Gå til innhold

Skravletråd Mars/april 2021


Ollibolli

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Avianna skrev:

Kjenner meg veldig igjen i det dere skriver her. Jeg har OUL onsdag neste uke og jeg tror det første jeg kommer til å gjøre er ringe samboeren og fortelle ham at babyene fortsatt er i livet  (🤞). Føler hver gang jeg går til UL at jeg er ekstremt spent frem til UL starter og jeg ser liv. Det er kun etter det jeg klarer å slappe av og nyte å se på dem 🥰

 

Samme her😋 Eller nå vet jeg at det er liv pga doppleren jeg har, men den kan jo ikke akkurat si om lille vokser som den skal eller om alt er som det skal. Så kommer nok til å holde pusten litt frem til han forhåpentligvis sier alt er bra😅 Lykke til på OUL til onsdag!😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere tatt eller skal dere ta influensavaksine?

Har aldri hatt influensa, ikke som jeg (eller mamma) kan huske, og jeg har heller aldri tatt noen influensavaksine, ikke i mine to forrige svangerskap heller, men da ble jeg gravid i januar begge gangene, og det var kanskje ikke så nødvendig da at legen nevnte noe på det.. Ingen har snakket med meg om det, eller anbefalt meg å ta den nå heller, men vet jo at det generelt er anbefalt for gravide å ta. Samtidig tenker jeg at jeg er minimalt ute, ukeshandler og henter/leverer barn i barnehagen, og det er jo tiltak overalt som 50% av folka her følger (jeg er blant de for ordens skyld😋) så er litt usikker på om det er så nødvendig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Switch skrev:

Har dere tatt eller skal dere ta influensavaksine?

Har aldri hatt influensa, ikke som jeg (eller mamma) kan huske, og jeg har heller aldri tatt noen influensavaksine, ikke i mine to forrige svangerskap heller, men da ble jeg gravid i januar begge gangene, og det var kanskje ikke så nødvendig da at legen nevnte noe på det.. Ingen har snakket med meg om det, eller anbefalt meg å ta den nå heller, men vet jo at det generelt er anbefalt for gravide å ta. Samtidig tenker jeg at jeg er minimalt ute, ukeshandler og henter/leverer barn i barnehagen, og det er jo tiltak overalt som 50% av folka her følger (jeg er blant de for ordens skyld😋) så er litt usikker på om det er så nødvendig? 

Vet ikke helt enda! 🤔 det er mest latskapen som tar meg her. Bestille time osv.. 🙈 Det er ingen som har nevnt det for meg heller, så jeg blir jo litt usikker. Tenker sjansen skal være mindre for å bli smittet i år, men samtidig er det dette med dobbelsmitte da. Hvis man plutselig klarer å pådra seg både influensa og corona på samme tid 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Cumberbitch skrev:

Vet ikke helt enda! 🤔 det er mest latskapen som tar meg her. Bestille time osv.. 🙈 Det er ingen som har nevnt det for meg heller, så jeg blir jo litt usikker. Tenker sjansen skal være mindre for å bli smittet i år, men samtidig er det dette med dobbelsmitte da. Hvis man plutselig klarer å pådra seg både influensa og corona på samme tid 😬

Er vel mest latskap her og, og synes i grunnen kalenderen min ser «full» nok ut som den er akkurat nå.

Mener å ha lest at det har vært mye mindre influensa i år enn tidligere pga tiltakene vi har pga korona. Tenker å begynne å bruke munnbind i tillegg hvis det blir noe særlig verre med koronaen her. 12 nye tilfeller siste 14 dager og kommunen «min» ble i dag rød😬

Får man influensa OG korona vil jeg si man topper lista over hvem som har mest uflaks i livet altså, haha, uff...

Når tar man influensavaksine da? Neste kontroll er i slutten av november, men det er kanskje litt for seint å styre med vaksine da..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Switch jeg fikk anbefalt av legen min å ta influensavaksinen så fort den er klar! Han nevnte ikke noe om når man tar den, men virket ikke som den er helt klar enda!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Switch Jeg hadde egentlig ikke planlagt å ta influensavaksinen, siden jeg aldri har tatt den før heller. Men har nylig lest at barnet også er beskyttet den første tiden (husker ikke helt hvor lenge, tror det var 6 måneder eller mer?) hvis mor tar influensavaksinen i svangerskapet. Så da tenker jeg at jeg skal ta den denne gangen, må bare spørre legen om det - noe som jeg ikke har gjort enda.

Endret av Avianna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer ikke til å ta influensavaksine - før noen tror jeg er antivaxxer altså, så er det rett og slett pga noen av faktorene switch nevner - jeg er minimalt ute, blir sjelden influensasyk og har lest noen artikler fra Johns Hopkins sykehus i USA, om både hvordan influensavaksinen hvert år fremstilles og hvordan den interagerer med corona (funn hittil, altså ikke 100%). Jeg skal poste det om jeg finner den igjen, men slik jeg forstår det så gambles det på hvilke bakterier "årets" influensa inneholder, samtidig som vaksinen blottstiller deg ennå mer hvis du skulle være uheldig og få corona. De mener altså at det -kan- være risiko for at vaksinerte mot influensa blir mye dårligere av corona. Ingenting er sikkert, men det fikk meg til å tenke på to ting; de kan fort bomme på hvilken type influensa som blir årets, og jeg vil nesten heller sjanse på en runde influensa enn å sjanse på å bli skikkelig coronadårlig når vi ikke helt vet hvordan det vil påvirke barnet, evt senskader, lungeproblemer hos mor etc.

Men det blir jo en individuell vurdering, forstår godt at de fleste vil ta vaksinen når den generelt sett fungerer. Min farmor tok sin i fjor og vil ta igjen i år- men fikk likevel influensa i fjor. Anekdotisk, men jeg er altså litt skeptisk til akkurat denne formen for vaksiner:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok vaksinen i går. Var ikke i tvil om at jeg skulle ta den med tanke på hvilke konsekvenser influensa under svangerskapet kan få! I tillegg vil babyen min nyte godt av det de første 6 mnd etter den er født. Jeg var også en av de som aldri fikk influensa. Men jeg fikk det for første gang i fjor i en alder av 27 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Switch skrev:

Har dere tatt eller skal dere ta influensavaksine?

Har aldri hatt influensa, ikke som jeg (eller mamma) kan huske, og jeg har heller aldri tatt noen influensavaksine, ikke i mine to forrige svangerskap heller, men da ble jeg gravid i januar begge gangene, og det var kanskje ikke så nødvendig da at legen nevnte noe på det.. Ingen har snakket med meg om det, eller anbefalt meg å ta den nå heller, men vet jo at det generelt er anbefalt for gravide å ta. Samtidig tenker jeg at jeg er minimalt ute, ukeshandler og henter/leverer barn i barnehagen, og det er jo tiltak overalt som 50% av folka her følger (jeg er blant de for ordens skyld😋) så er litt usikker på om det er så nødvendig? 

Jeg skal ta den snart (2. trimester), og der jeg bor trenger jeg ingen henvisning fra lege, det er bare å dukke opp på apotek 1, vil tro det er mange flere steder som har samme ordning 🤗 tar den fordi jeg fikk det anbefalt av legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Juss-jenta skrev:

Jeg tok vaksinen i går. Var ikke i tvil om at jeg skulle ta den med tanke på hvilke konsekvenser influensa under svangerskapet kan få! I tillegg vil babyen min nyte godt av det de første 6 mnd etter den er født. Jeg var også en av de som aldri fikk influensa. Men jeg fikk det for første gang i fjor i en alder av 27 år.

Samme, hadde også influensa i fjor, og hvis jeg kan unngå det for egen og lille frøets del så gjør jeg det 🤗

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! :) for en utrolig koselig tråd! Vil gjerne slenge meg med. Er 26 år, gravid med første og har termin 17 mars. Mulig den blir flyttet frem da det eneste legen hadde å gå etter var målene på TUL, men var helt sikker på at jeg ikke var kortere på vei:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Switch skrev:

Takk for alle svar ang. Influensavaksine. Jeg får nok tenke litt mer over den der..😋

@Bobir Hei, og velkommen! Og gratulerer😄 

Tusen takk for det 😁 

Jeg har også tatt influensavaksinen og hun fra helsetjenesten sa hun anbefalte gravide å ta den. Spesielt siden jeg hadde termin i mars å det er typisk influensatid. Da er både jeg å den lille beskyttet til baby er cirka 6 mnd tror jeg det var :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har termin i april og har bare sneket her foreløpig :)

Angående influensavaksinen: Hvis dere aldri har hatt influensa før er det enda større grunn til å ta den nå, for det betyr at dere  sannsynligvis ikke har antistoffer mot årets influensa, og dermed har større risiko for å få det. Det er anbefalt å ta den i oktober/november for årets sesong. Man trenger ikke bestille legetime for å gjøre det; man kan reservere time hos apotek på nett og svippe innom når det passer en selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bare sneket her litt tidligere men kjenner meh klar for å si deg høyt: 29 år, førstegangs gravid og termin 22.april (ifølge TUL)😊 Jobber i barnehage, så i år skal jeg få tatt influensavaksinen selv om ca alle som tok den i fjor ble syke etter å ha tatt den😂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen @Bobir, @miore og @Oktava 😊

Noen her som sliter med hodepine? Jeg har hatt ganske sterke og irriterende hodepiner i 2-3 uker nå. Har sjekket blodtrykk som var helt fint, så kan jo ikke være svangerskapsforgiftning (er også litt tidlig for dette tror jeg). Prøver å drikke mye vann og sove mye men det hjelper bare så vidt 😕 Noen tips her?

Og må bare si - i dag har jeg endelig vært og fått bikini-voks og fotpleie (pga tørre fotsåler som fikk sprekk) 😍 Det er for vanskelig for meg nå å stelle begge deler pga magen. Det føles så deilig å være stelt på begge plasser igjen 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Avianna skrev:

Velkommen @Bobir, @miore og @Oktava 😊

Noen her som sliter med hodepine? Jeg har hatt ganske sterke og irriterende hodepiner i 2-3 uker nå. Har sjekket blodtrykk som var helt fint, så kan jo ikke være svangerskapsforgiftning (er også litt tidlig for dette tror jeg). Prøver å drikke mye vann og sove mye men det hjelper bare så vidt 😕 Noen tips her?

Og må bare si - i dag har jeg endelig vært og fått bikini-voks og fotpleie (pga tørre fotsåler som fikk sprekk) 😍 Det er for vanskelig for meg nå å stelle begge deler pga magen. Det føles så deilig å være stelt på begge plasser igjen 😂

Jeg har slitt med hodepine av og på siden jeg fant ut at jeg var gravid igjen! Hos meg er det stressrelatert, og jeg går til akupunktør. Det hjelper noe, men hodepinen er der fremdeles! For meg er det som hjelper best frisk luft! Fikk tips av jordmor å gå lange turer i naturen uten musikk på ørene, og bare lytte til naturen. Det er veldig avslappende, og det hjelper faktisk for meg hvertfall ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2020 den 15.30, Avianna skrev:

Velkommen @Bobir, @miore og @Oktava 😊

Noen her som sliter med hodepine? Jeg har hatt ganske sterke og irriterende hodepiner i 2-3 uker nå. Har sjekket blodtrykk som var helt fint, så kan jo ikke være svangerskapsforgiftning (er også litt tidlig for dette tror jeg). Prøver å drikke mye vann og sove mye men det hjelper bare så vidt 😕 Noen tips her?

Og må bare si - i dag har jeg endelig vært og fått bikini-voks og fotpleie (pga tørre fotsåler som fikk sprekk) 😍 Det er for vanskelig for meg nå å stelle begge deler pga magen. Det føles så deilig å være stelt på begge plasser igjen 😂

Nei, hodepinen har jeg heldigvis sluppet unna. Kvalmen og trettheten derimot🙈 har såvidt klart å komme meg på jobb, og har vært super heldig for jobber med de minste. Og de har jo sovetid😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...