Gå til innhold

Konfirmasjon - fikk pes i en annen tråd, men dette er helt vanlig her vi bor. Åpen gavelistene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skrev en konfirmanttråd for en tid tilbake.. det jeg fikk mye pes fordi vi skriver opp alle gavene på liste og hva og hvem de har fått det fra så alle kan se.. 

fikk kommentarer som: den ene bestemora kan bli fornermet om den andre gir mer osv. 
 

snakket med venner og kollegaer om dette.. alle gjør det samme her vi kommer fra. Ingen bryr seg eller blir fornermet om noen gir mer.. 

det er ikke fokus på dette her vi bor.. folk synes bare det er gøy å følge med på hva de får av hvem 

Anonymkode: f0ddf...bb9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jeg vant med fra her også, helt vanlig.

Anonymkode: 0f169...5a7

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke for å sende takkekort i ettertid da? Skjønner ikke hvorfor den skal være tilgjengelig for alle. Hva er poenget med det?

 

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de siste konfirmasjonen jeg har vært i ble det også skrevet gavelister, men det var kun med tanke på takkekort og listen var ikke tilgjengelig for andre en konfirmanten og foreldrene. Men gavene og kortene stod fremme slik at alle kunne få se hva konfirmanten fikk da.

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanlig der jeg er fra. Folk kan fort føle seg presset til å gi mer enn de ville gi i utgangspunktet.

Anonymkode: 8a220...bd1

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vanlig der jeg er fra. Folk kan fort føle seg presset til å gi mer enn de ville gi i utgangspunktet.

Anonymkode: 8a220...bd1

Hvoedan kan man føle seg presset til det? Man vet jo ikkw om det skrives før man kommmer å helt ærlig må vel voksnw kunne klare å ta ansvar for eget liv

Anonymkode: 8acb4...cb1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanlig her. Men har pleid å legge kortet ved siden/ oppå gaven på gavebordet, så folk ser jo uansett hvem som har gitt hva. 

Anonymkode: c5936...f45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skriver ungene ned hva de får fra hva i en liten bok. Denne oppbevares ikke åpent på gavebordet, men sammen med pengene man tar vekk fra kortene som står utstilt. Gjør dette for å ha oversikt på hvor takkekort skal sendes og for å se litt hvilke summer man får fra naboer m.m slik at jeg vet hva det ligger på til vi skal gi gaver til andre året etterpå.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig med gaveliste her også, men man noterer ikke beløp på pengegaver. 

Anonymkode: d44dc...239

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig der jeg kommer fra. Både i dåp og konfirmasjon. Og gavebord på utstilling. 

Anonymkode: f877a...2f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skrev vi alt i bok, for å sende takkekort og for å kunne se tilbake på senere. Den var ikke tilgjengelig for gjestene, men det har jo ingenting å si. Alle gavene ligger jo fint på gavebordet så alle kan gå og se hva konfirmanten har fått fra de forskjellige. Pengene tar vi unna, men for å huske så noterer vi beløpet bak på kortet. 

Men det er vel helt vanlig at man får forskjellig fra besteforeldre? Hos oss er det i hvert fall stor forskjell på økonomien til foreldrene våre, så fra den ene siden fikk barna full bunad med sølv, sko osv. Dette koster vel en 20 - 30.000 i hvert fall, og fra den andre siden fikk de 2.000 kroner i pengegave. Ingen som blir fornærmet av den grunn, om lista ligger åpen så alle kan se det eller ikke, så vet jo alle i konfirmasjonen hva konfirmanten har fått fra de forskjellige. 

Anonymkode: afc5e...f94

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble også alt skrevet ned, men det var for å huske hvem som ga hva til takkekortene, ikke for å publisere listen sånn at «alle kan se», som du skriver. Kanskje du har misforstått formålet med listen? :) 

Gjorde forøvrig det samme i bryllup, men uten å publisere lista. Hadde en kollega som hjalp til og hun registrerte alle gavene som kom inn på lista sånn at vi som brudepar slapp å bruke festen på å sortere gaver.

Anonymkode: 085f2...0d5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg vært borti både på bryllup og konfirmasjon. Jeg tenkte ikke på det den gangen jeg selv ble konfirmer. Det var min mor og er par andre i familien som noterte og la fram boka m.,  men når jeg tenker tilbake på det nå er det skikkelig uting.  Å legge notisboka åpen er  egentlig en veldig merkelig ting å gjøre. En bok med alle beløp og navn på gaver synlig.  Enten skriver man ikke beløpet,  ellers så gjemmer man boken. Hva er vitsen? Hva vil man oppnå med det? Er det en del av sladderet og underholdningen? Quiz.  Gjett hvilket familiemedlem som ga minst? Hvilken konfirmant fikk mest penger i år? Du eller søskenbarnet ditt? håper at denne dumme tradisjonen har forsvunnet siden jeg ble konfirmert. 

Anonymkode: 9f375...427

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

folk synes bare det er gøy å følge med på hva de får av hvem 

Forklar gjerne hva som er gøy med å se at farmor ga 20 000,- mens mormor ga 2 000,-

Hva er forresten poenget med tråden utover å fortelle oss om den festlige humoren dere har der du bor? Jeg kan ikke se at du spør om noe.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skrev en konfirmanttråd for en tid tilbake.. det jeg fikk mye pes fordi vi skriver opp alle gavene på liste og hva og hvem de har fått det fra så alle kan se.. 

fikk kommentarer som: den ene bestemora kan bli fornermet om den andre gir mer osv. 
 

snakket med venner og kollegaer om dette.. alle gjør det samme her vi kommer fra. Ingen bryr seg eller blir fornermet om noen gir mer.. 

det er ikke fokus på dette her vi bor.. folk synes bare det er gøy å følge med på hva de får av hvem 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Glad de jeg kjenner ikke er så nysgjerrige at de legger seg bort i gaver som andre gir/får. En sånn liste er til privat bruk, ikke offentlig skue. Lages for å skrive takkekort! Fysiske gaver står jo fremme på et gavebord med kort fra giver, penger blir tatt bort underveis og det skrives kun penger på kortet, men i boka skrives beløpet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gøy å følge med på hva de får av hvem?  

Selv om det er "vanlig praksis " betyr ju ikke de at det må gjøres,  men i opprinnelig innlegg så kommer det tydelig frem at du vil ha åoen liste for å vise frem beløpet fra dine foreldre. 

Tiden, økonomi å samfunn forandrer seg, følg med! Vær en rollemodell og foregå med godt eksempel,  ikke viderefør dumme tradisjoner som egentlig ikke har noen hensikt! 

Anonymkode: 51429...69f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fone skrev:

Jeg skrev også gaveliste, men de som gav penger skrev jeg bare pengegave på. Ingen som trengte snoke på mengden, blir fort litt samtale rundt det da 😊

Samme gjorde vi. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skrev vi også ned hva hun fikk til konfirmasjonen, det er for at det skal bli enklere å sende takkekort i ettertid. Her ble det ikke noen diskusjon ut av det hva hun fikk av hvem og hvor mye.

Anonymkode: c97ec...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...