Gå til innhold

Invitert til lunsj. Lunsjen besto av brødskiver og billig-pålegg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 hours ago, AnonymBruker said:

I disse koronatider er det mest fornuftige å ikke dandere noe som helst.

Anonymkode: 5fab4...553

Nei, det mest fornuftige er å ikke invitere til lunsj ;) Og jeg setter fremdeles pris på at maten er pent dandert om noen inviterer meg på noe som helst!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville nok blitt litt skuffet fordi jeg ikke er så glad i brød med skinke på, men tror man også burde tenke litt på kontekst i denne sammenhengen. Kanskje venninnen din bare ville ha litt selskap under lunsjen. Type litt mer "kom å spis lunsj med meg a" så man kunne spise skiva si sammen uten at selve maten var høydepunktet. Eller så er hun av den typen som ikke bryr seg om mat, og tenker at bare man blir mett så er det ok. Jeg kjenner flere som er sånn, mens jeg er motsatt. Og det er helt ok. Selv om jeg får brødmat hos en venninne så disker jeg gjerne opp med noe ekstra godt fordi jeg elsker jo å stå på kjøkkenet. Eneste jeg ikke takler er når folk ikke har nok mat. DER går grensen for min del, server brødskiva di du, men alle burde få spise nok. 

Anonymkode: 01af0...847

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være lett.

Jeg er av typen som er over gjennomsnittlig interessert i mat, har invitert til lunsj og middag som har tatt tid å lage og noen ganger kostet en del i innkjøp også (særlig om det er middag med viner til alle retter). Men da er det feil også fordi folk visstnok tror jeg forventer å bli bedt hjem til dem etterpå på samme premisser, og så føler de prestasjonsangst og får budsjettproblemer.

Ser det i tråder her inne også: Når jeg en gang iblant begynner å skrive om mat her med det detalj- og presisjonsnivået jeg opererer på her i heimen, blir jeg møtt med spydigheter og beskyldninger om snobberi, selv om jeg ikke akkurat legger ut om gåselever og hummer. 

Etter disse erkjennelsene begynte jeg derfor etter hvert å nedskalere nivået til gjester i forhold til maten vi lager til oss selv. Og nå for tiden har vi stort sett aldri gjester lenger. Kjekkere og enklere å lage mat bare til oss selv slik at vi kan glede oss over gode måltider og retter helt uten å måtte kjenne på trykket stemning pga alle problemene mat tilsynelatende skaper for inviterte gjester.

Anonymkode: 9ccc7...0f9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Mulig jeg er sær. 

Men: Jeg ble forleden dag invitert til lunsj hos en venninne. Altså ikke bare "Stikk innom", men en invitasjon til lunsj. 

Da vi (det var ikke bare meg der), hadde hun satt frem brødskiver og diverse (butikk-kjøpt) syltetøy , gulost og kokt skinke (Gilde). 

Jeg ble ærlig talt litt skuffet. 

Inviterer man til lunsj og bare setter frem brødskiver og litt random pålegg?

Jeg hadde laget til noen enkle varmretter, en pastasalat, samt litt mer "luksus-pålegg" dersom jeg hadde invitert til lunsj. 

Er jeg sær/"snobbete"? Eller er det greit å bli invitert til lunsj for å "maule" brødskiver med vanlig butikk-syltetøy? 

Anonymkode: a34ad...2c3

Ehm ja du er nok litt snobbete, en trenger ikke å lage til allverden for å invitere til lunsj er vel mest for de sosiale

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det skal ikke være lett.

Jeg er av typen som er over gjennomsnittlig interessert i mat, har invitert til lunsj og middag som har tatt tid å lage og noen ganger kostet en del i innkjøp også (særlig om det er middag med viner til alle retter). Men da er det feil også fordi folk visstnok tror jeg forventer å bli bedt hjem til dem etterpå på samme premisser, og så føler de prestasjonsangst og får budsjettproblemer.

Ser det i tråder her inne også: Når jeg en gang iblant begynner å skrive om mat her med det detalj- og presisjonsnivået jeg opererer på her i heimen, blir jeg møtt med spydigheter og beskyldninger om snobberi, selv om jeg ikke akkurat legger ut om gåselever og hummer. 

Etter disse erkjennelsene begynte jeg derfor etter hvert å nedskalere nivået til gjester i forhold til maten vi lager til oss selv. Og nå for tiden har vi stort sett aldri gjester lenger. Kjekkere og enklere å lage mat bare til oss selv slik at vi kan glede oss over gode måltider og retter helt uten å måtte kjenne på trykket stemning pga alle problemene mat tilsynelatende skaper for inviterte gjester.

Anonymkode: 9ccc7...0f9

Her må jeg bare signere, det må være opp til hver enkelt hva en vil by sine gjester på. Her syns vi det er gøy å lage mat, prøve ut nytt og slå litt på stor tromma når vi skal ha gjester.

men vi blir heller ikke skuffa når vi blir invitert ut og blir servert vanlig lunsj som ts beskriver her eller grandiosa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde 3 stk på enkel lunsj hær forleden... 

Det var blant annet kokt skinke på bordet. 

Nå ble jeg bare lei meg. 

Anonymkode: 49c99...b79

Nei, nå vet du bedre til neste gang. 

Anonymkode: 1ea68...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mer innafor om det hadde vørt rundstykker og pålegg dandert litt fint på fat med oppkuttede grønnsaker til?

Anonymkode: 6601e...882

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en hyggelig sosial lunsj med venninnene sine. Jeg hadde spist Cornflakes, for den saks skyld. For det handler ikke om maten, men om praten.

Anonymkode: 03dd0...694

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde 3 stk på enkel lunsj hær forleden... 

Det var blant annet kokt skinke på bordet. 

Nå ble jeg bare lei meg. 

Anonymkode: 49c99...b79

😂😂😂

Anonymkode: baf55...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er kresne altså... kunne ikke falt meg inn å syte så jævlig over en lunsj. 

Anonymkode: f1edc...3c2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en hyggelig sosial lunsj med venninnene sine. Jeg hadde spist Cornflakes, for den saks skyld. For det handler ikke om maten, men om praten.

Anonymkode: 03dd0...694

Samme her. Bryr meg ikke om maten når jeg får sitte å ha kvalitetstid med venninner 

Anonymkode: f1edc...3c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal ikke være lett.

Jeg er av typen som er over gjennomsnittlig interessert i mat, har invitert til lunsj og middag som har tatt tid å lage og noen ganger kostet en del i innkjøp også (særlig om det er middag med viner til alle retter). Men da er det feil også fordi folk visstnok tror jeg forventer å bli bedt hjem til dem etterpå på samme premisser, og så føler de prestasjonsangst og får budsjettproblemer.

Ser det i tråder her inne også: Når jeg en gang iblant begynner å skrive om mat her med det detalj- og presisjonsnivået jeg opererer på her i heimen, blir jeg møtt med spydigheter og beskyldninger om snobberi, selv om jeg ikke akkurat legger ut om gåselever og hummer. 

Etter disse erkjennelsene begynte jeg derfor etter hvert å nedskalere nivået til gjester i forhold til maten vi lager til oss selv. Og nå for tiden har vi stort sett aldri gjester lenger. Kjekkere og enklere å lage mat bare til oss selv slik at vi kan glede oss over gode måltider og retter helt uten å måtte kjenne på trykket stemning pga alle problemene mat tilsynelatende skaper for inviterte gjester.

Anonymkode: 9ccc7...0f9

Enig med deg! Og ikke bare mat, men også kritikk av andre gjester om man har våget å invitere fra forskjellige deler av livet sitt. Kan ikke folk bare godta ting slik de er?

Anonymkode: 5be05...bb1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg inviterer til lunch, pleier jeg å steke noen halvstekte rundstykker, og sette frem ganske normalt pålegg: et par oster, et par kjøttpålegg, paprika, tomat og agurk.. Riktignok litt "bedre" oster og kjøttpålegg, men poenget er ikke hva vi spiser, men at vi faktisk treffes. Om man setter terskelen der du vil ha den, blir det ikke så enkelt å invitere tilbake, for kravet til hva som er "godt nok" blir for høyt.

Jeg synes bare det er kjempehyggelig at vi har tid til slike avbrekk og treffes for et par timer.

Anonymkode: 5196e...1de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bedre lunsj med meg selv alene på studenthybelen enn det mange av dere serverer gjester.... 

Anonymkode: 1ea68...07f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke brydd meg om jeg fikk det servert, men jeg ville nok lagt lista litt høyere om jeg inviterte på lunsj, selv om det sosiale står i fokus. På samme måte som jeg ikke ville invitert til middag og servert Grandiosa.

I alle fall laget en salat, omelett eller lignende? Det finnes mange gode lunsjretter som kan lages på 10-15 minutter.

Står ikke alltid det sosiale i fokus når man inviterer til lunsj eller middag? Hvis ikke kunne man jo spist alene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bedre lunsj med meg selv alene på studenthybelen enn det mange av dere serverer gjester.... 

Anonymkode: 1ea68...07f

Så fint for deg da 

Anonymkode: f1edc...3c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde forventet mer, men jeg hadde ærlig talt ikke brydd meg om det var et menneske jeg hadde lyst til å dra på lunsj hos.

Man drar da ikke til venner for å få god mat, man drar dit for det sosiale. Det burde du som har bodd i utlandet ha forstått. Det handler aldri om maten, men å dele et måltid.

Endret av maskinisten
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man serverer til lunsj er litt indevidult. Hadde du kun fått et pålegg + brødskiver hadde jeg forstått skuffelsen, da man som gjest skal ha litt valgfrihet til å kunne velge. Jeg personlig ville nok varmet opp noen rundstykker/baguetter, hatt oppskåret agurk/paprika/tomat, hatt eggerøre/kokte egg på bordet hvis jeg inviterte til lunsj i tillegg til diverse pålegg, men å lage salater hadde jeg nok ikke gjort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...