Gå til innhold

Skal vi danse 2020

Gjest Caroline91

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor konkurrerer ikke de i rullestol med funksjonsfriske i det virkelige livet når det gjøre på skal vi danse? Skal man snakke om inkludering bør det gjøres over hele fjøla.

Anonymkode: 45073...b8d

Hvorfor er det så innmari vanskelig å skjønne at skal vi danse først og fremst er et underholdningsprogram?! Eneste kriteriet for å være med er at du er kjendis, og selv det er en rimelig løs regel. 

Anonymkode: eab67...df9

• Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Link?

Anonymkode: dc6e5...a71

Det er vel bare å se programmet hvis du ikke så det igår. Det var umulig å ikke se at han sto med ryggen til dansepartneren mens de ventet på poengene og når han røyk ut. 

Anonymkode: ebdb9...cb9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

10kr på at Skarstein vinner.. Det ligger så i kortene at blir for dumt

Anonymkode: 8b4b5...abf

Hvordan det? Det er seerne som bestemmer. Up to you med andre ord. 

Anonymkode: 8ae27...cea

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan det? Det er seerne som bestemmer. Up to you med andre ord. 

Anonymkode: 8ae27...cea

Det vil jo være veldig urettferdig mot den som egentlig er best til å danse, da.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.9.2020 den 16.19, tussi84 skrev:

Beklager men jeg mener også at Birgit ikke har noe å gjøre i skal vi danse. Ikke fordi hun driver med rullestol dans men fordi i dansene blir man bedømt etter forarbeid, hofte og rumpe bevegelser, armbevegelser og flyt. Dette er hva alle de andre deltakerne blir dømt etter, mens Birgit kun kan bli dømt etter hva hun gjør med overkroppen og flyt.  

Det er sikkert vanskelig og tungt å danse med rullestol, men når alle deltakerne ikke kan bedømmes etter de samme vilkårene så synes jeg ikke det fungerer. 

Birgit kommer ikke til å bli bedømt bare fra livet og opp, å styre rullestol/ få det til å flyte slik det skal er i realiteten hennes fotarbeid 😊  Utover det synes jeg det virker som mange ikke forstår at dette først og fremst er et underholdningsprogram. Det er ikke en konkurranse hvor den beste danseren er garantert å vinne. Man kan komme langt med mange følgere i Sosiale media, eller ved å sjarmere seerne.  I tillegg synes jeg det er fint å vise at det er mulig å få til ting selv om utgangspunktet kanskje ikke er helt optimalt, og Birgit kan inspirere andre som er i samme el. lignende situasjon. Hun kan forresten være et forbilde og en inspirasjon for alle, funksjonsfriske eller ei. Jeg fikk helt frysninger av innlegget hennes i kampen mot kroppspress:  

Anonymkode: e9fad...d96

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor konkurrerer ikke de i rullestol med funksjonsfriske i det virkelige livet når det gjøre på skal vi danse? Skal man snakke om inkludering bør det gjøres over hele fjøla.

Klarer ikke å ikke kommentere på disse innleggene: Er dette nok et innlegg for å si at hvis Skarstein, god forbid!, deltar i rullestol i Skal vi danse, så må Paralympics automatisk legges ned og alle skal konkurrere i helt samme konkurranse uavhengig av om de er funksjonshemmete eller ikke? Er det det du mener med "i det virkelige livet"? For da MÅ du forstå, som en skriver under her, at det er et underholdningsprogram!!

Om du med "det virkelige livet" mener alt som skjer i livet, så kan du jo tenke litt på at "de i rullestol" konkurrerer med funksjonsfriske på alt, og i tillegg er det ikke en "level playing field": en rullestolbruker må bruke masse tid på å kjempe for tilgjengelighet (80% av norske skoler er ikke universelt tilgjengelige, og det er ikke så mye bedre på høyskole- og universitetsnivå) og for å få sine rettigheter oppfylt. Norge har signert og ratifisert FNs Konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne, men det er ikke flertall på Stortinget for å gjøre den til norsk lov, og det er eksempler på rettighetsbrudd hele tiden. En rullestolbruker som blir advokat har garantert måttet kjempe mye mer enn en funksjonsfrist: først gjennom grunn- og videregående skole for at de skal være tilgjengelige, og for at lærere og andre ikke skal ha lavere forventninger til en. Så er det tid for universitetet, som gjerne innebærer flytting til en ny by. Er transportmulighetene der tilgjengelige? Må man søke om annen type transport? Kommer man inn på forelesninger og lesesaler? Er det noe tilgjengelig toalett i nærheten? Tar man kontakt med NAV for å få ekstra studiestøtte eller annet, blir man ofte møtt med tilbud om uføretrygd i stedet for tilrettelegging: "Å men du er jo skikkelig funksjonshemma, like greit at du blir ufør først som sist!" Så det er slik "inkludering over hele fjøla" praktiseres i Norge i dag. Som funksjonshemmet stiller man 1000 meter bak startlinja til alle andre.

Les gjerne https://www.handikapnytt.no/ om du vil lære mer! Og så kan du jo ta en titt på TV-programmet "Lindmo" fra fredag, der var Skarstein deltaker: https://tv.nrk.no/serie/lindmo/2020/MUHU06005120/avspiller

Og til alle dere andre i tråden som egentlig bare vil diskutere programmet, så må jeg bare si unnskyld for at jeg bruker så mye plass på dette her, men jeg blir så oppgitt.

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er det så innmari vanskelig å skjønne at skal vi danse først og fremst er et underholdningsprogram?! Eneste kriteriet for å være med er at du er kjendis, og selv det er en rimelig løs regel. 

Yes!! One more time for the people in the back! 🙌🙌🙌

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvilken låt Fred danset til? Den var kuuuuul!

Anonymkode: b56b4...674

Nå er jeg ikke 100% sikker på om det var Fred som danset til den, men hvis jeg husker rett person til rett sang, så var det denne sangen: 

Anonymkode: 89951...10b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aranciata skrev:

Klarer ikke å ikke kommentere på disse innleggene: Er dette nok et innlegg for å si at hvis Skarstein, god forbid!, deltar i rullestol i Skal vi danse, så må Paralympics automatisk legges ned og alle skal konkurrere i helt samme konkurranse uavhengig av om de er funksjonshemmete eller ikke? Er det det du mener med "i det virkelige livet"? For da MÅ du forstå, som en skriver under her, at det er et underholdningsprogram!!

Om du med "det virkelige livet" mener alt som skjer i livet, så kan du jo tenke litt på at "de i rullestol" konkurrerer med funksjonsfriske på alt, og i tillegg er det ikke en "level playing field": en rullestolbruker må bruke masse tid på å kjempe for tilgjengelighet (80% av norske skoler er ikke universelt tilgjengelige, og det er ikke så mye bedre på høyskole- og universitetsnivå) og for å få sine rettigheter oppfylt. Norge har signert og ratifisert FNs Konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne, men det er ikke flertall på Stortinget for å gjøre den til norsk lov, og det er eksempler på rettighetsbrudd hele tiden. En rullestolbruker som blir advokat har garantert måttet kjempe mye mer enn en funksjonsfrist: først gjennom grunn- og videregående skole for at de skal være tilgjengelige, og for at lærere og andre ikke skal ha lavere forventninger til en. Så er det tid for universitetet, som gjerne innebærer flytting til en ny by. Er transportmulighetene der tilgjengelige? Må man søke om annen type transport? Kommer man inn på forelesninger og lesesaler? Er det noe tilgjengelig toalett i nærheten? Tar man kontakt med NAV for å få ekstra studiestøtte eller annet, blir man ofte møtt med tilbud om uføretrygd i stedet for tilrettelegging: "Å men du er jo skikkelig funksjonshemma, like greit at du blir ufør først som sist!" Så det er slik "inkludering over hele fjøla" praktiseres i Norge i dag. Som funksjonshemmet stiller man 1000 meter bak startlinja til alle andre.

Les gjerne https://www.handikapnytt.no/ om du vil lære mer! Og så kan du jo ta en titt på TV-programmet "Lindmo" fra fredag, der var Skarstein deltaker: https://tv.nrk.no/serie/lindmo/2020/MUHU06005120/avspiller

Og til alle dere andre i tråden som egentlig bare vil diskutere programmet, så må jeg bare si unnskyld for at jeg bruker så mye plass på dette her, men jeg blir så oppgitt.

De var ikke like inkluderende overfor transpersoner da ester pirelli deltok https://www.bt.no/kultur/i/xJrjX/fikk-kjoennskritikk-igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Aranciata skrev:

Jeg tror bare noen har hatt litt problemer med å forstå at man kan konkurrere på like vilkår når man sitter i rullestol når det gjelder dans, men siden de har godtatt det må man jo stole på at de vet hva de gjør. Men da kan man også påpeke at det er kjedisfaktoren som spiller inn, men det sies ikke. De kan være ærlig om saken. Jeg huser ester pirelli fikk en helt annen behandling der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere Birgit Skarstein ville nådd langt i Farmen Kjendis?

He he

Anonymkode: 05086...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror bare noen har hatt litt problemer med å forstå at man kan konkurrere på like vilkår når man sitter i rullestol når det gjelder dans

Men programmet handler ikke om å konkurrere på like vilkår. Det handler om å underholde norske folk på lørdagskvelder. Tror du Per Sandberg konkurrerte med de samme forutsetningene som funkygine? Dette er uansett i stor grad en popularitetskonkurranse hvor Kari og Ola Nordmann sitter hjemme og stemmer på dem de liker best. 

Nei, jeg sier som den ene dommeren i går: til dere som tror at Birgit ikke har noe i skal vi danse å gjøre: det er bedre å være lam fra livet og ned enn fra halsen og opp.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere Birgit Skarstein ville nådd langt i Farmen Kjendis?

Eller på 71 grader nord kjendis

Anonymkode: 20ed0...282

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

He he

Anonymkode: 05086...b47

Kunne vel klart seg bra? Aldri bli valgt til førstekjempe (hvem hadde turt det?), rett til semifinale etter øksekast, og vunnet melkespannholding lett og så vunnet finalen.

Kan ikke la det stoppe med Skal vi danse, sky(pe) is the limit!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...