Gå til innhold

Invitert til lunsj. Lunsjen besto av brødskiver og billig-pålegg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja du er snobbete og sær. Hyggelig å bli invitert til litt lav terskel lunsj for å skravle litt vel? Må alt være så jævla dandert og overdådig hele tiden?

Anonymkode: a28e9...2d8

Må jo huske at det skal tas bilder til sosiale medier, da må man ha fin lunsj 🤭

Anonymkode: 8fc91...f03

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bedre lunsj med meg selv alene på studenthybelen enn det mange av dere serverer gjester.... 

Anonymkode: 1ea68...07f

Det er billigere å ha fancy lunsj til en, enn til 5.

Anonymkode: 5fab4...553

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo dette faktisk en standard norsk lunsj, da... Brødskiver og pålegg. 

Ikke bare EN varmrett, men faktisk flere, forventer du..? 

Jeg synes du er helt på jordet. Jeg hadde ikke forventet noe mer enn en helt vanlig lunsj, og for nordmenn flest er det brødskiver, og pålegg. 

Og å faktisk klage på at syltetøy er butikksyltetøy..?? Hjelpe meg... 

Anonymkode: b4aae...acc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med en lunsj er å møtes, vel? Hva man spiser er ganske underordnet, ærlig talt. Jeg hadde nok stekt noen "butikkrundstykker" ved siden av, men ellers er det der noe jeg fint kunne servert selv. Og spist hos andre. 

Ser ikke problemet. 

Anonymkode: 04102...c90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det skal ikke være lett.

Jeg er av typen som er over gjennomsnittlig interessert i mat, har invitert til lunsj og middag som har tatt tid å lage og noen ganger kostet en del i innkjøp også (særlig om det er middag med viner til alle retter). Men da er det feil også fordi folk visstnok tror jeg forventer å bli bedt hjem til dem etterpå på samme premisser, og så føler de prestasjonsangst og får budsjettproblemer.

Ser det i tråder her inne også: Når jeg en gang iblant begynner å skrive om mat her med det detalj- og presisjonsnivået jeg opererer på her i heimen, blir jeg møtt med spydigheter og beskyldninger om snobberi, selv om jeg ikke akkurat legger ut om gåselever og hummer. 

Etter disse erkjennelsene begynte jeg derfor etter hvert å nedskalere nivået til gjester i forhold til maten vi lager til oss selv. Og nå for tiden har vi stort sett aldri gjester lenger. Kjekkere og enklere å lage mat bare til oss selv slik at vi kan glede oss over gode måltider og retter helt uten å måtte kjenne på trykket stemning pga alle problemene mat tilsynelatende skaper for inviterte gjester.

Anonymkode: 9ccc7...0f9

Kan forstå deg. Jeg er også glad i å lage mat. Men merker at noen synes jeg "styrer og stresser". Nei, jeg gjør ikke det. Jeg liker det. Kunne fint servert rundstykker, men om jeg liker å prøve noe nytt, lage noe litt mer eksklusivt, hvorfor ikke?

Det eneste som irriterer meg er at det blir enorm skjevfordeling når det kommer til å "gi og ta". Kan godt servere et par flasker vin til, men kjedelig om man hver gang blir invitert tilbske til "ta med det du ønsker å drikke, jeg har kun vann/saft/brus".Så jeg har egentlig sluttet å servere drikke til. Er et par invitert er det ok å spandere, men blir fort dyrt om man er 5+. 

Brødmat er gjerne litt kjipt. Men kan fint dusje opp med å legge det pent på tallerken, litt grønt osv, og gjerne kokt eggceller eggerøre da det kanskje ikke er like hverdags. Men jeg tenker det kommer helt an på settingen. En venninne som inviterer til lunsj/pause fra eksamenslesingen kan godt servere brødmat, men om man inviterer til klubblunsj med venninnene i 40årene, så er det kanskje litt sært.

Anonymkode: 7b930...bad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sorry skrivefeil....dusje og eggceller 😅

Anonymkode: 7b930...bad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hadde vel ikke kostet all verdens for henne og kokt et par-tre egg?! Synes lunsjen hørtes litt kjip ut til at hun hadde bedt flere personer og invitert i forveien (annerledes om det er helt spontant). 
 

Brød med pålegg er godt det, men det er jo ikke vanskelig å gjøre det litt koselig :) Feks å servere juice, ikke bare vann. Eller noen hardkokte egg/enkel eggerøre. 

Anonymkode: 76b1c...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tja, hadde vel ikke kostet all verdens for henne og kokt et par-tre egg?! Synes lunsjen hørtes litt kjip ut til at hun hadde bedt flere personer og invitert i forveien (annerledes om det er helt spontant). 
 

Brød med pålegg er godt det, men det er jo ikke vanskelig å gjøre det litt koselig :) Feks å servere juice, ikke bare vann. Eller noen hardkokte egg/enkel eggerøre. 

Anonymkode: 76b1c...bd8

Blir det koseligere av pålegget? Wow, så kjedelige mennesker du må kjenne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan forstå deg. Jeg er også glad i å lage mat. Men merker at noen synes jeg "styrer og stresser". Nei, jeg gjør ikke det. Jeg liker det. Kunne fint servert rundstykker, men om jeg liker å prøve noe nytt, lage noe litt mer eksklusivt, hvorfor ikke?

Det eneste som irriterer meg er at det blir enorm skjevfordeling når det kommer til å "gi og ta". Kan godt servere et par flasker vin til, men kjedelig om man hver gang blir invitert tilbske til "ta med det du ønsker å drikke, jeg har kun vann/saft/brus".Så jeg har egentlig sluttet å servere drikke til. Er et par invitert er det ok å spandere, men blir fort dyrt om man er 5+. 

Brødmat er gjerne litt kjipt. Men kan fint dusje opp med å legge det pent på tallerken, litt grønt osv, og gjerne kokt eggceller eggerøre da det kanskje ikke er like hverdags. Men jeg tenker det kommer helt an på settingen. En venninne som inviterer til lunsj/pause fra eksamenslesingen kan godt servere brødmat, men om man inviterer til klubblunsj med venninnene i 40årene, så er det kanskje litt sært.

Anonymkode: 7b930...bad

Jammen herlighet.. Skal DU bestemme hva andre skal bruke av penger? Så fordi DU velger å bruke kjempemasse penger på noe, så skal du tvinge andre til å gjøre det samme?

Da bør du la være å invitere folk, da, om du mener at de da er forpliktet til å legge seg på samme prisnivået som DU har lagt deg på. Det er som å tvinge folk til å være med på spleiselag og at DU ene og alene skal bestemme prisen hver skal betale. 

Anonymkode: b4aae...acc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, maskinisten skrev:

Jeg hadde forventet mer, men jeg hadde ærlig talt ikke brydd meg om det var et menneske jeg hadde lyst til å dra på lunsj hos.

Man drar da ikke til venner for å få god mat, man drar dit for det sosiale. Det burde du som har bodd i utlandet ha forstått. Det handler aldri om maten, men å dele et måltid.

Det handler om mat, det handler om gjestfrihet, det handler om å gi av seg selv, det handler om å invitere tilbake. Så enkelt, og så fjernt fra å dekke det bak at det viktigste er å møtes. Rart det er mye ensomhet i landet når man har så lunken holdning til hverandre.

Anonymkode: 5be05...bb1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er billigere å ha fancy lunsj til en, enn til 5.

Anonymkode: 5fab4...553

Nei, det er det faktisk ikke. Jeg kan ikke kjøpe i bulk og må punge ut for mindre pakker, som blir dyrere. 

Anonymkode: 1ea68...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om mat, det handler om gjestfrihet, det handler om å gi av seg selv, det handler om å invitere tilbake. Så enkelt, og så fjernt fra å dekke det bak at det viktigste er å møtes. Rart det er mye ensomhet i landet når man har så lunken holdning til hverandre.

Anonymkode: 5be05...bb1

Uhm...?

Nei, det er ikke rart, når noen faktisk åpner hjemme sitt og tar ANSVAR for en sosial sammenkomst, så får de kritikk for hva som blir servert.

Hva med å ta ANSVAR selv da?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om mat, det handler om gjestfrihet, det handler om å gi av seg selv, det handler om å invitere tilbake. Så enkelt, og så fjernt fra å dekke det bak at det viktigste er å møtes. Rart det er mye ensomhet i landet når man har så lunken holdning til hverandre.

Anonymkode: 5be05...bb1

Å legge frem tørre brødskiver er ikke å gi av seg selv. Det er en fornærmelse mot alle man har bedt. Har man ikke råd til å servere lunsj som frister, inviter på kaffe. Ingen klager på kaffe. 

Anonymkode: 1ea68...07f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å legge frem tørre brødskiver er ikke å gi av seg selv. Det er en fornærmelse mot alle man har bedt. Har man ikke råd til å servere lunsj som frister, inviter på kaffe. Ingen klager på kaffe. 

Anonymkode: 1ea68...07f

Siterte feil person her, mente til: 

 

1 minutt siden, maskinisten skrev:

Uhm...?

Nei, det er ikke rart, når noen faktisk åpner hjemme sitt og tar ANSVAR for en sosial sammenkomst, så får de kritikk for hva som blir servert.

Hva med å ta ANSVAR selv da?

 

Anonymkode: 1ea68...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, maskinisten skrev:

Uhm...?

Nei, det er ikke rart, når noen faktisk åpner hjemme sitt og tar ANSVAR for en sosial sammenkomst, så får de kritikk for hva som blir servert.

Hva med å ta ANSVAR selv da?

Ja, sant? Det hadde ikke ramlet meg inn at folk forventet opptil flere varmretter, pastasalater og hjemmelaget syltetøy om jeg spurte om de ville komme på lunsj. 

Så nå tør jeg jo ikke det lenger, da, siden det tydeligvis er en fornærmelse, og noe som gjør at folk kommer til å henge meg ut på nettet etterpå.. 

Hjelpes, og så klager folk på at de ikke blir invitert steder. 

Anonymkode: b4aae...acc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, maskinisten skrev:

Uhm...?

Nei, det er ikke rart, når noen faktisk åpner hjemme sitt og tar ANSVAR for en sosial sammenkomst, så får de kritikk for hva som blir servert.

Hva med å ta ANSVAR selv da?

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å legge frem tørre brødskiver er ikke å gi av seg selv. Det er en fornærmelse mot alle man har bedt. Har man ikke råd til å servere lunsj som frister, inviter på kaffe. Ingen klager på kaffe. 

Anonymkode: 1ea68...07f

Nå var dette et svar på at i utlandet er ikke maten viktigst. Det er den. Og man legger seg virkelig i selen for å gjøre det beste 

Anonymkode: 5be05...bb1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å legge frem tørre brødskiver er ikke å gi av seg selv. Det er en fornærmelse mot alle man har bedt. Har man ikke råd til å servere lunsj som frister, inviter på kaffe. Ingen klager på kaffe. 

Anonymkode: 1ea68...07f

Hvem skrev at brødskivene var tørre? 

Og jo, de som ikke liker kaffe, klager på kaffe... De som er sultne, og blir invitert i lunsjtid, blir selvsagt skuffet om de kun blir servert kaffe og må sitte der og være sulten hele besøket.. 

Skiver og vanlig pålegg er sånt 99% av nordmenn spiser HVER DAG. Gjerne flere ganger om dagen. Så å si at det er sånt som ikke frister, er jo bare tull. 

Anonymkode: b4aae...acc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå var dette et svar på at i utlandet er ikke maten viktigst. Det er den. Og man legger seg virkelig i selen for å gjøre det beste 

Anonymkode: 5be05...bb1

Nei, absolutt ikke. Det er det sosiale som er viktig, konseptet med å dele det. Jeg har også bodd i utlandet. I Frankrike, Spania, Portugal, Italia og Hellas.

Du har totalt misforstått om du tror det er kvaliteten på maten som er essensen. Det er kun et biprodukt.

Endret av maskinisten
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Hadde også hatt ferske rundstykker, er jo ikke verre enn å kjøpe en pose med Hatting man steker hjemme. Hadde enten kokt egg, laget omelett eller eggerøre. Kanskje hatt en lun leverpostei med bacon og stekt sopp (høst/vinter) eller hjemmelaget skagenrøre (vår/sommer). Kuttet opp litt agurk og paprika og lagt på et fat. Og lagt opp pålegget på fat og hatt syltetøyet i skåler. Dekket et pent bord.

Det behøver ikke være superfancy på noen måte, men når jeg inviterer synes jeg det er hyggelig å gjøre litt ekstra ut av måltidet..

Anonymkode: 4a901...bf2

Må den være lun?😂

Anonymkode: 01140...46a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...