Gå til innhold

Konfirmasjon - fikk pes i en annen tråd, men dette er helt vanlig her vi bor. Åpen gavelistene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Første gang jeg har hørt om det i Nordhordland, og vi har ætt på Lindås

Jeg bekrefter bare at dette er et fenomen som du kan finne på et konkret sted på Vestlandet, siden konsensus var at det ikke stemte. 

Hvor på Lindås? Tenk om vi KJENNER hverandre! Haha. Da foreslår jeg ættekamp - familiene med åpne gavelister mot familiene med hemmelige gavelister. Skulle likt se de gamle tantene i aksjon 😂 

Anonymkode: 99c83...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, NymeriaRhoynar skrev:

Hvis jeg tar feil nå og det var en annen tråd som var din første, vær så snill å legg ut lenke. Det vil være opplysende for saken.

Jeg mistenker at ts ikke startet den tråden, men er aktiv i den. Der er en ab i den tråden som argumenterer på samme vis som ts, og som skriver på samme måte, «få en gave med noen» og «fornermet».

Anonymkode: 28987...46d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mistenker at ts ikke startet den tråden, men er aktiv i den. Der er en ab i den tråden som argumenterer på samme vis som ts, og som skriver på samme måte, «få en gave med noen» og «fornermet».

Anonymkode: 28987...46d

Det er imponerende observant av deg. Hvis det stemmer at TS er den ab som heter 25c, så er det fremdeles svigerforeldre som kommer til å gi mindre. Jeg lurer uansett på om de inngår i referansegruppen TS har sjekket med eller om det er som jeg mistenker at TS har spurt de som hun tror er enige/ ikke tør annet enn å være enig.

Den nevnte anonymbrukeren skriver også at sønnen skal få juble over de store pengegavene. Og tar høyde for at noen kan synes offentliggjøringen er ubehagelig men hun vil ikke ta hensyn til følelsene til grådige tante Olga og hvis det plager svigers får de bare gi mer. I rest my case, som de sier på engelsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, NymeriaRhoynar skrev:

Det er imponerende observant av deg. Hvis det stemmer at TS er den ab som heter 25c, så er det fremdeles svigerforeldre som kommer til å gi mindre. Jeg lurer uansett på om de inngår i referansegruppen TS har sjekket med eller om det er som jeg mistenker at TS har spurt de som hun tror er enige/ ikke tør annet enn å være enig.

Den nevnte anonymbrukeren skriver også at sønnen skal få juble over de store pengegavene. Og tar høyde for at noen kan synes offentliggjøringen er ubehagelig men hun vil ikke ta hensyn til følelsene til grådige tante Olga og hvis det plager svigers får de bare gi mer. I rest my case, som de sier på engelsk.

Jeg reagerte også på at brukeren i den tråden karakteriserte tante Olga som gir 200 kr som «grådig». Det avslører trolig en vesentlig faktor for motivasjonen bak slike lister.

Anonymkode: 28987...46d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er tradisjonen at alle gaver åpnes og gratulasjonskort leses foran gjestene etter at middagen er ferdig, og før kaffen serveres.

Ingen har noen gang kommentert dette på en negativ måte i noen av de konfirmasjonene jeg har vært i, eller holdt selv.

 

 

Anonymkode: 62bb2...81c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fiffig måte å presse mest mulig penger ut av gjestene.

Anonymkode: 840a1...657

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er en fiffig måte å presse mest mulig penger ut av gjestene.

Anonymkode: 840a1...657

Var den til meg?

Her er det ingen som prøver å overgå andre med gaver, og man kan nesten forutse hva gavens verdi ligger på ut i fra hvor den kommer fra.

Naboer og bekjente: 50-100 kr
Nære venner av familien: 50 -200 kr
Nær familie: Opptil 1500 kr
Øvrig familie: opptil 700 kr

Slik er tradisjonen her, ikke noe gavepress på noen som helst måte.
 

Anonymkode: 62bb2...81c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var den til meg?

Her er det ingen som prøver å overgå andre med gaver, og man kan nesten forutse hva gavens verdi ligger på ut i fra hvor den kommer fra.

Naboer og bekjente: 50-100 kr
Nære venner av familien: 50 -200 kr
Nær familie: Opptil 1500 kr
Øvrig familie: opptil 700 kr

Slik er tradisjonen her, ikke noe gavepress på noen som helst måte.
 

Anonymkode: 62bb2...81c

Neivel, det er bra.

Anonymkode: 840a1...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerte også på at brukeren i den tråden karakteriserte tante Olga som gir 200 kr som «grådig». Det avslører trolig en vesentlig faktor for motivasjonen bak slike lister.

Anonymkode: 28987...46d

What?? Grådig?? Nå har du misforstått totalt.. ingen av gjestene tenker på lister eller press på å gi. Som sagt før har verdi i gavene lite fokus for gjestene. Viser forskjellen på at folk gir ulikt etter som hva de både ønsker og hva de har råd til. 

mange som gir 200 kr.. det er kun de aller nermeste som gir et litt høyere beløp om de føler for det. Her er bestefar pensjonist så jeg vet at han gir mindre, og han har ingen problemer med det. Folk gir det de ønsker selv. Det er bare en konfirmasjon. 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var den til meg?

Her er det ingen som prøver å overgå andre med gaver, og man kan nesten forutse hva gavens verdi ligger på ut i fra hvor den kommer fra.

Naboer og bekjente: 50-100 kr
Nære venner av familien: 50 -200 kr
Nær familie: Opptil 1500 kr
Øvrig familie: opptil 700 kr

Slik er tradisjonen her, ikke noe gavepress på noen som helst måte.
 

Anonymkode: 62bb2...81c

Ts her.. akkurat det samme her.. det er litt standard hva folk gir.. ingen som prøver å overgå andre med gaver.. verdi på gavene er ikke i fokus i det hele tatt 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, NymeriaRhoynar skrev:

Det er imponerende observant av deg. Hvis det stemmer at TS er den ab som heter 25c, så er det fremdeles svigerforeldre som kommer til å gi mindre. Jeg lurer uansett på om de inngår i referansegruppen TS har sjekket med eller om det er som jeg mistenker at TS har spurt de som hun tror er enige/ ikke tør annet enn å være enig.

Den nevnte anonymbrukeren skriver også at sønnen skal få juble over de store pengegavene. Og tar høyde for at noen kan synes offentliggjøringen er ubehagelig men hun vil ikke ta hensyn til følelsene til grådige tante Olga og hvis det plager svigers får de bare gi mer. I rest my case, som de sier på engelsk.

Ts her.. foreldre gir mer til konfirmanten enn tante Olga.. så hvorfor skulle tante Olga bli lei seg av den grunn 😅?? 
 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, NymeriaRhoynar skrev:

Nei, det var det ikke. TS sin påstand var at dette er helt vanlig på vakre påstander på Vestlandet. Absolutt ingen har et problem med det. Jeg synes det er merkelig at det kan være så komplett forskjellige oppfatninger om hva som er god folkeskikk. Her jeg bor(ikke Vestlandet) kan det sikkert være noen som gjør som TS, den gjengse oppfatninga vil da være at den som oppfører seg sånn er litt enkel når det gjelder sosial kompetanse. Det logiske forklaringa på at man har så himmelvide forskjeller er at TS bommer på hvor akseptert det er, at det kan være mer akseptert på enkelte steder på Vestlandet kan jeg tro på, men denne påstanden om at ingen reagerer er jeg med skeptisk til. Derfor håper jeg flere fra Vestlandet, helst vakre steder siden det er der TS kommer fra, kan uttale seg.

Forsåvidt skjønner jeg at noen kan tro at jeg er ironisk. Jeg er ikke det, men påståeligheten til TS gjør at tråden begynner å bli ganske absurd.

Det ser gjestene hvis gavene står fram med kort.

Hvorfor har du laget denne tråden, TS?

Du virker bombesikker på at du sitter på fasiten her. Og du skriver flere ganger at du har sjekket med folk og alle gjør det sånn. Hvorfor bryr du deg egentlig om hva fremmede på nett mener hvis du er så skråsikker på at du har rett? Som jeg skriver over har jeg mine tvil og du overbeviser ikke med oppfølgingspostene dine. Hvis du fremdeles mener at dette er uproblematisk for folk, svar gjerne på følgende:

1. Har du bare spurt folk du antar mener det samme som deg? Eller har du også spurt for eksempel svigerforeldrene dine hva de tenker om dette? Fordi hvis det er dette som er den første tråden din

så begynte jo hele engasjementet ditt med at du lurte på om dette var dumt. Og om det kom til å bli ekkelt med svigerforeldrene og at dere har et anstrengt forhold fra før. Hvis jeg tar feil nå og det var en annen tråd som var din første, vær så snill å legg ut lenke. Det vil være opplysende for saken.

2. Har du tenkt på at folk kanskje bare jatter med deg når du spør? Fordi de vet av erfaring at når du spør om noe er det likevel bare din mening som er den rette og du lager et himla bråk hvis noen er uenige?

Nå vet du at det er ganske mange mennesker som ikke synes noe om det du har tenkt å gjøre. Til og med folk på Vestlandet. At du likevel skal kjøre på med den offentlige gavelista di som inneholder beløp ingen av gjestene bryr seg om er du i din fulle rett til. Du kan til og med legge ut kontoutskriftene dine (eller konfirmanten sine hvis det er h*n som er poenget) på gavebordet slik at gjestene kan ha det ekstra gøy. Samtidig synes jeg du skal stå for at du driter i hva andre synes om det du gjør i stedet for å feilaktig påstå "alle synes det er tipptopp." Du vet bedre nå. Stå for det.

Må dessverre skuffe deg.. dette du viser til nå er ikke min tidligere tråd.. ts 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gavene ligger jo på gavebordet, hvorfor skulle noen måtte se i gavelisten for å se hvem som ga diamantøredobbene dersom de ligger på bordet sammen med kortet? 
Du klarer heller ikke å forklare hvorfor det er  vanskelig å notere opp beløpene for seg selv et annet sted enn på denne listen, når du samtidig sier at ingen bryr seg. 
 

Dessuten, skriver dere «Tusen takk for de 5000 kronene jeg fikk til konfirmasjonen» i takkekortet?

Anonymkode: 28987...46d

Ts her.. nei, det blir ikke skrevet..

hva med julegaver? Mens hele storfamilien sitter rundt juletreet og åpner gaver.. da leser vi til ..... fra.... alle ser hvem gaven er til og hvem den er fra.. alle ser også hva som er i gaven. Kanskje vi burde skrive til... fra julenissen?? Så ingen blir krenket av at noen gir en større julegave enn den andre? 
eller enda bedre.. mottager går på eget rom og åpner gaven, legger den i en svart søppelsekk så ingen ser.. tilfelle noen blir krenket.. 🙈 

vet ikke hvordan det står til med mange av dere i tråden når det kommer til grådighet, økonomi og krenkelse. 
men her vi bor tåler vi at folk har ulik økonomi, gir ulikt og vi gleder oss på hverandres vegne.. 

Anonymkode: f0ddf...bb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Jytte skrev:

Det har jeg og flere andre svart på. Jeg gidder ikke lese hele tråden din, og ser ikke at du argumenterer med annet enn at det er så hyggelig og vanlig der DERE bor. Ergo er vi andre rare, mens du kan alt om skikk og bruk. Tviler på det siste. Det er nye tider. Før ga alle omtrent det samme, nå har inntektsforskjellene økt i samfunnet i større grad, og presset mot ungdommer har blitt tilsvarende større. Så i mine øyne tilhører du steinalderen. 

Leser mellom linjene at du har gått livets harde skole, lite penger og bitter og sint på alle som får til livet sitt og som har økonomien i orden.. og en typisk «jeg blir krenket dame» 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser mellom linjene at du har gått livets harde skole, lite penger og bitter og sint på alle som får til livet sitt og som har økonomien i orden.. og en typisk «jeg blir krenket dame» 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Så du mener du er synsk også? Er ikke krenket, men stiller meg undrende til hvorfor du ønsker ha gavelister og beløp fremme, som mange andre i denne tråden. Og også som mange andre må jeg spare til f.eks. konfirmasjon. Dåps- og bryllupsgaver krever ikke det samme. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Jytte skrev:

Så du mener du er synsk også? Er ikke krenket, men stiller meg undrende til hvorfor du ønsker ha gavelister og beløp fremme, som mange andre i denne tråden. Og også som mange andre må jeg spare til f.eks. konfirmasjon. Dåps- og bryllupsgaver krever ikke det samme. 

Som beskrevet ekstremt mange ganger er det tradisjon her vi bor.. de fleste må vel spare til en konfirmasjon. 
dåp og bryllup krever det samme som i en konfirmasjon.. hvis du er gjest 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som beskrevet ekstremt mange ganger er det tradisjon her vi bor.. de fleste må vel spare til en konfirmasjon. 
dåp og bryllup krever det samme som i en konfirmasjon.. hvis du er gjest 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Det krever ikke det samme. Nå snakker jeg om nær familie. Forventer at jeg har spart opp mer til en konfirmasjonsgave enn til en dåp som ofte kommer mer brått på, gjerne halvt år etter at barnet er født. Bufferen rører jeg ikke, den er til helt andre formål. 

Hvis det er tradisjon der du bor, hvorfor spør du her? Da følger du tradisjonene i slekta, tror det er ganske vanlig å utbrodere  beløp hos white trash. Måtte ta frem spåkula nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Jytte skrev:

Så du mener du er synsk også? Er ikke krenket, men stiller meg undrende til hvorfor du ønsker ha gavelister og beløp fremme, som mange andre i denne tråden. Og også som mange andre må jeg spare til f.eks. konfirmasjon. Dåps- og bryllupsgaver krever ikke det samme. 

Men, til jul ser man hva andre får og av hvem, man har gavebord så amdre ser hva man har fått, man skriver opp for å vite hva man fikk, så hva i alle dager er problemet meg med denne lista? 

Anonymkode: 6bb70...97f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men, til jul ser man hva andre får og av hvem, man har gavebord så amdre ser hva man har fått, man skriver opp for å vite hva man fikk, så hva i alle dager er problemet meg med denne lista? 

Anonymkode: 6bb70...97f

Man ser også hva en konfirmant får av gaver som ikke er pengebeløp. Det samme på julaften. 

Ser du ikke forskjellen? Det var mer vanlig tidligere, men nå som ungdommer er utsatt for press fra alle kanter har det endret seg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Jytte skrev:

Man ser også hva en konfirmant får av gaver som ikke er pengebeløp. Det samme på julaften. 

Ser du ikke forskjellen? Det var mer vanlig tidligere, men nå som ungdommer er utsatt for press fra alle kanter har det endret seg. 

Folk ser jo hva konfirmanten får når en åpner konvolutten og folk står rundt.. 

hva blir annerledes for ungdommen at folk ser pengebeløpet eller ei? Konfirmantene i dag får veldig mye. 
kjempegod start på voksenlivet med litt ekstra midler. 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...