Gå til innhold

syntes dere uføretrygden er for lav, høy eller passe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg som ikke har klart å jobbe mer enn 50% pga helse, vil da få 66% av en lønn tilsvarende en 100% stilling? Så jeg vil da få 330 000,- som ufør mot 250 000,- ved å jobbe for å bruke dine tall? :klo:

Anonymkode: 792cd...d29

Jepp. Om du kun har hatt 50% deltidsstilling og ikke vært sykemeldt 50% samme tid, vil du det

Anonymkode: e6ff0...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eh.. nei . Det blir 250 som blir oppjustert til en 100 % stilling, ikke at hun skal tjene det dobbelte av det hun gjør.

Anonymkode: 72f37...f01

250 på 50% blir selvsagt det halve av 100% og 500. Dette får man da 66% av i trygd.

Anonymkode: e6ff0...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

250 på 50% blir selvsagt det halve av 100% og 500. Dette får man da 66% av i trygd.

Anonymkode: e6ff0...8fb

Kan du vise kilder ? Har aldri hørt om det

Anonymkode: 35139...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan du vise kilder ? Har aldri hørt om det

Anonymkode: 35139...202

Det kan du google. Uføretrygd deltid justeres opp full stilling, er gode søkeord.

Anonymkode: e6ff0...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg som ikke har klart å jobbe mer enn 50% pga helse, vil da få 66% av en lønn tilsvarende en 100% stilling? Så jeg vil da få 330 000,- som ufør mot 250 000,- ved å jobbe for å bruke dine tall? :klo:

Anonymkode: 792cd...d29

Nei, trygdegrunnlaget beregnes av din pensjonsgivende inntekt har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

250 på 50% blir selvsagt det halve av 100% og 500. Dette får man da 66% av i trygd.

Anonymkode: e6ff0...8fb

Dette er feil. Heldigvis. 

Endret av Husholdning1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Husholdning1 skrev:

Nei, trygdegrunnlaget beregnes av din pensjonsgivende inntekt har vært.

Det er det jeg mener også, men vedkommende påsto at man får oppjustert en deltidsstilling til en 100% stilling ved uføretrygd. Det hadde jo vært rene vanvidd om jeg skulle fått mer ved uføretrygd enn ved å fortsette i jobb.

Men jeg er helt for at man bør ha en trygd man kan leve greit av, at man kan klare å leve et greit, men nøkternt liv. Samtidig hadde det vært fint om det hadde vært rom for å kunne dra å besøke de voksne barna innimellom, kanskje gå på kino en gang i blant. Ikke noe ekstravagant, men kunne unne seg noe av og til. 

Anonymkode: 792cd...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Husholdning1 skrev:

Dette er feil. Heldigvis. 

Det er nok ikke det. Er man ansatt i 50% stilling på uføretidspunktet og ikke er sykemeldt eller på andre ytelser, vil uføretrygden justeres til det samme som ved 100% stilling ved innvilgelse av 100% uføretrygd.

Hvilket som faktisk er logisk også.

Anonymkode: e6ff0...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg mener også, men vedkommende påsto at man får oppjustert en deltidsstilling til en 100% stilling ved uføretrygd. Det hadde jo vært rene vanvidd om jeg skulle fått mer ved uføretrygd enn ved å fortsette i jobb.

Men jeg er helt for at man bør ha en trygd man kan leve greit av, at man kan klare å leve et greit, men nøkternt liv. Samtidig hadde det vært fint om det hadde vært rom for å kunne dra å besøke de voksne barna innimellom, kanskje gå på kino en gang i blant. Ikke noe ekstravagant, men kunne unne seg noe av og til. 

Anonymkode: 792cd...d29

Det jeg skriver stemmer.

Anonymkode: e6ff0...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Husholdning1 skrev:

Nei, trygdegrunnlaget beregnes av din pensjonsgivende inntekt har vært.

Ja. I henhold til stillingsprosent justert for uføregrad.

Anonymkode: e6ff0...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2020 den 1.19, AnonymBruker skrev:

De kunne ha gitt samme trygd til alle. Helt horribelt at noen skal få ung uføre tillegg når vi andre har slitt oss gjennom den ene og andre jobben i et håp om å holde ut i ordinær jobb og så skal vi tape økonomisk på det valget.

Anonymkode: 91418...77b

Helt rett !   Du er flink å ordlegge deg. Du r flink å ordlegge deg, jeg har prøvd å poengtere dette flere ganger. Dessuten er det ganske passiviserende å bli plassert i en leilighet som 18-åring å bare motta trygd. Man gjør bare ungdommen en bjørnetjeneste med å holde på sånn.

Dessuten er dette en helt galopperende utgift som bare ikke kan fortsette......

https://www.nettavisen.no/økonomi/enorm-kning-i-antall-unge-ufre/3423844298.html

Anonymkode: b10ee...363

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke det. Er man ansatt i 50% stilling på uføretidspunktet og ikke er sykemeldt eller på andre ytelser, vil uføretrygden justeres til det samme som ved 100% stilling ved innvilgelse av 100% uføretrygd.

Hvilket som faktisk er logisk også.

Anonymkode: e6ff0...8fb

Jo, det er feil. Du forveksler dette med hvordan det fastsettes hvor mye du kan tjene på siden av uføretrygd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. I henhold til stillingsprosent justert for uføregrad.

Anonymkode: e6ff0...8fb

Nei. Det er kun det man faktisk har hatt i pensjonsgivende inntekt som avgjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg skriver stemmer.

Anonymkode: e6ff0...8fb

Kan du gi meg en kilde på dette? Har aldri sett noen praksis på dette, så hadde vært interessant å få bevis for din påstand. 

Anonymkode: 792cd...d29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du gi meg en kilde på dette? Har aldri sett noen praksis på dette, så hadde vært interessant å få bevis for din påstand. 

Anonymkode: 792cd...d29

Finner ingen kilde på det, for det er fullstendig feil. Selve uføretrygden beregnes ut fra inntekten man har hatt i årene før man ble syk. Inntektene oppjusteres til dagens verdi, stillingsprosent er irrelevant.

Når man skal fastsette inntekt før uførhet, som styrer hvor mye man blir trukket i trygd om man jobber, oppjusteres stillingsprosent til 100%. Kun her.

Anonymkode: 4aaba...ff4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan uføretrygden ligger an nå i forhold til lønnen til de i lavtlønnsyrker, men den bør være lavere. Det må alltid lønne seg å jobbe, ellers får vi enda flere uføre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

42 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Jo, det er feil. Du forveksler dette med hvordan det fastsettes hvor mye du kan tjene på siden av uføretrygd. 

 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finner ingen kilde på det, for det er fullstendig feil. Selve uføretrygden beregnes ut fra inntekten man har hatt i årene før man ble syk. Inntektene oppjusteres til dagens verdi, stillingsprosent er irrelevant.

Når man skal fastsette inntekt før uførhet, som styrer hvor mye man blir trukket i trygd om man jobber, oppjusteres stillingsprosent til 100%. Kun her.

Anonymkode: 4aaba...ff4

Du mener logikken at å ha 50% stilling og bli 100% ufør skal tilsvare det du hadde i 50% stilling?

Anonymkode: e6ff0...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Du mener logikken at å ha 50% stilling og bli 100% ufør skal tilsvare det du hadde i 50% stilling?

Anonymkode: e6ff0...8fb

Nei, det er 66% av en 50% stilling.

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finner ingen kilde på det, for det er fullstendig feil. Selve uføretrygden beregnes ut fra inntekten man har hatt i årene før man ble syk. Inntektene oppjusteres til dagens verdi, stillingsprosent er irrelevant.

Når man skal fastsette inntekt før uførhet, som styrer hvor mye man blir trukket i trygd om man jobber, oppjusteres stillingsprosent til 100%. Kun her.

Anonymkode: 4aaba...ff4

Ja, jeg tviler sterkt på at det finnes en kilde på det, ihvertfall ikke en pålitelig en. Jeg er bare interessert i å vite hvor vedkommende har det fra siden h*n er så påståelig. Jeg vet hvordan uføretrygd blir beregnet, det er gjennomsnitt av de 3 beste av de 5 siste årene før uføretidspunktet oppjustert til dagens nivå. Og det er det du faktisk har tjent i den stillingsprosenten du har jobbet, ikke det du kunne ha tjent hvis du hadde jobbet en annen stillingsprosent, det hadde jo vært idiotisk. Uføretrygden blir da 66% av dette grunnlaget. 

Anonymkode: 792cd...d29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Du mener logikken at å ha 50% stilling og bli 100% ufør skal tilsvare det du hadde i 50% stilling?

Anonymkode: e6ff0...8fb

Nope, 66% av det du hadde i 50% stilling..eventuelt minstesats. Logisk eller ikke, det er loven. Ser forsåvidt ikke hvorfor det er logisk at man skal øke i lønn når man blir ufør, du blir vel 100% ufør fra en 50% stilling.

Ab..d29, skulle gjerne sett den linken selv, men tipper vi bare havner et annet sted på kg 😅

Anonymkode: 4aaba...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke det. Er man ansatt i 50% stilling på uføretidspunktet og ikke er sykemeldt eller på andre ytelser, vil uføretrygden justeres til det samme som ved 100% stilling ved innvilgelse av 100% uføretrygd.

Hvilket som faktisk er logisk også.

Anonymkode: e6ff0...8fb

Hvis du er i arbeid  fastsettes inntekten din før du ble ufør ut fra din nåværende stillingsandel. Inntekten du har skal regnes om til en årsinntekt i full stilling. Er nok dette du mener, for du kan ikke få doblet inntekten og beregne ufør ut i fra det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...