Gå til innhold

Sanna Sarromaa


Gjest Magritta

Anbefalte innlegg

Gjest Storebror
Pipaluk skrev (På 11.5.2021 den 10.24):

Jeg kom tilfeldigvis borti en Ted-talk av Sanna som jeg fant på Youtube fra 2015.

A Norwegian Taboo - we are all alike | Sanna Sarromaa | TEDxBergen - YouTube

TED-talks var en stund interessant, men nå lar de hvem som helst snakke om hva som helst og kvaliteten blir deretter. Sannas foredrag handler kun om hennes personlige meninger og at hun føler seg urettferdig behandlet. Foredraget har null faglig innhold. En mer dekkende tittel på foredraget kunne vært: Hvorfor jeg synes synd på meg selv og hvorfor alle andre er dumme - Sanna  Sarromaa. 

 

Endret av Storebror
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sanna har noen poenger iblant, både om nordmenn og utdannelse. Problemet er at de forvinner i all den andre støyen hun lager, og måten hun uttaler seg på.

Hun er sikkert god på det hun gjør, og jeg tviler ikke på at det finske skolesystemet er veldig bra. Men hadde jeg vært arbeidsgiver hadde jeg vært veldig skeptisk. Ikke på grunn av kritikken av norsk skole, men på grunn av oppførselen. Hun er en "løs kanon på dekk", og jeg hadde heller ikke kunnet stolt på at hun ikke tok med seg ting fra jobb offentlig.

Endret av Cordelia
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/23/2020 at 1:33 AM, abc123detvardet said:

Når jeg var på flyplassen i Finland reklamerte de for at drikkevannet var helt rent og at man ikke trengte å kjøpe vann. 

Ble intervjuet og de spurte om det var vanlig å drikke springvann i Norge. 

Herregud, tragisk land...

Ikke bare kan vi det, vi kan også tappe det på flasker, skrive Voss på dem og selge til uvitende snobbete amerikanere. 🙂

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patetisk dame. Så i en overskrift i dag at hun lurte på om noen kunne bli kåt av at noen snakket totning. Tenner stort sett på personen jeg. Og det er tydeligvis ikke så mange som blir kåte av finner som snakker norsk heller. Det siste barnet er vel fra kjøpt sæd🤷‍♀️

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Ja folkens.. nå er Sanna i hardt vær igjen. Jeg blir flau på hennes vegne… Syns hu fremstår som utrolig bitter og desperat. Syns dama mangler selvinnsikt. Hva tenker dere? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jette10 skrev (13 minutter siden):

Ja folkens.. nå er Sanna i hardt vær igjen. Jeg blir flau på hennes vegne… Syns hu fremstår som utrolig bitter og desperat. Syns dama mangler selvinnsikt. Hva tenker dere? 

Jeg er fan og har vært det siden kollegene hennes i Venstre lakk et internt partinotat til pressen for å bli kvitt henne. Er ikke alltid enig i det hun sier og gjør men elsker at hun er et så friskt pust i en ellers søvndyssende offentlig debatt preget av veldig mange veldig like og veldig forsiktige folk. Synes også hun fremprovoserer en del artige responser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jette10 skrev (17 minutter siden):

Ja folkens.. nå er Sanna i hardt vær igjen. Jeg blir flau på hennes vegne… Syns hu fremstår som utrolig bitter og desperat. Syns dama mangler selvinnsikt. Hva tenker dere? 

Hva har hun gjort nå?

Endret av Hannah80
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DislayName

Jeg er stort sett positiv til kvinner som tør å være anneredes. Men syns hun i det siste fremstår rarere og rarere.... Hun gjør liksom ikke seg selv noen tjenester ved å være så beinhard og kompromissløs. Deltagelsen i ukas "Debatten" var mest pute-tv. Altså dama ser bra ut, uansett alder. Er slank, velkledd, velutdannet, velstelt og veltalende, men fremstår så selvgod og usympatisk at det kanskje ikke er så rart at hun er singel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jette10 skrev (4 timer siden):

Ja folkens.. nå er Sanna i hardt vær igjen. Jeg blir flau på hennes vegne… Syns hu fremstår som utrolig bitter og desperat. Syns dama mangler selvinnsikt. Hva tenker dere? 

Sanna bør roe seg ned noen hakk. Jeg studerer og har fått finske venner på universitetet, folk som har kommet til Norge for å studere. Vi har hatt en del samtaler om Norge vs. Finland, og finnene er ikke enige i at alt er så mye bedre i Finland. De sier at skolesystemet i Finland ikke er så bra som nordmenn tror og lignende. Men sånn ellers synes jeg hun virker utrolig kjip som kommer med stygge karakteristikker om handikappede og andre grupper. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, DislayName said:

Jeg er stort sett positiv til kvinner som tør å være anneredes. Men syns hun i det siste fremstår rarere og rarere.... Hun gjør liksom ikke seg selv noen tjenester ved å være så beinhard og kompromissløs. Deltagelsen i ukas "Debatten" var mest pute-tv. Altså dama ser bra ut, uansett alder. Er slank, velkledd, velutdannet, velstelt og veltalende, men fremstår så selvgod og usympatisk at det kanskje ikke er så rart at hun er singel....

Jeg måtte sjekke ut Debatten, og det var jo bare kjempepinlig! Hun står i det som kanskje er landets mest seriøse program i samfunnsdebatten, også ber hun psykologen om å vurdere markedsverdien sin?! Helt utrolig.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DislayName
1 hour ago, Rosmarin(ert) said:

Jeg måtte sjekke ut Debatten, og det var jo bare kjempepinlig! Hun står i det som kanskje er landets mest seriøse program i samfunnsdebatten, også ber hun psykologen om å vurdere markedsverdien sin?! Helt utrolig.

Hehe, ikke rart Fredrik Solvang kalte det Norges sleipeste datingannonse eller et eller annet tilsvarende, som kommentar til hvordan hun ba psykologen rate henne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er lett å finne naturlige forklaringer til at hun ikke blir nedrent av beilere. Jeg er usikker på om jeg hadde orket å være i samme rom som henne i mer enn en times tid - og jeg tåler mer skravling og språkoppheng enn de aller fleste mannfolk. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baldrian skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er lett å finne naturlige forklaringer til at hun ikke blir nedrent av beilere. Jeg er usikker på om jeg hadde orket å være i samme rom som henne i mer enn en times tid - og jeg tåler mer skravling og språkoppheng enn de aller fleste mannfolk. 

Maks en halvtime for min del.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

On 11/17/2021 at 7:56 PM, DislayName said:

Jeg er stort sett positiv til kvinner som tør å være anneredes. Men syns hun i det siste fremstår rarere og rarere.... Hun gjør liksom ikke seg selv noen tjenester ved å være så beinhard og kompromissløs. Deltagelsen i ukas "Debatten" var mest pute-tv. Altså dama ser bra ut, uansett alder. Er slank, velkledd, velutdannet, velstelt og veltalende, men fremstår så selvgod og usympatisk at det kanskje ikke er så rart at hun er singel....

Så fin er hu ikke heller. Helt vanlig middelaldrende dame

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I dag synes jeg hun traff godt med dette avsnittet:

 Ofte ringer nordmannen sameiets eller borettslagets leder istedenfor å snakke direkte med naboen som plager eller forstyrrer. Kolleger snakker med hverandre og rapporterer til sjefen i stedet for å ta det opp med den det gjelder. Foreldre ringer til rektor i stedet for læreren de mener ikke gjør jobben sin. Der omveier kan tas, tas dem. Fordi nordmenn er passiv-aggressive og konfliktsky.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/mrnA11/nordmenn-en-gjeng-med-persilleblad

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vintage skrev (5 timer siden):

I dag synes jeg hun traff godt med dette avsnittet:

 Ofte ringer nordmannen sameiets eller borettslagets leder istedenfor å snakke direkte med naboen som plager eller forstyrrer. Kolleger snakker med hverandre og rapporterer til sjefen i stedet for å ta det opp med den det gjelder. Foreldre ringer til rektor i stedet for læreren de mener ikke gjør jobben sin. Der omveier kan tas, tas dem. Fordi nordmenn er passiv-aggressive og konfliktsky.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/mrnA11/nordmenn-en-gjeng-med-persilleblad

Men er dette egentlig en typisk norsk væremåte? Jeg har jobbet med folk fra forskjellige plasser på kloden, og det å ikke ønske å starte konflikt er noe jeg har sett hos disse menneskene også. De var heller ikke så ulike oss når det kommer til å snakke om folk bak ryggen på dem, så at det liksom er bare vi som er passiv-aggressive og konfliktsky er jeg ikke helt med på. På den måten hun skriver om dette på så får hunn det til å høres ut som om nordmenn er de eneste på hele kloden som oppfører seg sånn, og det er nok her folk blir provosert. 
Det å rapportere til en leder er jo noe man ofte blir oppmuntret til for å gjøre lederen klar over et eventuelt problem. Enkelte ting kan man ta der og da, men ofte blir man som kollega usikker på hvordan man skal legge ting fram for noen som gjør noe galt, og da er det ofte greit å få fortalt det til noen som skal være leder for dere begge. Det er sikkert en konfliktsky måte og gjøre det på, men er det alltid så dumt da? :klo: 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Hjarte skrev (På 26.2.2022 den 17.10):

Men er dette egentlig en typisk norsk væremåte? Jeg har jobbet med folk fra forskjellige plasser på kloden, og det å ikke ønske å starte konflikt er noe jeg har sett hos disse menneskene også. De var heller ikke så ulike oss når det kommer til å snakke om folk bak ryggen på dem, så at det liksom er bare vi som er passiv-aggressive og konfliktsky er jeg ikke helt med på. På den måten hun skriver om dette på så får hunn det til å høres ut som om nordmenn er de eneste på hele kloden som oppfører seg sånn, og det er nok her folk blir provosert. 
Det å rapportere til en leder er jo noe man ofte blir oppmuntret til for å gjøre lederen klar over et eventuelt problem. Enkelte ting kan man ta der og da, men ofte blir man som kollega usikker på hvordan man skal legge ting fram for noen som gjør noe galt, og da er det ofte greit å få fortalt det til noen som skal være leder for dere begge. Det er sikkert en konfliktsky måte og gjøre det på, men er det alltid så dumt da? :klo: 

Tenker som deg. Dette er da ikke `typisk Norsk`. Så noen delte artikkelen, og leste den. Mye gjenkjennelig, men det er mer "typisk menneskelig adferd" enn typisk Norsk. 

Som deg har jeg jobbet med mennesker fra hele verden, jeg har også bodd i utlandet. Dette hun skriver om går igjen overalt. Mennesker orker rett og slett ikke unødvendig drama, og går gjerne derfor den enkleste veien for å omgå/unngå å havne i konflikt med noen. 

Det jeg kan være enig i er at pga noen forskjeller i språk osv, så kan Nordmenn ofte fremstå mer unnvikende enn andre som har et språk som er mer direkte. Vi har mye "Tja, nja, kanskje, vi får se", det er iallefall det jeg har hørt fra venner fra utlandet - at det noenganger kan være vanskelig å få tak i hva vi egentlig mener. 

Mest av alt føler jeg Sanna provoserer for å provosere.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

29 mars: "Å være foreldre trenger ikke være slit": https://www.klikk.no/foreldre/kommentarer/sanna-sarromaa-a-vaere-forelder-behover-ikke-a-vaere-et-slit-7266211

14. april: "Jeg har Au-Pair og stortrives": https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/JQ320m/jeg-har-en-au-pair

* tatt fra Christopher Pahle

Endret av totti_1
  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (Akkurat nå):

29 mars: "Å være foreldre trenger ikke være slit": https://www.klikk.no/foreldre/kommentarer/sanna-sarromaa-a-vaere-forelder-behover-ikke-a-vaere-et-slit-7266211

14. april: "Jeg har Au-Pair og stortrives med det": 

 

(Stjålet idé fra Christopher Pahle)

Tenkte akkurat på det samme. Hun nevnte ingen ting om aupair i den første artikkelen 😊

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (19 timer siden):

29 mars: "Å være foreldre trenger ikke være slit": https://www.klikk.no/foreldre/kommentarer/sanna-sarromaa-a-vaere-forelder-behover-ikke-a-vaere-et-slit-7266211

14. april: "Jeg har Au-Pair og stortrives": https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/JQ320m/jeg-har-en-au-pair

* tatt fra Christopher Pahle

Og jeg som lurte på hvordan hun klarte å skrive bøker som alenemor i tillegg til full jobb.  

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...