Gå til innhold

Sanna Sarromaa

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg måtte lese igjennom to ganger for å være helt sikker: hun har skrevet en hel kronikk uten å skrive at noe er bedre i Finland én eneste gang! 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 4/15/2023 at 11:01 PM, totti_1 said:

29 mars: "Å være foreldre trenger ikke være slit": https://www.klikk.no/foreldre/kommentarer/sanna-sarromaa-a-vaere-forelder-behover-ikke-a-vaere-et-slit-7266211

14. april: "Jeg har Au-Pair og stortrives": https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/JQ320m/jeg-har-en-au-pair

* tatt fra Christopher Pahle

I ettertiden kan man jo lure på om hun sendte au pairen på i hverfall noen av punktene. Idrett og å se til dem mens de lekte. 

• Liker 4
  • 3 år senere...
Skrevet
Gjest Magritta skrev (På 23.8.2020 den 1.25):

Jeg er vel ikke den eneste som er lei av at hun skal være så negativ og sutrete ovenfor nordmenn og norsk kultur?

Jeg koser meg når jeg leser drittlom sanna. Hun har vært min lærer her i Norge. Skjønner dere ikke hva hun mener? Dere må ikke ta alt så seriøst....hun har bodd her sååå mange år og trives i Norge.  Men noen av dere misforforstår jo totalt poenget til sanna. Hun hater ikke Norge!!! Men hun vet og hun liker at det hun sier vil provosere mange. Men vi er vel sånn 50/50 Der. Vi som kjenner henne, skjønner også hva hun mener og hva hun vil frem til. Resten haf misforstått alt

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
erbaremeg skrev (11 timer siden):

Jeg koser meg når jeg leser drittlom sanna. Hun har vært min lærer her i Norge. Skjønner dere ikke hva hun mener? Dere må ikke ta alt så seriøst....hun har bodd her sååå mange år og trives i Norge.  Men noen av dere misforforstår jo totalt poenget til sanna. Hun hater ikke Norge!!! Men hun vet og hun liker at det hun sier vil provosere mange. Men vi er vel sånn 50/50 Der. Vi som kjenner henne, skjønner også hva hun mener og hva hun vil frem til. Resten haf misforstått alt

Hun er provoserende, men hun har også en del rett i sine betraktninger om folk, forhold og oppdragelse av barn, selv om hun ofte er for bombastisk.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
erbaremeg skrev (13 timer siden):

Hva er det hun mener og vil fram til da? Kanskje du kan opplyse oss uvitende som ikke er på deres nivå. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Ho skriv mykje rart, men ho har mykje rett i karakteristikken av norsk skole.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

De fleste forstår alt som kommer fra henne er ment for å provosere. Hva hun mener lyser jo også mye igjennom. Hun hadde ikke giddet å lire ut om ting hun ikke mener noe om. Så du tilegner henne bare gode egenskaper fordi du personlig tror du kjenner henne,og liker henne. Noe som vi mennesker ofte gjør.

• Liker 10
Skrevet

3 år gammel tråd , var det litt lite action i Sanna sitt liv nå så denne tråden måtte dras opp

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Fossegrimen skrev (16 timer siden):

Ho skriv mykje rart, men ho har mykje rett i karakteristikken av norsk skole.

Det synes jeg ikke…… jeg synes hun er ei bastant besserwisser som har et merkelig syn på norsk skole…… hva synes du hun har rett i? 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Vintermåne skrev (4 timer siden):

Det synes jeg ikke…… jeg synes hun er ei bastant besserwisser som har et merkelig syn på norsk skole…… hva synes du hun har rett i? 

Ho har heilt rett i at det er ein absurd karakterinflasjon. Det er enkelt å få karakteren 3 i dei fleste fag utan å kunne noko som helst. Ein treng knapt å kunne lese.

På generelt grunnlag er norsk skole lite oppteken av kunnskap og læring. Å samanlikne læreverk for VGS frå 1980-talet med dei ein nyttar i dag, er illustrerande for degenereringa. Det er ikkje rart at ein på universitetet opplever at sjølv studentar med gode karakterar deå VGS nærmast kan vera analfabetar og komplett kunnskapslause.

• Liker 6
Skrevet
Fossegrimen skrev (1 time siden):

Ho har heilt rett i at det er ein absurd karakterinflasjon. Det er enkelt å få karakteren 3 i dei fleste fag utan å kunne noko som helst. Ein treng knapt å kunne lese.

På generelt grunnlag er norsk skole lite oppteken av kunnskap og læring. Å samanlikne læreverk for VGS frå 1980-talet med dei ein nyttar i dag, er illustrerande for degenereringa. Det er ikkje rart at ein på universitetet opplever at sjølv studentar med gode karakterar deå VGS nærmast kan vera analfabetar og komplett kunnskapslause.

Det øverste der er da bare tull, man får ikke lett karakteren 3 

• Nyttig 1
Skrevet
Fossegrimen skrev (1 time siden):

Norsk skole er lite oppteken av kunnskap og læring? Hvor får du det fra? Hva er norsk skole opptatt av da, mener du? 
og - nei, det er ikke enkelt å få karakteren 3 uten å kunne noe som helst…. 
og- nivået i dag på både barneskole, ungdomsskole og VGS er mye høyere enn for rundt 20-25 år siden …. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Vintermåne skrev (6 minutter siden):

Norsk skole er lite oppteken av kunnskap og læring? Hvor får du det fra? Hva er norsk skole opptatt av da, mener du? 
og- nivået i dag på både barneskole, ungdomsskole og VGS er mye høyere enn for rundt 20-25 år siden …. 

Synes Sanna har mye rett i det hun sier men hun liker å provosere.

Skolen er for opptatt av trivsel og at "alle skal med" og for lite av kunnskap. Bare en sånn ting som at det er helt vanlig å bruke måneder på fest og festforberedelser før eksamen 3 året på vgs.

Og ja karakterinflasjon er helt reellt. Nivået karaktermessig er langt høyere i dag enn for 30 år siden. Det som var karakteren 5 da er fort blitt en 6er i dag. Og når hører vi om noen som må ta noe om igjen. Her i Norge kommer alle videre enten de kan noe eller ei, noe som fører til at mange går ut av grunnskolen uten å ha den kompetansen de må ha for å kunne gå videre.

Den slitne portvakt

Sekserinflasjon i skolen: Aldri har flere fått toppkarakteren «6»

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Vintermåne skrev (20 minutter siden):

Eg har jobba i vidaregåande skole og på universitet dei siste åra. Eg ser utviklinga, og eg har grei kontroll på korleis nivået er. Det her kom det nyleg forsking på. Lese- og skrivedugleiken blir verre og verre.

Norsk skole er først og fremst konsentrert rundt trivsel, miljø og formalia. Sjå berre på korleis læreplanane nærmast har blitt kjemisk rensa for konkrete kunnskapsmål. 

Og jo, det er enkelt å få karakteren 3 utan å prøve. Ein gir knapt karakteren 1 i vidaregåande i dag, så lenge eleven møter opp. Likevel har du tusenvis av folk som går ut vidaregåande utan å vera i stand til å lese ei bok, forklare korleis det norske folkestyret fungerer, korleis Noreg greidde seg gjennom mellomkrigstida, korleis fotosyntesen fungerer, eller forklare kva fascisme og kommunisme er for noko. 

Dersom du ikkje trur på meg, kan du jo lese boka her. Forfattaren er mindre alarmistisk enn meg, men han etterlèt ingen tvil om at karakterinflasjonen er reell, og slett ikkje berre ein konsekvens av koronaperioden.

https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/historie-og-dokumentar/debatt-og-samfunn/vitnemalsfabrikken

• Liker 11
Skrevet
Tough cookie skrev (På 25.7.2026 den 10.35):

Hun er provoserende, men hun har også en del rett i sine betraktninger om folk, forhold og oppdragelse av barn, selv om hun ofte er for bombastisk.

Du har forstått dama!

• Liker 2
Skrevet
Littelulla skrev (På 25.7.2026 den 11.48):

Hva er det hun mener og vil fram til da? Kanskje du kan opplyse oss uvitende som ikke er på 

Folk må jo lese mellom linjene når hun både skrive og sier noe. Det jeg mener er at folk tror hun mener alt hun sier om Norge og nordmenn....men hun gjør ikke det. Hun bruker mye ironi og hun har jo heller ikke feil når det gjelder oss nordmenn. En annen ting. Ikke kall meg "bedreviter" og at dere ikke er på "våres niva"...seriøst det blir for dumt(der går grensen for mobbing). Men les mellom linjene så skjønner du også hva hun faktisk mener. Skjønner ikke at folk faktisk såra av det hun skriver. Det er ironi og kun det

• Liker 1
Skrevet
Fant80 skrev (På 25.7.2026 den 11.53):

De fleste forstår alt som kommer fra henne er ment for å provosere. Hva hun mener lyser jo også mye igjennom. Hun hadde ikke giddet å lire ut om ting hun ikke mener noe om. Så du tilegner henne bare gode egenskaper fordi du personlig tror du kjenner henne,og liker henne. Noe som vi mennesker ofte gjør.

Jeg kjenner henne faktisk personlig. Ikke bare som tidligere elev, men også som naboer i flere år i Lillehammer. Så den ble dum. Les mellom linjene på det hun sier og skriver. Hun tar heller ikke feil av oss nordmenn. Snakk om å bli såra av 

• Liker 5
Skrevet

Jeg elsker henne! Er så gøy med folk som liker å provosere med glimt i øyet.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
erbaremeg skrev (3 minutter siden):

Folk må jo lese mellom linjene når hun både skrive og sier noe. Det jeg mener er at folk tror hun mener alt hun sier om Norge og nordmenn....men hun gjør ikke det. Hun bruker mye ironi og hun har jo heller ikke feil når det gjelder oss nordmenn. En annen ting. Ikke kall meg "bedreviter" og at dere ikke er på "våres niva"...seriøst det blir for dumt(der går grensen for mobbing). Men les mellom linjene så skjønner du også hva hun faktisk mener. Skjønner ikke at folk faktisk såra av det hun skriver. Det er ironi og kun det

Sanna bruker mye ironi og mye spissformuleringer når hun setter på plass nordmenn.

Jeg synes hun ofte har mye rett og blir aldri fornærmet eller tar det hun sier personlig.

For eksempel er jeg 100% enig i at folk bør flytte på seg når de er unge og at små lokale høgskoler ikke tilbyr utviklende nok studiemiljø. Det å være student er noe mer enn å samle noen vekttall i nærheten av oppvekststedet ditt det er å ta del i et stort fagmiljø og møte på ungdommer fra inn og utland. Dette er ting hun har uttalt seg om angående lokaliseringsdebatt.

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...