Gå til innhold

Invitert til lunsj. Lunsjen besto av brødskiver og billig-pålegg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg serverte havregrøt* til en gjest engang. Sikkert feil det også 😄

*Luksusvariant riktignok, med nøtter, rå kokosflak, epler, kokt på melk, med smør og ceylonkanel. Gjesten var forøvrig ikke imvitert på lunsj, men jeg bar sulten og kokte for to 

Anonymkode: 0d953...8ed

Men da har du jo ikke bare servert havregrøt. Det var jo en skikkelig luksusvariant😊

Uansett, jeg syns det er stor forskjell på å invitere til lunsj og servere lunsj til folk som stikker innom. 
 

Blir jeg invitert til lunsj forventer jeg noe mer enn det jeg spiser til vanlig i lunsjpausen på jobben. Er jeg på besøk til noen, og vedkommende spør om jeg vil ha lunsj, hadde jeg vært mer enn fornøyd med en brødskive med ost. 

Anonymkode: 80f86...62c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Trynefaktor skrev:

Men for Guds skyld, ikke rett fra posen.

Og hverfall ikke gjemt i vesken 

Anonymkode: d70f7...554

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. 

For det første: Jeg er overrasket over at det kom så mange svar! 

Og jeg ser at de fleste (men ikke alle) synes jeg er fæl og en matsnobb. 

For å presisere: 

- Jeg var invitert til lunsj, altså var lunsjen selve "poenget". Invitasjonen kom for rundt 2 uker siden.

- Venninnen min har ikke småbarn eller en stressende hverdag. 

- Venninnen min har ikke dårlig økonomi. 

- Vi er voksne (40+)

Invitasjonen var altså: "Kan du komme til lunsj X dato kl. Y? Da kan vi prate litt, og jeg steller i stand lunsj "

For meg, er det å stelle i stand lunsj noe mer enn å sette noen brødskiver og litt pålegg på bordet. 

Og: Er det vanlig at voksne mennesker spiser brødskiver med syltetøy til lunsj? (Unntak for nyrørt blåbærsyltetøy og andre spesialiteter...) 

Anonymkode: a34ad...2c3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

For det første: Jeg er overrasket over at det kom så mange svar! 

Og jeg ser at de fleste (men ikke alle) synes jeg er fæl og en matsnobb. 

For å presisere: 

- Jeg var invitert til lunsj, altså var lunsjen selve "poenget". Invitasjonen kom for rundt 2 uker siden.

- Venninnen min har ikke småbarn eller en stressende hverdag. 

- Venninnen min har ikke dårlig økonomi. 

- Vi er voksne (40+)

Invitasjonen var altså: "Kan du komme til lunsj X dato kl. Y? Da kan vi prate litt, og jeg steller i stand lunsj "

For meg, er det å stelle i stand lunsj noe mer enn å sette noen brødskiver og litt pålegg på bordet. 

Og: Er det vanlig at voksne mennesker spiser brødskiver med syltetøy til lunsj? (Unntak for nyrørt blåbærsyltetøy og andre spesialiteter...) 

Anonymkode: a34ad...2c3

Jeg er 30 og spiser gjerne kjøpt lett Jordbærsyltetøy på brødskive til lunsj ja. 

Anonymkode: d70f7...554

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og: Er det vanlig at voksne mennesker spiser brødskiver med syltetøy til lunsj? (Unntak for nyrørt blåbærsyltetøy og andre spesialiteter...) 

Jepp. Jeg er voksen og jeg kan fint spise brødskiver med syltetøy til lunch i helgene. Det er for upraktisk å ta med syltetøy til matpakke på jobb så da blir det kokt skinke (Gilde, ja), hamburgerrygg eller Norvegia. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bedre at gjesten må dra hjem pga sult?

Anonymkode: 0d953...8ed

Hvordan kan gjesten dra hjem pga sult når hen er invitert til mat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og: Er det vanlig at voksne mennesker spiser brødskiver med syltetøy til lunsj? (Unntak for nyrørt blåbærsyltetøy og andre spesialiteter...) 

Anonymkode: a34ad...2c3

Eg er ikkje så glad i søtt pålegg sjølv, men syltetøy er vel eit heilt vanlig pålegg? Foreldra mine i 60-åra et ofte syltetøy på skiva til lunsj, både heimelaga (ordinært kokesyltetøy med ein del sukker) og kjøpt.

Anonymkode: f1221...2fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde 3 stk på enkel lunsj hær forleden... 

Det var blant annet kokt skinke på bordet. 

Nå ble jeg bare lei meg. 

Anonymkode: 49c99...b79

Ts har lagt ut fleire "ledetrådar" no, så du kan sjekke om det er deg ho snakkar om, viss du da ønsker å vite det. ❤️

Anonymkode: f1221...2fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Scones faktisk?

Jeg tar en skive av et godt brød med meierismør, gulost og en paprikaskive any day før scones med butikkjøttkake og kål og fenalår.

Anonymkode: 0d953...8ed

Hva er feil med scones? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Hva er feil med scones? 

Det er ikke så godt. 

Anonymkode: 67fc3...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så godt. 

Anonymkode: 67fc3...d56

En vert gjør en innsats om en ber folk på mat. Ihvertfall hvis en har gjester i fokus og er en noenlunde god vert. Når vertskap har lagt en innsats i maten, så er det gjestene sin tur til å være gode gjester. Da sier man ikke "liker ikke" 

Ikke når man er voksen. Skjønner ikke stort av all all unnfallenhet her. Dette er vel ikke representativt for nordmenn? Vet at alt som minner om service får nordmenn til å bli skremt ofte, men alvorlig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om du blir invitert på kaffe så må det være sikkelig fancy kaffe som serveres og spesial lages — aller helst må det være laget kunst i melkeskummet, det skal bare mangle ellers havner den kjedelige sorte kaffen på en tråd på KG.

FACEPALM

Anonymkode: 6e885...249

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så om du blir invitert på kaffe så må det være sikkelig fancy kaffe som serveres og spesial lages — aller helst må det være laget kunst i melkeskummet, det skal bare mangle ellers havner den kjedelige sorte kaffen på en tråd på KG.

FACEPALM

Anonymkode: 6e885...249

Dere dramatiserer og overdriver noe ekstremt her 😆 ta dere sammen a! Folk som går helt i offerrollen og blir lei seg og ikke vil be folk osv osv. Ro ned! Hvorfor ikke heller tenke at det er like lite jobb å lage en varm rett som å ta ut og inn flere slags pålegg? 

Brødskiver blir enormt kjedelig til tre av måltidene hver dag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.7.2020 den 20.46, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg er sær. 

Men: Jeg ble forleden dag invitert til lunsj hos en venninne. Altså ikke bare "Stikk innom", men en invitasjon til lunsj. 

Da vi (det var ikke bare meg der), hadde hun satt frem brødskiver og diverse (butikk-kjøpt) syltetøy , gulost og kokt skinke (Gilde). 

Jeg ble ærlig talt litt skuffet. 

Inviterer man til lunsj og bare setter frem brødskiver og litt random pålegg?

Jeg hadde laget til noen enkle varmretter, en pastasalat, samt litt mer "luksus-pålegg" dersom jeg hadde invitert til lunsj. 

Er jeg sær/"snobbete"? Eller er det greit å bli invitert til lunsj for å "maule" brødskiver med vanlig butikk-syltetøy? 

Anonymkode: a34ad...2c3

Jupp du er en snobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SoWhat? skrev:

En vert gjør en innsats om en ber folk på mat. Ihvertfall hvis en har gjester i fokus og er en noenlunde god vert. Når vertskap har lagt en innsats i maten, så er det gjestene sin tur til å være gode gjester. Da sier man ikke "liker ikke" 

Ikke når man er voksen. Skjønner ikke stort av all all unnfallenhet her. Dette er vel ikke representativt for nordmenn? Vet at alt som minner om service får nordmenn til å bli skremt ofte, men alvorlig talt.

Nå legger du veldig mye i scones her. 

Anonymkode: 67fc3...d56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå legger du veldig mye i scones her. 

Anonymkode: 67fc3...d56

Hvordan da? Øh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 29.7.2020 den 21.02, AnonymBruker skrev:

Hva er et egentlig et annet ord for det da? Finnes det et lettere ord?

Anonymkode: a928f...752

Skikk eller sedvane. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

For det første: Jeg er overrasket over at det kom så mange svar! 

Og jeg ser at de fleste (men ikke alle) synes jeg er fæl og en matsnobb. 

For å presisere: 

- Jeg var invitert til lunsj, altså var lunsjen selve "poenget". Invitasjonen kom for rundt 2 uker siden.

- Venninnen min har ikke småbarn eller en stressende hverdag. 

- Venninnen min har ikke dårlig økonomi. 

- Vi er voksne (40+)

Invitasjonen var altså: "Kan du komme til lunsj X dato kl. Y? Da kan vi prate litt, og jeg steller i stand lunsj "

For meg, er det å stelle i stand lunsj noe mer enn å sette noen brødskiver og litt pålegg på bordet. 

Og: Er det vanlig at voksne mennesker spiser brødskiver med syltetøy til lunsj? (Unntak for nyrørt blåbærsyltetøy og andre spesialiteter...) 

Anonymkode: a34ad...2c3

Synes ikke du er fæl,det kan jeg ikke uttale meg om,men for meg kan «det å stelle i stand lunsj» fint bety brødskiver og pålegg på bordet. Jeg har som sagt ingen forventninger når jeg blir invitert på lunsj. Mulig du ikke er snobbete,men du legger i hvert fall mer i det «å stelle i stand lunsj» enn hva mange andre,og sikkert venninnen din også,gjør tydeligvis. Du kan invitere henne til lunsj,så kan du jo vise henne hva det vil si å stelle i stand lunsj hjemme hos deg. Kanskje hun blir inspirert og serverer deg noe som står bedre til forventningene dine neste gang.😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er ok mat jeg.ikke det mest spennende, men helt greit. Bare jeg slipper pasta, er jeg strålende fornøyd. Du ble invitert til lunsj og ikke lunsjselskap,eller? Til lunsj er ikke maten det viktige. Brødskiver og pålegg, helt ok.

 

Anonymkode: d5e49...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2020 den 23.15, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde 3 stk på enkel lunsj hær forleden... 

Det var blant annet kokt skinke på bordet. 

Nå ble jeg bare lei meg. 

Anonymkode: 49c99...b79

Jeg er rimelig bortskjemt med kone som er oppvokst i en kokkefamilie og bingewatcher Masterchef Australia, og jeg hadde vært storfornøyd med blingser med syltetøy, ost og kokt skinke til lunsj. Don’t sweat it!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...