Gå til innhold

syntes dere uføretrygden er for lav, høy eller passe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ung uføre ligger på 18 500 kr. syntes dere dette er for høyt, for lavt eller passe? begrunn gjerne svaret.

Anonymkode: 5ffec...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Passe. I andre land får man ingenting, folk må stoppe å klage. 

Anonymkode: 3bd81...d41

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ung uføre ligger på 18 500 kr. syntes dere dette er for høyt, for lavt eller passe? begrunn gjerne svaret.

Anonymkode: 5ffec...879

Problemet er ikke størrelsen, men antallet som får ung ufør. Norge, verdens beste land å bo i, har av en eller annen merkelig grunn desidert flest uføre ut fra folketallet i verden. Og spesielt unge uføre med diffuse diagnoser. 
 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel for den som er født med ulike handikap er det ikke mye å starte ett selvstendig liv. Kunne godt fått mer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ung ufør er greit. Selv er jeg ufør laveste sats og har 16 000 kr utbetalt. Det er ikke nok.

Anonymkode: 94160...573

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lavt, selvfølgelig. De som sier at det er høyt har nok aldri opplevd å bli alvorlig varig syk/handikappet.

Om man er så syk at man må leve på uføretrygd resten av livet så føles det ut som en dobbel straff.
Ikke bare skal man bli syk og lide av det, man lider økonomisk og sosialt også. Man får ikke lån i banken, man blir leieslave, har som regel ikke råd til bil eller diverse sosialt. Med mindre du har penger fra tidligere arbeid/arv/forsikringspenger. Det lille du får av staten er så du overlever, men du lever ikke "godt".

  • Liker 30
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Brunello skrev:

Problemet er ikke størrelsen, men antallet som får ung ufør. Norge, verdens beste land å bo i, har av en eller annen merkelig grunn desidert flest uføre ut fra folketallet i verden. Og spesielt unge uføre med diffuse diagnoser. 
 

Jeg tror ikke det bare handler om at man er late, men at mange unge føler at de ikke mestrer livet, og det har egentlig blitt et samfunnsproblem her i Norge. 

Anonymkode: 2b2d5...cdc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er passende. 

Jeg mener da også at alle arbeidsledige, studenter, og andre som ikke jobber burde få samme sum. Det burde være en fast minimumslønn og fast minimumssum for å bo som voksen i Norge. Av typen borgerlønn. 

Anonymkode: c9809...669

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er passende. 

Jeg mener da også at alle arbeidsledige, studenter, og andre som ikke jobber burde få samme sum. Det burde være en fast minimumslønn og fast minimumssum for å bo som voksen i Norge. Av typen borgerlønn. 

Anonymkode: c9809...669

Så de som ikke har lyst til å jobbe skal få det samme som de som er så syke at de ikke har noe valg?

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ikke vært noe ung ufør-tillegg, men ellers er nivået passe. Det er antallet uføre i Norge som er et problem, og som i hvert fall ikke bidrar til at å øke uføretrygda er et alternativ - snarere tvert imot.

Anonymkode: 49d77...14e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ung uføre ligger på 18 500 kr. syntes dere dette er for høyt, for lavt eller passe? begrunn gjerne svaret.

Anonymkode: 5ffec...879

Kommer an på hva slags type utgifter man har. Har man mye medisinske regninger å andre ting spesifikke ting, som til sier at det må man ha før å klare seg ift helsen så er det ikke nok.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes ung ufør er greit. Selv er jeg ufør laveste sats og har 16 000 kr utbetalt. Det er ikke nok.

Anonymkode: 94160...573

Jeg gikk fra 16 tusen til opp 18 500,- Klarer jeg meg bra. Det skal sies at jeg har kuttet ut de dyreste abonnementene jeg hadde og handler kun på salg å rabatt. Handler for 2-3 uker istedenfor 1 som jeg gjorde tidligere.

Anonymkode: 35309...046

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det bare handler om at man er late, men at mange unge føler at de ikke mestrer livet, og det har egentlig blitt et samfunnsproblem her i Norge. 

Anonymkode: 2b2d5...cdc

Her er føler det problematiske ordet. Samfunnet kan ikke betale folk fordi de føler at de ikke mestrer livet.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel noe som er positivt er at forekomsten for blandt annet cerebral parese går ned. Noe som gjør at færre vil vokse opp med denne diagnosen for eksempel i de senere årene. Så det er slettes ikke sikkert ung uføre vil øke veldig med årene som kommer.

Anonymkode: 5ffec...879

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naboen min som er ufør bytter ut bilen i ny modell hvert 4.år omtrent. Så det er tydelig at mange uføre ikke akkurat lever i noen økonomisk nød...

Anonymkode: 6faf5...76d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ikkevoksen skrev:

Så de som ikke har lyst til å jobbe skal få det samme som de som er så syke at de ikke har noe valg?

Helt riktig. Summen er basert på faktisk bidrag til samfunnet, ikke ønsker om bidrag. Det at du som syk ønsker å bidra, betyr ikke at du gjør det.

Anonymkode: c9809...669

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Helt riktig. Summen er basert på faktisk bidrag til samfunnet, ikke ønsker om bidrag. Det at du som syk ønsker å bidra, betyr ikke at du gjør det.

Anonymkode: c9809...669

Herregud.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, Brunello skrev:

Her er føler det problematiske ordet. Samfunnet kan ikke betale folk fordi de føler at de ikke mestrer livet.

jeg snakker ikke om meg selv

Anonymkode: 2b2d5...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker. Er det meninga at de som jobber skal tjene mer? I så fall syns jeg faktisk det et for høyt,da mange utdannet med fagbrev ofte får samme lønn. Om de skal ha som resten av Norge, burde de få median lønn? Men en ting er hva de bør få, men dette er en enorm utgift da! 

Anonymkode: 2f8aa...506

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ikkevoksen skrev:

Herregud.

Du må tenke litt lengre. De som ikke "gidder" å jobbe men likevel er helt normale, friske mennesker har ikke noe høy tilleggsregning slik som de kronisk syke får. Det er ikke sånn at helsevesenet går rundt av seg selv. Kronisk syke koster samfunnet milliarder. Hvis dette regnes med og fordeles per person, så får uføre/syke mye MYE mer enn de som ikke "gidder" å jobbe. Mange av dem får også mer enn millionærledere. 

Anonymkode: c9809...669

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ung uføre ligger på 18 500 kr. syntes dere dette er for høyt, for lavt eller passe? begrunn gjerne svaret.

Anonymkode: 5ffec...879

For lav.Ihvertfall når vi har barn. Noen ganger er det sånn som skjer sånn i tilfelle noen mener det er til pass for oss.Vi kan ikke styre alt som skjer. 

Det er mye utgifter.

 

Anonymkode: 3a8ea...d55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...