Gå til innhold

syntes dere uføretrygden er for lav, høy eller passe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble syk da jeg var 18 år. Bodde på sykehus i 5 år og endte opp ufør. Fikk avslag på ung ufør fordi jeg har fullført vgs. Har jeg meg selv å takke? Kun et fåtall av de som blir syke før fylte 26 får faktisk ung ufør. De klamrer seg til alvorlighetskravet og gir avslag til de fleste.det er tilsynelatande flaks uflaks om du får det eller ei. 

Anonymkode: 3b312...7fe

Det stod i mange tilfeller, ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En helt vanvittig eksplosiv økning av ung-ufør ordningen, sier seg selv at dette ikke kan fortsette. Alle untatt de totalt virkelighetsfjerne på ytre venstrefløy skjønner såpass.

https://e24.no/privatoekonomi/i/naMXq5/kraftig-oekning-i-antall-unge-ufoere

Anonymkode: b10ee...363

Galskap, ja.

"Per 31. desember 2015 hadde 64 prosent av de uføretrygdede enten en psykisk lidelse og atferdsforstyrrelse".

Har selv slitt med sterk angst og depresjon siden barndommen, men har jobbet siden jeg var 25 (etter endt studie). Tror jeg lett kunne ha blitt uføretrygdet, men ønsker ikke å bli en del av NAV-systemet, ikke minst med de økonomiske konsekvenser det får for staten.

Mann, 45.

Anonymkode: b5bcd...1b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble syk da jeg var 18 år. Bodde på sykehus i 5 år og endte opp ufør. Fikk avslag på ung ufør fordi jeg har fullført vgs. Har jeg meg selv å takke? Kun et fåtall av de som blir syke før fylte 26 får faktisk ung ufør. De klamrer seg til alvorlighetskravet og gir avslag til de fleste.det er tilsynelatande flaks uflaks om du får det eller ei. 

Anonymkode: 3b312...7fe

Fikk du virkelig avslag? Tror du har krav på ung uføre. Har du forsøkt advokat, tipper du kan få fri rettshjelp

Anonymkode: 35139...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Svaret til dette spørsmålet er avhengig av utgangspunktet for når man får uførepensjon.

Har man vært i arbeid, ett år eller to, vil uførepensjon kunne fremstå som lav, for noen.

Har selv gått på uføretrygd, for så å bli overført til uførepensjon.

For mitt vedkommende dreide det seg om å få kontroll over inntekter og utgifter. Det fikk jeg ved å føre budsjett og regnskap.

Det vil være visse ting man må forsake / avstå fra, som personer med en arbeidsinntekt ikke behøver

og ta hensyn til. Som uførepensjonist må man planlegge, budsjettere, spare mer og lengre for å få råd til «dyre» ting, så som ny mobil, og andre ting som folk i arbeid stort sett kan klare å kjøpe på en månedslønning, etter at regninger er betalt.

Man må si nei til hytteturer, færre pizzaer, kanskje slutte å røyke/snuse, må redusere krav til bil, hvis man har økonomi til å ha bil, som uførepensjonist.

Men i Norge får man alltid nok penger til å kunne overleve. Da blir spørsmålet, overleve på hvilket nivå?

Så kommer det mest betente spørsmålet av alle, og som du ikke stiller.

Hvorfor blir de unge uføre?

Som gammel mann kan jeg opplyse om at «vi måtte gå mer enn hundre mil hver vei mellom hjem/arbeid/hjem, og det uten ben, hver dag, minst tretti dager i uken». Hvilket oversatt betyr, blir de unge alt for lett satt på uførepensjon. Eller, hva hvis uføreordningen ikke fantes, så den eneste måten å få tak i penger på var å arbeide. Ingen jobb, ingen inntekt, ingen bolig, ingen mat, annet enn å tigge.

Jeg vet en ting om de unge uføre. Det er veldig lett å kritisere dem. Det er mange sykdommer man ikke kan se. Dette vil kunne være en stor variasjon av psykiske sykdommer. Ikke medisinsk «gal», men andre diagnoser. Det er også de som har hjerteproblemer, og andre fysiske sykdommer, som ikke krever krykker, rullestol eller andre synlig hjelpemidler. Disse personene ser man kun når de ikke er så syke, at de ikke orker å gå ut. Men når helsa tillater det går de ut og da ser de ut som alle andre.

Så hvis man blir ung ufør, og har mange lidelser/sykdommer, som krever mye medisiner, hyppige legebesøk, behandlinger, som medfører at man må reise langt, da kan dagens beløp være lavt.

Hvis uførheten skyldes en alvorlig sykdom, som ikke krever alt det som jeg nevnte foran, da kan beløpet være tilstrekkelig. Ikke romslig, og langt fra et liv i luksus, men man overlever. Det er surt å se at familie og venner drar på ferier, feirer bursdager med alt mulig av mat, kaker og presanger, og selv måtte ta til takke med en muffins som bursdagskake. Det hjelper ikke på den unge uføres økonomi, men husk at det alltids er noen som har det verre enn deg.

Så finnes det også muligheter til å kunne få seg en deltidsjobb, dårlig betalt, men dog et tilskudd til den lave uførepensjonen, når helsa tillater det.

Men alternativet er…hva da?

Dette er derfor uten tvil avhengig av utgangspunktet for den unge uføre. Noen unge uføre, har rike foreldre som sponser ungene. Noen meget få av disse unge uføre forteller ingen om at foreldrene sponser dem. De fleste unge uføre forteller at forelder sponser dem. Noen rike foreldre sponser ikke sine barn.

Problemet er at alle de unge uføre blir «stappet inn i et A4 ark» og der for de passe inn. Det er sjeldent at den unge uføres sak virkelig blir behandler individuelt.

Mange får direkte eller indirekte beskjed om at «Dette er det du får, innrett deg etter det».

Spørsmålet er berettiget, men særs vanskelig å svare på, særlig sett med hensyn på hva praksisen er.

To forskjellige personer med identiske uførepensjoner, boforhold og alder, kan oppfatte sine økonomiske situasjoner vidt forskjellig.

Så mitt utvetydige svar må derfor bli et klart og rungende. Ja. (Oversatt betyr dette; Aner ikke)

 

Med vennlig hilsen

TBergh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Uatskillelig skrev:

Jeg er ikke uføretrygdet, men synes satsene for ung ufør er for lave. Uføretrygd regnes ut etter tidligere inntekt, og om man ikke har fått sjansen til å tjene opp penger før man blir syk, så vil man ha svært lite å rutte med. Dermed tenker jeg at ung ufør satsene bør økes, nettopp fordi det er disse som har aller minst. De som har minst burde få mer er mest rettferdig, tenker jeg.


 

 

Unge uføre har mye mer enn vanlige uføre på minstesats. De burde definitivt få mer før unge uføre får mer. Er nok av folk som ble ufør i tenårene men aldri fikk ung ufør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du virkelig avslag? Tror du har krav på ung uføre. Har du forsøkt advokat, tipper du kan få fri rettshjelp

Anonymkode: 35139...202

Jeg tjener 400 kr i måneden for mye til å få fri rettshjelp. En annen konsekvens av Uførereformen. Jeg har lånt penger for å betale for advokat.

Holdt på med saken i 4 år nå og venter på svar fra trygderetten. Advokaten har fortalt meg at hun rett og slett ikke forstår hvordan de vurderer. Noen saker hun mener ikke burde få det. Får ung ufør på et blunk, men slike som meg risikerer å tape fordi jeg prøvde å unngå å bli ufør.

Jeg fullførte vgs, men brukte 2 år ekstra på det. Jeg prøvde å studere 6 ganger men endte på sykehus før det var gått en måned fordi jeg ikke tålte det. Nav mener at å komme inn på høyere utdanning er det samme som å gjennomføre. Hadde jeg lagt meg ned og gitt faen hele veien hadde ung ufør vært I boks for lenge siden. 

Det var nav som ba meg prøve studier. Jeg gjorde alt nav sa, alt nav ba meg om, men det gikk ikke. Nå bruker nav det at jeg gjorde som de sa mot meg! 

Anonymkode: 3b312...7fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ung uføre ligger på 18 500 kr. syntes dere dette er for høyt, for lavt eller passe? begrunn gjerne svaret.

Anonymkode: 5ffec...879

Jeg har 75 % ung uføre og får brutto 18.162 kr hver måned. For en som får 100 % ung uføre så er minstesatsen 24.216 kr for en enslig person, og ikke 18.500 som du referer til. For en med samboer så vil det være 22.136 kr per måned. I tillegg til dette så kommer barnetillegget ved siden av dersom du har barn. Jeg personlig syns den er veldig høy, og vi kunne fint klart oss på langt mindre. Jeg har kjøpt egen leilighet i Oslo for noen år siden, vi koser oss med take-away mat støtt og stadig, går på kino flere ganger i måneden, reiser på ferier og jeg er fast besøkende på Kaffebrenneriet. Shame on me. Jo, og sønnen min har fått lov å velge hvilke fritidsaktiviteter han ønsker seg uten at jeg ser på prislappen. Jeg betaler regningene til helseutgifter. Treffer gjerne frikortet i midten februar hvert år. :ler:

8 timer siden, ikkevoksen skrev:

For lavt, selvfølgelig. De som sier at det er høyt har nok aldri opplevd å bli alvorlig varig syk/handikappet.

Om man er så syk at man må leve på uføretrygd resten av livet så føles det ut som en dobbel straff.
Ikke bare skal man bli syk og lide av det, man lider økonomisk og sosialt også. Man får ikke lån i banken, man blir leieslave, har som regel ikke råd til bil eller diverse sosialt. Med mindre du har penger fra tidligere arbeid/arv/forsikringspenger. Det lille du får av staten er så du overlever, men du lever ikke "godt".

Se svar over.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

For lav.Ihvertfall når vi har barn. Noen ganger er det sånn som skjer sånn i tilfelle noen mener det er til pass for oss.Vi kan ikke styre alt som skjer. 

Det er mye utgifter.

 

Anonymkode: 3a8ea...d55

Ja, det er mye utgifter med barn, men jeg personlig syns ikke det er uproblematisk å leve på uføretrygd med barn. 😜 

Anonymkode: 1267c...163

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne vært ung ufør. I stedet for bruker jeg det lille jeg har av energi for å jobbe i en helt rævva dårlig betalt jobb. Ville fått mer på NAV. 
Jeg sliter med sterke kroniske smerter på grunn av at jeg ble utsatt for vold og overgrep av mine egne foreldre i oppveksten. Jeg velger selv å slite meg ut totalt for å ha noe å gå til, men folk som sier at uføre ikke bør få mer, at de forventer for mye gjør meg forbanna. Det er ikke min feil at jeg ble behandlet som dritt, det er ikke min feil at jeg i dag fortsatt lider på grunn av dritthandlingene til andre, men fortsatt må jeg leve med konsekvensene. Jeg får kanskje aldri leve et økonomisk komfortabelt liv, og det er så vondt, og føles til tider så forbanna urettferdig. Slik føles det nok for mange som er ufør også, man blir straffet gang på gang for noe man ikke har råderett over. 

Anonymkode: e04d6...a41

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bør selvfølgelig ikke økes. Uføretrygden skal sikre tak over hodet og mat på bordet, ikke bil, ferie, hytte og ørten unger. Kan du få masse barn kan du jobbe. Har du fått unger før du ble ufør får den andre forelderen ta ansvar for det det koster. Staten betaler allerede rikelig. Det finnes folk i lavtlønnsyrker som får det samme utbetalt som uføre, hvor er deres sutring? I de fleste land i verden får man ikke i nærheten av det man gjør i Norge, likevel sutres det. I tillegg bør det bli mye vanskeligere å få ufør, gjerne med revudering med jevne mellomrom. 

Anonymkode: 2254a...73b

Ok du skjønner veldig lite og er ganske bitter og avstøtende. Synes du det er greit at folk som har blitt syke og ikke kan noe for det skal lide og straffes resten av livet? Du skjønner det at tak over hodet og mat er ikke i nærheten av hva et verdig liv for noen som helst menneske. Men du er jo primitiv og enkel i topplokket og skjønner ikke såpass. Trist liv du har kanskje? Har partner og venner dratt fra deg og driter i deg? Derfor du må hate på uføre? Mennesker er mer enn basale behov og mer enn sex, mat, dass og ly. Vi er intellektuelle skapninger som krever vekst, utviklng, læring, utfordringer +++ men det sitter masse bittre og vemmelige raringer her på nettet og mener man skal ha det fælt, unne andre å ha det fælt, mangle empati og innlevelse og perspektiv. Enda man er ufør så har man fortsatt behov og man skal gjerne bli bedre om ikke frisk igjen til å kanskje jobbe igjen og få et verdig liv igjen. Og de som jobber i dårlige betalte jobber, gjør det av EGEN fri vilje, de er friske nok til å klare å ta seg en utdanning for å tjene bedre, MEN gidder ikke... det er forskjellen. Det er jo meningen at mange skal ta utdanning for man trenger det mer i framtiden med mer komplekse arbeidsoppgaver og det styrker igjen økonomien til samfunnet eller landet, derfor er sikkert lavtlønnsyrker dårlig betalt også, for å sparke folk til skolebenken. Man kan starte eget firma og satse litt hvis man mistrives så fælt i jobben. Men er enig i at renholdere fortjener høyere lønn og de i sånne viktige yrker. Men i framtiden kommer robotene til å ta seg av renhold eller overflater og materialer som er selvrensende etc.

Anonymkode: 56350...2d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er lav, men om det bør økes? Jeg vet ikke. 

Jeg er selv ufør, har 18.500 før skatt, tidligere over 30.000. det svir jo. Men det er jo en grunn til at jeg ikke kan jobbe, jeg kan ikke forvente samme lønn. 

For min del overlever vi på barnetrygd, barnebidrag, hjelpestønad, grunnstønad og overgangsstønad frem til barnet er 18. Etter det mister jeg jo de inntektene og må leve sparsommelig igjen. Likevel med handikappet barn hjemme. Så det blir interessant. 

Anonymkode: 05163...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok du skjønner veldig lite og er ganske bitter og avstøtende. Synes du det er greit at folk som har blitt syke og ikke kan noe for det skal lide og straffes resten av livet? Du skjønner det at tak over hodet og mat er ikke i nærheten av hva et verdig liv for noen som helst menneske. Men du er jo primitiv og enkel i topplokket og skjønner ikke såpass. Trist liv du har kanskje? Har partner og venner dratt fra deg og driter i deg? Derfor du må hate på uføre? Mennesker er mer enn basale behov og mer enn sex, mat, dass og ly. Vi er intellektuelle skapninger som krever vekst, utviklng, læring, utfordringer +++ men det sitter masse bittre og vemmelige raringer her på nettet og mener man skal ha det fælt, unne andre å ha det fælt, mangle empati og innlevelse og perspektiv. Enda man er ufør så har man fortsatt behov og man skal gjerne bli bedre om ikke frisk igjen til å kanskje jobbe igjen og få et verdig liv igjen. Og de som jobber i dårlige betalte jobber, gjør det av EGEN fri vilje, de er friske nok til å klare å ta seg en utdanning for å tjene bedre, MEN gidder ikke... det er forskjellen. Det er jo meningen at mange skal ta utdanning for man trenger det mer i framtiden med mer komplekse arbeidsoppgaver og det styrker igjen økonomien til samfunnet eller landet, derfor er sikkert lavtlønnsyrker dårlig betalt også, for å sparke folk til skolebenken. Man kan starte eget firma og satse litt hvis man mistrives så fælt i jobben. Men er enig i at renholdere fortjener høyere lønn og de i sånne viktige yrker. Men i framtiden kommer robotene til å ta seg av renhold eller overflater og materialer som er selvrensende etc.

Anonymkode: 56350...2d1

Dette må være noe av det mest usaklige som er skrevet her inne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, altflyter skrev:

Unge uføre har mye mer enn vanlige uføre på minstesats. De burde definitivt få mer før unge uføre får mer. Er nok av folk som ble ufør i tenårene men aldri fikk ung ufør. 

Nei. Ikke mye mer. Et par tusenlapper er ingenting i dag. Begge satsene burde økes med noen tusenlapper til.

Anonymkode: d4fa2...b0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Uatskillelig skrev:

Jeg er ikke uføretrygdet, men synes satsene for ung ufør er for lave. Uføretrygd regnes ut etter tidligere inntekt, og om man ikke har fått sjansen til å tjene opp penger før man blir syk, så vil man ha svært lite å rutte med. Dermed tenker jeg at ung ufør satsene bør økes, nettopp fordi det er disse som har aller minst. De som har minst burde få mer er mest rettferdig, tenker jeg.


 

 

Og hvorfor er ikke satsene på vanlig uføre for lave da? Ung uføre får 24216 kroner i mnd mens vanlig minstaufør får bare 20637. Jeg har vært syke mesteparten av livet og har ikke fått opparbeidet meg noe penger eller verdi. Har likevel bare vanlig minstesats ufør uten ung uføre tillegget. Jeg sliter som faen. Synes alle kunne fått det samme som ung uføre, da h adde jeg klart meg.

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva med de som har minstesats? Hvorfor skal ikke den økes. Er mange som har vært syke hele livet sitt, men ikke får ung ufør. Jeg har hatt alle mine diagnoser fra jeg var et lite barn, har ikke fått ung ufør.

Anonymkode: 94160...573

Helt enig.

12 timer siden, altflyter skrev:

Ung ufør er passe. Ufør minstesats derimot er et hån. 

Ja helt enig.

Anonymkode: 72f37...f01

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Ikke mye mer. Et par tusenlapper er ingenting i dag. Begge satsene burde økes med noen tusenlapper til.

Anonymkode: d4fa2...b0c

4000 kr I måneden er mye mer jo. Vi må begynne med dem som har minst. Ufør minstesats. Ung ufør er helt greit utbetalt 

Jeg jobber og har mindre I måneden enn en ung ufør. Er ikke helt rett det heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe må gjøres. Gjøres mer rettferdig. Hvorfor får unge uføre en egen sats? Hva med å øke minstesatsen eller fjerne delen som heter ung ufør? 

Anonymkode: 94950...f63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

For lavt. Har aldri noe igjen når alt er betalt. Mangler masse ting som andre tar som en selvfølge. Selv unger får mer i lommepenger.

Det er dyrt å være syk, og det er dyrt å være fattig i norge.  Burde ligget på i hver fall 25 000 netto.

Anonymkode: d4fa2...b0c

Unnskyld, men du er helt uten bakkekontakt! Det er kun barn av multimilionærer som får 18.000 i lommepenger i mnd. 
 

og 25.000kr etter skatt, altså 30-35.000 før skatt? Det er det veldig mange i Norge som ikke tjener når de jobber 100%

Anonymkode: b2860...a1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det bare handler om at man er late, men at mange unge føler at de ikke mestrer livet, og det har egentlig blitt et samfunnsproblem her i Norge. 

Anonymkode: 2b2d5...cdc

Det som er artig å tenke på er at den generasjonen som mener de har arbeidsmoral og ikke er slike sveklinger slik dagens unge er, det er nettopp den generasjonen som har født og oppdratt dagens unge. Så mens de har vært opptatt av å pleie sin høye arbeidsmoral og likestilling så har de helt glemt å oppdra og gi omsorg til barna sine.....

Anonymkode: 487a7...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det heller burde være et tak på boligutgiftene her til lands. Egentlig så er det slik at staten gir penger til uføre som igjen må gi nesten alt til en utleiehai. Vinneren her er jo utleiehaien. Men sett fra utleiehaien sitt ståsted så selvsagt vil ingen gå glipp av en mulighet til å tjene penger. Vil noen gi 15000 mnd for å leie leiligheten hans så sier han jo ikke nei.. 

Ja til maxpris på utleie. Og ikke slik som maxprisen ble gjort på barnehageplass ene der de tok maxpris og plusset på alt mulig rart, så prisen EGENTLIG ble tusen kr mer enn maxpris...

Anonymkode: 487a7...f1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...