Gå til innhold

Vekta skal halveres!


Tirius

Anbefalte innlegg

50 minutter siden, Tirius skrev:

Hyggelig å høre fra deg! Det er veldig snodig. Når jeg startet dette i juni stod det stort sett bom stille frem til det plutselig begynte å gå ned 2-3 uker i slutten av juli/beg av august hvis jeg ikke husker feil. Så har det stått stille i evigheter (føles det som, men ca 2,5 uker). Men i dag løsna det, ned 1,2kg fra i går til i dag, plutselig laveste tallet noen sinne, 128,3 - hurra! Nå blir det innmari spennende de neste dagene... Nesten litt trist vi skal ha pizza i dag 😛 Men vi lager selv og den jeg spiser har ca 600-700kcal, så det er ikke så ille :)

Hurra for deg. Det var kjekt. Det hjelper så mye med motivasjonen. Kos deg med pizza i kveld, dette er en maraton og da må man kunne tillate seg å kose seg (med måte). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, RoNo said:

Hurra for deg. Det var kjekt. Det hjelper så mye med motivasjonen. Kos deg med pizza i kveld, dette er en maraton og da må man kunne tillate seg å kose seg (med måte). 

Takk 😄 Ja, jeg skal jo leve et vanlig liv for alltid, så en pizza på 600-700kcal og en litt forsiktigere dag ellers må det være rom for 😄 God lørdag til deg, håper alt går bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg til deg også. :) Her blåser det og regner, så huset rister.  Jeg hadde "en sprekk i går" og kjenner på gruff i dag. Magen liker rett og slett ikke slikt lengre, så tror det blir en stund til neste gang. Har familie så her er mye snacks i hus alltid, og det er sjelden det frister. Men i går var det rimelig tomt med ting jeg kan spise. Det er kanskje dagens lekse, jeg kan dele med deg. Sørg for å ha mat som er lov å spise i hus, så blir det lettere å stå i mot ting man ikke bør spise. :) Grønnsaker, bær og yoghurt må jeg alltid ha i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, RoNo said:

God helg til deg også. :) Her blåser det og regner, så huset rister.  Jeg hadde "en sprekk i går" og kjenner på gruff i dag. Magen liker rett og slett ikke slikt lengre, så tror det blir en stund til neste gang. Har familie så her er mye snacks i hus alltid, og det er sjelden det frister. Men i går var det rimelig tomt med ting jeg kan spise. Det er kanskje dagens lekse, jeg kan dele med deg. Sørg for å ha mat som er lov å spise i hus, så blir det lettere å stå i mot ting man ikke bør spise. :) Grønnsaker, bær og yoghurt må jeg alltid ha i hus.

Høres ut som vi bor på samme side av landet, hehe.. Jeg hadde en sånn runde for ikke så lenge siden, og det virker nesten fornuftig. Kjenne litt på at det ikke føles så bra lenger. Jeg er enig med deg, å ikke ha det i hus er best, hvis ikke småspiser jeg uansett hvor bestemt jeg er på å ikke gjøre det... 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest meg gjennom hele dagboka di, etter innlegget ditt tidligere i dag som jeg prøvde å svare på. Så flink du er - og har vært! Virkelig godt jobba! Veldig interessant å lese alle refleksjonene dine. Syns virkelig du er på en god vei. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er flink :) Skjønner det er kjedelig når vekta står stille, hjelper ikke akkurat på motivasjonen, men sier som resten: Ta mål, ta bilder, fokuser på andre såkalte NSV (Non-scale victories). Jeg har for eksempel en drøy oppoverbakke der jeg bruker å gå tur, og i begynnelsen var det om å gjøre å gå så langt som mulig opp før jeg måtte stoppe og ta pause. Nå som jeg klarer hele bakken, tar jeg tida for å se om jeg kan gå den fortere.

 

Alle endringer du har gjort er grunnlaget for vaner som skal vare resten av livet, og som du lærer videre til dine barn 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 9/15/2020 at 8:25 PM, Albbas said:

Nå har jeg lest meg gjennom hele dagboka di, etter innlegget ditt tidligere i dag som jeg prøvde å svare på. Så flink du er - og har vært! Virkelig godt jobba! Veldig interessant å lese alle refleksjonene dine. Syns virkelig du er på en god vei. 😊

Så hyggelig at du har vært innom og ekstra hyggelig at du liker ert jet skriver :) jeg har en tendens til å overbevise meg selv om at jeg ikke er særlig god til ting så det er alltid fint å høre!

On 9/16/2020 at 12:47 PM, alvfr said:

Synes du er flink :) Skjønner det er kjedelig når vekta står stille, hjelper ikke akkurat på motivasjonen, men sier som resten: Ta mål, ta bilder, fokuser på andre såkalte NSV (Non-scale victories). Jeg har for eksempel en drøy oppoverbakke der jeg bruker å gå tur, og i begynnelsen var det om å gjøre å gå så langt som mulig opp før jeg måtte stoppe og ta pause. Nå som jeg klarer hele bakken, tar jeg tida for å se om jeg kan gå den fortere.

 

Alle endringer du har gjort er grunnlaget for vaner som skal vare resten av livet, og som du lærer videre til dine barn 🥰

Takk for svar! Den siste traff meg jo rett i hjertet og er hovedmotivasjonen. Nytt liv for meg, men også barna mine. 

NSV ja, jeg skal tenke meg på det og jeg skal prøve å stole på prosessen her. Det vil skje.

 

For de som ikke har sett den andre tråden hadde jeg en liten melt down med vekt som bare står stille til tross for lavt kalorinivå. Jeg må bare fortsette. Nå ble jeg syk i går og er helt slått ut, så mulig kroppen har brygget og holdt igjen noe? Eller vekten bare går opp igjen etter sykdom 😂 i dag viste den i alle fall 127.6, som er 600g unna 10kg og dessuten er det nytt tall og ny rute å fargelegge. Hurra! Nå veier jeg det samme som jeg veide når jeg ble gravid med vesla for 5 år siden, aldri aldri aldri skal jeg opp igjen mot 130!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forresten vekten de siste fire ukene. Ikke rart det er frustrerende når man gjør «alt» rett (tror jeg!) også står det bare og stamper: 

B285CC0E-AF08-472D-B107-2F5DF0215C4E.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig kjedelig når vekten står helt stille, men jeg kan love deg at når du kommer i mål så kommer du ikke til å huske de periodene der vekten sto stille. og som du sier så er det 5 år siden du veide det samma, tenk at du nå endelig har klart å komme under 130 og til den vekten du var når du ble gravid. 
Når vekten min var helt stille så husker jeg at jeg leste et sted om noe som het vann effekten - dette er noe som jeg ikke vet er vitenskapelig korrekt så ikke ta meg helt på ordet nå - men når jeg leste dette så ga det veldig mye mening for meg + det ga meg motivasjon så jeg valgte å tro på det uansett om det er vitenskapelig eller ikke. Vann effekten er slik at når fett forsvinner så tar det lenger tid for fettcellene å dø slik at cellene eksisterer fortsatt. For å prøve å overleve vil de fylle seg med vann. Dette gjør at du fortsatt veier det samma mens fettcellene prøver å overleve. Når de ikke får nok næring - siden de ikke kan overleve på det vannet - så vil de tømme seg for vann og vekten vil deretter hoppe ned ganske mye plutselig. 

 

Som sagt så vet jeg ikke om dette er 100% korrekt, men det var sånn jeg opplevde kroppen min under vektnedgangen. Kunne stå stille ganske lenge også på en uke gikk jeg ned 2 kg. 

Legger ved et bilde som viser konseptet :)

 

Skjermbilde 2020-09-18 071016.png

Endret av Lillra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lillra skrev:

Det er så utrolig kjedelig når vekten står helt stille, men jeg kan love deg at når du kommer i mål så kommer du ikke til å huske de periodene der vekten sto stille. og som du sier så er det 5 år siden du veide det samma, tenk at du nå endelig har klart å komme under 130 og til den vekten du var når du ble gravid. 
Når vekten min var helt stille så husker jeg at jeg leste et sted om noe som het vann effekten - dette er noe som jeg ikke vet er vitenskapelig korrekt så ikke ta meg helt på ordet nå - men når jeg leste dette så ga det veldig mye mening for meg + det ga meg motivasjon så jeg valgte å tro på det uansett om det er vitenskapelig eller ikke. Vann effekten er slik at når fett forsvinner så tar det lenger tid for fettcellene å dø slik at cellene eksisterer fortsatt. For å prøve å overleve vil de fylle seg med vann. Dette gjør at du fortsatt veier det samma mens fettcellene prøver å overleve. Når de ikke får nok næring - siden de ikke kan overleve på det vannet - så vil de tømme seg for vann og vekten vil deretter hoppe ned ganske mye plutselig. 

 

Som sagt så vet jeg ikke om dette er 100% korrekt, men det var sånn jeg opplevde kroppen min under vektnedgangen. Kunne stå stille ganske lenge også på en uke gikk jeg ned 2 kg. 

Legger ved et bilde som viser konseptet :)

 

Skjermbilde 2020-09-18 071016.png

Dette synes jeg var interessant, og for en ufaglært høres det jo  Vet du om alle fett-cellene mister litt og litt samtidig, eller er det slik at kroppen tømmer noen celler først (som da dør) før de begynner å tømme nye celler? Hvis alle tømmes litt samtidig, vil vi jo ha veldig mange fettceller liggende som bare venter på å bli fylt opp, mener jeg. Ekstra tøft sammenlignet med slanke med færre fettceller som da må lage nye fettceller først.

Tar forbehold om at jeg har misforstått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Grønt blad said:

Dette synes jeg var interessant, og for en ufaglært høres det jo  Vet du om alle fett-cellene mister litt og litt samtidig, eller er det slik at kroppen tømmer noen celler først (som da dør) før de begynner å tømme nye celler? Hvis alle tømmes litt samtidig, vil vi jo ha veldig mange fettceller liggende som bare venter på å bli fylt opp, mener jeg. Ekstra tøft sammenlignet med slanke med færre fettceller som da må lage nye fettceller først.

Tar forbehold om at jeg har misforstått...

Hei! Ja jeg er enig at dette er veldig interessant! Selv er jeg også ufaglært så har dessverre ikke så mye informasjon om dette utenom fra det bildet haha. 
Jeg vet dessverre ikke åssen det fungerer, men jeg vil jo tro at det er slik at den tømmer noen celler først? men ja veldig usikker.
Hadde vært spennende og gøy å fått mer informasjon om det og se om dette faktisk stemmer! Tenker at jeg setter meg ned en dag når jeg har tid og ser på om det er tull eller fakta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg så vektregistreringen din, tenkte jeg at du hadde en fin trend som viste nedover, jeg ♥ 

Jeg bruker en vektregistreringsapp som heter Libra, den gir meg en "trendvekt" som er uavhengig av dagvekten og et estimat for når jeg kan forvente meg å nå delmål basert på faktisk vektnedgang. Kanskje det kunne vært en motivator? For meg hjelper det iallfall å se at trenden over tid er nedadgående, selv om enkeltdager og uker ikke er det :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Wolfmoon said:

Da jeg så vektregistreringen din, tenkte jeg at du hadde en fin trend som viste nedover, jeg ♥ 

Jeg bruker en vektregistreringsapp som heter Libra, den gir meg en "trendvekt" som er uavhengig av dagvekten og et estimat for når jeg kan forvente meg å nå delmål basert på faktisk vektnedgang. Kanskje det kunne vært en motivator? For meg hjelper det iallfall å se at trenden over tid er nedadgående, selv om enkeltdager og uker ikke er det :laugh:

Ville bare tilføye at tilsvarende app for iPhone er Happy Scale. Får også trendvekt og en fin graf som viser om det er reell nedgang eller oppgang 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

45 minutter siden, RoNo said:

Hurra! 🎉💐 Det var kjekt å høre. Bra jobba.

 

37 minutter siden, Lillra said:

Gratulerer så mye!! Bra jobba 😄 

Takk 😄 Føles magisk etter mye stagnering. Plutselig nå har jeg sett to nye tall på ei uke. Mentalt føles det også ut som en veldig stor forskjell på å vake rett under 130 og å nå se 126-tallet og dermed snart starte på nedre halvdel av 120-tallet 😄 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra jobba, Tirius! Jeg er så glad for at du endelig får se resultater også på vekta! Gjorde du noen endringer slik at det løsna, eller skjedde det helt av seg selv?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Grønt blad said:

Kjempebra jobba, Tirius! Jeg er så glad for at du endelig får se resultater også på vekta! Gjorde du noen endringer slik at det løsna, eller skjedde det helt av seg selv?

Takk! 😄 Nei, vet du, veldig lite - men jeg ble syk et par dager og da spiste jeg nok mindre. Jeg tenker kanskje heller at kroppen har brygget en stund, jeg har jobba sjukt mye og hatt en litt klassisk "ikke hatt tid til å bli syk"-periode, så kanskje kroppen bare har tviholdt på alt? Det er litt typisk meg å bli syk med en gang ting roer seg litt og det er sikkert ikke veldig positivt for vekten i de periodene heller. Så kanskje det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...