Gå til innhold

Konfirmasjon - fikk pes i en annen tråd, men dette er helt vanlig her vi bor. Åpen gavelistene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, NymeriaRhoynar skrev:

Forklar gjerne hva som er gøy med å se at farmor ga 20 000,- mens mormor ga 2 000,-

Hva er forresten poenget med tråden utover å fortelle oss om den festlige humoren dere har der du bor? Jeg kan ikke se at du spør om noe.

Hva er problemet med det da, vi bryr oss ikke om hvor mye de gir

Anonymkode: 8acb4...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vanlig der jeg er fra. Folk kan fort føle seg presset til å gi mer enn de ville gi i utgangspunktet.

Anonymkode: 8a220...bd1

Det er vel sikker den reaksjonen di ønsker. Folk har blitt så opptatt av gaver. Spesielt penger. Min datter skal kanskje konfirmeres neste år. Men jeg håper det er noe hun dropper å ta del i. Penge griske mennesker spy jeg av. 

Anonymkode: fed9d...1b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet med det da, vi bryr oss ikke om hvor mye de gir

Anonymkode: 8acb4...cb1

Selvfølgelig er det gulrota før «festligheten» startet. 

Anonymkode: fed9d...1b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet med det da, vi bryr oss ikke om hvor mye de gir

Anonymkode: 8acb4...cb1

Jeg spurte TS om hva h*n mener er gøy med å offentliggjøre beløpene. For TS sier at det er gøy i HI.

Videre spurte jeg også TS om hva poenget med tråden er. H*n spør ikke om noe eller ber ikke om synspunkter.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde overhodet ikke likt det om jeg ga noen en gave, og det ble lagt ut lister så folk kunne sammenligne gaven med hva andre folk hadde gitt. Det høres ut som utrolig dårlig folkeskikk. 

Her jeg bor er det overhodet ikke vanlig. Gavebord er vanlig, men om noen gir penger, blir pengene fjernet og bare kortet ligger igjen. 

Jeg var i en komfirmasjon til mannen niese på en helt annen kant av landet, og ble helt sjokkert da de drev og talte opp pengene i selskapet, og jublet over hvor mye de fikk.. Utrolig smakløst og tacky, og dårlig gjort overfor gjestene. Vi hadde tydeligvis gitt unormalt mye (normal sum i forhold til hvor vi bor, men tydeligvis ikke der de bor), og det var ubehagelig at det ble oiet høylydt om.. 

Anonymkode: 05d14...534

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skrev en konfirmanttråd for en tid tilbake.. det jeg fikk mye pes fordi vi skriver opp alle gavene på liste og hva og hvem de har fått det fra så alle kan se.. 

fikk kommentarer som: den ene bestemora kan bli fornermet om den andre gir mer osv. 
 

snakket med venner og kollegaer om dette.. alle gjør det samme her vi kommer fra. Ingen bryr seg eller blir fornermet om noen gir mer.. 

det er ikke fokus på dette her vi bor.. folk synes bare det er gøy å følge med på hva de får av hvem 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Vi skriver liste for å ha til takkekortene skal skrives, slik som i et bryllup, men ikke til offentlig skue nei. Syns det er en uting.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gavelister er en nødvendighet, både i konfirmasjon, bryllup, og i andre sammenheng der det er mange gaver, og takkekort skal sendes i etterkant. 

Men at den ligger fremme, i alle fall ikke synlig, har jeg aldri vært med på. I bryllup har man gaveoppakkere som fikser dette. I konfirmasjon får gjerne konfirmanten oppgaven selv, da det er den som åpner alle gavene. 

Anonymkode: 9d0b2...e94

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til at gaver med kort er utstilt på et gavebord, men ikke at lista over gaver og pengegaver ligger fremme. 

Anonymkode: 296ee...8be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig her også, men jeg tror mamma tok bort lista etter alt var åpnet når attpåklatten konfirmerte seg sist nå. Man skriver ikke summer i den lista, det er jeg ganske sikker på.

Anonymkode: ffa39...493

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det også vanlig at gaver/beløp skrives opp i en notatbok, men denne ligger ikke framme slik at gjestene kan se de ulike summene. Det hadde vært veldig rart om alle kunne snoket i den, synes jeg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i en komformasjon en gang, hvor konfirmanten leste høyt alle gavene, og hvor mye hver enkelt hadde gitt i gave. Det var ekstremt ubehagelig, da jeg ikke hadde gitt så mye pga dårlig økonomi. Følte meg helt dum. Er altså IKKE for at alle gjester skal se hvor mye de andre gjestene har gitt! 

I komfirmasjonen til stebarna mine, hadde mor og foreldrene til mor ikke råd til å gi noe særlig, mens mine svigerforeldre gav en solid pengesum. Hadde aldri orket å drite ut de som ikke hadde råd tik så mye! Hva er vitsen? Hvilken glede gir det? 

Anonymkode: 30fd4...7c7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at man pleier å skrive ned hva man har fått og av hvem men aldri vært borti at man lar denne "listen" ligge for at at folk skal kunne snoke i den... Høres helt merkelig ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig med gaveliste, men ikke vanlig å la den ligge helt åpenlyst. 

Anonymkode: 2f472...94f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet med det da, vi bryr oss ikke om hvor mye de gir

Anonymkode: 8acb4...cb1

Å, herregud. Vi, vi, vi. Så egoistisk tankegang. Fint at dere ikke bryr dere, men hvordan tror du det føles for mormor som har slitt med å skrape sammen 2000 kr når både hun og alle de andre ser (og hører om det leses opp) at farmor har gitt 20.000? Ingen god følelse. Helt greit med liste, men skal dere la den ligge fremme, så skriv bare «penger» og ikke beløp. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Notert ned, ja! Rett og slett for å huske. Men den lappen har aldri ligget framme, og kommer ikke til å gjøre det når yngste konfirmeres i høst heller. Det blir for dumt, folk gir etter evne og hva de synes er ok, andre har ingenting med det! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaveliste er greit, men å skrive "pengegave" fra de som gir penger er også greit. Jeg synes det er ufordragelig å skrive opp hvor mye. I min stedatters konfirmasjon så sto besteforeldrene (som ga både bunad og en stor pengegave) og nileste hva de fra den andre, mindre ressurssterke familien, gav. Og hvor lite de gav har vert kommentert i ettertid. kvalmt

Anonymkode: 7c331...a94

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor skulle alle vite hva andre hadde gitt?  Konfirmanten her åpnet pakkene sine hjemme da hovedfokuset var å feire han, ikke se hvor mye sjæsj han fikk. Hvorfor føler du at du må skritte?

Anonymkode: 085d3...739

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skrev en konfirmanttråd for en tid tilbake.. det jeg fikk mye pes fordi vi skriver opp alle gavene på liste og hva og hvem de har fått det fra så alle kan se.. 

fikk kommentarer som: den ene bestemora kan bli fornermet om den andre gir mer osv. 
 

snakket med venner og kollegaer om dette.. alle gjør det samme her vi kommer fra. Ingen bryr seg eller blir fornermet om noen gir mer.. 

det er ikke fokus på dette her vi bor.. folk synes bare det er gøy å følge med på hva de får av hvem 

Anonymkode: f0ddf...bb9

Skriv heller kun PENGER istedenfor sum da vel? Utrolig sårt for de som ikke har god råd eller at noen gir mer osv. Baksnakk osv..

Anonymkode: aa636...6e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle alle vite hva andre hadde gitt?  Konfirmanten her åpnet pakkene sine hjemme da hovedfokuset var å feire han, ikke se hvor mye sjæsj han fikk. Hvorfor føler du at du må skritte?

Anonymkode: 085d3...739

Samme hos vår konfirmant. 
 

Har aldri vært ute for at noen liste har ligget ute til offentlig skue. Hva andre har gitt til konfirmanten, er heller ikke min business. Hvorfor skulle man være så voldsomt interessert i hva andre har gitt?

Anonymkode: 28987...46d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...