mine har kommet som deilige byller rundt munnen. Ser ikke noe til gløden heller, ser bare bleik ut 😂

 

Har noen prøvd gravidyogaonline.no forresten? Vurderer å kjøpe tilgang til videoene, ikke live-treninga 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med magebilder! ❤️ Jeg elsker gravidmagen og bevegelsene, men skjønner godt at det kan være vanskelig for mange at kroppen endrer seg uten at man føler man har kontroll. Jeg tror og håper det hjelper å snakke litt om det, selv om det bare skulle bli med fremmede damer på nett :ler: 

Her er min 16+6-mage. Veldig tydelig for meg, muligens ikke sykt imponerende for andre :hoho: Jeg er lang og har bakovervendt livmor, så jeg fikk ikke så superstor mage med noen av de to forrige. Det ser ut til å gå i samme retning denne gangen, selv om den begynte å komme bittelitt tidligere dette svangerskapet. 

257D85BF-E422-4820-B2B4-866030B3167A.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig koselig med magebilder 😊

Kjekt å ha noen å prate med selv om det er ukjente på nett 😊 vil ikke "ødelegge" opplevelsen for mannen og dattera mi med at jeg er misfornøyd med kroppen min.

Nå er jeg akkurat inne etter en 6 km joggetur i rolig tempo men uten pause, føler meg meg optimistisk og glad etter å ha rørt meg, håper håper håper formen og skjelettet holder seg 🤞

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skjønner jeg godt! hver gang mannen spør om hvordan det går må jeg jo svare en eller annen variant av kvalm/dårlig, så jeg blir nesten lei av meg selv og min egen syting - tenker han også er greit lei :plystre:

Løpetur høres digg ut. Jeg elsker å løpe, og savner det virkelig - jeg løper kun til badet for å kaste opp for tiden :ler: Håper jeg kan løpe litt igjen i tredje trimester; de siste åtte-ti ukene var mye bedre med tanke på hyperemesis  sist svangerskap, så jeg merker jeg har i overkant stort håp/forventning om at det skal bli bra på slutten denne gangen også. 

Med tanke på gløden som du nevnte, er den i høyeste grad fraværende hos meg også selv om jeg ikke har noe problem med voksende mage, om det er noe trøst! Jeg er bare grågrønn og ser gammel og sliten ut 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@miore huff det høres utrolig slitsomt ut.. jeg var kvalm fra uke 7-14 men slapp unna med bare brekninger så jeg var veldig heldig!

Håper virkelig formen din blir bedre i tredje trimester som sist gang 🤞🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, miore skrev:

Det skjønner jeg godt! hver gang mannen spør om hvordan det går må jeg jo svare en eller annen variant av kvalm/dårlig, så jeg blir nesten lei av meg selv og min egen syting - tenker han også er greit lei :plystre:

Løpetur høres digg ut. Jeg elsker å løpe, og savner det virkelig - jeg løper kun til badet for å kaste opp for tiden :ler: Håper jeg kan løpe litt igjen i tredje trimester; de siste åtte-ti ukene var mye bedre med tanke på hyperemesis  sist svangerskap, så jeg merker jeg har i overkant stort håp/forventning om at det skal bli bra på slutten denne gangen også. 

Med tanke på gløden som du nevnte, er den i høyeste grad fraværende hos meg også selv om jeg ikke har noe problem med voksende mage, om det er noe trøst! Jeg er bare grågrønn og ser gammel og sliten ut 😬

Kjenner meg sånn igjen! Tror mannen er greit lei av å høre om oppkast😅 føler også jeg ser grå ut. Er 16 uker nå, og fortsatt noen kilo under startvekta.. håper det blir bedre fremover, jeg kan gjerne få litt tydelig mage og kjenne bevegelser snart kjenner jeg😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok ikke bare enkelt å være den som ikke er gravid heller.. De ser at magen vokser og kan kjenne spark, men det er jo umulig å sette seg inn i alle de fysiske, psykiske og emosjonelle forandringene vi som gravide kjenner på 🙈

Vi fortalte hverken venner, familie eller kollegaer om graviditeten før uke 18+4 men noen av barna. Noe som da betyr at kun jeg og samboeren min visste om det i ca 15 uker, og jeg holdt på å snakke hull i hodet på han 😂 det var så altoppslukende for meg, men for han fortsatte på en måte hverdagen mer eller mindre som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fine mager dere har!:)
Jeg ser bare lubben ut, men har en del overflødig hud fra stort vekttap (60kg) som jeg tok med meg og bestemte meg for å fjerne etter barn, så godt mulig magen bare gjemmer seg bak der^^ Jeg er jo bare litt over 15 uker på vei og vet moren min heller ikke fikk noe særlig mage før rundt 5 mnd, så så lenge baby er frisk skal ikke jeg klage! Har heller ikke gått opp i vekt, heller gått ned og blitt stående på stedet hvil. Helt greit, håper bare formen tar seg opp litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Cumberbitch, husker du spurte om noen tips mot treg mage for en stund siden! Jeg har slitt med det i det siste og fikk tips fra legen min i går om å prøve psylliumfrø! Jeg kjøpte dette på helsekost og blandet en spiseskje med 2 dl vann, rørte rundt i 2 min og inntok før måltid! Må si det var helt grusomt å innta da det fikk en tjukkere grøtaktig konsistens, men effekten var veldig god faktisk! Skal prøve å blande med noe annet enn vann, så kanskje det blir litt bedre😅🤞🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hopptimisten skrev:

@Cumberbitch, husker du spurte om noen tips mot treg mage for en stund siden! Jeg har slitt med det i det siste og fikk tips fra legen min i går om å prøve psylliumfrø! Jeg kjøpte dette på helsekost og blandet en spiseskje med 2 dl vann, rørte rundt i 2 min og inntok før måltid! Må si det var helt grusomt å innta da det fikk en tjukkere grøtaktig konsistens, men effekten var veldig god faktisk! Skal prøve å blande med noe annet enn vann, så kanskje det blir litt bedre😅🤞🏼

Jaaaa! Takk for at du husket på meg 🤗 Jeg prøvde vi-siblin (det er det samme, sant?🙈), men jeg merket ikke nok effekt til at jeg orket å keep it up. Jeg sluttet heller med jerntilskudd, og drikker en tine iskaffe om morgenen. Det holder ting i gang nå 😂👌🏼 skal på kontroll hos lege om ei uke, så tenker jeg skal få de til å sjekke jerninnholdet nå sånn at jeg vet om jeg trenger jern igjen. Da må jeg isåfall prøve noe sterkere saker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, Cumberbitch skrev:

Jaaaa! Takk for at du husket på meg 🤗 Jeg prøvde vi-siblin (det er det samme, sant?🙈), men jeg merket ikke nok effekt til at jeg orket å keep it up. Jeg sluttet heller med jerntilskudd, og drikker en tine iskaffe om morgenen. Det holder ting i gang nå 😂👌🏼 skal på kontroll hos lege om ei uke, så tenker jeg skal få de til å sjekke jerninnholdet nå sånn at jeg vet om jeg trenger jern igjen. Da må jeg isåfall prøve noe sterkere saker. 

Det er nok ikke det samme tror jeg, men jeg har ikke vært borti vi-siblin🤔. Psylliumfrø er en type frø (ser ut som grovt mel), man kan kjøpe det malt og bruke i bakverk også (fiberhusk). De har malt variant på matbutikken også sammen med glutenfritt! Er veldig rikt på fiber og derfor god for tarmen og systemet. 
https://www.life.no/produkter/mage-tarm/fordoyelse/psyllium-husk-loppefroskall-okol-250-g?gclid=EAIaIQobChMIyczpoNvp7AIVGpiyCh0KvQcjEAQYDiABEgK7o_D_BwE

Fint hvis du har funnet noe som funker for deg da!☺️
Hvis det er flere som sliter med det samme synes hvertfall jeg det funker bra! Håper bare det smaker bedre med juice eller saft istedet😅🤢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Hopptimisten skrev:

Det er nok ikke det samme tror jeg, men jeg har ikke vært borti vi-siblin🤔. Psylliumfrø er en type frø (ser ut som grovt mel), man kan kjøpe det malt og bruke i bakverk også (fiberhusk). De har malt variant på matbutikken også sammen med glutenfritt! Er veldig rikt på fiber og derfor god for tarmen og systemet. 
https://www.life.no/produkter/mage-tarm/fordoyelse/psyllium-husk-loppefroskall-okol-250-g?gclid=EAIaIQobChMIyczpoNvp7AIVGpiyCh0KvQcjEAQYDiABEgK7o_D_BwE

Fint hvis du har funnet noe som funker for deg da!☺️
Hvis det er flere som sliter med det samme synes hvertfall jeg det funker bra! Håper bare det smaker bedre med juice eller saft istedet😅🤢

Nå var jeg så flink at jeg Googlet det, og nei, det var ikke det samme 🙈  men da kan jeg jo prøve det om jeg må tilbake til jern! 👌🏼 jeg blandet ut vi-siblin i appelsinjuice, og det fungerte greit. Kjøpte med fruktkjøtt, så da er den jo bare litt ekstra "tjukk" ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, Hopptimisten skrev:

Det er nok ikke det samme tror jeg, men jeg har ikke vært borti vi-siblin🤔. Psylliumfrø er en type frø (ser ut som grovt mel), man kan kjøpe det malt og bruke i bakverk også (fiberhusk). De har malt variant på matbutikken også sammen med glutenfritt! Er veldig rikt på fiber og derfor god for tarmen og systemet. 
https://www.life.no/produkter/mage-tarm/fordoyelse/psyllium-husk-loppefroskall-okol-250-g?gclid=EAIaIQobChMIyczpoNvp7AIVGpiyCh0KvQcjEAQYDiABEgK7o_D_BwE

Fint hvis du har funnet noe som funker for deg da!☺️
Hvis det er flere som sliter med det samme synes hvertfall jeg det funker bra! Håper bare det smaker bedre med juice eller saft istedet😅🤢

Takk for tips! Jeg har bestilt nå 🤞🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet masse med treg og forstoppelse fra uke 6 til fødselen sist, tok mengder laktose og prøvde litt andre ting men ingenting hjalp dessverre.. fryktelig frustrerende 🙈 håper det ordner seg for dere 👍

 

Offisielt halvveis i dag 😄🙌(og like stor mage som i uke 25+ med første, HJELP!) 

Endret av MVN90
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såå lei av å være sulten 24/7!! Kan spise to brødskiver, så er jeg sulten igjen etter 1/2 time!😫 De siste dagene har jeg vært sulten igjen bare 1/2 time etter middag! Og hvis jeg er uheldig og våkner på natta eller ekstra tidlig så får jeg ikke sove igjen på grunn av ekstremsult! Føler jeg spiser HELE tiden! Hva spiser dere? Blir jo dritt lei av mat! Det er veldig koselig å være gravid, men dritt å være konstant sulten! Noen gode tips som metter godt?😳

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Hopptimisten skrev:

Jeg er såå lei av å være sulten 24/7!! Kan spise to brødskiver, så er jeg sulten igjen etter 1/2 time!😫 De siste dagene har jeg vært sulten igjen bare 1/2 time etter middag! Og hvis jeg er uheldig og våkner på natta eller ekstra tidlig så får jeg ikke sove igjen på grunn av ekstremsult! Føler jeg spiser HELE tiden! Hva spiser dere? Blir jo dritt lei av mat! Det er veldig koselig å være gravid, men dritt å være konstant sulten! Noen gode tips som metter godt?😳

Jeg prøver å spise proteinrikt, syns det hjelper mye på metthetsfølelsen :) Så om jeg spiser to brødskiver, så er det fort miiinst to skiver skinke på hver skive, og noen skiver ost. Evt et egg per brødskive. Rasjonerer ikke pålegg her, nei 😂

Har spist mye gresk yoghurt med granola og honning i det siste. Synnøve sin er mager og proteinrik, så får fylt opp magen godt. Bruker også å skjære opp et eple i tillegg til brødskivene/yoghurten, og det syns jeg utgjør mye på mettheten. 

Prøver å holde middagene proteinrik og grønnsaksrik, men det har blitt mye digg "helgemat" midt i ukene i det siste 🙄 Typ indisk, taco, lasagne.. hehe. Men jeg er mye sulten selv, så prøver iallefall å alltid ha frukt i umiddelbar nærhet. Kan ikke ha sjokolade i hus. 🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...