Gå til innhold

syntes dere uføretrygden er for lav, høy eller passe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Naboen min som er ufør bytter ut bilen i ny modell hvert 4.år omtrent. Så det er tydelig at mange uføre ikke akkurat lever i noen økonomisk nød...

Anonymkode: 6faf5...76d

Koster det mye penger å bytte bil? :klo:

Anonymkode: 35139...202

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ung uføre ligger på 18 500 kr. syntes dere dette er for høyt, for lavt eller passe? begrunn gjerne svaret.

Anonymkode: 5ffec...879

En helt vanvittig eksplosiv økning av ung-ufør ordningen, sier seg selv at dette ikke kan fortsette. Alle untatt de totalt virkelighetsfjerne på ytre venstrefløy skjønner såpass.

https://e24.no/privatoekonomi/i/naMXq5/kraftig-oekning-i-antall-unge-ufoere

Anonymkode: b10ee...363

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor lavt, forsørger et barn med uføretrygd og vet aldri om man får barnetillegget eller ikke fordi fet hat en tendens til «å bare forsvinne» ... når man i tillegg har gjeld pga man måtte overleve som eneforsørger på aap i mange år, sier det seg selv at det ikke er noe å leve av.

Anonymkode: 1de10...aff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De som ikke kan forsørge barn, burde ikke få barn. Å tenke at staten tar regninga er toppen av grådig berettigelse. 

Anonymkode: c9809...669

Du har rett. Jeg burde selvsagt tenkt at jeg kom til å bli påkjørt av en med høy promille og fikk skader for livet før jeg fikk barn. Så utrolig dumt av meg 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 54204...589

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bør selvfølgelig ikke økes. Uføretrygden skal sikre tak over hodet og mat på bordet, ikke bil, ferie, hytte og ørten unger. Kan du få masse barn kan du jobbe. Har du fått unger før du ble ufør får den andre forelderen ta ansvar for det det koster. Staten betaler allerede rikelig. Det finnes folk i lavtlønnsyrker som får det samme utbetalt som uføre, hvor er deres sutring? I de fleste land i verden får man ikke i nærheten av det man gjør i Norge, likevel sutres det. I tillegg bør det bli mye vanskeligere å få ufør, gjerne med revudering med jevne mellomrom. 

Anonymkode: 2254a...73b

For de aller fleste uføre er det en STOR jobb 24/7 og passe helsa si. De friske tar fri nå og da, avbrekk fra jobben etter arbeidstid, legger igjen jobben på jobben når de er på ferie. Noen får faktisk ALDRI ferie ifra jobben sin.

Og hvem er du som kan bestemme hvem som kan få barn og ikke. 

Anonymkode: 35139...202

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da må det bli tvangsabort til uføre? Prøv å få det igjennom. 

Anonymkode: 35139...202

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er for lavt til å leve av. Har du i tillegg store utgifter til behandlinger og medisiner hvorav ikke alt går på frikort er du over fattigdomsgrensen. Jeg har 18 års utdannelse og får utbetalt 17000. 10000 av dem går til behandlinger/medisiner. 
 

Når man vet det helvetes årelange sirkuset man må igjennom for å få uføretrygd i Norge blir det nok rettere å spørre HVA er feil med samfunnet som gjør at så mange unge blir psykisk syke? Ingen med vett i behold orker å gå igjennom hele prosessen for å få kun 18k i mnd. Det er særdeles desperate syke mennesker som bruker 4 år av livet for å kjempe seg til en uføretrygd. 

Anonymkode: 61448...9c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Passe. I andre land får man ingenting, folk må stoppe å klage. 

Anonymkode: 3bd81...d41

For en lavpanna kommentar!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har rett. Jeg burde selvsagt tenkt at jeg kom til å bli påkjørt av en med høy promille og fikk skader for livet før jeg fikk barn. Så utrolig dumt av meg 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 54204...589

Ja, vi burde tenkt oss om. Det var rimelig teit av meg å få kreft også - og i tillegg gå med på cellegift og operasjon selv om slikt kan forandre helsa.

Anonymkode: 3244a...4df

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sunnys skrev:

Synes det er for lavt. Burde vært minimum 20.000 for uføre. Dette er også mennesker som er for syke til å jobbe, men som også skal ha et verdig liv og kunne forsørge barna sine. 
mer selv i 100% jobb og er frisk, og håper jeg ikke er så uheldig å bli skadet eller syk og ikke kan jobbe. 
de fleste uføre ønsker å jobbe og bidra i samfunnet. En skal ikke ønske andre den utett en ikke har villet hatt selv. 
de som er uføre lider nok, om de ikke skal ha økonomiske vansker i tillegg 

Mener du at uføre i Norge lider urett av at trygda er for lav??? Ingen andre steder i verden har mennesker, som ikke kan forsørge seg selv, det så godt som i Norge. Trygda er høy nok til at man ikke trenger å ha økonomiske vansker, men det har selvfølgelig noe å gjøre hvordan en steller seg selv til med pengebruk og prioriteringer. 

Anonymkode: 49d77...14e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at uføre i Norge lider urett av at trygda er for lav??? Ingen andre steder i verden har mennesker, som ikke kan forsørge seg selv, det så godt som i Norge. Trygda er høy nok til at man ikke trenger å ha økonomiske vansker, men det har selvfølgelig noe å gjøre hvordan en steller seg selv til med pengebruk og prioriteringer. 

Anonymkode: 49d77...14e

Ja, du får leve i troen. 

 

Anonymkode: 1de10...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er altfor lavt, tror ikke det er mange promillene av de som er på uføretrygd som ønsker å være det

Anonymkode: 46688...4cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at den er helt grei. Man FÅR penger, da kan du faktisk ikke forvente å kunne kjøpe det samme som de som jobber. Heller ikke så vanskelig å skaffe forsikring.

Anonymkode: eb88a...ccb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi burde tenkt oss om. Det var rimelig teit av meg å få kreft også - og i tillegg gå med på cellegift og operasjon selv om slikt kan forandre helsa.

Anonymkode: 3244a...4df

Hadde dere ikke forsikringer? Om jeg blir ufør, vil jeg aldri få mindre utbetalt enn hva jeg har nå. I tillegg får jeg utbetalt en engangsum hver sykdom/ulykke.

Anonymkode: 95a44...99c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Koster det mye penger å bytte bil? :klo:

Anonymkode: 35139...202

Det vil jeg tro. Ny bil hver 4de år vil nok medføre et mellomlegg når det skal handles. Med mindre du tror en får det samme som en ga igjen for den som er 4 år gammel...?

Anonymkode: e6ff0...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Koster det mye penger å bytte bil? :klo:

Anonymkode: 35139...202

Ja, om det er nye biler.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er for høyt. Det er altfor mange uføretrygdede i Norge. 

Det burde være mindre, mye mindre også heller matkuponger, støtte til bolig, telefon osv. På den måten så blir det mye mindre fristende å bli ufør. For la oss være ærlig...med motivasjonen til å bli frisk som er sterk nok så kunne en god del uføre kommet seg tilbake til jobb. Det burde heller vært forsikringsselskap som tok regningen om folk datt utenfor arbeidslivet. Da ville man også fått utbetalt tilsvarende med det man har bidratt med i samfunnet. Sykepenger burde også blitt utbetalt mer enn ett år, gjerne opp til fire år, så feks folk som blir syke uforutsett som kreft osv, får sjans til å gjøre nødvendige justeringer på forbruk og å få en reell sjanse til å bli friske før ufør. 

Men selvsagt, de med medfødte funksjonshemninger, dødelige sykdommer osv så burde det være en type borgerlønn, ikke uføre, og dermed høyere. 

Anonymkode: 34ba6...f3e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...