Gå til innhold

Skravletråd Mars/april 2021


Ollibolli

Anbefalte innlegg

1 time siden, Avianna skrev:

Ja det kommer litt an på hva man selv mener er riktig for ens situasjon mener jeg også. Jeg og samboeren var enig i det at hvis en av babyene hadde en alvorlig trisomi sykdom, så ville vi spurt om abort. Dette hovedsakelig pga livssituasjonen vår, vi ville ikke ha klart å ta vare på et sykt barn skikkelig.
Er jo ikke noe man kan gjøre med en gang heller. Hvis testen viser sykdom, så tar man vanligvis først fostervannsprøve for å være 100% sikker, siden den kan i veldig sjeldne tilfeller ta feil. 

Men heldigvis slapp vi unna alt dette og jeg liker også at jeg kan være beroet med tanken på at jeg har sjekket alt ☺️
Du aner ikke hvor utålmodig jeg har blitt med tanken på OUL 😆 har telt dager i ukevis nå. 13 dager i dag haha!

Angrer av og til litt på at vi ikke tok NIPT, vi er også enige på forhånd at hvis vi får vite om alvorlig sykdom, så ønsker vi ikke å gjennomføre. Det handler litt om livssituasjon og psykisk helse. For man får kanskje ikke vite så mye sånt på ordinær ultralyd? 😬 hvilke sykdommer kan man egentlig få vite om på OUL? Bare 5 dager igjen her. Grugleder meg 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

34 minutter siden, Cumberbitch skrev:

Angrer av og til litt på at vi ikke tok NIPT, vi er også enige på forhånd at hvis vi får vite om alvorlig sykdom, så ønsker vi ikke å gjennomføre. Det handler litt om livssituasjon og psykisk helse. For man får kanskje ikke vite så mye sånt på ordinær ultralyd? 😬 hvilke sykdommer kan man egentlig få vite om på OUL? Bare 5 dager igjen her. Grugleder meg 🙈

Er ikke helt sikker hva man kan få vite om på OUL, men tenker at de sikkert kan oppdage flere alvorlige sykdommer der også. Det finnes også noen som man ikke får vite om før fødsel likevel, så er jo aldri noe 100% garanti. 

5 dager er så lite igjen! Kjempespennende 🧡 Krysser fingre for deg at alt ser bra ut 😊🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2020 den 12.22, Cumberbitch skrev:

Angrer av og til litt på at vi ikke tok NIPT, vi er også enige på forhånd at hvis vi får vite om alvorlig sykdom, så ønsker vi ikke å gjennomføre. Det handler litt om livssituasjon og psykisk helse. For man får kanskje ikke vite så mye sånt på ordinær ultralyd? 😬 hvilke sykdommer kan man egentlig få vite om på OUL? Bare 5 dager igjen her. Grugleder meg 🙈

Mulig jeg er på bærtur men fikk inntrykk av at de ved indikasjon på at noe er galt på OUL tar videre tester eller tilbyr de prøvene som allerede er godkjente/tilgjengelige sånn at du får vite så mye som mulig? Du får vel NIPT hos en av de store hvis det ser ut som det er noe galt og du blir henvist til videre fosterdiagnostikk, mener jeg jordmor sa, så den største forskjellen før november er jo at det blir mye senere enn for de som tar privat dessverre. Skjønner deg godt, jeg har også vært skikkelig i tvil rundt den testingen, siden jeg jo fyller 35 før termin og ville tatt NIPT om tilbudet var på plass. Men håper og tror alt er bra:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2020 den 12.59, Avianna skrev:

Er ikke helt sikker hva man kan få vite om på OUL, men tenker at de sikkert kan oppdage flere alvorlige sykdommer der også. Det finnes også noen som man ikke får vite om før fødsel likevel, så er jo aldri noe 100% garanti. 

5 dager er så lite igjen! Kjempespennende 🧡 Krysser fingre for deg at alt ser bra ut 😊🤞

Nei, det mest obviouse er vel organer som ikke fungerer som de skal? 🤔 mens f.eks downs er lettere å oppdage tidligere, såvidt jeg har forstått. Men det er helt sant, man vet aldri 100% før barnet er ute. Eller noen år gammelt 😅

7 timer siden, Måndagsbarn skrev:

Mulig jeg er på bærtur men fikk inntrykk av at de ved indikasjon på at noe er galt på OUL tar videre tester eller tilbyr de prøvene som allerede er godkjente/tilgjengelige sånn at du får vite så mye som mulig? Du får vel NIPT hos en av de store hvis det ser ut som det er noe galt og du blir henvist til videre fosterdiagnostikk, mener jeg jordmor sa, så den største forskjellen før november er jo at det blir mye senere enn for de som tar privat dessverre. Skjønner deg godt, jeg har også vært skikkelig i tvil rundt den testingen, siden jeg jo fyller 35 før termin og ville tatt NIPT om tilbudet var på plass. Men håper og tror alt er bra:)

Okei, visste ikke det! ☺️ om du ikke er på bærtur, da 😂 Syns jo forsåvidt det er litt seint å teste og styre når man er nesten halvveis i svangerskapet, i tilfelle det ikke er forenlig med liv osv. Veldig glad for at tidlig ultralyd kommer til å bli en greie for alle etterhvert 👌🏼

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært på oppfølgings-TUL i dag 11+5, og det stemte veldig bra på målene og fikk se et veldig aktivt foster😅 Så da tenker jeg at vi kan dele det med familie og nærmeste de neste ukene 🤗 veldig fint å se at det utvikler seg fint tross mye kvalme og oppkast siste 5 ukene 🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Harefrøken18 skrev:

Da har vi vært på oppfølgings-TUL i dag 11+5, og det stemte veldig bra på målene og fikk se et veldig aktivt foster😅 Så da tenker jeg at vi kan dele det med familie og nærmeste de neste ukene 🤗 veldig fint å se at det utvikler seg fint tross mye kvalme og oppkast siste 5 ukene 🙈

Så fint å høre☺️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Harefrøken18 skrev:

Da har vi vært på oppfølgings-TUL i dag 11+5, og det stemte veldig bra på målene og fikk se et veldig aktivt foster😅 Så da tenker jeg at vi kan dele det med familie og nærmeste de neste ukene 🤗 veldig fint å se at det utvikler seg fint tross mye kvalme og oppkast siste 5 ukene 🙈

Så herlig 😊 Her har vi delt det med nærmeste familie i helgen. Er så koselig å se hvor glade alle blir 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan det er med overføring av ferie og mammaperm? Har 2 uker ferie igjen i år, og er delvis sykmeldt så føler egentlig ikke det er behov for å ta det ut før nyttår, har egentlig heller ikke tid til å være mer borte fra jobb enn jeg allerede er! Noen som vet om jeg kan overføre to uker ferie til neste år, og ta det ut i forbindelse med permisjonen? Har lest at man kan ta ut 4 uker og 1 dag ferie i permisjonen, men hva når man har 5 uker ferie, og kan man i tillegg ta ut to uker fra året før?🥴 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hopptimisten skrev:

Noen som vet hvordan det er med overføring av ferie og mammaperm? Har 2 uker ferie igjen i år, og er delvis sykmeldt så føler egentlig ikke det er behov for å ta det ut før nyttår, har egentlig heller ikke tid til å være mer borte fra jobb enn jeg allerede er! Noen som vet om jeg kan overføre to uker ferie til neste år, og ta det ut i forbindelse med permisjonen? Har lest at man kan ta ut 4 uker og 1 dag ferie i permisjonen, men hva når man har 5 uker ferie, og kan man i tillegg ta ut to uker fra året før?🥴 

Hei! På min jobb er det satt en generell begrensning på ant dager man kan overføre til neste år, uavhengig av permisjoner, så jeg ville egentlig bare hørt om hvilken ordning de kan gjøre for deg. Alternativt kan du kanskje ta ut ferien i cash nå og ta de to ukene som ubetalt permisjon 🤗

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Milio skrev:

Her kommer det en jente :) 13+1 idag. Endelig bekreftelse får vi nok først på OUL.

Gratulerer med en liten jente 💕 da er vi to her foreløpig som venter jenter 😊 Blir spennende å se med resten av gjengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på ultralyd i dag! Aktiv krabat 13+1😍 Jeg har vært sååå nervøs i dag, men endelig er det vår tur!🥰

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så mange fine oppdateringer her 🥰

Gratulerer med fine UL @Harefrøken18, @Milio, @Cumberbitch, @Hopptimisten ❤️
Så spennende å se når alle får bekreftet kjønn også!

På 5.10.2020 den 11.09, Hopptimisten skrev:

Noen som vet hvordan det er med overføring av ferie og mammaperm? Har 2 uker ferie igjen i år, og er delvis sykmeldt så føler egentlig ikke det er behov for å ta det ut før nyttår, har egentlig heller ikke tid til å være mer borte fra jobb enn jeg allerede er! Noen som vet om jeg kan overføre to uker ferie til neste år, og ta det ut i forbindelse med permisjonen? Har lest at man kan ta ut 4 uker og 1 dag ferie i permisjonen, men hva når man har 5 uker ferie, og kan man i tillegg ta ut to uker fra året før?🥴 

Tror det er veldig individuelt med hva reglene er på forskjellige firmaer. På min jobb kan jeg overføre alle mine feriedager til neste året når jeg er i permisjon. Siden jeg kommer til å få 66 uker permisjon med tvillinger hopper jeg over alt av neste året og kommer til å ha over 50 feriedager når jeg kommer tilbake i 2022 😆

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så nervøs for OUL om litt over en uke... Kommer over flere som har opplevd at alt så fint ut på TUL, men ikke så bra på OUL... Senest i dag i termingruppa på FB😰

Gleder meg til alt er overstått og jeg aldri skal gå gravid igjen. Blir bare mer og mer bekymret for hver gang😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Cumberbitch Gratulerer med en liten gutt 😍 så koselig!

@Hopptimisten Gratulerer med fin ultralyd 😀 det må være en stor lettelse for deg 💕

@Switch Ååå jeg kjenner den følelsen! Gruer meg litt jeg også, litt under to uker igjen til OUL her. Jeg burde klare å ta det med ro for jeg så en frisk baby 16 uker på vei, men likevel er jeg mester i å grue meg 😆 Men tenker vi rasjonelt og statistisk så går det kjempebra med barna våre 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Ollibolli skrev:

@Cumberbitch Gratulerer med en liten gutt 😍 så koselig!

@Hopptimisten Gratulerer med fin ultralyd 😀 det må være en stor lettelse for deg 💕

@Switch Ååå jeg kjenner den følelsen! Gruer meg litt jeg også, litt under to uker igjen til OUL her. Jeg burde klare å ta det med ro for jeg så en frisk baby 16 uker på vei, men likevel er jeg mester i å grue meg 😆 Men tenker vi rasjonelt og statistisk så går det kjempebra med barna våre 😊

Haha jeg og! Mester i å grue meg til ting, bekymre meg for ting og tenke det verdte. Ikke rart jeg sliter med hodepine, er konstant stressa og engstelig😂 Med frisk baby 16 uker på vei ser nok alt veldig bra ut på OUL regner jeg med😄

Har ikke hatt UL siden jeg var 11+ ett eller annet i slutten av august.. Og det er jo noen uker siden, og jeg føler så mye kan ha gått galt siden det, selv om det stort sett går bra som du sier.. Jeg er litt motsatt av de som har litt den «men det skjer ikke meg»-tankegangen. Jeg er mer sånn som tenker at det SKJER meg😅


 

Familien gleder seg til vi har fått vært på OUL og er så spente på kjønnet, og jeg gruer meg, og kan ikke si det uten å få beskjed om å slutte og tenke sånn. Så selv om ingen her har noen nytte i å vite at jeg gruer meg, er det fint å bare kunne skrive det en plass uten å mer eller mindre få beskjed om å holde kjeft😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Switch @Ollibolli Skulle ønske folk bare kunne slutte å si "sånn må du ikke tenke daaa". "Åja, okei, takk for tips, da slutter jeg å tenke sånn" 🙄 jeg var helt nervevrak da jeg kom inn til OUL igår 🙈 folk rundt virker å være mer opptatt av kjønnet, enn tilstanden. Så jeg forstår dere godt! Jeg har senket skuldrene mine en del etter OUL, så nå er jeg klar for å bekymre meg for fødsel. Ikke selve fødselen, for det gleder jeg meg litt til, men tiden etter når vi skal ta rede på et menneske 😱😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Cumberbitch skrev:

@Switch @Ollibolli Skulle ønske folk bare kunne slutte å si "sånn må du ikke tenke daaa". "Åja, okei, takk for tips, da slutter jeg å tenke sånn" 🙄 jeg var helt nervevrak da jeg kom inn til OUL igår 🙈 folk rundt virker å være mer opptatt av kjønnet, enn tilstanden. Så jeg forstår dere godt! Jeg har senket skuldrene mine en del etter OUL, så nå er jeg klar for å bekymre meg for fødsel. Ikke selve fødselen, for det gleder jeg meg litt til, men tiden etter når vi skal ta rede på et menneske 😱😂

Haha, ja er jo faktisk litt sånn. «Oja, du sier jeg ikke skal tenke sånn, nei vel, da er den tanken og bekymringen ute av verden!».

Så fint at OUL gikk bra og at du fikk senker skuldrene dine litt, håper å kunne det samme om 8 dager😋 Men igjen, som du sier så er det jo alltids noe nytt å bekymre seg for. Eldste er 4 år, og har i grunnen ikke vært bekymringsløs siden vi fant ut at jeg var gravid med henne. Alltid ett eller annet😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen i det dere skriver her. Jeg har OUL onsdag neste uke og jeg tror det første jeg kommer til å gjøre er ringe samboeren og fortelle ham at babyene fortsatt er i livet  (🤞). Føler hver gang jeg går til UL at jeg er ekstremt spent frem til UL starter og jeg ser liv. Det er kun etter det jeg klarer å slappe av og nyte å se på dem 🥰

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...