Gå til innhold

Vekta skal halveres!


Tirius

Anbefalte innlegg

Halvannet kilo opp er helt normalt for meg også etter utskeielser. :) tar opptil en uke for meg å bli kvitt det igjen, så etter utskeielser pleier jeg ikke veie meg så ofte. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med 30-årsdagen! Var det fin feiring! Tipper du har gått opp masse i vann, og det forsvinner innen ei uke, men det er uansett ikke gøy. 

Jeg tror det er bra du skal til legen, og som du har skrevet tidligere, har du jo verdens hyggeligste lege. Du gjør også noe veldig riktig når du står i det og ikke gir opp selv når det butter veldig. Er det lenge til du har fått time? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Albbas said:

Halvannet kilo opp er helt normalt for meg også etter utskeielser. :) tar opptil en uke for meg å bli kvitt det igjen, så etter utskeielser pleier jeg ikke veie meg så ofte. 😛

 

1 hour ago, Grønt blad said:

Gratulerer med 30-årsdagen! Var det fin feiring! Tipper du har gått opp masse i vann, og det forsvinner innen ei uke, men det er uansett ikke gøy. 

Jeg tror det er bra du skal til legen, og som du har skrevet tidligere, har du jo verdens hyggeligste lege. Du gjør også noe veldig riktig når du står i det og ikke gir opp selv når det butter veldig. Er det lenge til du har fått time? 

 

Vet dere hva, det forrige innlegget var delvis bullshit som hodet mitt overbeviste meg om. Jeg gikk jo faktisk rett i fella jeg har sagt jeg ikke skal gå i, lagde unnskyldninger for meg selv og glemte fullstendig alt noen dager. Resultatet er ganske brutalt, for det jeg gjør når jeg går tilbake til dårlige vaner er to ting: 

1. Ernærer meg på dritt. Smågodt, chips, brus, kake - spiser det gjennom hele dagen

2. Jeg dropper mat. Altså, jeg spiser ingenting, litt middag for å være høflig med barna. Ellers ingenting. Ikke frukt, ikke brød, ikke knekkerbrød, absolutt ingenting. 

Det er sånn jeg har levd i mange år og tydeligvis var det for vanskelig for meg å innrømme for meg selv at jeg gikk rett i fella. I går spiste jeg sjokolade på kvelden fordi jeg overbeviste meg om at det gikk fint. I dag tidlig tok jeg et par never potetgull til frokost i stede for mat. Unnskyld språket, men faen altså - så sterkt disse vanene sitter når man gir litt slipp på de. Og hittil har jeg klart å hente meg inn igjen og kjenne det igjen, men denne gangen tok det halvannen uke.. Jeg vet ikke hvordan jeg skal sikre meg mot det der jeg, når jeg ikke skjønner det sjøl. Hoppa over veiing et par dager, unngikk fullstendig kvinneguiden (som er en enorm motivering for meg). Så nå er jeg en blanding av motivert igjen og med en enorm frykt for å rote det til igjen... Æsj. Men det er jo bare å fortsette? Og prøve å prioritere tid i livet til å lese, øke kunnskapsnivået, ha energi til å gå litt tur, være bevisst. Det er vel ikke noe mer å gjøre? 

@Grønt blad Takk :) Feiringen var super! Spent på hvor mye som er vann nå.. Ja, jeg har verdens beste lege. Det største sjokket var kanskje at jeg fikk time allerede på mandag, det var jeg jo ikke mentalt forberedt på i det hele tatt 🤯 Så nå har jeg litt panikk for det også, jeg har så sjukt lyst til å være helt ærlig og høre hvilke råd og tanker han har, samtidig sitter det så enormt langt inne . Jeg kjenner at disse uvanene, å leve på dritt, sitter godt i meg og de er mye mer skambelagt hos meg enn jeg har klart å innse tidligere, det kjenner jeg jo på nå.

På den positive siden, som tydelig ga meg motivasjon i livet generelt, fikk jeg noen forespørsler på jobb i går som tyder på at jeg kanskje kan få gå opp i gradene til noe jeg har drømt om hele livet. DET er gøy. Og jeg nekter å være i en sånn jobbposisjon og ha orden på alt i livet bortsett fra dette. Vekta må også bort. Og jeg har fortsatt gått ned 10 kg. Skal bli deilig med 10 nye selv om det kjennes langt unna akkurat nå.

 

Haha, jeg hadde behov for å lufte hodet - det tok litt tid å finne motet til å gjøre det.. Rart med det, hvordan jeg går og tenker på sånne innlegg lenge før jeg kan skrive det ned. Da erkjenner jeg det liksom.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale en vekt som viser fettprosent, vannprosent, muskelmasse etc. Jeg veier typisk mer mandag-onsdag fordi jeg kjører fri flyt i helga, men vekta «beroliger meg» med at det bare er vann, fordi jeg ser at fettprosenten er som den pleier, mens vannprosenten er skyhøy. Det hjelper veldig på min motivasjon, og jeg kan fortsette som jeg skal vel vitende om at den kiloen er vekk i løpet av noen dager. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig riktig det du sier TS ang det å lage unnskyldninger. Det er fort gjort å "forsvare" de dårlige valgene vi gjør. "jeg fortjener det" fordi jeg er nedfor og er sliten. "jeg fortjener det" fordi jeg har vært flink og stått på.

Alt blir en unnskyldning til slutt, og så later vi som om vi ikke kan noe for det en gang. Som om vi er fratatt fri vilje og all kontroll. Det er rett og slett selvbedrag.

Det er flott at du tar deg selv litt på det nå for du trenger å få hodet ditt på rett plass igjen og ta tilbake kontrollen. Du må gjøre jobben! Resultater kommer ikke av seg selv! Livet er hardt noen ganger men sånn er det bare. 120kg til jul synes jeg er et ambisiøst og flott mål! Det fikser du! Jeg er din største fan og heier på deg! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, berta157 said:

Kan anbefale en vekt som viser fettprosent, vannprosent, muskelmasse etc. Jeg veier typisk mer mandag-onsdag fordi jeg kjører fri flyt i helga, men vekta «beroliger meg» med at det bare er vann, fordi jeg ser at fettprosenten er som den pleier, mens vannprosenten er skyhøy. Det hjelper veldig på min motivasjon, og jeg kan fortsette som jeg skal vel vitende om at den kiloen er vekk i løpet av noen dager. 

Takk for tips - jeg har faktisk det, men hvor mye kan man stole på de? I så fall har i alle fall jeg gått ned ca halve vekten i muskelmasse, det er jo ikke særlig bra 😅

18 hours ago, myMa said:

Jeg tror det er veldig riktig det du sier TS ang det å lage unnskyldninger. Det er fort gjort å "forsvare" de dårlige valgene vi gjør. "jeg fortjener det" fordi jeg er nedfor og er sliten. "jeg fortjener det" fordi jeg har vært flink og stått på.

Alt blir en unnskyldning til slutt, og så later vi som om vi ikke kan noe for det en gang. Som om vi er fratatt fri vilje og all kontroll. Det er rett og slett selvbedrag.

Det er flott at du tar deg selv litt på det nå for du trenger å få hodet ditt på rett plass igjen og ta tilbake kontrollen. Du må gjøre jobben! Resultater kommer ikke av seg selv! Livet er hardt noen ganger men sånn er det bare. 120kg til jul synes jeg er et ambisiøst og flott mål! Det fikser du! Jeg er din største fan og heier på deg! 

Takk - det der traff meg midt i hjertet og var akkurat det jeg trengte, tusen takk :) Nå fortsetter jobben 💪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Tirius skrev:

Takk for tips - jeg har faktisk det, men hvor mye kan man stole på de? I så fall har i alle fall jeg gått ned ca halve vekten i muskelmasse, det er jo ikke særlig bra 😅

 

Jeg tenker at tallene i seg selv nok er unøyaktige, men at mine tall er rimelig riktige i forhold til hverandre, om du skjønne hva jeg mener. F.eks. gir den meg stort sett en fettprosent på rundt 31. Det kan godt være det er feil, men da er den like feil hver dag, for variasjonen fra dag til dag er liten (bortsett fra at den går nedover, da 😁). På samme måte ligger min vannprosent på rundt 48%, men i morgen er jeg sannsynligvis oppe i 49%, også rundt onsdag og ut uken er den tilbake på 48% 😀 

 

Angående tap av muskelmasse - slik jeg har skjønt det er det anbefalt å ikke gå ned mer enn 500g/uke fordi det fort går ut over muskelmassen om man går ned raskere enn det, så pass på å ikke gå ned for fort! 

Endret av berta157
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann:) 

fant akkurat dagboka di og har lest igjennom det du har skrevet. Gratulerer med en solid vektnedgang, intet mindre enn imponerende👏
jeg er selv normalvektig, men måtte ta noen grep, da jeg ikke kom helt tilbake etter graviditet og måtte ta valget om å gå ned eller kjøpe ny garderobe. Jeg har brukt høsten på å gå ned og er glad for det valget:) 

jeg vil bare komme med et tips ang å unne seg ting i form av mat og godis når man er stressa og har jobba mye. Jeg har begynt å si til meg selv at nei, det er ikke slik jeg vil belønne meg selv..jeg vil heller belønne meg selv ved å IKKE unne meg noe usunt, men belønne meg selv med noe sunt og godt som ikke ødelegger for det harde arbeidet jeg har lagt ned. 
Også sier jeg til meg selv at når jeg er i bursdag eller ute med venner, da skal jeg ta det kakestykket for det er jo da man virkelig nyter det, en gang i blant i spesielle anledninger. 
det blir spennende å følge deg, jeg har stor tro på at du kommer til å være i nærheten av 120 tallet til jul:) tenk hvor fantastisk den følelsen er! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, berta157 said:

Jeg tenker at tallene i seg selv nok er unøyaktige, men at mine tall er rimelig riktige i forhold til hverandre, om du skjønne hva jeg mener. F.eks. gir den meg stort sett en fettprosent på rundt 31. Det kan godt være det er feil, men da er den like feil hver dag, for variasjonen fra dag til dag er liten (bortsett fra at den går nedover, da 😁). På samme måte ligger min vannprosent på rundt 48%, men i morgen er jeg sannsynligvis oppe i 49%, også rundt onsdag og ut uken er den tilbake på 48% 😀 

 

Angående tap av muskelmasse - slik jeg har skjønt det er det anbefalt å ikke gå ned mer enn 500g/uke fordi det fort går ut over muskelmassen om man går ned raskere enn det, så pass på å ikke gå ned for fort! 

Takk for svar! Jeg har såpass mye jeg skal ned at av hva jeg har lest går det helt fint og kan være fornuftig å gå ned mer. Men undrer meg jo litt, beinmassen har også gått ned 😂

12 hours ago, Lillyvally said:

Heisann:) 

fant akkurat dagboka di og har lest igjennom det du har skrevet. Gratulerer med en solid vektnedgang, intet mindre enn imponerende👏
jeg er selv normalvektig, men måtte ta noen grep, da jeg ikke kom helt tilbake etter graviditet og måtte ta valget om å gå ned eller kjøpe ny garderobe. Jeg har brukt høsten på å gå ned og er glad for det valget:) 

jeg vil bare komme med et tips ang å unne seg ting i form av mat og godis når man er stressa og har jobba mye. Jeg har begynt å si til meg selv at nei, det er ikke slik jeg vil belønne meg selv..jeg vil heller belønne meg selv ved å IKKE unne meg noe usunt, men belønne meg selv med noe sunt og godt som ikke ødelegger for det harde arbeidet jeg har lagt ned. 
Også sier jeg til meg selv at når jeg er i bursdag eller ute med venner, da skal jeg ta det kakestykket for det er jo da man virkelig nyter det, en gang i blant i spesielle anledninger. 
det blir spennende å følge deg, jeg har stor tro på at du kommer til å være i nærheten av 120 tallet til jul:) tenk hvor fantastisk den følelsen er! 

Så hyggelig at du er innom, og veldig interessant å høre flere synsvinkler på dette - setter pris på det. Det jeg rett og slett ikke vet noe om er jo hvordan man lever som normalvektig. Hva unner man seg, hvilke unnskyldninger er faktisk greie, etc. 
 

15 min til legetime. I går bestemte jeg meg for at det var jo bare å si ting som de er. I dag vrenger det seg innvendig av tanken, hadde ingen fjerneste anelse om at det satt SÅ langt inne. Også har jeg jo en mulighet for å feige ut og si jeg generelt bare vil sjekke blodprøver 🤷🏼‍♀️ men det skal jeg jo ikke. Håper jeg. Klarer jeg dette har jeg tatt ett gigasteg mot å erkjenne dette for meg selv. Søren altså, at det skal være så vanskelig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg kjenner meg veldig igjen i det at mønstrene sitter hardt i. Tror dette er noe vi må bale med i mange år, og det er jo egentlig ikke så rart. Hos meg har de vært slik i mer en 20 år, fra barndommen av. De er fullstendig internalisert, og jeg kjenner ingen andre (bortsett fra de jeg nå jobber med å innføre). Det tar tid og masse krefter å endre noe jeg har levd med så lenge.

Hvordan gikk det hos legen i dag? Jeg håper du klarte å si det som det er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! Du har uansett vært hos legen, og blodprøver er en veldig god start. Hvis du klarer det (nå eller om et halvt år) er det nok bare fint å åpne seg til fastlegen, de har vært borti denne problematikken før og de skal være på ditt lag ❤️ 

Endret av Navani
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, RoNo said:

Lykke til i dag 😊

 

41 minutter siden, Grønt blad said:

Må bare si at jeg kjenner meg veldig igjen i det at mønstrene sitter hardt i. Tror dette er noe vi må bale med i mange år, og det er jo egentlig ikke så rart. Hos meg har de vært slik i mer en 20 år, fra barndommen av. De er fullstendig internalisert, og jeg kjenner ingen andre (bortsett fra de jeg nå jobber med å innføre). Det tar tid og masse krefter å endre noe jeg har levd med så lenge.

Hvordan gikk det hos legen i dag? Jeg håper du klarte å si det som det er. 

(Sniker inn et svar her i tillegg til nederst). Ja, det sitter så enormt godt i, helt utrolig hvordan jeg kan overbevise meg selv om å drite i alt. Med fare for snikskryt, jeg har full kontroll på det meste av andre ting i livet. Jeg er flink i de frivillige vervene mine, barna mine har alltid det meste på stell, huset er sortert etter alle kunstens regler for orden og system, jeg er seriøst ordentlig god i jobben min. Men DETTE overbeviser hodet mitt meg om at jeg bare skal droppe liksom. Hva i alle dager. 

10 minutter siden, Navani said:

Lykke til! Du har uansett vært hos legen, og blodprøver er en veldig god start. Hvis du klarer det (nå eller om et halvt år) er det nok bare fint å åpne seg til fastlegen, de har vært borti denne problematikken før og de skal være på ditt lag ❤️ 

 

Tusen takk, dere er fine folk altså! Jeg gjorde det! Jeg sa det som det var. Jeg har fått masse tid under korona til å sette meg inn i det og ta tak i vekta, men det går ikke så fort som jeg hadde håpet, så jeg vil gjerne sjekke at blodprøver og sånn er greie. Han spurte ikke så mye mer, jeg tror han skjønte det var hinder nok å si det som det var. Så vi pratet litt generelt om det og at også andre ting kan påvirke (jeg sliter med både bihuler, allergi og lavt blodtrykk). Han er en fin lege altså. 

Jeg er ganske sprekkferdig av stolthet, må jeg innrømme 😅

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra, gratulerer med ukas gode gjerning for deg selv :hoppe: Du har all grunn til å være stolt! Nå får du belønne deg selv med en ekstra sunn middag :ler: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Navani said:

Hurra, gratulerer med ukas gode gjerning for deg selv :hoppe: Du har all grunn til å være stolt! Nå får du belønne deg selv med en ekstra sunn middag :ler: 

Haha 😆Tusen takk! Føles som et gigasteg i riktig retning å snakke høyt med noen andre enn samboer'n om vekta altså. Og ja, hjernen min har lyst til å belønne meg med pannekaker til middag 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tirius skrev:

Haha 😆Tusen takk! Føles som et gigasteg i riktig retning å snakke høyt med noen andre enn samboer'n om vekta altså. Og ja, hjernen min har lyst til å belønne meg med pannekaker til middag 🤣

Haha neeei lag noe ekstra sunt, gjør noe bra for deg selv :hoppe: Mind over matter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, Navani said:

Haha neeei lag noe ekstra sunt, gjør noe bra for deg selv :hoppe: Mind over matter!

Middag planlegges heldigvis langt i forveien, i dag er det mannens bolognese som står for tur. Den bugner med fantastiske smaker og masse bra råvarer!

Og når vi først snakker om lege, i dag kunne han bruke den vanlige blodtrykksmåleren på meg, i mange år har de måtte gå og hente en lengre en fordi armen er for stor - gjerne etter å ha prøvd et par ganger først, utrolig kjip følelse. Men ikke i dag 💪

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra, Tirius! Hurra! Høres ut som en flott lege. Og for en seier det er å kunne bruke vanlig blodtrykksmåler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tirius skrev:

Takk for svar! Jeg har såpass mye jeg skal ned at av hva jeg har lest går det helt fint og kan være fornuftig å gå ned mer. Men undrer meg jo litt, beinmassen har også gått ned 😂

Så hyggelig at du er innom, og veldig interessant å høre flere synsvinkler på dette - setter pris på det. Det jeg rett og slett ikke vet noe om er jo hvordan man lever som normalvektig. Hva unner man seg, hvilke unnskyldninger er faktisk greie, etc. 
 

15 min til legetime. I går bestemte jeg meg for at det var jo bare å si ting som de er. I dag vrenger det seg innvendig av tanken, hadde ingen fjerneste anelse om at det satt SÅ langt inne. Også har jeg jo en mulighet for å feige ut og si jeg generelt bare vil sjekke blodprøver 🤷🏼‍♀️ men det skal jeg jo ikke. Håper jeg. Klarer jeg dette har jeg tatt ett gigasteg mot å erkjenne dette for meg selv. Søren altså, at det skal være så vanskelig. 

Så bra du dro til legen, og så bra at legen viste forståelse for situasjonen din. 
Jeg skjønner at det er mye usunne vaner som må forandres på og at dette tar tid. Når det kommer til å unngå å hive innpå med godis som belønning. Kan du prøve å si til deg selv at, belønninga tar du på lørdag? Jeg er jo normalvektig nå selv, og passer på hva jeg spiser litt hver dag egentlig. Jeg prøver å spise lite karbo, tenker over kalori inntaket hver dag og forsøker å spise godisen i helgene. Og når jeg da spiser snop, begrenser jeg meg, slik at det ikke tar helt av. Litt vin vil jeg også gjerne ha i helgene. Jeg har ikke erfaring med å gå ned flere titalls kilo ( og er imponert over hvor flink du har vært!) men tror balanse er tingen i alle fall i det lange løp. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Grønt blad said:

Kjempebra, Tirius! Hurra! Høres ut som en flott lege. Og for en seier det er å kunne bruke vanlig blodtrykksmåler!

Takk og hurra ja! De små seierne der betyr mye!

3 hours ago, Lillyvally said:

Så bra du dro til legen, og så bra at legen viste forståelse for situasjonen din. 
Jeg skjønner at det er mye usunne vaner som må forandres på og at dette tar tid. Når det kommer til å unngå å hive innpå med godis som belønning. Kan du prøve å si til deg selv at, belønninga tar du på lørdag? Jeg er jo normalvektig nå selv, og passer på hva jeg spiser litt hver dag egentlig. Jeg prøver å spise lite karbo, tenker over kalori inntaket hver dag og forsøker å spise godisen i helgene. Og når jeg da spiser snop, begrenser jeg meg, slik at det ikke tar helt av. Litt vin vil jeg også gjerne ha i helgene. Jeg har ikke erfaring med å gå ned flere titalls kilo ( og er imponert over hvor flink du har vært!) men tror balanse er tingen i alle fall i det lange løp. 
 

Ja egentlig har jeg jo en løsning, vi lager pizza hver lørdag - den havner på 600-700kcal avhengig av hva jeg har oppå (lager fra bunn). Så småspiser jeg snop FØR middag. Fordi jeg vet jeg ikke orker så mye etterpå. En quick fix er jo å si snop er etter pizza på lørdager så reduseres det automatisk. 
 

Forøveig er ikke å holde kalorimålet veldig vanskelig i seg selv. Det vanskelige er tydeligvis å ikke, helt ut av noe som føles ut som ingenting, plutselig stå der i de gamme vanene uten å skjønne hva som skjedde. 
 

Tusen takk for veldig gode ord!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...