Gå til innhold

Konfirmasjon - fikk pes i en annen tråd, men dette er helt vanlig her vi bor. Åpen gavelistene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.. nei, det blir ikke skrevet..

hva med julegaver? Mens hele storfamilien sitter rundt juletreet og åpner gaver.. da leser vi til ..... fra.... alle ser hvem gaven er til og hvem den er fra.. alle ser også hva som er i gaven. Kanskje vi burde skrive til... fra julenissen?? Så ingen blir krenket av at noen gir en større julegave enn den andre? 
eller enda bedre.. mottager går på eget rom og åpner gaven, legger den i en svart søppelsekk så ingen ser.. tilfelle noen blir krenket.. 🙈 

vet ikke hvordan det står til med mange av dere i tråden når det kommer til grådighet, økonomi og krenkelse. 
men her vi bor tåler vi at folk har ulik økonomi, gir ulikt og vi gleder oss på hverandres vegne.. 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Takk, det står utmerket til med min økonomi, så du trenger ikke bekymre deg for min sosioøkonomiske status. Her jeg bor er det hovedsakelig nyrike og «white trash» som er mest opptatt av å flashe penger/statussymboler. De med «gamle penger» snakker ikke om penger, er relativt nøkterne og regner det som udannet å vise frem pengene sine, også fordi de er smertelig klar over at ikke alle mennesker har like god økonomi som dem selv.

Vi åpner også julegaver i kontrollerte former, men dersom noen får penger til jul, utbasuneres heller ikke der beløpet som ble gitt. 

Anonymkode: 28987...46d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, Jytte skrev:

Det krever ikke det samme. Nå snakker jeg om nær familie. Forventer at jeg har spart opp mer til en konfirmasjonsgave enn til en dåp som ofte kommer mer brått på, gjerne halvt år etter at barnet er født. Bufferen rører jeg ikke, den er til helt andre formål. 

Hvis det er tradisjon der du bor, hvorfor spør du her? Da følger du tradisjonene i slekta, tror det er ganske vanlig å utbrodere  beløp hos white trash. Måtte ta frem spåkula nå. 

Krever familien din at du gir ekstravagante gaver til konfirmanten? 

Anonymkode: 99c83...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk ser jo hva konfirmanten får når en åpner konvolutten og folk står rundt.. 

hva blir annerledes for ungdommen at folk ser pengebeløpet eller ei? Konfirmantene i dag får veldig mye. 
kjempegod start på voksenlivet med litt ekstra midler. 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Man kan fint åpne en konvolutt og bare ta opp kortet og la pengene ligge. Lese kortet og gå videre til neste gave. Det er ingen som åpner konvoluttene etterpå, ikke gjester i alle fall. De fleste som gir større beløp setter de inn på konto og skriver det i kortet uten å oppgi beløp. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Krever familien din at du gir ekstravagante gaver til konfirmanten? 

Anonymkode: 99c83...667

Neida. Har bare en viss formening om hva jeg skal gi selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Jytte skrev:

Neida. Har bare en viss formening om hva jeg skal gi selv. 

Ligger du høyt på beløp? 

Anonymkode: 99c83...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ligger du høyt på beløp? 

Anonymkode: 99c83...667

Det er selvsagt irrelevant for tråden. Vet ikke hva som regnes for høyt heller. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Jytte skrev:

Man kan fint åpne en konvolutt og bare ta opp kortet og la pengene ligge. Lese kortet og gå videre til neste gave. Det er ingen som åpner konvoluttene etterpå, ikke gjester i alle fall. De fleste som gir større beløp setter de inn på konto og skriver det i kortet uten å oppgi beløp. 

Hva er det som er så hemmelig med med det? 
mener du også at ikke konfirmanten skal fortelle totalbeløpet en får i konfirmasjonen til venner og familie i ettertid? Er det også hemmelig? 
alle ungdommene gjør det! 
noen får mer enn andre, men hva så? Har det noe å si? 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som er så hemmelig med med det? 
mener du også at ikke konfirmanten skal fortelle totalbeløpet en får i konfirmasjonen til venner og familie i ettertid? Er det også hemmelig? 
alle ungdommene gjør det! 
noen får mer enn andre, men hva så? Har det noe å si? 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Nå får andre overta deg her inne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som er så hemmelig med med det? 
mener du også at ikke konfirmanten skal fortelle totalbeløpet en får i konfirmasjonen til venner og familie i ettertid? Er det også hemmelig? 
alle ungdommene gjør det! 
noen får mer enn andre, men hva så? Har det noe å si? 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Du, jeg aner ikke hvilken avkrok du kommer fra, men å snakke om penger er dårlig stil de fleste steder. Så vet du det.

Det handler i utgangspunktet ikke om at «noen får mer enn andre», men at det er en privatsak. Akkurat som lønnsnivå, arv, aksjegevinst, sykdommer, personlig tro, sexpartnere, hva du stemmer på osv. 
 

Det er så mange andre ting å prate om her i verden som bygger broer mellom mennesker, og det er noe veldig usympatisk over både å grave i andres økonomi og å fortelle/skryte/klage om egen.

Anonymkode: ed014...f82

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som er så hemmelig med med det? 
mener du også at ikke konfirmanten skal fortelle totalbeløpet en får i konfirmasjonen til venner og familie i ettertid? Er det også hemmelig? 
alle ungdommene gjør det! 
noen får mer enn andre, men hva så? Har det noe å si? 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Nei, «alle» går ikke rundt og snakker om hvor mye de fikk til konfirmasjonen. Det finnes heldigvis veloppdratt, reflekterte og empatiske ungdommer som er bevisste på at det kan være kjipt og sårt for den i klassen som fikk tilnærmet null penger til konfirmasjonen å høre om de 90000 kr de selv fikk. Det er da for søren ingen konkurranse, og det er helt poengløst å gå rundt å snakke om hvor mye penger man har. Voksne tar vel ikke med kontoutskrifter og skattemeldingen på jobb/vennetreff for å sammenlikne formue?

10 minutter siden, Jytte skrev:

Nå får andre overta deg her inne. 

Jeg gir opp også, det er som å snakke til en vegg.

Anonymkode: 28987...46d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bekrefter bare at dette er et fenomen som du kan finne på et konkret sted på Vestlandet, siden konsensus var at det ikke stemte. 

Hvor på Lindås? Tenk om vi KJENNER hverandre! Haha. Da foreslår jeg ættekamp - familiene med åpne gavelister mot familiene med hemmelige gavelister. Skulle likt se de gamle tantene i aksjon 😂 

Anonymkode: 99c83...667

Kommer til å forhøre meg med ætten om de kjenner noen som har hatt en slik åpen liste.

Både på selve Lindås og i de omliggende områder. Og vi har nok sett hverandre om du sokner til selve Lindås.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du, jeg aner ikke hvilken avkrok du kommer fra, men å snakke om penger er dårlig stil de fleste steder. Så vet du det.

Det handler i utgangspunktet ikke om at «noen får mer enn andre», men at det er en privatsak. Akkurat som lønnsnivå, arv, aksjegevinst, sykdommer, personlig tro, sexpartnere, hva du stemmer på osv. 
 

Det er så mange andre ting å prate om her i verden som bygger broer mellom mennesker, og det er noe veldig usympatisk over både å grave i andres økonomi og å fortelle/skryte/klage om egen.

Anonymkode: ed014...f82

Å snakke om penger er både og.. tenker jeg. Skattelister er offentlig så det er ingen hemmelighet hva folk tjener om noen lurer. 
enig i at det kan være en uting å skryte av hva man tjener, hvor mye en har på sparing, lån osv. Samtidig så snakkes det en del om det.. med de aller nærmeste snakker man om det. 
men å skryte over hvor mye penger man har har for meg liten verdi. Men økonomi opptar de fleste familier, og når noen sliter økonomisk skal det ikke være skambelagt å snakke om det. 
At gavelistene står i en bok som ligger på gavebordet er både praktisk og normalt. Det er ikke oppfordring til å se i den, den er for konfirmanten selv, i en lukket bok. Men den er heller ikke «hemmelig» om noen ønsker å se i den.. min erfaring er at de færreste bryr seg med å se i den. 
konfirmasjonene er som de er. Det er mest penger som blir gitt, spesielt til gutter. En velger selv om en vil dele totalbeløpet med andre.. en kan fint si det er privat om noen spør, det er opp til hver enkelt.. like normalt å fortelle det som ikke fortelle det.

de som får lite kan si det er privat, samme med de som får så mye at de ikke tør å fortelle det.. for ja, folk blir sure og misunnelig.. ikke greit å være den som får mest heller. 
uansett hva en gjør i forhold til gave så er det noen som tenker det ikke er bra.. slik vil det alltid være.. 

vi må respektere at folk er forskjellig og gjør forskjellig.. uten å Værnes dømme eller dø av misunnelse..

bor forresten i Ålesund..en liten vakker by på Vestlandet.. 

vestlandet er mer enn Bergen 😉

Anonymkode: f0ddf...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å snakke om penger er både og.. tenker jeg. Skattelister er offentlig så det er ingen hemmelighet hva folk tjener om noen lurer. 
enig i at det kan være en uting å skryte av hva man tjener, hvor mye en har på sparing, lån osv. Samtidig så snakkes det en del om det.. med de aller nærmeste snakker man om det. 
men å skryte over hvor mye penger man har har for meg liten verdi. Men økonomi opptar de fleste familier, og når noen sliter økonomisk skal det ikke være skambelagt å snakke om det. 
At gavelistene står i en bok som ligger på gavebordet er både praktisk og normalt. Det er ikke oppfordring til å se i den, den er for konfirmanten selv, i en lukket bok. Men den er heller ikke «hemmelig» om noen ønsker å se i den.. min erfaring er at de færreste bryr seg med å se i den. 
konfirmasjonene er som de er. Det er mest penger som blir gitt, spesielt til gutter. En velger selv om en vil dele totalbeløpet med andre.. en kan fint si det er privat om noen spør, det er opp til hver enkelt.. like normalt å fortelle det som ikke fortelle det.

de som får lite kan si det er privat, samme med de som får så mye at de ikke tør å fortelle det.. for ja, folk blir sure og misunnelig.. ikke greit å være den som får mest heller. 
uansett hva en gjør i forhold til gave så er det noen som tenker det ikke er bra.. slik vil det alltid være.. 

vi må respektere at folk er forskjellig og gjør forskjellig.. uten å Værnes dømme eller dø av misunnelse..

bor forresten i Ålesund..en liten vakker by på Vestlandet.. 

vestlandet er mer enn Bergen 😉

Anonymkode: f0ddf...bb9

Nå skal jeg prøve teskje-metoden. Å offentliggjøre hvor mye penger man får både fra hver enkelt og samlet er smakløst. Urolig at du har så liten fantasi, men jeg skal prøve å forklare hvorfor det er problematisk.

Det handler ikke, som du tror, bare om at onkel Arvid kan føle på at tante Olga ga mye mye mer enn det han gjorde, selv om det også er et moment. Det handler vel så mye om å ta hensyn til tante Olga. Kanskje hun har mye mer penger enn det slektningene hennes vet om og at hun ikke ønsker det skal bli kjent hvor rik hun er. Kanskje hun har et ekstra godt forhold til konfirmanten Ole men ikke så godt til de andre tantebarna, osv osv. Uansett er det frekt mot henne å fortelle andre hvor mye hun ga. Det er PRIVAT!

På samme måte gjelder det å snakke om hvor mye man har fått. Ja, alle vet at det er forskjell på folk, og det er NETTOPP derfor man ikke skal  verken spørre om slikt eller gni inn at man fikk mye. Din lille Ole har ikke vondt av å tenke på at Anna nede i blokkene som fikk 5000 ikke synes det er så kult å høre om at han fikk 100 000. Ikke innblill deg et sekund at alle synes det er «like bra”.  Men det er også av hensyn til lille Ole selv at han ikke skal skryte slik. Han vil fort virke som en bortskjemt klyse som ikke kommer til å få venner fra andre sosiale lag enn ham selv,

Og så er det hele den materialistiske stemningen rundt feiringene. Hvorfor skal det være så ekstremt fokus på gavene? Hvorfor ikke heller fokusere på den fine stemningen, de rørende talene, den gode maten og den flotte konfirmanten? Gavene er da virkelig underordnet! 
 

Anonymkode: ed014...f82

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Jytte skrev:

Det er selvsagt irrelevant for tråden. Vet ikke hva som regnes for høyt 

Jeg var nysgjerring siden det virker som du har høye krav til gavene du gir konfirmanter. Hva som er høyt er selvsagt subjektivt, men du nevnte buffer og lang planlegging. Da virker det som du ligger høyt utifra din økonomi og situasjon. 

Anonymkode: 99c83...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal jeg prøve teskje-metoden. Å offentliggjøre hvor mye penger man får både fra hver enkelt og samlet er smakløst. Urolig at du har så liten fantasi, men jeg skal prøve å forklare hvorfor det er problematisk.

Det handler ikke, som du tror, bare om at onkel Arvid kan føle på at tante Olga ga mye mye mer enn det han gjorde, selv om det også er et moment. Det handler vel så mye om å ta hensyn til tante Olga. Kanskje hun har mye mer penger enn det slektningene hennes vet om og at hun ikke ønsker det skal bli kjent hvor rik hun er. Kanskje hun har et ekstra godt forhold til konfirmanten Ole men ikke så godt til de andre tantebarna, osv osv. Uansett er det frekt mot henne å fortelle andre hvor mye hun ga. Det er PRIVAT!

På samme måte gjelder det å snakke om hvor mye man har fått. Ja, alle vet at det er forskjell på folk, og det er NETTOPP derfor man ikke skal  verken spørre om slikt eller gni inn at man fikk mye. Din lille Ole har ikke vondt av å tenke på at Anna nede i blokkene som fikk 5000 ikke synes det er så kult å høre om at han fikk 100 000. Ikke innblill deg et sekund at alle synes det er «like bra”.  Men det er også av hensyn til lille Ole selv at han ikke skal skryte slik. Han vil fort virke som en bortskjemt klyse som ikke kommer til å få venner fra andre sosiale lag enn ham selv,

Og så er det hele den materialistiske stemningen rundt feiringene. Hvorfor skal det være så ekstremt fokus på gavene? Hvorfor ikke heller fokusere på den fine stemningen, de rørende talene, den gode maten og den flotte konfirmanten? Gavene er da virkelig underordnet! 
 

Anonymkode: ed014...f82

Som sagt snart 100 ganger her inne.. så har vi ikke fokus på gavene i det hele tatt.. kanskje har de det i din lille avkrok, men her vi bor er det null fokus på det på konfirmasjonsdagen. Her er det mat, taler og konfirmanten som er i fokus. Gavene åpnes helt til slutt og skrives opp. Mange av gjestene har bynt å gå når den tid kommer.. eller mingler både inne og ute.. så Gave åpningen er ikke En stor del av selskapet.. 

men når elevene kommer tilbake på skolen mandag, er det jo mye snakk om hva de fikk osv. Jeg har fortalt mitt barn at han trenger ikke fortelle hva han fikk om han ikke ønsker det. Det velger han selv. 
men vet han kommer til å få mye. 
det er sårt for mange som får lite, det skjønner jeg. Men en kan ikke kalle de som får mye for bortskjemte klyser.. er ikke konfirmanten sin feil at han får mye.. heller ikke de som får lite. 
dette er starten på voksenlivet der forskjellene vil vises. Men holdningene til penger er viktig - definitivt. 
vi har helt middels økonomi, men vi er god på prioriteringer og har spart høye summer til barna uten at de vet det.. nettop fordi de skal lære seg verdien av penger. 
med tror vi er midt på treet og kanskje litt under, og maser ikke etter nye ting hele tiden, de er flinke til å spare selv, og tar på seg små sommerjobber. 

 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var nysgjerring siden det virker som du har høye krav til gavene du gir konfirmanter. Hva som er høyt er selvsagt subjektivt, men du nevnte buffer og lang planlegging. Da virker det som du ligger høyt utifra din økonomi og situasjon. 

Anonymkode: 99c83...667

Har mange år å legge av penger til konfirmasjon, men vil ikke blakke meg av den grunn. Tror ikke jeg vil ligge så høyt, kanskje midt på treet, men vet ikke hva som regnes for høye beløp til en konfirmant. Det kan også være jeg gir noe helt annet enn penger, og eventuelt setter av penger til senere, men da begynner jeg å nærme meg pensjonist og vil gå ned i inntekt og må også ta hensyn til det, selv om jeg da vil være gjeldfri for lengst. Mange faktorer som spiller inn. Til et nabobarn som konfirmeres synes jeg f.eks. 200 kroner er nok, selv om jeg har kjent barnet i flere år. Da er jeg ikke invitert. 

Har sparekonto og noe i aksjer, pluss nesten snart nedbetalt bolig, men det gjør meg ikke rik. De fleste i familien har mer å rutte med enn jeg har, pluss begunstiget med arv og rike foreldre. Vil også sannsynligvis få arv etterhvert, men den er ikke noe jeg tar med i fremtidig budsjett. 

Når jeg sparer, er det også til ferier og andre ting, pluss at bufferen er en trygghet. Kunne spart mer, men det er en annen sak. 

Men hva er vanlig å gi i gave (penger) av nærmeste familie? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt snart 100 ganger her inne.. så har vi ikke fokus på gavene i det hele tatt.. kanskje har de det i din lille avkrok, men her vi bor er det null fokus på det på konfirmasjonsdagen. Her er det mat, taler og konfirmanten som er i fokus. Gavene åpnes helt til slutt og skrives opp. Mange av gjestene har bynt å gå når den tid kommer.. eller mingler både inne og ute.. så Gave åpningen er ikke En stor del av selskapet.. 

men når elevene kommer tilbake på skolen mandag, er det jo mye snakk om hva de fikk osv. Jeg har fortalt mitt barn at han trenger ikke fortelle hva han fikk om han ikke ønsker det. Det velger han selv. 
men vet han kommer til å få mye. 
det er sårt for mange som får lite, det skjønner jeg. Men en kan ikke kalle de som får mye for bortskjemte klyser.. er ikke konfirmanten sin feil at han får mye.. heller ikke de som får lite. 
dette er starten på voksenlivet der forskjellene vil vises. Men holdningene til penger er viktig - definitivt. 
vi har helt middels økonomi, men vi er god på prioriteringer og har spart høye summer til barna uten at de vet det.. nettop fordi de skal lære seg verdien av penger. 
med tror vi er midt på treet og kanskje litt under, og maser ikke etter nye ting hele tiden, de er flinke til å spare selv, og tar på seg små sommerjobber. 

 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Du har sikkert fine barn, men det er ikke så dumt å lære bort grunnleggende skikk og bruk likevel! Man trenger faktisk ikke å få stilt nysgjerrigheten sin på ALT mulig her i verden, spesielt ikke når det kan oppleves ubehagelig for den andre. Du kan gjerne lure på hvorfor naboen ikke har barn, men det spør du den ikke om FORDI det kanskje er sårt for dem, og folkeskikk handler om å ta hensyn til andre. 
Du har heller ikke noe krav på å få vite hva tante ga til sin nevø eller hva slags kronisk sykdom mannen til venninnen din egentlig har, eller hvordan de har råd til sydentur når han går på NAV.

Det et rett og slett frekt å stikke nesa si i andres saker. Men du gjør som du vil og du mener tydeligvis at dette er en flott skikk (jeg har aldri hørt om noe sånt og er litt paff!), så da fortsetter du bare med det. I min verden er det udannet.

Du sier det ikke er konfirmantene feil at han får mye. Nei, men det er hans ansvar å forvalte gavene på en god måte. Det innebærer også å ikke gni forskjellene inn hos de andre. Dette kan være en fin anledning til å snakke med ham om hvordan det oppleves å ikke ha fått noen ting. Ydmykhet er en flott egenskap,

Anonymkode: ed014...f82

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som er så hemmelig med med det? 
mener du også at ikke konfirmanten skal fortelle totalbeløpet en får i konfirmasjonen til venner og familie i ettertid? Er det også hemmelig? 
alle ungdommene gjør det! 
noen får mer enn andre, men hva så? Har det noe å si? 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Da jeg hadde konfirmanter,  ga jeg dem streng beskjed om at de ikke skulle snakke om hvor mye penger de hadde fått.  Nettopp fordi at noen ungdommer skryter av hvor mye de får.  Ikke gøy for de som får 5000 totalt,  mens andre får 75000! Vi bor i et område med store økonomiske forskjeller,  og da er det viktig å lære barna at vi ikke behøver å flashe.  Hos oss er det uhørt å offentliggjøre hvor mye man får totalt og hvor mye man får fra de enkelte.  Vi skriver takkekort ja, men av de man har fått penger fra skriver man ikke: Tusen takk for 5000 kroner eller 300 kroner. Det blir bare skrevet takk for pengene eller takk for smykket.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har sikkert fine barn, men det er ikke så dumt å lære bort grunnleggende skikk og bruk likevel! Man trenger faktisk ikke å få stilt nysgjerrigheten sin på ALT mulig her i verden, spesielt ikke når det kan oppleves ubehagelig for den andre. Du kan gjerne lure på hvorfor naboen ikke har barn, men det spør du den ikke om FORDI det kanskje er sårt for dem, og folkeskikk handler om å ta hensyn til andre. 
Du har heller ikke noe krav på å få vite hva tante ga til sin nevø eller hva slags kronisk sykdom mannen til venninnen din egentlig har, eller hvordan de har råd til sydentur når han går på NAV.

Det et rett og slett frekt å stikke nesa si i andres saker. Men du gjør som du vil og du mener tydeligvis at dette er en flott skikk (jeg har aldri hørt om noe sånt og er litt paff!), så da fortsetter du bare med det. I min verden er det udannet.

Du sier det ikke er konfirmantene feil at han får mye. Nei, men det er hans ansvar å forvalte gavene på en god måte. Det innebærer også å ikke gni forskjellene inn hos de andre. Dette kan være en fin anledning til å snakke med ham om hvordan det oppleves å ikke ha fått noen ting. Ydmykhet er en flott egenskap,

Anonymkode: ed014...f82

Hvordan konfirmanten ønsker å forvalte pengene er vel konfirmantenes sak. Og ingen andres.. hva jeg gjør med min lønn er også mitt ansvar og ingen andre som har noe med. 
å fortelle en venn hva en har fått er ikke det samme som å «gni» det inn.. 

noen får dyre sydenferier hvert år.. mens andre får telttur i Norge.. mener du at barna ikke skal snappe og skryte av sydenturene sine i sympati med de som ikke har råd? 
du vil alltid komme i situasjoner der andre får mer enn deg selv.. men er helt enig at en ikke trenger å rope høyt om det, mtp de som får lite. Viktig å ikke ha stor fokus på penger.. 

 

 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.. nei, det blir ikke skrevet..

hva med julegaver? Mens hele storfamilien sitter rundt juletreet og åpner gaver.. da leser vi til ..... fra.... alle ser hvem gaven er til og hvem den er fra.. alle ser også hva som er i gaven. Kanskje vi burde skrive til... fra julenissen?? Så ingen blir krenket av at noen gir en større julegave enn den andre? 
eller enda bedre.. mottager går på eget rom og åpner gaven, legger den i en svart søppelsekk så ingen ser.. tilfelle noen blir krenket.. 🙈 

vet ikke hvordan det står til med mange av dere i tråden når det kommer til grådighet, økonomi og krenkelse. 
men her vi bor tåler vi at folk har ulik økonomi, gir ulikt og vi gleder oss på hverandres vegne.. 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Er da stor forskjell på julegaveåpning og konfirmasjon.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...