Gå til innhold

syntes dere uføretrygden er for lav, høy eller passe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vondt for å forstå diskusjonen rundt ung uføre, når det finnes en gruppe ingen snakker om. De som har mye mindre.
En på minstesats uføre har ca 16 000 kr. Det er den diskusjonen som bør taes først...

Anonymkode: 26623...192

Takk for at du bruker korrekte tall. Det blir gjerne hevdet her på kg at en på minstesats uføretrygd har mellom 14 og 15000 netto i mnd, så det er kjekt å se at noen holder seg til det som er reelt.

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at uføre i Norge lider urett av at trygda er for lav??? Ingen andre steder i verden har mennesker, som ikke kan forsørge seg selv, det så godt som i Norge. Trygda er høy nok til at man ikke trenger å ha økonomiske vansker, men det har selvfølgelig noe å gjøre hvordan en steller seg selv til med pengebruk og prioriteringer. 

Anonymkode: 49d77...14e

Å klare seg på 16-18.000 i mnd er ikke mye å leve av. Er folk alene med alle utgifter er det ikke mye å leve av.. de må snu på hver en krone. Noen er heldige som er gift med en partner som tjener bra. Men er du alene og var barn å forsørge pluss husleie er det ikke så mye å juble av. De snakker om barnefattigdom i Norge, og de som er trygda har den aller laveste inntekten. 
de fortjener også å ha et godt liv. Kunne gå på kino eller ta med barna på kafé en gang i blant. 
ikke alle uføre Handler om latsabber. Noen har yrkesskade, Psykisk utv hemming og andre medfødte skavanker. 

Anonymkode: 71c26...4d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heldigvis jobbet lenge og med høy lønn før jeg ble syk. Uføreforsikring hadde jeg også. Så for min del er ikke økonomien et problem. Jeg er blitt 50% ufør, ønsket selv å jobbe såpass. Men jeg må bare si til de som tror man er lat, det er sinnsykt mye mer slitsomt for meg å jobbe 50% nå, enn det var å jobbe 100% som syk! Og jeg kjenner en som er 100% ufør, han har et mye mer slitsomt og utfordrende liv nå enn da han var frisk og i full jobb. I tillegg mister man mye av det sosiale ifm jobb og en del av deg selv nærmest. Så selv om vi har det godt økonomisk, skulle vi mye heller vært friske og 100% arbeidsfør. Og det tror jeg gjelder de aller fleste. 

Men at antall uføre har økt nå, er vel mye fordi aap-tiden er redusert. Så mange rekker ikke å bli friske før man når tidsgrense. Helt utrolig at de valgte å gjøre dette, bare fordi de syns det var for mange på aap...

Jeg syns ung-ufør burde vært høyere. Dette er personer som har hatt skikkelig uflaks og blitt syke før de hadde mulighet til å opparbeide seg noe som helst!

Minstesatsen generelt bør være lavest mulig. For den rammer de som ikke prioriterte jobb før de ble syke heller. Og jeg har inntrykk av at de som faktisk er late og faker seg til uføretrygd, havner i denne gruppen. Så den bør ikke være lukerativ.

Anonymkode: 1e22b...3af

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lavt. Har aldri noe igjen når alt er betalt. Mangler masse ting som andre tar som en selvfølge. Selv unger får mer i lommepenger.

Det er dyrt å være syk, og det er dyrt å være fattig i norge.  Burde ligget på i hver fall 25 000 netto.

Anonymkode: d4fa2...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett. Jeg burde selvsagt tenkt at jeg kom til å bli påkjørt av en med høy promille og fikk skader for livet før jeg fikk barn. Så utrolig dumt av meg 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 54204...589

Ønsker å beklage min kommentar ovenfor deg spesifikt, men ikke ovenfor uføre foreldre som gruppe. Du er ikke normen. Men dersom du faktisk hadde jobb og bidro til samfunnet normalt før du ble ufør, so faller du innenfor den gruppa som har grunnlag for å få mer støtte, slik jeg ser det.  

Anonymkode: c9809...669

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å klare seg på 16-18.000 i mnd er ikke mye å leve av. Er folk alene med alle utgifter er det ikke mye å leve av.. de må snu på hver en krone. Noen er heldige som er gift med en partner som tjener bra. Men er du alene og var barn å forsørge pluss husleie er det ikke så mye å juble av. De snakker om barnefattigdom i Norge, og de som er trygda har den aller laveste inntekten. 
de fortjener også å ha et godt liv. Kunne gå på kino eller ta med barna på kafé en gang i blant. 
ikke alle uføre Handler om latsabber. Noen har yrkesskade, Psykisk utv hemming og andre medfødte skavanker. 

Anonymkode: 71c26...4d0

Å leve på 16-18 k er å leve som en konge, sammenlignet med alle våre studenter. De får 8000 utbetalt hver måned, med litt ekstra hver august og januar. De går skole 100% og mange av dem jobber i tillegg. Uføre sitter på toppen av kremkaka og klager. Skal noen i samfunnet få mer, er det studentene som blir å bidra og bygge verdier. Og nå har jeg ikke en gang nevnt at dette er lån, og ikke stipend! 

Anonymkode: c9809...669

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Husholdning1 skrev:

Størrelsen er helt ok.

Mener du, fordi du ikke har det problemet ja. Prøv å leve på den lave summen i 2 år, så skal du få se hvor jævelig det er.

Anonymkode: d4fa2...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mener du, fordi du ikke har det problemet ja. Prøv å leve på den lave summen i 2 år, så skal du få se hvor jævelig det er.

Anonymkode: d4fa2...b0c

Lever på den summen hvert eneste år, jeg. Helt problemfritt.

Endret av Husholdning1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For de aller fleste uføre er det en STOR jobb 24/7 og passe helsa si. De friske tar fri nå og da, avbrekk fra jobben etter arbeidstid, legger igjen jobben på jobben når de er på ferie. Noen får faktisk ALDRI ferie ifra jobben sin.

Anonymkode: 35139...202

Jeg er på AAP selv og misliker sterkt hetsingen av uføre og alt hatet, men det motsatte- å snakke ned de som jobber, som om det å gå på jobb alltid er lett som en plett og ikke koster noen en kalori, og å tvert imot hevde at det er en større arbeidsbyrde å ikke jobbe- det maner ikke akkurat til sympati. 

Det er mange arbeidstakere som heller ikke er friske. Just sayin'.

Jeg har forholdt meg til NAV og helsevesenet i to år, har aldri opplevd det som vanskelig eller tidkrevende, og arbeidsbyrden er virkelig langt unna hvordan det var å jobbe fullt. Dritt å være syk, selvfølgelig, men sånn ble det for meg og jeg oppnår ingenting ved å være misunnelig på de som ikke er det. Å sammenligne min sykdom med andres jobb og synes synd på meg selv fordi jeg ikke får ferie fra sykdommen (hey, når vi er inne på det vil jeg ha feriepenger også! Pluss ung kreft-tillegg og generell bonus fordi det er syndest på meg av alle) synes jeg bare blir dumt.

Nivået på trygdeytelsene mener jeg er passe. Blir det lavere er det for lite å leve av for mange. Blir det høyere blir snart forskjellen til lavtlønnsyrker helt utvisket, og da er vi virkelig i trøbbel. 

Anonymkode: 081d8...2be

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføretrygd regnes ut etter tidligere inntekt, og om man ikke har fått sjansen til å tjene opp penger før man blir syk, så vil man ha svært lite å rutte med. Dermed tenker jeg at ung ufør satsene bør økes, nettopp fordi det er disse som har aller minst.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

Jeg er ikke uføretrygdet, men synes satsene for ung ufør er for lave. Uføretrygd regnes ut etter tidligere inntekt, og om man ikke har fått sjansen til å tjene opp penger før man blir syk, så vil man ha svært lite å rutte med. Dermed tenker jeg at ung ufør satsene bør økes, nettopp fordi det er disse som har aller minst. De som har minst burde få mer er mest rettferdig, tenker jeg.


 

 

Helt enig.

Anonymkode: d4fa2...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt høy synes jeg. Får litt dårlig samvittighet når jeg mottar den for å være helt ærlig.

Anonymkode: fe97a...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på AAP selv og misliker sterkt hetsingen av uføre og alt hatet, men det motsatte- å snakke ned de som jobber, som om det å gå på jobb alltid er lett som en plett og ikke koster noen en kalori, og å tvert imot hevde at det er en større arbeidsbyrde å ikke jobbe- det maner ikke akkurat til sympati. 

Det er mange arbeidstakere som heller ikke er friske. Just sayin'.

Jeg har forholdt meg til NAV og helsevesenet i to år, har aldri opplevd det som vanskelig eller tidkrevende, og arbeidsbyrden er virkelig langt unna hvordan det var å jobbe fullt. Dritt å være syk, selvfølgelig, men sånn ble det for meg og jeg oppnår ingenting ved å være misunnelig på de som ikke er det. Å sammenligne min sykdom med andres jobb og synes synd på meg selv fordi jeg ikke får ferie fra sykdommen (hey, når vi er inne på det vil jeg ha feriepenger også! Pluss ung kreft-tillegg og generell bonus fordi det er syndest på meg av alle) synes jeg bare blir dumt.

Nivået på trygdeytelsene mener jeg er passe. Blir det lavere er det for lite å leve av for mange. Blir det høyere blir snart forskjellen til lavtlønnsyrker helt utvisket, og da er vi virkelig i trøbbel. 

Anonymkode: 081d8...2be

Jeg forstår hva du mener, men jeg mener det er viktig å få dette fram også. Jeg var frisk fram til midten av 30-årene. Jeg jobbet 100% i en god jobb med mye ansvar. Så ble jeg veldig syk. Det så lenge ut som det gikk mot full ufør, men greide etterhvert å kun bli 50%ufør. Og det er ufattelig mye mer slitsomt å jobbe 50% som syk, enn 100% som frisk for meg. Da jeg var helt arbeidsufør var dagene mine særdeles krevende, eller rettere sagt døgnene. Hver halvtime var en kamp. Så det at det er en jobb å være syk handler ikke om kontakten med nav, eller at man må møte opp til behandling. Det er livet ditt som blir en tung jobb, plutselig er en time sammen med barna om ettermiddagen alt du klarer den dagen. Så vil bare minne om at mange av oss som er uføre, er skikkelig syke. Det er ikke lekende lett å stå i full jobb selvfølgelig, men er det å foretrekke framfor dette livet? Absolutt.

Anonymkode: 1e22b...3af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å leve på 16-18 k er å leve som en konge, sammenlignet med alle våre studenter. De får 8000 utbetalt hver måned, med litt ekstra hver august og januar. De går skole 100% og mange av dem jobber i tillegg. Uføre sitter på toppen av kremkaka og klager. Skal noen i samfunnet få mer, er det studentene som blir å bidra og bygge verdier. Og nå har jeg ikke en gang nevnt at dette er lån, og ikke stipend! 

Anonymkode: c9809...669

Nå var det ikke snakk om studenter her. Opprett en ny tråd der dette hører hjemme

Anonymkode: 35139...202

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som er i gjeldsordning må klare seg med 9500 kr + boutgifter i 5 år. Synes det er mer enn passende med 18500 kr. per måned. Det er mange utfordringer i livet, med det skal ikke være enklere å få utføretrygg enn å kjempe for å ha sin egen plass i arbeidslivet. 

Anonymkode: 9d097...eb6

Ja, de sitter igjen med mye mer enn meg som har minstesats. Jeg har 16000, og skal da betale boutgifter og. Burde jo søke om gjeldsordning, da hadde jeg fått det bra da.

Anonymkode: 94160...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg er ikke uføretrygdet, men synes satsene for ung ufør er for lave. Uføretrygd regnes ut etter tidligere inntekt, og om man ikke har fått sjansen til å tjene opp penger før man blir syk, så vil man ha svært lite å rutte med. Dermed tenker jeg at ung ufør satsene bør økes, nettopp fordi det er disse som har aller minst. De som har minst burde få mer er mest rettferdig, tenker jeg.


 

 

Men hva med de som har minstesats? Hvorfor skal ikke den økes. Er mange som har vært syke hele livet sitt, men ikke får ung ufør. Jeg har hatt alle mine diagnoser fra jeg var et lite barn, har ikke fått ung ufør.

Anonymkode: 94160...573

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For de aller fleste uføre er det en STOR jobb 24/7 og passe helsa si. De friske tar fri nå og da, avbrekk fra jobben etter arbeidstid, legger igjen jobben på jobben når de er på ferie. Noen får faktisk ALDRI ferie ifra jobben sin.

Og hvem er du som kan bestemme hvem som kan få barn og ikke. 

Anonymkode: 35139...202

For noe tull. Klarer du ikkejobbe, klarer du ikke barn. Så enkelt er det faktisk. Resten orker jeg ikke kommentere fordi det bare er svada. 

Anonymkode: 34ba6...f3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull. Klarer du ikkejobbe, klarer du ikke barn. Så enkelt er det faktisk. Resten orker jeg ikke kommentere fordi det bare er svada. 

Anonymkode: 34ba6...f3e

Det å oppdra barn og det å jobbe krever vidt forskjellige egenskaper.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på AAP selv og misliker sterkt hetsingen av uføre og alt hatet, men det motsatte- å snakke ned de som jobber, som om det å gå på jobb alltid er lett som en plett og ikke koster noen en kalori, og å tvert imot hevde at det er en større arbeidsbyrde å ikke jobbe- det maner ikke akkurat til sympati. 

Det er mange arbeidstakere som heller ikke er friske. Just sayin'.

Jeg har forholdt meg til NAV og helsevesenet i to år, har aldri opplevd det som vanskelig eller tidkrevende, og arbeidsbyrden er virkelig langt unna hvordan det var å jobbe fullt. Dritt å være syk, selvfølgelig, men sånn ble det for meg og jeg oppnår ingenting ved å være misunnelig på de som ikke er det. Å sammenligne min sykdom med andres jobb og synes synd på meg selv fordi jeg ikke får ferie fra sykdommen (hey, når vi er inne på det vil jeg ha feriepenger også! Pluss ung kreft-tillegg og generell bonus fordi det er syndest på meg av alle) synes jeg bare blir dumt.

Nivået på trygdeytelsene mener jeg er passe. Blir det lavere er det for lite å leve av for mange. Blir det høyere blir snart forskjellen til lavtlønnsyrker helt utvisket, og da er vi virkelig i trøbbel. 

Anonymkode: 081d8...2be

Har ikke snakket ned om de som jobber. Hvis jeg hadde helse til å jobbe omså bare 30%, så ja da hadde jeg gjort det med glede. Utifra innlegget ditt tror jeg du har restarbeidsevne. Enkelte på uføre fullfører en vanvittig stor jobb for å komme seg igjennom dagen. Jeg påstår ikke at det er en byrde å ikke jobbe, men at det er en byrde å ikke KLARE å jobbe fordi helsen ikke strekker. Enkelte har ikke gode perioder og sliter både natt og dag. Håper du kommer deg ut i arbeid kvikt, og be dem få deg ut på arbeidsprøving. Tydeligvis du får feil tiltak på AAP når du skriver slikt

Anonymkode: 35139...202

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Lever på den summen hvert eneste år, jeg. Helt problemfritt.

Fint for deg, men det betyr ikke at den summen er nok for alle andre også.

Anonymkode: d4fa2...b0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...