Gå til innhold

Konfirmasjon - fikk pes i en annen tråd, men dette er helt vanlig her vi bor. Åpen gavelistene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor spør du. Har du hørt om noe som heter vanlig folkeskikk? Om å opptre med minimum av dannelse? Derfor.

Det er en privatsak! Man spør heller ikke hva folk tjener, hva de stemmer på, hvilke sykdommer de måtte ha eller hvor mange penger de brukte på ferien eller hvor mange de har ligget med. Kanskje du skulle legge ut liste med slike opplysninger også?

Anonymkode: ed014...f82

Så det er dårlig folkeskikk å skive ned hva konfirmanten får? 
det er vel mer dårlig folkeskikk å være så misunnelig og bitter for på andre.. 

mye rare folk har på KG 

Anonymkode: f0ddf...bb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Konfirmanten?? Hvem sier at konfirmanten har penger som eneste fokus?? 

Anonymkode: f0ddf...bb9

De fleste konfirmantene har kun fokus på penger. Derfor bør hele dritten legges ned. Ingen som konfirmeres av religiøse grunner lenger.

Anonymkode: 8a220...bd1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er dårlig folkeskikk å skive ned hva konfirmanten får? 
det er vel mer dårlig folkeskikk å være så misunnelig og bitter for på andre.. 

mye rare folk har på KG 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Har ikke lest ett eneste innlegg i denne tråden der noen gir uttrykk for misunnelse eller bitterhet, så hvorfor du velger å tolke det dithen, er en gåte.

Anonymkode: 28987...46d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste konfirmantene har kun fokus på penger. Derfor bør hele dritten legges ned. Ingen som konfirmeres av religiøse grunner lenger.

Anonymkode: 8a220...bd1

Og det vet du med sikkerhet? At de KUN har fokus på dette? 
så trist at du ser på ungdommen på den måten 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke lest ett eneste innlegg i denne tråden der noen gir uttrykk for misunnelse eller bitterhet, så hvorfor du velger å tolke det dithen, er en gåte.

Anonymkode: 28987...46d

Da bør du lese en gang til. 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke det var vanlig å skrive det ned på en liste slik at alle så. Synes det hører ut dom en uting, og skjønner at folk reagerer. I min konfirmasjon tror jeg mamma tok vare på penga, skrevet opp på et ark for seg selv hva jeg fikk, hvor mye penger og fra hvem. Greit å vite cirka hvor mye noen gir, hvis det feks er naboer som selv har konfirmant neste år. Så vet en hvor nye en cirka bør gi tilbake.

Anonymkode: 283ac...b85

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde ikke det var vanlig å skrive det ned på en liste slik at alle så. Synes det hører ut dom en uting, og skjønner at folk reagerer. I min konfirmasjon tror jeg mamma tok vare på penga, skrevet opp på et ark for seg selv hva jeg fikk, hvor mye penger og fra hvem. Greit å vite cirka hvor mye noen gir, hvis det feks er naboer som selv har konfirmant neste år. Så vet en hvor nye en cirka bør gi tilbake.

Anonymkode: 283ac...b85

Ulike ting å gjøre det på. Ulike tradisjoner rundt om, og det skal respekteres og ikke dømmes. Mange som dømmer i denne tråden her 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ulike ting å gjøre det på. Ulike tradisjoner rundt om, og det skal respekteres og ikke dømmes. Mange som dømmer i denne tråden her 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Tradisjoner er til for å brytes. I dag vet folk flest mer om fattigdom å hvordan det kan oppleves å ikke ha like god råd som alle andre. Det er en grunn for at mange foreldre i skoleklasser avtaler hvilken sum man skal gi i bursdager. Det går fint an å respektere noens tradisjon uten å dømme, samtidig som man påpeker og informerer om at det kanskje ikke er så lurt å fortsette med tradisjonen.

Anonymkode: 283ac...b85

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ulike ting å gjøre det på. Ulike tradisjoner rundt om, og det skal respekteres og ikke dømmes. Mange som dømmer i denne tråden her 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Du lager en tråd om det og forventer at alle vil være enige med deg? Når så denne tradisjonen får kritikk, blir du snurt og sier de som er uenige med deg er misunnelige, bitre og dømmende.

Jeg må si jeg ikke forstår hva formålet med denne tråden var, dersom du ikke tåler at andre er uenige i at dette er en flott tradisjon.

Anonymkode: 28987...46d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bør du lese en gang til. 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Hva skulle man være misunnelig for?

Anonymkode: 28987...46d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så du skriver pengegave i listen? Og aner egentlig ikke i ettertid hvem som gav 100 og hvem som gav 5000?? 
gjestene er ikke opptatt av beløp. Penger er ikke i fokus. Gavelistene blir skrevet opp, og de som ønsker å se den kan gjøre det.. det skal ikke være hemmelig.. 

har enda ikke fått svar på HVORFOR det skal være hemmelig? Når ingen bryr seg om hvem som gir hva 

Anonymkode: f0ddf...bb9

1. Er det uoverkommelig for deg å notere beløpene på et annet sted når du på død og liv skal offentliggjøre lista? F. eks på mobilen? Jeg har konfirmant til våren, vi kommer ikke til å legge fram noen liste i det hele tatt men ha gavebord. Hadde jeg hatt din besettelse om en offentlig gaveliste hadde jeg fint klart å notere beløpene et annet sted. Hva konfirmanten får av beløp har absolutt ingen andre enn han og jeg og mannen noe med.

2. Hvorfor er det så viktig å offentliggjøre pengebeløpene hvis ingen bryr seg om hvem som gir hva? Da høres det ut som om dette handler om ditt behov for å legge ut om hvor mye din konfirmant får. Du er i din fulle rett til å brette ut alt du vil om private forhold i din familie. Du kan til og med invitere hjem de vennene og kollegene du påstår er enige med deg og så kan dere more dere med å se på sparekontoutskriftene til hverandres barn. Det burde faktisk bli hysterisk morsomt ettersom du skriver i HI at dere anser denslags for "gøy". Det du derimot ikke har rett til er å forvente at alle skal synes det er like stas som deg. Du har flere sider nå med poster fra folk som ikke synes sånt er gøy men heller dårlig folkeskikk.

Og jo, det er kommet mange svar i tråden på hvorfor folk ikke går ut med beløp. At du ikke evner/ ønsker å forholde deg til andres synspunkt er ditt problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det er dårlig folkeskikk å skive ned hva konfirmanten får? 
det er vel mer dårlig folkeskikk å være så misunnelig og bitter for på andre.. mye rare folk har på KG 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Er jeg MISUNNELIG? Og bitter? På hvem? På en konfirmant?? Ha ha. Jeg forstår ikke hvor den konklusjonen kommer fra.
Dette handler om folkeskikk, både overfor giver og mottaker. Spesielt når det gjelder et pengebeløp, så er det slett ikke sikkert giveren ønsker at det skal offentliggjøres, enten beløpet er lite eller mye. Jeg har rett og slett ingenting til overs for kikkermentalitet.

Dessuten — mine barn er oppdratt til å ikke svare på spørsmål om hvor mye penger de fikk, fordi vi ikke ønsker å bidra til gavepresset som omgir konfirmasjoner. Og nei, det er ikke fordi vi er misunnelige, snarere tvert i mot. Jeg har hatt det store stolthet og glede å se min egen sønn trekke på skuldrene og si «Vet ikke, telte ikke» da en voksen person spurte «hvor mye fikk du da?» nesten før hun hadde kommet inn døra dagen etter konfirmasjonen. La oss få skikk og bruk tilbake på moten!

Anonymkode: ed014...f82

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessuten — mine barn er oppdratt til å ikke svare på spørsmål om hvor mye penger de fikk, fordi vi ikke ønsker å bidra til gavepresset som omgir konfirmasjoner. Og nei, det er ikke fordi vi er misunnelige, snarere tvert i mot. Jeg har hatt det store stolthet og glede å se min egen sønn trekke på skuldrene og si «Vet ikke, telte ikke» da en voksen person spurte «hvor mye fikk du da?» nesten før hun hadde kommet inn døra dagen etter konfirmasjonen. La oss få skikk og bruk tilbake på moten!

Anonymkode: ed014...f82

Helt enig! Deler din holdning, min sønn svarte noe tilsvarende når enkelte klassekamerater/venner spurte, og det var ikke fordi han fikk lite, tvert imot.

Anonymkode: 28987...46d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere ikke gavebord heller da? 

Anonymkode: 6bb70...97f

Er vanlig med gavebord. Jeg vet ikke hva farfar, min eks, ga til barnebarna i dåpen. Penger var satt på egen sparekonto. Har aldri ergret meg over at jeg ikke vet summen. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanlig i Oslo også

Anonymkode: f0ddf...bb9

Kommer an på. Oslo er så mangt. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor spør du. Har du hørt om noe som heter vanlig folkeskikk? Om å opptre med minimum av dannelse? Derfor.

Det er en privatsak! Man spør heller ikke hva folk tjener, hva de stemmer på, hvilke sykdommer de måtte ha eller hvor mange penger de brukte på ferien eller hvor mange de har ligget med. Kanskje du skulle legge ut liste med slike opplysninger også?

Anonymkode: ed014...f82

Det er en privatsak. På julaften har det ofte vært så mange gaver at det har blitt notert ned av foreldrene, men kun av den grunn at de skal huske hvem som ga hva når de skal takke. 

Snart barnebursdag i familien. Denne gangen har jeg ikke råd til å gi noe spesielt dyrt, tannlege, ny pc, ny mobil, optiker, alt koster. Men foreldrene skriver gavelister som ligger i forskjellige prisklasser. Det jeg ser er at jeg må begynne å spare til konfirmasjon, heldigvis mange år igjen. 

Men nå har jeg uforutsette utgifter, tannlege (trekke visdomstann) kostet 2500. Mobilen virker fremdeles, det samme gjør pc-en, men vet ikke hvor lenge, vet bare at de ikke fungerer som de skal og er av eldre årgang. Optiker cirka 7500-8000. Har en liten buffer, men den minker nå. Er bare å begynne å spare igjen, men tror ikke jeg klarer å spare flere ti talls tusen til barnebarna skal konfirmeres. Heldigvis er det ikke skikk og bruk å oppgi beløpet. Men alle de andre besteforeldrene har bedre økonomi enn det jeg har. Ikke at jeg tror noen bryr seg om beløpet. Heller ikke konfirmantene. Da er de gamle nok til å forstå at farmor ikke er direkte rik. 

Anonymkode: 186ec...1f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egne erfaringer tilsier at man skriver ned liste over gavene, med tanke på takkekort. Men hvorfor skal andre enn konfirmant og foreldre lese denne listen? Den skjønner jeg ikke helt. Er det offentlig underholdning hvem som har gitt mest penger og finest gaver? 🤔

Anonymkode: 09c0e...3f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Egne erfaringer tilsier at man skriver ned liste over gavene, med tanke på takkekort. Men hvorfor skal andre enn konfirmant og foreldre lese denne listen? Den skjønner jeg ikke helt. Er det offentlig underholdning hvem som har gitt mest penger og finest gaver? 🤔

Anonymkode: 09c0e...3f2

På landet er det nok sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Egne erfaringer tilsier at man skriver ned liste over gavene, med tanke på takkekort. Men hvorfor skal andre enn konfirmant og foreldre lese denne listen? Den skjønner jeg ikke helt. Er det offentlig underholdning hvem som har gitt mest penger og finest gaver? 🤔

Anonymkode: 09c0e...3f2

Dåne

Ja selvsagt, man står å ler av de som gir minst å kaller de gjerrig

Anonymkode: 8acb4...cb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dåne

Ja selvsagt, man står å ler av de som gir minst å kaller de gjerrig

Anonymkode: 8acb4...cb1

Hvem ler? Du snakker om fattigdom? 
ingen har fokus på beløp her vi bor.. folk gir alt fra lite til mye. De fleste gir midt på treet. Hvorfor skal det holdes hemmelig? Klarer ikke voksne folk å glede seg på andres glede? Skal bestemor skjule at hun gir 20.000 fordi noen kan føle seg støtt? Ingen blir støtt av det! Voksne folk gir hva de vil, og andre voksne respekterer det.. slik er det her vi bor.. og det kalles folkeskikk

Anonymkode: f0ddf...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem ler? Du snakker om fattigdom? 
ingen har fokus på beløp her vi bor.. folk gir alt fra lite til mye. De fleste gir midt på treet. Hvorfor skal det holdes hemmelig? Klarer ikke voksne folk å glede seg på andres glede? Skal bestemor skjule at hun gir 20.000 fordi noen kan føle seg støtt? Ingen blir støtt av det! Voksne folk gir hva de vil, og andre voksne respekterer det.. slik er det her vi bor.. og det kalles folkeskikk

Anonymkode: f0ddf...bb9

Men trenger andre enn konfirmanten og foreldrene å vite beløpet? Hvorfor tror du det er slik der dere bor?

edit. Hva har det med å glede seg over andres glede å gjøre? Den totale summen kan dere oppgi hvis dere absolutt ser på det som nødvendig, men jeg synes også det er en uting som ofte skaper press blant ungdommen.

Endret av Jytte
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem ler? Du snakker om fattigdom? 
ingen har fokus på beløp her vi bor.. folk gir alt fra lite til mye. De fleste gir midt på treet. Hvorfor skal det holdes hemmelig? Klarer ikke voksne folk å glede seg på andres glede? Skal bestemor skjule at hun gir 20.000 fordi noen kan føle seg støtt? Ingen blir støtt av det! Voksne folk gir hva de vil, og andre voksne respekterer det.. slik er det her vi bor.. og det kalles folkeskikk

Anonymkode: f0ddf...bb9

Jaja, ikke forstår jeg hva poenget med tråden er, men du er ihvertfall gjennom de fleste av svarene her blitt gjort oppmerksom på at dette med offentliggjøring av pengesummer ikke er tradisjon mange steder i Norge, og at det til og med kan anses som udannet og uhøflig andre steder.

Anonymkode: 28987...46d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...