Gå til innhold

Invitert til lunsj. Lunsjen besto av brødskiver og billig-pålegg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er forskjellen på å forsyne seg fra samme pakke, og forsyne seg fra samme fat...? Det er da like ille å klå oppi fatet som det er å klå oppi pakken - bare at om du har lagt det på fatet har du klådd på det i overførelsesprosessen, så det er ENDA mer klådd på enn det som bare har fått ligge i pakken hele tiden..

Anonymkode: b4aae...acc

Fordi folk tror de er mer fancy, smartere og bereist om de legger skinka på ett fat.

Anonymkode: d27ee...a55

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg er sær. 

Men: Jeg ble forleden dag invitert til lunsj hos en venninne. Altså ikke bare "Stikk innom", men en invitasjon til lunsj. 

Da vi (det var ikke bare meg der), hadde hun satt frem brødskiver og diverse (butikk-kjøpt) syltetøy , gulost og kokt skinke (Gilde). 

Jeg ble ærlig talt litt skuffet. 

Inviterer man til lunsj og bare setter frem brødskiver og litt random pålegg?

Jeg hadde laget til noen enkle varmretter, en pastasalat, samt litt mer "luksus-pålegg" dersom jeg hadde invitert til lunsj. 

Er jeg sær/"snobbete"? Eller er det greit å bli invitert til lunsj for å "maule" brødskiver med vanlig butikk-syltetøy? 

Anonymkode: a34ad...2c3

Ja, du er sær. 

Anonymkode: 77f28...fc4

• Liker 3
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er forskjellen på å forsyne seg fra samme pakke, og forsyne seg fra samme fat...? Det er da like ille å klå oppi fatet som det er å klå oppi pakken - bare at om du har lagt det på fatet har du klådd på det i overførelsesprosessen, så det er ENDA mer klådd på enn det som bare har fått ligge i pakken hele tiden..

Det er mye lettere å ta fra fat da. Og det går an å bruke små gafler! I en pakke blir det verre.

Ved overføring brukes kniv og gaffel om du vil. Ikke noe problem.

Greit nok at noen serverer fra pakker, selv om jeg aldri har opplevd det, men litt grønnsaker som tomater og agurk er det minste en kan by på ved siden av.  Hvorfor kan man ikke gjøre det koselig og gjøre en liten innsats for gjestenes del når en har invitert? Jeg skjønner ikke helt det

Endret av SoWhat?
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, maskinisten skrev:

Hva i all verden er galt med butikksyltetøy?

Hvorfor skal man ta det ut av pakken slik at det som ikke blir spist må kastes etterpå?!

Jo, det er helt vanlig på en alminnelig hverdagslunsj.

Vi snakker om Norge, der krydder inntil 15 år siden var salt og pepper. Hvorfor har folket blitt så fisefine? Hilsen en som har bodd innenfor Ring 2 i lang tid!

Hvorfor må man kaste pålegget etterpå? Man forsyner seg av fremsatt pålegg med en gaffel, og ikke fingrene.

Jeg er i midten av 40-årene og har bodd i Norge hele mitt liv, og krydder har på ingen måte kun vært salt og pepper i hele mitt liv. Det fantes eksotiske kryddere og hvitløk også på 70-tallet i mitt hjem.

De gangene vi har felleslunsj på jobben, kjøpes det inn rundstykker og «vanlig» pålegg, men pålegget legges pent på fat med oppskårne grønnsaker til, vi sitter ikke og piller i skinkepakken hver og én. Det blir straks et annet måltid når det er litt mer forseggjort.

Anonymkode: 1b955...e7e

• Liker 3
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde tenkt at det var litt stusselig, og ville nok gjort litt mer ut av det om jeg selv hadde invitert (brød og pålegg er innafor, men gjerne ferskt brød/rundstykker, kokt egg/eggerøre og litt «ekstra» pålegg som spekeskinke eller røkelaks). Men hadde verken sagt noe eller kvernet mer rundt det. Det viktigste er det sosiale og at noen faktisk har så lyst til å være sammen med meg at de tar seg bryet med å invitere! Ønsker selv at vi hadde vært mye flinkere på «lavterskelsosialisering» og øver meg på å invitere venner på hverdagsmiddag uten at huset må shines og vaskes først. Det er kanskje det venninna di også tenker? 

Anonymkode: 2a077...b22

Helt enig. Jeg lager alltid til mye når jeg har besøk og klarer ikke å slappe av om ikke alt er shinet og fint her. Ville aldri kommet på å servere en sånn en lunsj selv, men vet det handler mest om meg.

Når jeg kommer på besøk hos folk som har det litt rotete og ikke har alt på g hverken her eller der tenker jeg alltid at sånn vil jeg også bli!! Å kunne kose seg med besøk og ha det sosiale samværet i fokus. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fatter ikke hvorfor skinken må ut av esken og over på et fat.. Den smaker nett det samme, skjønner du.. 

Om skinkepakken blir satt på bordet direkte på et bord forsyner jeg meg ikke av det, uansett type/kvalitet

Tanken på at den pakken blir tatt ut 1-2 ganger om dagen, står på bordet, i romtemperatur, igjen og igjen. 🤢

Anonymkode: dce67...e2e

Skrevet

Dette er jo bare mine refleksjoner, men jeg tror vi har blitt litt «ødelagt» midt oppi glansbilder på sosiale medier, og klasseskillet på hvem som spiste kneippbrød og hvem som spiste loff er mer utjevnet. At vi midt oppi det har mistet hva som er essensen i et sosialt samvær. 

Selvfølgelig er det hyggelig å bli servert et festmåltid av en lunsj, hvem syns ikke det. Men det betyr ikke at en mindre oppdekning er noe dårlig for det. 

Hadde jeg kommet til en slik lunsj, og jeg visste at det ikke var gjerrige tante Olga, så hadde jeg tenkt at det var helt fantastisk!! Endelig er det noen som trer ut av saueflokken og slutter å opptre som det glansbildet. 

Nå er jeg riktignok genuint interessert i mennesker og deres leven, og liker å ha gode samtaler med alle slags mulige folk. Enten det er gode venner eller tilfeldige møter. Det er også en del av jobben min å snakke med mennesker. Tenk viss verdien i mine menneskelige møter skulle ha blitt målt i maten som står på bordet. Jeg håper aldri jeg kommer dit hen, at det står så skralt til med mine verdier. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi folk tror de er mer fancy, smartere og bereist om de legger skinka på ett fat.

Nei, det gir inntrykk av at man gidder å gjøre en liten innsats.

Vet om en som hadde tøyservietter i et middagsselskap, men proklamerte høyt at hun altså ikke hadde giddet å ta seg bryet med å stryke dem. Greit nok det, men da kan man faktisk heller bruke papirservietter.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da avviker du nok fra snittet, for det er helt vanlig frokost for titusener av nordmenn her til lands..

Rundstykker fra bakeren er dyrt.. gode oster, da antar jeg du mener dyre oster. Sushi er dyrt - og jeg antar du ikke ville spist det om det kom fra rema 1000.. Du forventer altså dyr mat, og du forventer at venninnen din skal ha tid til å gå innom masse spesialforretninger. Selv om jeg bor i Bergen, landets nest største by, har jeg faktisk hele 20 min å kjøre til nærmeste bakeri. Enda lengre å kjøre for å kjøpe sushi. 

Da er det ikke lenger lavterskel å invitere inn til lunsj. Da er det så mye styr at jeg faen ikke hadde giddet. 

Jeg er uenig i at man kun må kjøpe varer fra ferskdisken. Det kan godt være italiensk- eller fruktsalat fra kjøleskapet på Rema, og vakumpakket pålegg fra samme kjøleskap. Jeg hadde også gjerne servert Hatting rundstykker (eller hva enn de har på Rema). 

Problemet mitt kommer med "kless kless" på bordet med plastpakken kjøttpålegget kommer i. 

Var akkurat på besøk hos slektninger i noen dager der de har et brett stående i kjøleskapet med alt pålegg. På dette brettet er pålegget ferdig dandert, tomater og agurk ferdig oppskåret osv. Altså: Dette serverer de seg selv hver dag ferdig dandert. De fyller bare på etter behov.

Og oster, fra kjøleskapet på Rema behøver ikke være dyrt. Du finner både Brie og Norzola eventuelt Setesdal Blå. Trenger ikke begge en gang - velg den du liker selv. Syltetøy (fra butikk) kan "danderes" i en skål.

Eller glem all ost og server f.eks spekeskinke - f.eks. parma, stranda og / eller fenalår. Det finnes også kokte og røkte skinker i dette skapet som er bedre alternativ enn den der såkalte kokte skinken. 

Jeg er enig med deg at man kan gjøre dette lavterskel - og rimelig - man må ikke se ned på de som ikke står i timesvis og baker og sylter - og kjører en runde for spesialvarer.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det er mye lettere å ta fra fat da. Og det går an å bruke små gafler! I en pakke blir det verre.

Ved overføring brukes kniv og gaffel om du vil. Ikke noe problem.

Greit nok at noen serverer fra pakker, selv om jeg aldri har opplevd det, men litt grønnsaker som tomater og agurk er det minste en kan by på ved siden av.  Hvorfor kan man ikke gjøre det koselig og gjøre en liten innsats for gjestenes del når en har invitert? Jeg skjønner ikke helt det

Nei? Det er da ikke noe problem å forsyne seg med gaffel av en pakke? 

Selvsagt, HAR man tomater og agurk, så kan man jo skjære det opp, om man har tid. Om man derimot har tørket gulp og hatt våkenatt og såvidt har fått satt på klesvasken før gjestene kommer, er det ikke alltid man har tid til det? 

Det er igjen dette med at skal man KUN invitere når man er i overskudd, både økonomisk og energi- og tidsmessig? Er det virkelig bedre å ikke bli invitert i det hele tatt, enn å bli invitert til helt vanlig standard norsk lunsj? 

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet
17 minutter siden, SoWhat? skrev:

Hvorfor må det kastes?? Og en trenger ikke å ta ut alt. Nei, dette er ikke vanlig, for har da spist både lunsj og middag med folk utallige ganger. Ingen har bare slengt påleggspakker på bordet. Skal alle drive å klå i samme pakke? 

Det har ingenting med å være fisefin, men litt gjestfrihet ved å gjøre en liten innsats når en ber folk, skulle ikke være mye å kreve akkurat. 

De har noe fantastisk noe som heter plastfolie som man kan legge over ferdig oppdekte fat før man setter det i kjøleskapet - har jeg hørt!

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg er uenig i at man kun må kjøpe varer fra ferskdisken. Det kan godt være italiensk- eller fruktsalat fra kjøleskapet på Rema, og vakumpakket pålegg fra samme kjøleskap. Jeg hadde også gjerne servert Hatting rundstykker (eller hva enn de har på Rema). 

Problemet mitt kommer med "kless kless" på bordet med plastpakken kjøttpålegget kommer i. 

Var akkurat på besøk hos slektninger i noen dager der de har et brett stående i kjøleskapet med alt pålegg. På dette brettet er pålegget ferdig dandert, tomater og agurk ferdig oppskåret osv. Altså: Dette serverer de seg selv hver dag ferdig dandert. De fyller bare på etter behov.

Og oster, fra kjøleskapet på Rema behøver ikke være dyrt. Du finner både Brie og Norzola eventuelt Setesdal Blå. Trenger ikke begge en gang - velg den du liker selv. Syltetøy (fra butikk) kan "danderes" i en skål.

Eller glem all ost og server f.eks spekeskinke - f.eks. parma, stranda og / eller fenalår. Det finnes også kokte og røkte skinker i dette skapet som er bedre alternativ enn den der såkalte kokte skinken. 

Jeg er enig med deg at man kan gjøre dette lavterskel - og rimelig - man må ikke se ned på de som ikke står i timesvis og baker og sylter - og kjører en runde for spesialvarer.

Holder ikke pålegget seg mye dårligere da? Ferskt er best.

Anonymkode: 6601e...882

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er sær og snobbete ja. 

Anonymkode: a31ed...a12

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt, HAR man tomater og agurk, så kan man jo skjære det opp, om man har tid. Om man derimot har tørket gulp og hatt våkenatt og såvidt har fått satt på klesvasken før gjestene kommer, er det ikke alltid man har tid til det? 

Det er igjen dette med at skal man KUN invitere når man er i overskudd, både økonomisk og energi- og tidsmessig? Er det virkelig bedre å ikke bli invitert i det hele tatt, enn å bli invitert til helt vanlig standard norsk lunsj? 

Slutt a. Herlighet, hvis en har så mye å gjøre og liten oversikt, så la vær å be til lunsj. Og det tar to minutter å skjære opp tomat og agurk. Fem minutter å dekke et mer tiltalende bord. Såpass syns jeg en skal tilby inviterte gjester. 

Men må også legge til at lunsj gjerne bør være annet enn brød og pålegg. Men vet at det er vanlig her, så ville ikke reagert på akkurat det da. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det ferskere i en åpnet pakke enn fra et fat/brett som har vært dekket med plastfolie i kjøleskapet?

• Liker 3
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har forskjellig syn på standard lunsj, dessverre.

Men jeg får understreke nok en gang da at det er forskjell på hva jeg forventer av andre og hva jeg steller i stand selv. 

Tips: Ta pålegget ut av pakken og legg på et stort fat. Legg salatblader på en side av fatet, cherrytomater på en annen, ha en fjøl med agurk og ostehøvel eller kniv på. Når besøket er gått igjen tar du den førnevnte folien over det hele.

Ellers ville jeg selvsagt akseptert uten å mukke at en nybakt spebarnsmor ikke nødvendigvis hadde hatt tid til å styre på. Jeg ville både tilbudt meg å komme tidligere og å ta med noe samt dandert det hos spebarnsmoren. Det er jeg oppdratt med nemlig, at man ikke kommer tomhendt for å hilse på en nyfødt.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Blondie65 skrev:

De har noe fantastisk noe som heter plastfolie som man kan legge over ferdig oppdekte fat før man setter det i kjøleskapet - har jeg hørt!

Joda, men det er jo ikke spesielt miljøvennlig å bruke store mengder plast helt unødig.. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden kommer til å tre inn i kg historien som den neste ketchup-tråden.

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør ikke det for de har folie over det som er nødvendig. Det spises også frokost, lunsj og kvelds fra dette brettet de fleste av ukens dager.

Gjest Blondie65
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Joda, men det er jo ikke spesielt miljøvennlig å bruke store mengder plast helt unødig.. 

Ah, der kom den ja. Selv bruker jeg det ikke, jeg bruker bokser og gjenbrukbare poser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...