Gå til innhold

Invitert til lunsj. Lunsjen besto av brødskiver og billig-pålegg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ofte vært på lunsj hos en venninne. Hun setter frem det hun har i kjøleskapet og ikke noe spesielt, i tillegg drikker vi svart pulverkaffe. Jeg synes det er helt fint, drar for det sosiale. 

Men skjønner nå at vi gjør noe galt og skal gi beskjed om at hun må øke standarden neste gang...

Anonymkode: 062ac...362

Godt tenkt, ønsker deg bedre lunsjer! 

Anonymkode: 1ea68...07f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg inviterer til vanlig hjemmelunsj, og liker best når det ikke er noe styr når jeg blir invitert noe sted også. For da kan jeg slappe av skikkelig og føler på en måte at de jeg besøker stoler på at jeg ikke snakker dem ned. Det verste er jo å komme til noen der du skjønner de har brukt hele dagen bare på å forberede for meg...
 

Anonymkode: c14ea...7d7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen enkle varmretter, pastasalat og luksuriøst pålegg?

Er jo ikke tapasaften...

Til lunsj holder det med en rett med mindre man er sær...

Ja, brødskiver med kjipt pålegg er kanskje ikke det beste, men en pai, en suppe, omelett med godt brød osv er ok lunsjer. 

Er venninnen din student eller ikke tjener så mye?

Anonymkode: 7b930...bad

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dårlig råd. MEN. Ville ha servert billigpålegget på et fat med persille, agurk, tomat, lagt syltetøy i skål med skje og varmet rundstykker, laget eggerøre, smør i skål.
Slik jeg ser det setter man ikke frem til måltid med innpakningen på.

Anonymkode: e15d3...5ba

Men ts skriv at det er ei venninne som inviterte ho. Da går eg ut fra at dei kjenner kvarandre godt og at det ikkje er så viktig at maten er pent dandert? Ei venninne bør vel tole å sjå emballasjen like godt som familiemedlemmer gjer, og ein tar vel ikkje å puttar smøret i skål når ein et frukost eller lunsj med familien? Mulig det er snakk om ein bekjent med meir sporadisk kontakt, men da blir det rart for meg å kalle ho venninne. Eg trur mine venninner ville fått seg ein god latter viss eg pynta pålegget med persille (eg har ein del krydderurter i kjøkkenhagen ,men kjenner ingen som set pris på slikt, så droppar det glatt 😊) Og når vart Gilde skinke "billigpålegg"? 

Merkelig problemstilling. 

Anonymkode: f1221...2fc

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg er sær. 

Men: Jeg ble forleden dag invitert til lunsj hos en venninne. Altså ikke bare "Stikk innom", men en invitasjon til lunsj. 

Da vi (det var ikke bare meg der), hadde hun satt frem brødskiver og diverse (butikk-kjøpt) syltetøy , gulost og kokt skinke (Gilde). 

Jeg ble ærlig talt litt skuffet. 

Inviterer man til lunsj og bare setter frem brødskiver og litt random pålegg?

Jeg hadde laget til noen enkle varmretter, en pastasalat, samt litt mer "luksus-pålegg" dersom jeg hadde invitert til lunsj. 

Er jeg sær/"snobbete"? Eller er det greit å bli invitert til lunsj for å "maule" brødskiver med vanlig butikk-syltetøy? 

Anonymkode: a34ad...2c3

Jeg er enig med deg, så vi er nok litt sære ja. Sikkert fordi vi liker å varte opp sånn selv, og derav forventer at folk er sånn og oss. Men det er ikke alle som er så « gode» på sånt, som velger det enkle. 

Jeg inviterer til pastasalat, hjemmelaga rundstykker eller focaccia osv om jeg ber noen på lunsj. Det er fordi jeg liker å gi gjestene noe litt annet enn deg man spiser på jobb mandag kl 12.00. Bør være litt ekstra. 

Hadde hun noe eggerøre eller noe annet tilbehør? 

Anonymkode: 04357...640

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, DEN NAKNE GARTNER skrev:

Er ikke gilde kvalitetsvare???

Kokt skinke? Nei, på ingen måte. 

Helt ok som enkel hverdagsmat, på nivå med stabburet leverposdeig. Men ikke noe mer. 

Anonymkode: dce67...e2e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og mine venninner gjør ofte dette, men sier gjerne fra at «det blir helt enkel brødmat» så ingen høye forventninger er satt i tilfelle noen er så pripne som TS. 

Det er enkelt og greit ikke alle som er like glade i å dandere på kjøkkenet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kokt skinke? Nei, på ingen måte. 

Helt ok som enkel hverdagsmat, på nivå med stabburet leverposdeig. Men ikke noe mer. 

Anonymkode: dce67...e2e

Skal man ikke kunne invitere venninner på besøk om man ikke har råd til det dyreste pålegget da? Hadde vært én ting om det var snakk om skikkelig selskap, men dette var en privat lunsj med venninner. Hadde min vennekrets hatt så høye krav så hadde vi nok møttes mye sjeldnere enn vi gjør nå. Heldigvis kan jeg invitere på en enkel taco uten å verken pynte meg eller rydde huset, og venninnene stiller opp med et smil rundt munnen fordi det er selskapet som telles, i hvert fall for oss. Vil vi ha fancy mat avtaler vi heller å dra ut å spise en dag. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lisa Rowe skrev:

Skal man ikke kunne invitere venninner på besøk om man ikke har råd til det dyreste pålegget da? 

Hadde jeg hatt dårlig råd ville jeg laget en fritatta, en pastasalat, shakshuka, gratinert blomkål, eller en god løksuppe.

Men jeg ville ikke slengt kjøpebrød og kokt skinke på benken, nei. 

Anonymkode: dce67...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg hatt dårlig råd ville jeg laget en fritatta, en pastasalat, shakshuka, gratinert blomkål, eller en god løksuppe.

Men jeg ville ikke slengt kjøpebrød og kokt skinke på benken, nei. 

Anonymkode: dce67...e2e

Så flott at vi alle er ulike da. Jeg er takknemlig for at jeg har gode venninner som med glede hadde kommet på besøk for å spise kjøpebrød og kokt skinke med meg. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lisa Rowe skrev:

Så flott at vi alle er ulike da. Jeg er takknemlig for at jeg har gode venninner som med glede hadde kommet på besøk for å spise kjøpebrød og kokt skinke med meg. 

Enig. Så glad for at jeg kan besøke min veninne og forsyne meg med det jeg vil. 

Anonymkode: a55c7...264

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig i min krets hvor fleste har 2-3 barn. Da slenger vi på enten brød eller rundstykker(butikkkjøpt) og pålegg fra kjøleskapet. Er så glad for at vi kan møtes på den måten ofte. Begrenset hva man får stelt i stand med unger i bena. Hadde du kommet til meg hadde du blitt sendt rett ut igjen om du hadde furtet pga dette. 

Anonymkode: 56cf0...3b5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt invitert til å spise hos folk fra forskjellige kulturer og sosiale lag, og maten har hatt forsvinnende lite å si. God prat > god mat. Og ja, jeg har spist mat hos andre som jeg aldri hadde spist hjemme, men det betyr så lite.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde 3 stk på enkel lunsj hær forleden... 

Det var blant annet kokt skinke på bordet. 

Nå ble jeg bare lei meg. 

Anonymkode: 49c99...b79

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde 3 stk på enkel lunsj hær forleden... 

Det var blant annet kokt skinke på bordet. 

Nå ble jeg bare lei meg. 

Anonymkode: 49c99...b79

Hvorfor ble du lei deg? 
 

Du ser jo i tråden at folk har ulike preferanser på hva som er innenfor å servere når det inviteres på lunsj. Og det må jo være helt greit, tenker jeg😊 Ingenting å bli lei seg for.

Anonymkode: 80f86...62c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde 3 stk på enkel lunsj hær forleden... 

Det var blant annet kokt skinke på bordet. 

Nå ble jeg bare lei meg. 

Anonymkode: 49c99...b79

Ikke vær det ❤️ De aller fleste av oss setter pris på gjestfriheten og den gode samtalen. Hvis gjester på død og liv må ha fancy pålegg så kan de da ta det med selv. Er jo vanlig høflighet å ta med noe som gjest. 

Kokt skinke er dessuten et safere valg enn spekemat fks, ikke alle liker så salte og kraftige pålegg. 

Anonymkode: 86915...566

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Trynefaktor
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg er sær. 

Men: Jeg ble forleden dag invitert til lunsj hos en venninne. Altså ikke bare "Stikk innom", men en invitasjon til lunsj. 

Da vi (det var ikke bare meg der), hadde hun satt frem brødskiver og diverse (butikk-kjøpt) syltetøy , gulost og kokt skinke (Gilde). 

Jeg ble ærlig talt litt skuffet. 

Inviterer man til lunsj og bare setter frem brødskiver og litt random pålegg?

Jeg hadde laget til noen enkle varmretter, en pastasalat, samt litt mer "luksus-pålegg" dersom jeg hadde invitert til lunsj. 

Er jeg sær/"snobbete"? Eller er det greit å bli invitert til lunsj for å "maule" brødskiver med vanlig butikk-syltetøy? 

Anonymkode: a34ad...2c3

Men herregud da menneske, du fikk mat!! Hadde du fått muggent brød og en skive skyvepølse skulle jeg skjønt skuffelsen. Det her er bare snobbete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig setter jeg pris på rundstykker (frosne fra butikken er topp), evt ferskt brød. Gårsdagens kneip synes jeg er litt kjipt. Men pålegget hadde jeg ikke ofret en tanke. Så klart, litt agurk/paprika/tomat løfter det, men hadde ikke tenkt noe over det etter lunsjen om det ikke hadde blitt servert grønt til. 

Får jeg varmmat til en vanlig enkel lunsj hos en venninne så er det en positiv overrsskelse og noe jeg forventer. 

Anonymkode: dcc55...4dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Eller er det greit å bli invitert til lunsj for å "maule" brødskiver med vanlig butikk-syltetøy? 

Anonymkode: a34ad...2c3

Ja, det er helt ii orden og koselig å bli invitert til lunsj og bli servert brødskiver med pålegg. Uff, og uff, at noen reagerer på det. Synes det er en skam. Flaut å reagere på det, synes jeg faktisk.

Er det ikke først og fremst for det sosiale man treffes, forresten? 

 

10 timer siden, Svigermor skrev:

At det går an. Folk eier ikke kotyme. Jeg hadde bare sett på maten med et skikkelig snurpetryne og masjert ut.

Ha, ha

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det hadde jeg ikke tenkt over en gang, ikke hvis det var en nær venninne. Vi lunsjer for å treffes og maten er bare tilbehøret til praten. Forventer ikke at hun skal diske opp, på samme måte som jeg heller ikke venter at familie skal diske opp hvis ikke det er noe spesielt.

Hvis det var en venninne jeg ikke kjente så godt eller hadde ofte omgang med, så ville jeg nok selv lagt litt ekstra i å lage lunsj. Syns det er befriende å komme på besøk til folk der alt er helt casual. 

Anonymkode: 285e3...e4c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...