Gå til innhold

Sanna Sarromaa


Gjest Magritta

Anbefalte innlegg

Jeg velger å poste denne fra Tegnehanne her også: 

https://www.aftenposten.no/meninger/i/Xwm82E/kanskje-jeg-gaar-rett-i-krenkefella-tegnehanne

Sanna motsier seg selv, og har mistet humoren hun hadde tidligere. Hun har blitt en del av den flokken som ønsker å kunne spy ut meningene sine, og anklager alle som er uenige om å være "krenka". 

"A frog in the fjord" som ble nevnt over her har også reagert på henne: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/1kanoK/franske-lorelou-raser-mot-finske-sanna-din-siste-vg-kronikk-gjorde-meg-sint

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Hun klager over at hun ikke er prioritert på jobbmarkedet, og at hun er nødt til å pendle tre timer hver dag, for å komme seg på jobben hun fikk ( som var utenfor Lillehammer).

Ville dere ansatt en person som har så stort behov for å være i fokus som går offentlig ut med samlivskonfliktene og at hun har blitt meldt til barnevernet, at kvensk er et tullespråk, at det er alt for lett å komme igjennom videregående, at hun ønsker eksens nye dame en stomipose så hun kan stinke ille resten av sitt liv.  Ville dere sett forbi all uttalelsene, selv om kompetansen var høy? 

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Pipaluk skrev:

Hun klager over at hun ikke er prioritert på jobbmarkedet, og at hun er nødt til å pendle tre timer hver dag, for å komme seg på jobben hun fikk ( som var utenfor Lillehammer).

Ville dere ansatt en person som har så stort behov for å være i fokus som går offentlig ut med samlivskonfliktene og at hun har blitt meldt til barnevernet, at kvensk er et tullespråk, at det er alt for lett å komme igjennom videregående, at hun ønsker eksens nye dame en stomipose så hun kan stinke ille resten av sitt liv.  Ville dere sett forbi all uttalelsene, selv om kompetansen var høy? 

Ja

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Pipaluk skrev:

Hun klager over at hun ikke er prioritert på jobbmarkedet, og at hun er nødt til å pendle tre timer hver dag, for å komme seg på jobben hun fikk ( som var utenfor Lillehammer).

Ville dere ansatt en person som har så stort behov for å være i fokus som går offentlig ut med samlivskonfliktene og at hun har blitt meldt til barnevernet, at kvensk er et tullespråk, at det er alt for lett å komme igjennom videregående, at hun ønsker eksens nye dame en stomipose så hun kan stinke ille resten av sitt liv.  Ville dere sett forbi all uttalelsene, selv om kompetansen var høy? 

Hvis det sto mellom Sanna og en annen med tilsvarende kompetanse i en ansettelsesprosess, ville Sanna endt opp som en god nummer to. Slik hun fremstiller seg selv offentlig, hadde jeg vært undrende til hvordan hun ville bidra til et positivt arbeidsmiljø.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2020 den 8.51, mykemule skrev:

Hvis det sto mellom Sanna og en annen med tilsvarende kompetanse i en ansettelsesprosess, ville Sanna endt opp som en god nummer to. Slik hun fremstiller seg selv offentlig, hadde jeg vært undrende til hvordan hun ville bidra til et positivt arbeidsmiljø.

Og ikke minst være en god rollemodell for barna.  Ikke alle skoler ønsker lærere som på liv og død skal si høyt alt de tenker. 
 

“you say it best when you say nothing at all “🎼
 

 

Endret av Pipaluk
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Akkurat nå, non_stop skrev:

Hun har valgt gi det ene barnet sitt navnet Adolf...det er modig gjort. Og risikabelt. 

Forhåpentligvis finsk tradisjon. Jeg vet ikke om det er lov å hete det i Norge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Forhåpentligvis finsk tradisjon. Jeg vet ikke om det er lov å hete det i Norge 

Jeg mener navnet har en eller annen spesiell forbindelse i Finland. Men jeg husker ikke ekstrakt hva det var. Så for oss høres det spesielt ut, men kanskje ikke der borte. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
5 minutter siden, parmanoia skrev:

Jeg mener navnet har en eller annen spesiell forbindelse i Finland. Men jeg husker ikke ekstrakt hva det var. Så for oss høres det spesielt ut, men kanskje ikke der borte. 

Finland kjempet på samme side som tyskerne under 2. verdenskrig. Får håpe ikke det er forbindelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, parmanoia skrev:

Jeg mener navnet har en eller annen spesiell forbindelse i Finland. Men jeg husker ikke ekstrakt hva det var. Så for oss høres det spesielt ut, men kanskje ikke der borte. 

Dette er tidenes sidespor, men Sanna har en sønn til, Rudolf. Så ham på Norge Rundt hvor 15-åringen faktisk har sydd sin egen bunad til konfirmasjonen. Syntes det var så herlig og det gjorde Sanna hakket mer likandes at hun har en så dyktig gutt.

https://www.nrk.no/innlandet/rudolf-sisu-sarromo-_15_-syr-egen-bunad-med-finsk-stoff-til-konfirmasjonen-1.15161327

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pipaluk skrev:

Forhåpentligvis finsk tradisjon. Jeg vet ikke om det er lov å hete det i Norge 

Jo, det er lov. Vidkun også, som jo er i samme gate. Men de er ikke mye i bruk lengre, forståelig nok..

Endret av hufsaaaaa
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hyacinth skrev:

Dette er tidenes sidespor, men Sanna har en sønn til, Rudolf. Så ham på Norge Rundt hvor 15-åringen faktisk har sydd sin egen bunad til konfirmasjonen. Syntes det var så herlig og det gjorde Sanna hakket mer likandes at hun har en så dyktig gutt.

https://www.nrk.no/innlandet/rudolf-sisu-sarromo-_15_-syr-egen-bunad-med-finsk-stoff-til-konfirmasjonen-1.15161327

Så utrolig kult! Dette hadde jeg ikke fått med meg, så takk for deling!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2020 den 7.42, Rediken skrev:

Jeg har ikke helt sansen jeg heller, negativitet og sutring er lite tiltalende. 

Mistenker at hun prøver å herme etter hun franske Norwegian Frog dama, men får det ikke til. Liker hun franske, hun er morsom! 

Tror Sanna "kom før" hun franske?

7 timer siden, Pipaluk skrev:

Forhåpentligvis finsk tradisjon. Jeg vet ikke om det er lov å hete det i Norge 

Klart det er lov. Bare uvanlig.

7 timer siden, Nimbus2000 skrev:

Finland kjempet på samme side som tyskerne under 2. verdenskrig. Får håpe ikke det er forbindelsen...

Det var bare pga. vinterkrigen med Russland, ikke fordi det var masse overbeviste nazister i Finland.

 

Jeg synes hun har hatt mange gode og treffende tekster, ikke enig i alt, så klart, men mange nordmenn er veldig lite mottakelige for kritiske spørsmål fra utlendinger. Fint med noen andre perspektiver, synes jeg. Men er enig i at hun kanskje fremstår som mer klagete de siste par åra. Henger vel sammen med skilsmisse og generell livskrise pga. det.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Pipaluk skrev:

Forhåpentligvis finsk tradisjon. Jeg vet ikke om det er lov å hete det i Norge 

Men barna bor vel i Norge? Eller har jeg misforstått? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, non_stop skrev:

Men barna bor vel i Norge? Eller har jeg misforstått? 

Ja de er født i Norge. Jeg vet ikke om det er andre regler for navnevalg, når det kommer til utenlandske foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2020 den 1.25, Jenta på brua skrev:

Jeg er vel ikke den eneste som er lei av at hun skal være så negativ og sutrete ovenfor nordmenn og norsk kultur?

Jeg er mann og definitivt ikke alltid enig med Sanna. Likevel har hun ofte noen gode poeng i det hun skriver. Kanskje det er derfor folk blir irriterte også? Hun tråkker på en sår tå eller noe sånt? Jeg vet ikke, men er enig i at det kan bli litt mye negativt fra den kanten til tider....

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ingenting i navneloven som sier at man ikke kan velge Adolf. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor det skulle være det heller. Adolf er et helt vanlig fornavn. Tilfeldigvis var det også fornavnet til en viss rikskansler i Tyskland på 30-40-tallet, men hvis vi skal følge den logikken kan man heller ikke hete Josef/Joseph. Stalin drepte jo massevis av folk, blant sine egne til og med. Og Anders står ikke akkurat i høy kurs for tiden av åpenlyse årsaker.

Jeg har ikke sansen for Sanna. Når hun skrev om skilsmissen sin ble jeg bare matt. At man kan være så tafatt og ha så lite styr på livet sitt. Å innrømme at man har et problem er vel et steg på rett vei eller noe. Men den gudjammerlige sutringen hun kommer med hele tiden gjør at jeg på ingen måte forbinder henne med feminisme. Eller etterlater et særlig positivt inntrykk av finner.

ALT må ikke på trykk i en kronikke til avisa! Enkelte ting bør være forbeholdt mellom en pasient og dems behandler.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pipaluk skrev:

Ja de er født i Norge. Jeg vet ikke om det er andre regler for navnevalg, når det kommer til utenlandske foreldre

Det er samme regler for navnevalg for alle som bor i Norge når barnet deres blir født. Og det er fullt lovlig å hete både Adolf og Vidkun osv. i Norge. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2020 den 12.08, Hjarte skrev:

Jeg velger å poste denne fra Tegnehanne her også: 

https://www.aftenposten.no/meninger/i/Xwm82E/kanskje-jeg-gaar-rett-i-krenkefella-tegnehanne

Sanna motsier seg selv, og har mistet humoren hun hadde tidligere. Hun har blitt en del av den flokken som ønsker å kunne spy ut meningene sine, og anklager alle som er uenige om å være "krenka". 

"A frog in the fjord" som ble nevnt over her har også reagert på henne: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/1kanoK/franske-lorelou-raser-mot-finske-sanna-din-siste-vg-kronikk-gjorde-meg-sint

For en genial artikkel fra Tegnehanne (igjen) - takk for lenke!

Ellers: Jeg fatter ikke hvorfor noen gir Sanna Sarromaa taletid i det hele tatt. Det er rett og slett et av universets mysterier, slik jeg ser det. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16

Jeg er ikke enig i alt Sanna skriver, langt i fra. Men jeg synes hun er tøff som tør å skrive innlegg som garantert blir upopulære, gang på gang. Ikke minst dele om seg selv. Synes hun innimellom har gode poeng. Er selv gift med en utlending og har tilbragt mye tid utenlands hele livet, så må le for meg selv når hun treffer spikeren på hodet om Norge og kulturen her😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...