Gå til innhold

Vekta skal halveres!


Tirius

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Tirius skrev:

Sniker inn et svar her i tillegg til nederst). Ja, det sitter så enormt godt i, helt utrolig hvordan jeg kan overbevise meg selv om å drite i alt. Med fare for snikskryt, jeg har full kontroll på det meste av andre ting i livet. Jeg er flink i de frivillige vervene mine, barna mine har alltid det meste på stell, huset er sortert etter alle kunstens regler for orden og system, jeg er seriøst ordentlig god i jobben min. Men DETTE overbeviser hodet mitt meg om at jeg bare skal droppe liksom. Hva i alle dager. 

Først vil jeg si: hurra for deg! Du har rett til å være stolt - det ER et stort steg å innrømme dette for andre enn seg selv. Det er vanskelig nok å innrømme det for seg selv..

Til det siterte: jeg forstår deg fullstendig. Jeg kan snikskryte på samme måte. Jeg har en imponerende jobb som jeg er dritgod i, hus, mann og barn på stell. Bidrar i ulike frivillige verv og har stålkontroll på alt annet i livet. Med det store unntaket om mat. Og det som føles ekstra sårt noen ganger er at det er jo synlig for alle. Alle ser at jeg er tjukk. Alle ser at jeg har mislykkes med den delen av livsstilen. Som man egentlig bare vil gjemme bort for alle, inklusiv seg selv.

Så du skal være stolt av det du gjorde i dag. Jeg heier på deg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, Kepaløk said:

Først vil jeg si: hurra for deg! Du har rett til å være stolt - det ER et stort steg å innrømme dette for andre enn seg selv. Det er vanskelig nok å innrømme det for seg selv..

Til det siterte: jeg forstår deg fullstendig. Jeg kan snikskryte på samme måte. Jeg har en imponerende jobb som jeg er dritgod i, hus, mann og barn på stell. Bidrar i ulike frivillige verv og har stålkontroll på alt annet i livet. Med det store unntaket om mat. Og det som føles ekstra sårt noen ganger er at det er jo synlig for alle. Alle ser at jeg er tjukk. Alle ser at jeg har mislykkes med den delen av livsstilen. Som man egentlig bare vil gjemme bort for alle, inklusiv seg selv.

Så du skal være stolt av det du gjorde i dag. Jeg heier på deg!

Takk, det var virkelig et stort steg. Nå sitter jeg igjen og lurer på hvordan jeg turte. Det er ikke sikkert blodprøvene viser noe som helst, men det var nesten ikke det viktigste lenger. 
 

Ja ikke sant! Jeg har en helt enestående fin arbeidsplass, men allikevel klarer jeg ikke riste av meg følelsen av at de tenker at «jøss, så god i jobben som krever masse logistikk og struktur, men klarer ikke spise som et vanlig menneske». De er bare fine folk og tenker sikkert ikke sånn, men noen har garantert undret seg. Men vi skal klare det! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det fortsatt går bra med deg :) godt gjort at du kom deg til legen. Jeg vet at folk er forskjellige, men jeg gikk en del ned i vekt for mange år siden. Både da og nå har jeg gjort det sånn at om jeg har veldig lyst på noe godt en dag, kjøper jeg meg en liten kinder maxi, eller som ikke har mange kalorier. Regner det inn i budsjettet. Kan godt være flere dager i uka, men ikke hver. skjønner at noen ikke vil det, men for meg fungerer det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Lillyvally said:

Hvordan går det med deg Tirius? 

 

8 hours ago, Stormlight said:

Håper det fortsatt går bra med deg :) godt gjort at du kom deg til legen. Jeg vet at folk er forskjellige, men jeg gikk en del ned i vekt for mange år siden. Både da og nå har jeg gjort det sånn at om jeg har veldig lyst på noe godt en dag, kjøper jeg meg en liten kinder maxi, eller som ikke har mange kalorier. Regner det inn i budsjettet. Kan godt være flere dager i uka, men ikke hver. skjønner at noen ikke vil det, men for meg fungerer det. 

 

Så hyggelig at dere spør selv om jeg knapt har tid til å følge med noen andre her for tida 🤯 Vet dere hva, det går kjempebra! To uker dreit jeg i alt og skjønte ikke hva som skjedde. Så brukte jeg 1 uke på halvveis-prøving, før jeg erkjente for meg selv (og dere og til slutt legen) at jeg må ta grep igjen, den siste uka. Og etter det har det gått bra. I dag veide jeg inn til 125,9 - som er tangering av rekorden. Så nå sitter jeg egentlig bare med tanken om at det gikk helt fint å bomme litt - og det er så deilig :) Kjøpte jakke på nett, 3xl fra Stormberg, den var litt knapp... Nå er målet at den skal passe fint til jul 💪Det var egentlig helt perfekt sånn sett. 

Når det gjelder kalorier og kinder maxi og sånn så er jeg egentlig enig og jeg tror jeg kan få det til. Jeg er bare nødt til å være forsiktig. Det var der jeg tippa litt nå, jeg startet med at krokansjokolade er så godt og bare litt under 400kcal. Så jeg bytta ut et måltid med det. Også et måltid til. Også tenkte jeg "det er vel ikke så farlig å gå litt over i blant" også var jeg på kjøret. Hvordan skal jeg klare å begrense meg liksom. 

Så akkurat nå, når jeg nærmest driver med avvending (det føles sånn, hjernen min tenker hele tiden at jeg har mistet noe dyrbart i livet når jeg ble fornuftig igjen) sender jeg mannen på butikken. Alltid. Jeg kan ikke gå dit for jeg klarer jo ikke å dy meg uansett hvor galt jeg vet det er og hvor tydelig plan jeg har. 

Når jeg føler jeg har kontroll tror jeg at jeg må slippe på litt sånt som du sier Stormlight, for det er et "offer" som generelt føles for stort for meg å droppe ALT. Det er ikke holdbart for meg i lengden selv om det funker for mange andre. 

Takk for at dere bryr dere, det betyr uendelig mye!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du er i gang igjen! To uker der du har spist for mye har ikke noe å si i den store sammenhengen, bare du går tilbake til gode vaner, er vel ikke mange kg fett man kan legge på seg på så kort tid.

Det er kjekt med klær som mål. Jeg har en del klær som ikke har passet en stund, som passer igjen nå, føler det på en måte blir tydeligere enn å bare se tallene på vekten. Jeg har løst det med at jeg har 200 kalorier som ikke er regnet inn i den vanlig måltids-planen min, så har jeg lyst på litt ekstra til middag en dag, tar jeg det der, eller hvis jeg trenger et ekstra mellommåltid tar jeg det der, og noen dager bruker jeg det på en liten sjokolade eller noe annet godt. Kan sikkert være greit med en skikkelig avvenning da. Men alle er jo forskjellige, man må vel prøve og feile litt for å finne noe som fungerer. 

Jeg kan ikke kjøpe inn store sjokolader og spise de over flere uker da, kan gå fint en stund, men plutselig har jeg spist mer enn planlagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempebra at du er tilbake med de gode rutinene! Det går vel litt opp og ned i en slik prosess du er i nå tenker jeg. Har du satt deg noen delmål nå framover? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/6/2020 at 9:39 AM, Stormlight said:

Så bra du er i gang igjen! To uker der du har spist for mye har ikke noe å si i den store sammenhengen, bare du går tilbake til gode vaner, er vel ikke mange kg fett man kan legge på seg på så kort tid.

Det er kjekt med klær som mål. Jeg har en del klær som ikke har passet en stund, som passer igjen nå, føler det på en måte blir tydeligere enn å bare se tallene på vekten. Jeg har løst det med at jeg har 200 kalorier som ikke er regnet inn i den vanlig måltids-planen min, så har jeg lyst på litt ekstra til middag en dag, tar jeg det der, eller hvis jeg trenger et ekstra mellommåltid tar jeg det der, og noen dager bruker jeg det på en liten sjokolade eller noe annet godt. Kan sikkert være greit med en skikkelig avvenning da. Men alle er jo forskjellige, man må vel prøve og feile litt for å finne noe som fungerer. 

Jeg kan ikke kjøpe inn store sjokolader og spise de over flere uker da, kan gå fint en stund, men plutselig har jeg spist mer enn planlagt.

Hehe nei, det gjelder å finne balansen. Jeg er ikke der i det hele tatt enda 😆 Jeg har kapitulert i årevis og fortløpende kastet alle klær som ble for små😳

Nytt tall, ny firkant i dag - 124.8! Ikke så langt igjen til 1/5-del nå. 
 

41A82B00-438C-4AEF-99EB-E7C268E514A1.jpeg

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tirius skrev:

Hehe nei, det gjelder å finne balansen. Jeg er ikke der i det hele tatt enda 😆 Jeg har kapitulert i årevis og fortløpende kastet alle klær som ble for små😳

Nytt tall, ny firkant i dag - 124.8! Ikke så langt igjen til 1/5-del nå. 
 

41A82B00-438C-4AEF-99EB-E7C268E514A1.jpeg

👏👏👏kjempebra

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Tirius! Syns det arket du har laget ser veldig kjekt ut :) 1/5 høres jo veldig bra ut.

Jeg har kastet en del klær som er for små, men tatt vare på de jeg liker godt. Det blir kjekt å måtte kjøpe nye klær etter hvert som klærne du har blir store da, jeg måtte kjøpe meg en ny bukse i helga for alle har blitt vide, det er motiverende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere! Fått svar på blodprøvene, de var fine med unntak av B9 (folat), som var "sterkt nedsatt". Fått en hestekur på det, skulle ta det i 3-4 uker så tolker det som at det da bør ha blitt bedre. 

Det forklarer vel neppe noe sen vektnedgang, men konsekvensen av det er jo et mye mer inaktivt liv siden jeg sliter med blodtrykksfall, svimmelhet, tidvis veldig, veldig lite energi o.l. Og en kropp som er litt i krisemodus. 

Nå gleder jeg meg til å få opp verdiene så livet føles bedre!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tirius skrev:

Takk dere! Fått svar på blodprøvene, de var fine med unntak av B9 (folat), som var "sterkt nedsatt". Fått en hestekur på det, skulle ta det i 3-4 uker så tolker det som at det da bør ha blitt bedre. 

Det forklarer vel neppe noe sen vektnedgang, men konsekvensen av det er jo et mye mer inaktivt liv siden jeg sliter med blodtrykksfall, svimmelhet, tidvis veldig, veldig lite energi o.l. Og en kropp som er litt i krisemodus. 

Nå gleder jeg meg til å få opp verdiene så livet føles bedre!

Men så bra at du ellers er frisk og sunn da, det er jo strålende nyheter. Samtidlig er det sikkert fint å få en forklaring hvis du har følte deg dårlig, og at det går an å få hjelp mot det:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/11/2020 at 9:14 PM, Lillyvally said:

Men så bra at du ellers er frisk og sunn da, det er jo strålende nyheter. Samtidlig er det sikkert fint å få en forklaring hvis du har følte deg dårlig, og at det går an å få hjelp mot det:)

 

7 minutter siden, Stormlight said:

Greit å vite at blodprøvene ser greie ut.  :)  Jeg har også hatt b9-mangel, men det hjalp når jeg fikk tatt litt tilskudd. 

Takk! Ja, det forklarer veldig mye. Og med en konstant lett hodepine er det heller ikke rart det er tungt med energi. 

 

Alt føles lett nå. Aner ikke hvorfor eller om det er et godt tegn siden jeg plutselig slappet litt for mye av for noen uker siden. Men det virker fullstendig uproblematisk å ta to knekkerbrød til lunsj, en fornuftig middag med masse gode grønnsaker (som jeg begynner å bli veldig glad i!) og knekkerbrød, brød, omelett eller salat til kvelds. Det bare funker. Sultfølelse har jeg fortsatt nesten ikke, synes det er en litt rar greie. Men fint for meg. Det føles helt ukomplisert å droppe snacks og snop også. Kjøpte meg en sjokolade i går fordi jeg gikk i et voldsomt underskudd og tenkte det var greit. Det var fint og i dag har jeg ikke behov for noe mer. 

Har sluttet å glede meg til lørdagsgodt også. Gleder meg til mannens pizza, for han lager ordentlig pizza (type hever i mange dager, fullstendig nerd og mye bedre enn restaurantene rundt om) - det er nydelig å kose seg med. Og etter den klarer jeg meg egentlig fint med bittelitt snop. Resten taper jeg sammen og sparer til uka etter. 

124,6 i dag. Nå er vi 0.1 unna å fellesdelmålet med samboer - 25kg til sammen. Da skal vi kjøpe kebab. Det var en av krisetingene våre før, mye kebab. Så uansett hvor rart det virker med drittmat til belønning så funker akkurat det for oss siden ingen av oss bryter avtalen. Første delmål var 15 til sammen, så 25. Litt usikker på hva neste blir, kanskje 35? Men det tar ganske lang tid, så mye mulig det blir noe lavere. Tåler en kebab i blant. 

Life is good!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Lillyvally said:

Her går det framover, bra! 
kos dere med kebab når dere når målet, det har dere fortjent!

Ja, begynner å innse jeg nærmer meg 15kg og da begynner det faktisk å føles som litt. Takk! 😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lurer veldig på hva jeg skal gjøre med sultfølelsen, eller rettere sagt; mangelen på det. Jeg har jo hele tiden sagt at jeg har lite sultfølelse og har spist små porsjoner, men bare veldig, veldig feil. Nå ser jeg jo for alvor at det stemmer.

 

I begynnelsen var jeg nøye med kaloriene og litt opphengt i hvor mye jeg kunne spise hver dag. I større og større grad nå tar jeg meg selv i at jeg gjør rare greier: 

- Tvinger i meg det siste halve knekkerbrødet selv om jeg er mett, for jeg må jo spise opp
- Tvinger i meg å spise opp middagen jeg har tatt
- Spiser mat til måltidene selv om jeg ikke er sulten

Jeg har sluttet litt med dette denne uka. Slutta å telle, begynt å kjenne på sultfølelsen. Virka dumt å trykke i meg de to brødskivene til frokost når jeg syntes det var for mye bare fordi jeg "kunne" fordi jeg skulle ha feks 1500kcal.

På den ene siden så er det lurt å spise og man trenger påfyll. På den andre siden, sultfølelsen min er jo ikke der. Jeg var sulten kl 11, så da tok jeg to, spise 1,5. Middag, vi spiste fiskegrateng med masse gulrøtter, litt potet og litt bacon. Ble fort mett, ikke veldig store porsjonen. Nå er klokka halv ti og sulten er jeg i alle fall ikke. Ikke sliten eller grinete heller. Men jeg må jo spise? Samtidig virker det rart å trosse sultfølelsen. I tillegg har jeg omtrent ingen behov for verken drittmat, søtt eller salt.. 

Bør jeg heller spise mat med flere kalorier, som nøtter, for å fylle på? 

Nå vet jeg også at det ikke er lov å diskutere inntak under 1500 kalorier, men samtidig må jeg reflektere litt over det. Hvorfor blir jeg ikke sulten? 

Edit: Jeg tror jeg lager et innlegg om det jeg, prøvd å google men virker som problemet stort sett er motsatt...

Endret av Tirius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Vanskelig. Kanskje du må jobbe mot å få et mer "normalt" forhold til kosthold/måltidsrytme? Så kommer kanskje sultfølelsen etterhvert.

Nå sier jeg ikke at du absolutt må spise til alle typiske måltider. Det går helt fint å skippe frokost for mange. Men det er jo ikke så bra (sikkert) å spise 1-2 ganger om dagen. 

Tror du bør prøve å holde deg til anbefalt kaloriinntak så du ikke går på en smell.

Jeg prøver å spise ca hver 3.time og er heller egentlig ikke så sulten enda jeg spiser ganske små porsjoner. Men jeg vet at om jeg skipper et måltid eller 2 så sitter jeg der med hånda nedi godteposen før jeg vet ordet av det. Det er liksom en måte å holde seg på matta for meg. 

Men vi er alle ulike så du må finne din måte😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante tanker, @Tirius! Jeg synes du skal la kroppen, sultfølelsen og metthetsfølelsen styre. Tenker det er mer naturlig enn å ha en kaloriregime, og vi ønsker jo å få et naturlig avslappet forhold til det å spise. 

Min erfaring er at jeg noen dager er mer sulten, og da spiser jeg mer (men fortsatt i kaloriunderskudd). Jeg tror også litt faste kan bidra positivt. I likhet med deg opplever jeg mer indre ro, mindre godterisug (nesten ikke-eksisterende) og et mer avslappet forhold til det å spise. Jeg tror dette er en viktig grunn til at jeg har lykkes.

Det er selvsagt viktig at man spiser næringsrikt slik at kroppen får mest mulig viktige næringsstoffer, og det er ekstra viktig om man spiser lite. Er man svært overvektig, har man ofte ikke underskudd på næringsstoffer fra før av, og jeg tenker at man har litt ekstra å tære på. Man kan eventuelt ta kosttilskudd (i samråd med lege). Interessant nok opplever jeg mer sult nå enn for 10-15 kg siden, og jeg spiser også litt mer. Føler det er kroppens naturlige måte å si ifra om at den trenger mer.

Det viktigste er at man finner noe som fungerer for en selv. La kroppen, sulten og metthetsfølelse styre matinntaket noen uker så lenge du spise sunt og ikke for mye. Se hvordan det går! Jeg gleder meg til å følge med på hvordan det går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du synes dette er litt merkelig, men kan det være noe i at du ikke kjenner så mye sultfølelse fordi du er overvektig? Det er fristende å kalle mangel på sultfølelse et luksusproblem, men jeg skjønner godt at du lurer ja. 
Sultfølelse er vel også individuelt, noen merker den bedre en andre kanskje, jeg har sjeldent sultfølelse selv og jeg er normalvektig. Sier som over her jeg, spis variert og sunt. Du trenger helt klart ikke å spise opp middagen din eller brødskivene til frokost. Men hvordan går det med vektnedgangen nå når du spiser så lite, stagnerer det eller går du ned mye? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...