Gå til innhold

syntes dere uføretrygden er for lav, høy eller passe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ung uføre ligger på 18 500 kr. syntes dere dette er for høyt, for lavt eller passe? begrunn gjerne svaret.

Anonymkode: 5ffec...879

Den er for LAV

Anonymkode: fda24...955

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For lav.Ihvertfall når vi har barn. Noen ganger er det sånn som skjer sånn i tilfelle noen mener det er til pass for oss.Vi kan ikke styre alt som skjer. 

Det er mye utgifter.

 

Anonymkode: 3a8ea...d55

De som ikke kan forsørge barn, burde ikke få barn. Å tenke at staten tar regninga er toppen av grådig berettigelse. 

Anonymkode: c9809...669

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ung ufør selv og synes det er helt greit. Klarer meg greit, men det er ikke for mye heller. Men jeg har en samboer å dele utgiftene med. Det er altfor lite for de som er alene med barn, selv om de får barnetillegg.

Anonymkode: f7d30...75b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må tenke litt lengre. De som ikke "gidder" å jobbe men likevel er helt normale, friske mennesker har ikke noe høy tilleggsregning slik som de kronisk syke får. Det er ikke sånn at helsevesenet går rundt av seg selv. Kronisk syke koster samfunnet milliarder. Hvis dette regnes med og fordeles per person, så får uføre/syke mye MYE mer enn de som ikke "gidder" å jobbe. Mange av dem får også mer enn millionærledere. 

Anonymkode: c9809...669

Utrolig kynisk måte å tenke på, du kan flytte til USA hvis du mener syke er så stor byrde at vi ikke burde få hjelp. Der havner man fort på gaten om du er syk nok med dårlig nettverk, og det høres fornuftig ut til deg kanskje?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er for lavt. Burde vært minimum 20.000 for uføre. Dette er også mennesker som er for syke til å jobbe, men som også skal ha et verdig liv og kunne forsørge barna sine. 
mer selv i 100% jobb og er frisk, og håper jeg ikke er så uheldig å bli skadet eller syk og ikke kan jobbe. 
de fleste uføre ønsker å jobbe og bidra i samfunnet. En skal ikke ønske andre den utett en ikke har villet hatt selv. 
de som er uføre lider nok, om de ikke skal ha økonomiske vansker i tillegg 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ikkevoksen skrev:

Utrolig kynisk måte å tenke på, du kan flytte til USA hvis du mener syke er så stor byrde at vi ikke burde få hjelp. Der havner man fort på gaten om du er syk nok med dårlig nettverk, og det høres fornuftig ut til deg kanskje?

USA har ordninger som heter Social Security Disability benefits. 

Anonymkode: 5ffec...879

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

USA har ordninger som heter Social Security Disability benefits. 

Anonymkode: 5ffec...879

Hjelper ikke med en liten utbetaling i måneden når du har milliongjeld.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Naboen min som er ufør bytter ut bilen i ny modell hvert 4.år omtrent. Så det er tydelig at mange uføre ikke akkurat lever i noen økonomisk nød...

Anonymkode: 6faf5...76d

Det kommer jo an på hva han tjente før. Har man jobbet lenge og hatt god lønn før man ble ufør, får man jo mer. Var man i tillegg lur og opprettet uføreforsikring tidlig i livet, så kan ting ordne seg veldig greit. Selv er jeg dessverre blitt 50% ufør nå, men har det heldigvis godt økonomisk likevel pga tidligere høy lønn og forsikring.

Anonymkode: 1e22b...3af

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ikkevoksen skrev:

Utrolig kynisk måte å tenke på, du kan flytte til USA hvis du mener syke er så stor byrde at vi ikke burde få hjelp. Der havner man fort på gaten om du er syk nok med dårlig nettverk, og det høres fornuftig ut til deg kanskje?

Det er ikke kynisk i det hele tatt. Et samfunn har begrenset med midler. De som bidrar bør få høste frukten av sitt arbeid før det fordeles på de som ikke gjør det. Nå mener jeg at syke i Norge har ingenting å klage på, så lenge deres behandlere følger reglene. Det at vi i det hele tatt tar vare på slike nullbidragsytere er et tegn på hvem vi ønsker å være, som samfunn. Det er overhode ikke naturlig eller noe man kan kreve. Mennesker har glemt dette, men vi er dyr. På lik linje med ulvene og fuglene. I skogen dør de som ikke jakter. Her sitter de på trygd og syter. 

Anonymkode: c9809...669

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ikkevoksen skrev:

Hjelper ikke med en liten utbetaling i måneden når du har milliongjeld.

Så ikke opparbeid deg gjeld. Det er ingen menneskerett å eie f.eks. bolig. Har man ikke egenkapital, leier man. 

Anonymkode: c9809...669

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så ikke opparbeid deg gjeld. Det er ingen menneskerett å eie f.eks. bolig. Har man ikke egenkapital, leier man. 

Anonymkode: c9809...669

Nå var det snakk om helsesystemet i USA hvor du lett(!!!) får gjeld med mange sykehusbehandlinger og operasjoner, jeg personlig har ikke gjeld:-))))) 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Brunello skrev:

Problemet er ikke størrelsen, men antallet som får ung ufør. Norge, verdens beste land å bo i, har av en eller annen merkelig grunn desidert flest uføre ut fra folketallet i verden. Og spesielt unge uføre med diffuse diagnoser. 
 

I andre land havner mange fler på gata. I tillegg er det svært vanlig at privatpersoner og familier må ta vare på de syke og hjelpe dem økonomisk eller ha dem boende hjemme hos seg. Det er også mer kriminalitet og prostitusjon for å skaffe penger til livets opphold. Alenemødre som setter ut babyer i skogen fordi de ikke har penger til å fø dem. At man bor i et land med mange uføre er er velferdstegn. Det er en meget god løsning på problemet.

Anonymkode: 1e22b...3af

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vondt for å forstå diskusjonen rundt ung uføre, når det finnes en gruppe ingen snakker om. De som har mye mindre.
En på minstesats uføre har ca 16 000 kr. Det er den diskusjonen som bør taes først...

Anonymkode: 26623...192

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som er i gjeldsordning må klare seg med 9500 kr + boutgifter i 5 år. Synes det er mer enn passende med 18500 kr. per måned. Det er mange utfordringer i livet, med det skal ikke være enklere å få utføretrygg enn å kjempe for å ha sin egen plass i arbeidslivet. 

Anonymkode: 9d097...eb6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I andre land havner mange fler på gata. I tillegg er det svært vanlig at privatpersoner og familier må ta vare på de syke og hjelpe dem økonomisk eller ha dem boende hjemme hos seg. Det er også mer kriminalitet og prostitusjon for å skaffe penger til livets opphold. Alenemødre som setter ut babyer i skogen fordi de ikke har penger til å fø dem. At man bor i et land med mange uføre er er velferdstegn. Det er en meget god løsning på problemet.

Anonymkode: 1e22b...3af

Til en viss grad enig, men når over 10% er uføretrygdet er noe feil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får 18 500 i måneden og synes det er vanskelig. Ikke ung ufør, men tjente tidligere nok til å ikke få minstesats.

Skulle så gjerne kjøpt leilighet, men kreft og  kreftbehandling for to år siden har foreløpig satt en solid stopper for det,

Anonymkode: 3244a...4df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vondt for å forstå diskusjonen rundt ung uføre, når det finnes en gruppe ingen snakker om. De som har mye mindre.
En på minstesats uføre har ca 16 000 kr. Det er den diskusjonen som bør taes først...

Anonymkode: 26623...192

Argumentet for en høyere sats for Inge, er at det er en gruppe som ikke har hatt anledning til å opparbeide seg høyere uførepensjon. De som ikke får ung ufør og har lavere utbetaling har vel seg selv å takke i mange tilfeller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygden er mer enn god nok. Man har til alt man trenger av hus, mat og støm, samt alt man trenger av andre ting. I tillegg sparer jeg 5-6000 i mnd av den.

 

Anonymkode: e6ff0...8fb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes ung ufør er greit. Selv er jeg ufør laveste sats og har 16 000 kr utbetalt. Det er ikke nok.

Anonymkode: 94160...573

Enig

Anonymkode: 35139...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør selvfølgelig ikke økes. Uføretrygden skal sikre tak over hodet og mat på bordet, ikke bil, ferie, hytte og ørten unger. Kan du få masse barn kan du jobbe. Har du fått unger før du ble ufør får den andre forelderen ta ansvar for det det koster. Staten betaler allerede rikelig. Det finnes folk i lavtlønnsyrker som får det samme utbetalt som uføre, hvor er deres sutring? I de fleste land i verden får man ikke i nærheten av det man gjør i Norge, likevel sutres det. I tillegg bør det bli mye vanskeligere å få ufør, gjerne med revudering med jevne mellomrom. 

Anonymkode: 2254a...73b

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...