Gå til innhold

Vekta skal halveres!


Tirius

Anbefalte innlegg

1 hour ago, myMa said:

Det høres ut som motivasjonen og humøret er på topp. Fortsett sånn og kiloene kommer til å rase av 😊👍

Så morro at jakken passer. Håper ikke den var så dyr for den blir vel snart for stor 😜

Her går det bra. Fikk inspirasjon her til å tenke nytt etter at vekta stagnerte litt. Nå tester jeg 16-8 "dietten". Ned 1,3kg på 4 dager! 👍

Hehe, den kosta vel 500, men det var tilbud om ikke annet 😛 Må ha jakke og de gamle er altfor svære. Har en skikkelig varm dunjakke jeg kjøpte i fjor vinter men den passer ikke lenger. 

Herlig å høre, stå på - det blir så bra 😄

Var bare fjas det i går om at vekta mi står stille, for plutselig var det ned 0.6 fra i går og dermed all time low. Satse på litt til før ukesveiing i morgen!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tirius skrev (4 timer siden):

Hehe, den kosta vel 500, men det var tilbud om ikke annet 😛 Må ha jakke og de gamle er altfor svære. Har en skikkelig varm dunjakke jeg kjøpte i fjor vinter men den passer ikke lenger. 

Herlig å høre, stå på - det blir så bra 😄

Var bare fjas det i går om at vekta mi står stille, for plutselig var det ned 0.6 fra i går og dermed all time low. Satse på litt til før ukesveiing i morgen!

Juhu, du er skikkelig i gang! Supergøy at det nå går skikkelig framover samtidig som du har mindre matstøy. Virker som du har knekt en kode og kanskje til og med synes det er enkelt?

Synes 500 for jakke er innafor, jeg. Du må jo ha klær som varmer selv om den sikkert er altfor stor om et år. Om ikke annet bruker du sikkert mindre penger på mat nå, og mellomlegget kan jo gå til nye klær 😊

Veldig motiverende å følge deg!

Endret av Grønt blad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Grønt blad said:

Juhu, du er skikkelig i gang! Supergøy at det nå går skikkelig framover samtidig som du har mindre matstøy. Virker som du har knekt en kode og kanskje til og med synes det er enkelt?

Synes 500 for jakke er innafor, jeg. Du må jo ha klær som varmer selv om den sikkert er altfor stor om et år. Om ikke annet bruker du sikkert mindre penger på mat nå, og mellomlegget kan jo gå til nye klær 😊

Veldig motiverende å følge deg!

Ja, det føles enkelt. Og det vet jeg ikke om er bra eller dårlig. Sist det føltes så enkelt skle det ut et par uker. En del av meg tenker at jeg må prøve innstille meg på at i blant blir det en uke eller to hvor jeg bare ikke orker, og alt bare blir som det blir. Men redselen for å bare miste det helt er jo til stede - der er dere på kvinneguiden en god motivasjon altså! 

Ja, har nok for lengst spart jakka i å ikke handle snop, det er jo ikke akkurat billig 😛 

Det er litt "rart" (for meg!) og veldig hyggelig at det er motiverende å følge med på all bablingen min 😄

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirius skrev (25 minutter siden):

Ja, det føles enkelt. Og det vet jeg ikke om er bra eller dårlig. Sist det føltes så enkelt skle det ut et par uker. En del av meg tenker at jeg må prøve innstille meg på at i blant blir det en uke eller to hvor jeg bare ikke orker, og alt bare blir som det blir. Men redselen for å bare miste det helt er jo til stede - der er dere på kvinneguiden en god motivasjon altså! 

Ja, har nok for lengst spart jakka i å ikke handle snop, det er jo ikke akkurat billig 😛 

Det er litt "rart" (for meg!) og veldig hyggelig at det er motiverende å følge med på all bablingen min 😄

Å skli ut en uke og to er noe vi alle gjør :) Selv som normalvektig hele livet, men med et par kilo i øvre sjiktet de siste årene, så kan jeg si at i løpet av årets 52 uker har kanskje 40 uker vært sunne, og 12 uker mer usunne/gidder ikke. Det har vært pga mensen, pga flytting eller ferie. Og det går helt fint, så lenge man stopper og går tilbake til gode vaner :) 

Kroppen min fungerer slik at den VIL ha grønt og frukt største delen av tida, men når jeg heller craver noe usunt så spiser jeg det. Jeg passer bare på mengden, og tar meg i det om det går mer enn en uke eller to. Da stabiliserer alt seg igjen :) Kroppen får liksom nok av usunt av seg selv etter en stund, og jeg føler meg oppblåst og full. Så selv normalvektige har uker og måneder som på langt nær er optimale ;) 

Lurt å ha noe man MÅ oppdatere seg på av og til, hvis ikke kan de to ukene bli til to måneder og to år. Støtte fra andre er så viktig når man gjøre store livsstilsendringer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Navani said:

Å skli ut en uke og to er noe vi alle gjør :) Selv som normalvektig hele livet, men med et par kilo i øvre sjiktet de siste årene, så kan jeg si at i løpet av årets 52 uker har kanskje 40 uker vært sunne, og 12 uker mer usunne/gidder ikke. Det har vært pga mensen, pga flytting eller ferie. Og det går helt fint, så lenge man stopper og går tilbake til gode vaner :) 

Kroppen min fungerer slik at den VIL ha grønt og frukt største delen av tida, men når jeg heller craver noe usunt så spiser jeg det. Jeg passer bare på mengden, og tar meg i det om det går mer enn en uke eller to. Da stabiliserer alt seg igjen :) Kroppen får liksom nok av usunt av seg selv etter en stund, og jeg føler meg oppblåst og full. Så selv normalvektige har uker og måneder som på langt nær er optimale ;) 

Lurt å ha noe man MÅ oppdatere seg på av og til, hvis ikke kan de to ukene bli til to måneder og to år. Støtte fra andre er så viktig når man gjøre store livsstilsendringer! 

Takk for at du deler! Det jo litt krise at dette vet jeg ikke. Kanskje er det der man bommer også, man tenker at alle andre klarer det hele året - men så er det ikke sånn. Jeg har tenkt mye på det med julen og jeg vet at om jeg skal være kjempestreng med meg selv hele julen så er det ikke holdbart. Det vil føles som et så stort tap å miste den "kosen". Eller kanskje ikke. Neimen om jeg vet. Tror jeg skal tenke at x antall dager driter jeg i alt. 

Veldig spennende det med hva kroppen craver. Jeg har forsøkt å følge det denne uka og har jammen spist sjokolade i fornuftig mengde, brød i stede for knekkerbrød når jeg føler for det, etc - og det har gått kjempefint. Men jeg må være veldig bevisst på å lytte til kroppen, motstå disse vanene som sitter så godt i kroppen! 

-0.7 denne uka, 123.1. Nærmer seg faktisk nytt titall og det føles ganske vilt akkurat nå, det var perioder der jeg følte det gikk så uendelig sakte at det aldri ville bli noe skikkelig resultat. Men nå har jeg gått fra 137 til 123 og det ER det stor forskjell på. Snart 15 kg! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirius skrev (11 minutter siden):

Takk for at du deler! Det jo litt krise at dette vet jeg ikke. Kanskje er det der man bommer også, man tenker at alle andre klarer det hele året - men så er det ikke sånn. Jeg har tenkt mye på det med julen og jeg vet at om jeg skal være kjempestreng med meg selv hele julen så er det ikke holdbart. Det vil føles som et så stort tap å miste den "kosen". Eller kanskje ikke. Neimen om jeg vet. Tror jeg skal tenke at x antall dager driter jeg i alt. 

Veldig spennende det med hva kroppen craver. Jeg har forsøkt å følge det denne uka og har jammen spist sjokolade i fornuftig mengde, brød i stede for knekkerbrød når jeg føler for det, etc - og det har gått kjempefint. Men jeg må være veldig bevisst på å lytte til kroppen, motstå disse vanene som sitter så godt i kroppen! 

-0.7 denne uka, 123.1. Nærmer seg faktisk nytt titall og det føles ganske vilt akkurat nå, det var perioder der jeg følte det gikk så uendelig sakte at det aldri ville bli noe skikkelig resultat. Men nå har jeg gått fra 137 til 123 og det ER det stor forskjell på. Snart 15 kg! 

Du er kjempeflink! 15 kilo er MYE! :)  Jeg pleier å spise hva jeg vil mellom jul og nyttår, det har så lite å si i det store løpet :) Bare ikke spis julegodis fra starten av november til midten av januar, så går det nok helt fint! Jeg spiser litt hjemmelagd julebakst i desember, så øker litt fra normalen hele måneden, men passer fremdeles på å holde på gode vaner til julaften ;) 

Er absolutt ikke forventet at man skal vite sånt. Jeg kan jo bare snakke for meg selv selvsagt, men det er min erfaring fra eget liv og vennekrets/familie :) De fleste har uker de ikke spiser bra. Jeg prøver selv å få i meg nok grønt, men det er ikke alltid det funker :) De aller fleste mennesker spiser langt fra perfekt, er derfor jeg tror at porsjonskontroll egentlig er viktigere. Selvsagt tilstrebe å spise 5 om dagen, godteri kun i helga, fisk 2x i uka osv, men i det minste passe på å ikke spise to middagsporsjoner på en hverdag, men heller en.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tirius skrev (9 timer siden):

Men nå har jeg gått fra 137 til 123 og det ER det stor forskjell på. Snart 15 kg! 

Utrolig bra! Gratulerer! Veldig inspirerende for oss som følger 😊👍

Enig med deg at Julen er litt unntakstilstand (med måte da😛). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/27/2020 at 10:04 AM, Navani said:

Du er kjempeflink! 15 kilo er MYE! :)  Jeg pleier å spise hva jeg vil mellom jul og nyttår, det har så lite å si i det store løpet :) Bare ikke spis julegodis fra starten av november til midten av januar, så går det nok helt fint! Jeg spiser litt hjemmelagd julebakst i desember, så øker litt fra normalen hele måneden, men passer fremdeles på å holde på gode vaner til julaften ;) 

Er absolutt ikke forventet at man skal vite sånt. Jeg kan jo bare snakke for meg selv selvsagt, men det er min erfaring fra eget liv og vennekrets/familie :) De fleste har uker de ikke spiser bra. Jeg prøver selv å få i meg nok grønt, men det er ikke alltid det funker :) De aller fleste mennesker spiser langt fra perfekt, er derfor jeg tror at porsjonskontroll egentlig er viktigere. Selvsagt tilstrebe å spise 5 om dagen, godteri kun i helga, fisk 2x i uka osv, men i det minste passe på å ikke spise to middagsporsjoner på en hverdag, men heller en.

 

Nei det skumle tidligere år er at har vi bakt har jeg fråtset. Har bakt sykt mye og spist sykt mye. Ikke i år. Nå øyner jeg under 120 før jul så da er det lettere. Er nok over igjen etter nyttår men det skal jeg klare å stå i. :) takk for at du deler, det betyr mye!

14 hours ago, myMa said:

Utrolig bra! Gratulerer! Veldig inspirerende for oss som følger 😊👍

Enig med deg at Julen er litt unntakstilstand (med måte da😛). 

Det er veldig hyggelig å høre! Ja, unntakstilstand med måte, ikke akkurat det jeg har vært flinkest på tidligere 😂 

 

I dag er det lørdag og jeg er ikke fristet til snop en gang. Når jeg telte mye var jeg litt besatt på type «nå har jeg spart 450 kalorier i løpet av uka, HVA kan jeg få for det?» mens nå ligger jeg bare så stabilt lavt i uka at jeg tåler kjøpe det lørdagsgodtet jeg har lyst på virker det som. 
Lørdagspizzaen derimot er jeg veldig klar for!

122.8 i dag! Nytt tall, ny rute. 1/5! Og aller best synes jeg, 1.1 ned på 8 dager. Jeg har såvidt klart å karre meg mot 0.5 i snitt per uke men nå øker det helt tydelig. Begynner å øyne at under 120 til jul kan gå. Under 120 høres helt sjukt ut i mine ører. Rart hvordan 119 kan høres lite ut 😅

A0764213-FF29-4F9A-9DFA-2C868FA220E6.jpeg

Endret av Tirius
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på! Kjenner meg veldig igjen i at 119-tallet føles myyye bedre enn 120. Det er psykologisk, og noe vi er vant med fra prising av varer. Ingenting koster 200 sharp, det er 199 for det virker så mye mindre😆

Endret av Sandin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sandin said:

Stå på! Kjenner meg veldig igjen i at 119-tallet føles myyye bedre enn 120. Det er psykologisk, og noe vi er vant med fra prising av varer. Ingenting koster 200 Sharp, det er 199 for det virker så mye mindre😆

Haha du har jo rett. Jeg går rett på de også jeg 😂😂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ryker målet før jul, men det er greit. Eldsteungen på sykehus plutselig og har trengt mye oppfølging. Det ble lengre periode med å spise hva enn det var mulig å få tak i og gjerne noe som fristet for ungen - og ingen rutiner what so ever. 124,1 i dag og mye av det er nok vann o.l. pga mat med mer salt. Men det fine og positive: Jeg er veldig klar for å komme tilbake til ordentlige vaner og fornuftig mat igjen. Og det er fint å kjenne på at etter noen dager hvor alt har stått på hodet og alt har blitt lettvinte løsninger så henter jeg meg fint inn igjen. Sist tok det 2-3 uker, nå har jeg vært helt klar på det fra første dag!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går bra med eldstebarnet!

Super innstilling du har! For ja - livet skjer. Og det er hvordan man klarer å komme tilbake igjen som er det viktige for en varig livsstilsendring. Høres ut som du gjør ting helt rett! Fortsetter å heie på deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/2/2020 at 5:27 PM, Kepaløk said:

Håper det går bra med eldstebarnet!

Super innstilling du har! For ja - livet skjer. Og det er hvordan man klarer å komme tilbake igjen som er det viktige for en varig livsstilsendring. Høres ut som du gjør ting helt rett! Fortsetter å heie på deg :)

Takk for det :)  Ja, det var ca én uke som var ganske tøff. Og hvor det meste handla om å kjøpe mat hun ville spise. Jeg begrenset porsjonene men lå litt i overkant på kalorier (1800-2000). Nå viser vekta svimlende 3kg +. Satser på det er vann 😛 Har snudd det igjen denne uka, så hurra for meg som bare fortsatte videre etter en uke med mye surr og rør! 

Målet med under 120 til jul røk nok helt sikkert der, men akkurat nå gjør det ikke noe. Som du sier, livet skjer og akkurat den uka ble helt andre ting viktig. Så satser jeg på å krype ned mot 122 der jeg var igjen før jul. Om jeg kommer meg ned på 122.0 har jeg gått ned 15 kg i 2020 og det er bra! Om jeg klarer samme tempo neste år, som jeg tidlig i prosessen brukte mye tid på å være skuffa over, blir det 30 kg i 2021 og det er jo faktisk veldig, veldig stor forskjell. 90 kg liksom!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med nytt hus, Tirius! (Leste det i en annen tråd.) Håper overtakelse og flytteprosessen går fint 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/12/2020 at 11:31 PM, Grønt blad said:

Gratulerer med nytt hus, Tirius! (Leste det i en annen tråd.) Håper overtakelse og flytteprosessen går fint 😊

Tusen takk 😄 Det gjør det nok, vi skal pusse litt opp og det ELSKER jeg. Og bæring og flytting er god trening - jeg er generelt glad i livet når det er mye å gjøre :)

Jeg har en helt fascinerende god kontroll for tiden. Matstøyet er helt fullstendig borte og nå kan jeg fint ta meg en sjokolade eller en håndfull ostepop om jeg har lyst på det - også stopper jeg der. Før stoppa jeg jo ikke, bare dyttet i meg ville mengder. De siste par ukene har også som nevnt gått til et barn som har trengt ekstra oppfølging og endel "tullemat" pga det, men det har ikke blitt pizza til alle måltider allikevel etter det. Jeg har bare gått tilbake til sunne, normale matvaner. 

Dette med lørdagssnop har også normalisert seg veldig for meg. Jeg kompenserer, så dager der jeg vet det blir selskap og kake, lørdag og lørdagssnop eller lignende velger jeg sunnere, kalorifattigere alternativer tidligere på dagen og skipper gjerne et måltid. 

Det går så lekende lett at jeg begynner å kjenne på overskudd til å ta nye oppgjør med meg selv. Ett av dem er at jeg i ukene før jul har begynt å unne meg så mye drittmat. Ikke i år, om jeg bare spiser normalt helt til vi kommer til julaften kan jeg fint bare kose meg noen dager uten utfordringer. En annen ting, som blir en større prosess, er brus. Jeg drikker bare sukkerfri brus, men det er helt klart en tydelig uvane/avhengighet på lik linje med mat - bare flaks den ikke har kalorier. Men det er jo ikke heldig i store mengder, dessuten gjør det at jeg ikke drikker vann - som også er dumt. Jeg er ikke helt "der" før jul kjenner jeg, men etter jul skal jeg finne noen nye, bedre vaner der også. 

Ett steg av gangen!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å lese at du har kontroll på matfronten. Ingen ting er bedre enn det! Høres ut som du har lært masse om egne uvaner og virkelig jobber for å endre de. Godt jobba, og stå på!

Jeg drikker alt for mye lettbrus selv. Jeg har trappet kraftig ned, og drikker kun brus etter jobb. Så drikker vann til frokost og lunsj, og det var en stor omveltning. Klarer ikke kutte på kvelden enda. Det er liksom kosen min, og jobber fortsatt mentalt med det å ha lyst på noe (altså usunne ting) på kvelden, så takler ikke helt slutt brusen også enda. Kanskje jeg kan få noen gode tips av deg etterhvert 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 12/14/2020 at 10:10 PM, Kepaløk said:

Så gøy å lese at du har kontroll på matfronten. Ingen ting er bedre enn det! Høres ut som du har lært masse om egne uvaner og virkelig jobber for å endre de. Godt jobba, og stå på!

Jeg drikker alt for mye lettbrus selv. Jeg har trappet kraftig ned, og drikker kun brus etter jobb. Så drikker vann til frokost og lunsj, og det var en stor omveltning. Klarer ikke kutte på kvelden enda. Det er liksom kosen min, og jobber fortsatt mentalt med det å ha lyst på noe (altså usunne ting) på kvelden, så takler ikke helt slutt brusen også enda. Kanskje jeg kan få noen gode tips av deg etterhvert 😀

Hyggelig å høre fra deg, håper alt går bra :) Julelunsj online på jobb i går, marsipangris og grøt. Null stress - spiste den med god samvittighet og ingen store behov for snop i dag. Veldig snodig! 

Så flink du er som har trappa ned, kanskje tidsbegrensninger er et godt sted å starte. Det ER jo kos. Det er det jeg også innså nå, dvs jeg har sikkert visst det lenge men det har tatt lang tid å erkjenne for meg selv. Og det sitter i vanene det også. Jeg har så innmari lyst til å være fri fra sånne dustevaner som gjør at jeg ikke føler det er hyggelig å se TV uten kos man putter i munnen, at på kjøreturer må man kunne unne seg ekstra kos i form av brus, etc. Når jeg tenker på det er det akkurat samme greia som snop for min del, uvaner som sitter ordentlig godt i kroppen og som gjør at jeg blir helt rastløs og rar av å droppe det. 

Et steg av gangen, en uke og en dag til jul nå og jeg har ikke tydd til julemat, julesnacks eller julekaker! Vekten står veldig stabilt stille denne uka på 122.7, 100g under all time low. Så det er fint, har et bittelite håp om å nå 122.0 før jul, da har jeg gått ned akkurat 15kg. 

Vi får se - kavet mitt etter å gå ned så fort som mulig har jeg mistet helt, jeg er i en god flyt, har det mye bedre med meg selv, kan bruke mer energi på å fokusere på de viktige tingene i livet. Trives så utrolig godt med det!

Vinterjakka jeg kjøpte i høst og sa jeg ville skulle passe ila vinteren passer allerede, nå sitter den finfint. Veldig gøy. Buksene mine passer fortsatt greit, type litt store - helt tydelig at det er ikke der jeg mister vekt først. Gensere og tskjorter derimot begynner å bli så store at jeg tenker jeg snart må skifte ut endel fordi det ser teit ut at de er så svære. Samtidig er det litt deilig 😛

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirius skrev (16 timer siden):

Tusen takk! Håper alt går bra med deg også!

Joda det går bare bra. Sliter med å holde meg unna kakeboksen for å si det mildt. Selv om jeg aldri har vært overvektig har jeg slitt med endel overspising av veldig feil type mat, altså kaker og godis 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...