Gå til innhold

Konfirmasjon - fikk pes i en annen tråd, men dette er helt vanlig her vi bor. Åpen gavelistene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel sikker den reaksjonen di ønsker. Folk har blitt så opptatt av gaver. Spesielt penger. Min datter skal kanskje konfirmeres neste år. Men jeg håper det er noe hun dropper å ta del i. Penge griske mennesker spy jeg av. 

Anonymkode: fed9d...1b5

Det er dessverre nok den reaksjonen de fleste som praktiserer dette ønsker ja, selvom de ikke ønsker å innrømme det, for hvorfor skal det være «morsomt» å se at en person såvidt har klart å skrape sammen 400,- i pengegave mens en annen har gitt 10 000,-?

Anonymkode: 8a220...bd1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kortene ble lagt fram, pengene tatt bort og konfirmanten hadde en notisbok som beløpene ble notert i, denne var ikke til offentlig beskuelse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.. ser at det er stort fokus på penger og sammenligning andre steder i landet, men her vi bor er det alle som vil se i gavelistene som får se. Beløpene skrives selvfølgelig opp.. 

det er greit å vite hvem du fikk 10.000 av.. ikke bare at en fikk penger. 
dette er jo for sin egen del. 
her vi bor er det ikke fokus på hvem som gir mest. Folk har ulike relasjoner til konfirmanten. Naboer gir 100 kr mens andre gir større gaver. Alle vet at noen gir større gaver enn andre, for alle vet at noen har bedre råd enn andre. Aldri vært snakk om hvem som gir hva, hvem har gitt lite osv. 
 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.. ser at det er stort fokus på penger og sammenligning andre steder i landet, men her vi bor er det alle som vil se i gavelistene som får se. Beløpene skrives selvfølgelig opp.. 

det er greit å vite hvem du fikk 10.000 av.. ikke bare at en fikk penger. 
dette er jo for sin egen del. 
her vi bor er det ikke fokus på hvem som gir mest. Folk har ulike relasjoner til konfirmanten. Naboer gir 100 kr mens andre gir større gaver. Alle vet at noen gir større gaver enn andre, for alle vet at noen har bedre råd enn andre. Aldri vært snakk om hvem som gir hva, hvem har gitt lite osv. 
 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Må bo der ingen skulle tru at nokon kunne bu du da. I Oslo er det ikke sånn. Her har vi folkeskikk. 

Anonymkode: c0c7c...ac4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.. ser at det er stort fokus på penger og sammenligning andre steder i landet, men her vi bor er det alle som vil se i gavelistene som får se. Beløpene skrives selvfølgelig opp.. 

det er greit å vite hvem du fikk 10.000 av.. ikke bare at en fikk penger. 
dette er jo for sin egen del. 
her vi bor er det ikke fokus på hvem som gir mest. Folk har ulike relasjoner til konfirmanten. Naboer gir 100 kr mens andre gir større gaver. Alle vet at noen gir større gaver enn andre, for alle vet at noen har bedre råd enn andre. Aldri vært snakk om hvem som gir hva, hvem har gitt lite osv. 
 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Jøss. Jeg vet ikke hvor du bor, men jeg kjenner folk som bor rundt i landet og ingen av de synes noe om det opplegget du nevner der.

Anonymkode: 8a220...bd1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Når du åpner pengegaven. Skriv inni kortet hvor my og putt den tilbake i konvolutten. Så skriver du på listen: pengegave. Problem løst

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må bo der ingen skulle tru at nokon kunne bu du da. I Oslo er det ikke sånn. Her har vi folkeskikk. 

Anonymkode: c0c7c...ac4

Bor på verdens vakreste plass på Vestlandet. Alle jeg kjenner gjør det på den måten. Oslo er jo noe for seg selv.. der folk skal skjule at de ikke har penger. Er det noen som er opptatt av penger er det jo Oslo folk. 
vi på Vestlandet blir ikke støtt om vi ser at noen gir mer enn andre. Vi blir ikke misunnelige.. var i konfirmasjon i Oslo i fjor, gavelistene med beløp låg tilgjengelig for alle. 
 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor på verdens vakreste plass på Vestlandet. Alle jeg kjenner gjør det på den måten. Oslo er jo noe for seg selv.. der folk skal skjule at de ikke har penger. Er det noen som er opptatt av penger er det jo Oslo folk. 
vi på Vestlandet blir ikke støtt om vi ser at noen gir mer enn andre. Vi blir ikke misunnelige.. var i konfirmasjon i Oslo i fjor, gavelistene med beløp låg tilgjengelig for alle. 
 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Vel, jeg er fra Bergen, og vet ikke om noen som legger ut gavelister for alles skue i konfirmasjoner. Høres usivilisert ut. Hva i all verden slags nødvendighet er det for gjestene å se hva andre har gitt? Det er like harry som å snoke i skattelister for å se hva naboen tjener.

Anonymkode: 28987...46d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor på verdens vakreste plass på Vestlandet. Alle jeg kjenner gjør det på den måten. Oslo er jo noe for seg selv.. der folk skal skjule at de ikke har penger. Er det noen som er opptatt av penger er det jo Oslo folk. 
vi på Vestlandet blir ikke støtt om vi ser at noen gir mer enn andre. Vi blir ikke misunnelige.. var i konfirmasjon i Oslo i fjor, gavelistene med beløp låg tilgjengelig for alle. 
 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Enda bra plassen er vakker for oppførselen til de som bor der er ikke det.

Du har ennå ikke evnet å forklare hva som er gøy med å se hvor mye de forskjellige gir. Ei heller hva som er poenget med denne tråden.

Forøvrig synes jeg de av dere som leser dette og som er fra vakre steder på Vestlandet kan uttale dere om dette er ansett som høvelig framferd der dere bor.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, NymeriaRhoynar skrev:

Enda bra plassen er vakker for oppførselen til de som bor der er ikke det.

Du har ennå ikke evnet å forklare hva som er gøy med å se hvor mye de forskjellige gir. Ei heller hva som er poenget med denne tråden.

Forøvrig synes jeg de av dere som leser dette og som er fra vakre steder på Vestlandet kan uttale dere om dette er ansett som høvelig framferd der dere bor.

Nei, jeg er fra Bergen, og har aldri hørt om dette fenomenet. Høres vulgært og udannet ut.

Anonymkode: 28987...46d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri noen sinne hørt om offentlig gaveliste. Noe så harry og vulgært. Gavebord, ja, men med kontantene fjernet og beløpet notert på den private gavelisten. 

Hva er poenget med offentlig gaveliste? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Jeg har aldri noen sinne hørt om offentlig gaveliste. Noe så harry og vulgært. Gavebord, ja, men med kontantene fjernet og beløpet notert på den private gavelisten. 

Hva er poenget med offentlig gaveliste? 

Altså pengelisten blir ikke hengt opp på veggen.. men konfirmanten skriver ned hva de har fått med hvem, og de som har lyst å se kan gjøre det. 
hva er problemet? Hvorfor er det hemmelig? 
hvis du har fått et pledd av ei tante så er det innafor å si, men når det kommer til penger så er det hemmelig? 
hvorfor? 

Anonymkode: f0ddf...bb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Altså pengelisten blir ikke hengt opp på veggen.. men konfirmanten skriver ned hva de har fått med hvem, og de som har lyst å se kan gjøre det. 
hva er problemet? Hvorfor er det hemmelig? 
hvis du har fått et pledd av ei tante så er det innafor å si, men når det kommer til penger så er det hemmelig? 
hvorfor? 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Hvorfor skulle noen andre enn konfirmanten ha interesse av hva tante Bodil gir, annet enn av ren nysgjerrighet? Hva trenger man den informasjonen til? Merkelig fokus på gaver. 

Anonymkode: 28987...46d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså pengelisten blir ikke hengt opp på veggen.. men konfirmanten skriver ned hva de har fått med hvem, og de som har lyst å se kan gjøre det. 
hva er problemet? Hvorfor er det hemmelig? 
hvis du har fått et pledd av ei tante så er det innafor å si, men når det kommer til penger så er det hemmelig? 
hvorfor? 

Anonymkode: f0ddf...bb9

I følge denne logikken burde prislappen på pleddet ligge godt synlig på gavebordet også, da. Eller noteres på den offentlige listen. 

Tante Ruth: Pledd. Verdi kr 599,- 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle noen andre enn konfirmanten ha interesse av hva tante Bodil gir, annet enn av ren nysgjerrighet? Hva trenger man den informasjonen til? Merkelig fokus på gaver. 

Anonymkode: 28987...46d

Det skjønner ikke jeg heller. Virkelig ikke. 

Er det fordi det er så lite å gjøre i småbygder på Vestlandet? Sladder og slarv? 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2020 den 8.41, NymeriaRhoynar skrev:

Forklar gjerne hva som er gøy med å se at farmor ga 20 000,- mens mormor ga 2 000,-

Hva er forresten poenget med tråden utover å fortelle oss om den festlige humoren dere har der du bor? Jeg kan ikke se at du spør om noe.

Må man spørre om noe for å få lov til å skrive på KG? 🧐

Anonymkode: 8198f...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Det skjønner ikke jeg heller. Virkelig ikke. 

Er det fordi det er så lite å gjøre i småbygder på Vestlandet? Sladder og slarv? 

 

Begynner å lure på om det er slik at om naboene ser du har vært i byen og handlet, at det er vanlig å stupe oppi handleposene for å se på alt du har kjøpt. For det må jo også være «morsomt»?

Anonymkode: 28987...46d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må man spørre om noe for å få lov til å skrive på KG? 🧐

Anonymkode: 8198f...7c6

Har jeg uttalt meg om hva som er lov?

Det mest hensiktsmessige er å definere et formål med tråden i HI, ja, og det er gjerne at man vil ha synspunkter/ råd og hva man vil ha synspunkter/ råd om. TS har ennå ikke klart å si hva poenget hans/ hennes med tråden er.

Jeg er nysgjerrig på hva TS får ut av dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Begynner å lure på om det er slik at om naboene ser du har vært i byen og handlet, at det er vanlig å stupe oppi handleposene for å se på alt du har kjøpt. For det må jo også være «morsomt»?

Anonymkode: 28987...46d

Kjempegøy! Tenk om du har kjøpt noe dyrt! Eller veldig billig?! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Guidet Kvinne skrev:

Kjempegøy! Tenk om du har kjøpt noe dyrt! Eller veldig billig?! 

*Skynder seg hjem og skriver i loggboken*

Anonymkode: 28987...46d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...