Gå til innhold

Vekta skal halveres!


Tirius

Anbefalte innlegg

Hei der hardtjobbende medmenneske. :goodbye: Har ikke lest absolutt alt, men forstår plottet i denne historien. 
N
ytt forslag til en ting å unne seg er å gå til en god fotpleier. En som har utdannelse og vet hvor skoene trykker
og hvordan stell og massasje skal utføres for maks uttelling for deg. Dine føtter har gjort og kommer til å gjøre
en kjempejobb og fortjener en 100% spaopplevelse som takk for innsatsen. Gjerne regelmessig om det lar seg gjøre. 

"Man kan ikke glede seg ordentlig over fremgang hvis man ikke også vet hva skikkelig motgang er".
                                                                  Noe å ta med seg? :tommelopp: 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 8.7.2020 den 9.51, Tirius skrev:

Det som egentlig burde vært hovedinnlegg og hovedtanken bak prosjektet og det nye livet ligger to innlegg ned ;)

137kg er utgangspunktet, 133,1 nå så akkurat startet. Jeg er så lei av dette og savner det aktive livet mitt - så en treningsdagbok virker på sin plass. 

Mitt eneste mål er å lage meg vaner jeg vet jeg kan holde meg til. Jeg legger meg på ca 1800 kcal om dagen, som er det jeg trenger som normalvektig, så får vi se om jeg etterhvert må ligge litt under så det ikke går veldig sakte etterhvert. 

Jeg har erkjent for meg selv at jeg ikke er en type som kan veie alle matvarer hver dag, jeg orker ikke lifesum og jeg har ikke tålmodighet til å starte med å vurdere hvor mye protein jeg skal få i meg eller hvor mye vann jeg må drikke. Jeg håper interessen for det tar seg opp etterhvert, men akkurat nå vil jeg bare ikke tygge over for mye på en gang. Jeg har også erkjent for meg selv at jeg trives godt med brød/knekkerbrødmat og klarer ikke henge med om jeg skal lære meg alle mulige rare matvarer fordi de er ekstra mettende. Jeg er i utgangspunktet ikke veldig sulten (forandrer seg nok og da må jeg jo vurdere), for meg er den store oppgaven å droppe dritt og få i meg vanlig mat. 

Så jeg skal prøve å gjøre noe jeg kan leve med resten av livet. 1800 kalorier med vanlige måltider og helt vanlige middager som hele familien kan spise. Hvis ikke kommer jeg til å gi opp på et tidspunkt uansett - been there, done that. 

Min store motivasjon er at jeg savner joggeturer. Før var jeg veldig sprek, før livet buttet imot noen år og alt bare ble tull - og kgene raste på. Så en dag skal jeg orke å jogge både en mil og to. Dessuten skal jeg kunne være med på alt barna mine vil ha meg med på men som jeg ikke våger nå fordi jeg er for tjukk. Klatrepark, berg og dalbaner, flotte fjellturer. Også har jeg aldri i mitt voksne liv kunne handle i en vanlig butikk - når jeg først fikk god råd i livet veide jeg allerede for mye. Så jeg gleder meg rett og slett til å gå forbi butikkvinduene og se på de fine klærne og si "åh, jeg må bare inn og prøve den kjolen!". 

Det jeg har hatt en tendens til -alltid- er at jeg går all in og kræsjer fullstendig etter en stund. Derfor skal det gjøres på en helt annen måte nå. Og jeg skal være bevisst på at jeg har en tendens til å plutselig glippe uten å skjønne når det skjer en gang. Ikke denne gangen. 

Apple watch kjøpt inn, overraskende motiverende å lukke de sirklene og følge med på puls.. Vekt kjøpt inn, som logger fettprosent, vann, vekt, etc direkte i app. 

Nu, jävlar!

Jogging går dårlig, for mye vekt på knærne. Da er det bedre å sykle, svømme og gå. Turorientering anbefales. Kom deg i bevegelse, en halv time hver dag, og øk til 1 time, kanskje 1,5 når du begynner å komme litt i form (om tre,fireuker?) Før treningsdagbok og lag søyleskjema sånn at du ser hvor mye du trener hver uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.8.2020 den 23.07, Tirius skrev:

 

mine 128 kg.

Gratulerer med 9 kg ned. Godt jobba! Fortsett i samme stil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tirius skrev:

Tusen takk! Kjedelig når de strammer så det ikke blir fint, men ofte er det kanskje ikke så mye som skal til før de sitter fint? Stå på du også! Og du har rett, det er flere positive endringer - glemte nevne det. Litt artig: 

Jeg sliter med å få Apple Watchen til å registrere treningsminutter. Det har tatt meg litt tid å innse hvorfor, den fungerte jo fint i begynnelsen. Men når jeg ser på puls/kondisstatistikken ser jeg (og kjenner) at det er fordi jeg rett og slett er i bedre form/det er lettere å gå pga lavere vekt. Så tempoet jeg har pleid å ha er ikke nok til at jeg blir ordentlig anpusten lenger. Rart at jeg ikke har vært mer bevisst på det, men heller irritert meg over klokkas synkende evne til å gi meg treningsminutter... 😛 Enda en ting jeg tenkte "om 40kg, da merker jeg nok forskjell" tenker jeg. 

Så deilig følelse å plutselig oppdage at man har blitt i bedre form! Og at klærne sitter bedre! Den gule toppen var veldig fin og sitter så flott på deg. Som du sier, tenk på hvordan det er om 40 kg, eller om 10 kg 😊👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Hoppetaujenta said:

Hei der hardtjobbende medmenneske. :goodbye: Har ikke lest absolutt alt, men forstår plottet i denne historien. 
N
ytt forslag til en ting å unne seg er å gå til en god fotpleier. En som har utdannelse og vet hvor skoene trykker
og hvordan stell og massasje skal utføres for maks uttelling for deg. Dine føtter har gjort og kommer til å gjøre
en kjempejobb og fortjener en 100% spaopplevelse som takk for innsatsen. Gjerne regelmessig om det lar seg gjøre. 

"Man kan ikke glede seg ordentlig over fremgang hvis man ikke også vet hva skikkelig motgang er".
                                                                  Noe å ta med seg? :tommelopp: 

Så koselig at du tar turen inn i tråden! Tusen takk for tips, det har jeg aldri vært på men nå har jeg funnet nærområdets to tilbydere og skal sjekke det ut, høres jo absolutt ut som noe for meg. JEg har veldig vondt på et punkt bak føttene, så kanskje det er noe som kan hjelpe litt. 

Ordtaket har jeg ikke hørt før, men det gikk rett i hjertet! Kanskje er det også det som var litt greia sammen med stress. Det har gått så bra og føltes så enkelt, det virker jo kanskje logisk at man slapper mer av og plutselig ikke finner like mye glede i det (litt komisk at denne følelsen av motivasjon skifter fra dag til dag..)!

3 hours ago, I Grosny said:

Jogging går dårlig, for mye vekt på knærne. Da er det bedre å sykle, svømme og gå. Turorientering anbefales. Kom deg i bevegelse, en halv time hver dag, og øk til 1 time, kanskje 1,5 når du begynner å komme litt i form (om tre,fireuker?) Før treningsdagbok og lag søyleskjema sånn at du ser hvor mye du trener hver uke. 

 

3 hours ago, I Grosny said:

Gratulerer med 9 kg ned. Godt jobba! Fortsett i samme stil. 

Takk! Jeg har hunder, så jeg prøver gjøre en aktivitet som jeg kan ha med de på, derfor blir det endel vanlige turer med podcast eller venninner på øret, da går turene ganske raskt. Samtidig kjenner jeg at å trene gir hungersnød og en intens "nå har du fortjent noe godt"-følelsen, så jeg er nok litt redd for å overdrive det siden det tydelig er en felle. Mange feller i hverdagen.. Jeg skal fortsette!

2 hours ago, Grønt blad said:

Så deilig følelse å plutselig oppdage at man har blitt i bedre form! Og at klærne sitter bedre! Den gule toppen var veldig fin og sitter så flott på deg. Som du sier, tenk på hvordan det er om 40 kg, eller om 10 kg 😊👍

Ja, det er en veldig rar og veldig fin følelse! Tusen takk :)  Ja, tenk om 40 kg....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tirius skrev:

Så koselig at du tar turen inn i tråden! Tusen takk for tips, det har jeg aldri vært på men nå har jeg funnet nærområdets to tilbydere og skal sjekke det ut, høres jo absolutt ut som noe for meg. JEg har veldig vondt på et punkt bak føttene, så kanskje det er noe som kan hjelpe litt. 

Ordtaket har jeg ikke hørt før, men det gikk rett i hjertet! Kanskje er det også det som var litt greia sammen med stress. Det har gått så bra og føltes så enkelt, det virker jo kanskje logisk at man slapper mer av og plutselig ikke finner like mye glede i det (litt komisk at denne følelsen av motivasjon skifter fra dag til dag..)!

 

Takk! Jeg har hunder, så jeg prøver gjøre en aktivitet som jeg kan ha med de på, derfor blir det endel vanlige turer med podcast eller venninner på øret, da går turene ganske raskt. Samtidig kjenner jeg at å trene gir hungersnød og en intens "nå har du fortjent noe godt"-følelsen, så jeg er nok litt redd for å overdrive det siden det tydelig er en felle. Mange feller i hverdagen.. Jeg skal fortsette!

Ja, det er en veldig rar og veldig fin følelse! Tusen takk :)  Ja, tenk om 40 kg....

Om vondt i foten. Vær forsiktig så du ikke overbelaster, og kjøp deg to par ekstra joggesko med veldig god demping. Bytt på slik at du ikke bruker de samme skoene hver dag. Svømming er det tryggeste med tanke på belastning.

Jeg tror du kan unne deg noe etter en god tur, men la det være passe sunt, og ikke for mye. Jeg tror at rett etter trening er et smart tidspunkt å spise fordi da vil musklene dine ha tilskudd. Kutt heller spising sent og unngå spising de siste tre (gjerne 4) timene før du legger deg.

Jeg har gått ned 5 kg siden 1. mai uten skikkelig slanking. Har bare vært litt fornuftig og beskjeden med maten, og syklet over 1000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med @I Grosny. Om du har mulighet til å svømme er det den mest skånsomme måten å trene på. I tillegg er det fantastisk fullkropps trening som særlig er bra for ryggen. Vil også legge til at det er stor forskjell på underlaget når man går, ulendt terreng er absolutt å foretrekke. Sykling er også fint for å avlaste bena. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, I Grosny said:

Om vondt i foten. Vær forsiktig så du ikke overbelaster, og kjøp deg to par ekstra joggesko med veldig god demping. Bytt på slik at du ikke bruker de samme skoene hver dag. Svømming er det tryggeste med tanke på belastning.

Jeg tror du kan unne deg noe etter en god tur, men la det være passe sunt, og ikke for mye. Jeg tror at rett etter trening er et smart tidspunkt å spise fordi da vil musklene dine ha tilskudd. Kutt heller spising sent og unngå spising de siste tre (gjerne 4) timene før du legger deg.

Jeg har gått ned 5 kg siden 1. mai uten skikkelig slanking. Har bare vært litt fornuftig og beskjeden med maten, og syklet over 1000 km.

 

1 hour ago, RoNo said:

Jeg er enig med @I Grosny. Om du har mulighet til å svømme er det den mest skånsomme måten å trene på. I tillegg er det fantastisk fullkropps trening som særlig er bra for ryggen. Vil også legge til at det er stor forskjell på underlaget når man går, ulendt terreng er absolutt å foretrekke. Sykling er også fint for å avlaste bena. 

Takk for råd, begge to og gratulerer ned bra nedgang @I Grosny :) akkurat nå er det jo en konstant overbelastning 😆 Det er ikke aktuelt med noe annet enn å gå tur for å trene, det er det ikke tid til. Men jeg blir flinkere og flinkere til å gå i ulendt terreng når jeg skal ut og gå (som ikke skjer veldig mye akkurat nå...). 
 

Ang det med å unne seg ekstra mat etter trening så synes jeg det er en litt småskummel greie av to årsaker: 

1. Jeg har en veldig overbevisende stemme i hodet som stadig vil unne meg noe. Per dags dato klarer jeg ikke begrense «nå kan du unne deg noe».. da er det bedre å droppe det. 
2. Det er vel så godt som umulig å beregne hva treningen gir i kalorier? 45 min er nok når jeg er ute nå, stort sett. Og tempoet er jo ikke akkurat svimlende høyt.. 

 

Hmmm :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tirius skrev:

 

Takk for råd, begge to og gratulerer ned bra nedgang @I Grosny :) akkurat nå er det jo en konstant overbelastning 😆 Det er ikke aktuelt med noe annet enn å gå tur for å trene, det er det ikke tid til. Men jeg blir flinkere og flinkere til å gå i ulendt terreng når jeg skal ut og gå (som ikke skjer veldig mye akkurat nå...). 
 

Ang det med å unne seg ekstra mat etter trening så synes jeg det er en litt småskummel greie av to årsaker: 

1. Jeg har en veldig overbevisende stemme i hodet som stadig vil unne meg noe. Per dags dato klarer jeg ikke begrense «nå kan du unne deg noe».. da er det bedre å droppe det. 
2. Det er vel så godt som umulig å beregne hva treningen gir i kalorier? 45 min er nok når jeg er ute nå, stort sett. Og tempoet er jo ikke akkurat svimlende høyt.. 

 

Hmmm :)

Du trener mer enn meg faktisk. Så jeg synes du skal være stolt. Min trening for tiden består i fysioterapi og husarbeid, litt shopping og tur med hund. Den har heldigvis mange som går tur med den også får den springe løst i hundepark, så jeg bedriver ikke dyremishandling. Man trenger ikke å tenke så mye for å gå ned i vekt egentlig, men det er supert for helsen (fysisk og psykisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, RoNo said:

Du trener mer enn meg faktisk. Så jeg synes du skal være stolt. Min trening for tiden består i fysioterapi og husarbeid, litt shopping og tur med hund. Den har heldigvis mange som går tur med den også får den springe løst i hundepark, så jeg bedriver ikke dyremishandling. Man trenger ikke å tenke så mye for å gå ned i vekt egentlig, men det er supert for helsen (fysisk og psykisk).

Takk :) Antar du mener trening, for er det noe jeg gjør mye av er det tenking 😂 Jeg går ikke de 45 min hver dag, men prøver 2-3. Har en mann som også vil ut og noen må være hjemme med barna. Jeg har faktisk kjøpt ringfit adventure, det er dødsgøy! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du etter hvert skal jogge dersom det er noe du ønsker. Ja, det er selvsagt belastende, men det er mye som spiller inn: underlag, demping i sko, sterk støttemuskulatur, teknikk, terreng (oppoverbakker er mindre belastende enn bortover og nedover), sakte økning i belastningen, gode gener(?) m.m. Selv om det ikke er aktuelt akkurat nå, så kan det fungere motiverende.

Sjekk ut Strava. Der får man også beskjed om hvor mange kalorier som er forbrent, man får vite gjennomsnittsfart for hver kilometer, hvor mange km du har registrert den siste uka/måneden m.m. Den gir deg medaljer for nye rekorder du setter (raskeste 5 km, din lengste tur på Strava m.m.). Du kan jo alltids prøve en måned gratis før du bestemmer deg om dette er noe du vil betale for. Jeg motiveres egentlig ikke av slikt, men må innrømme at det er veldig gøy å sammenligne med noen uker tilbake og se at det går både raskere og lengre nå.

Du er uansett kjempeflink som er aktiv flere ganger i uka. Det er kjempebra for kroppen din! Og bra for kaloriegnskapet ... men jeg tenker faktisk at det er enda viktigere at det er bra for lunger, muskler, blodpumpa, ja egentlig hele systemet. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/4/2020 at 1:07 PM, Grønt blad said:

Jeg synes du etter hvert skal jogge dersom det er noe du ønsker. Ja, det er selvsagt belastende, men det er mye som spiller inn: underlag, demping i sko, sterk støttemuskulatur, teknikk, terreng (oppoverbakker er mindre belastende enn bortover og nedover), sakte økning i belastningen, gode gener(?) m.m. Selv om det ikke er aktuelt akkurat nå, så kan det fungere motiverende.

Sjekk ut Strava. Der får man også beskjed om hvor mange kalorier som er forbrent, man får vite gjennomsnittsfart for hver kilometer, hvor mange km du har registrert den siste uka/måneden m.m. Den gir deg medaljer for nye rekorder du setter (raskeste 5 km, din lengste tur på Strava m.m.). Du kan jo alltids prøve en måned gratis før du bestemmer deg om dette er noe du vil betale for. Jeg motiveres egentlig ikke av slikt, men må innrømme at det er veldig gøy å sammenligne med noen uker tilbake og se at det går både raskere og lengre nå.

Du er uansett kjempeflink som er aktiv flere ganger i uka. Det er kjempebra for kroppen din! Og bra for kaloriegnskapet ... men jeg tenker faktisk at det er enda viktigere at det er bra for lunger, muskler, blodpumpa, ja egentlig hele systemet. 😊

Hyggelig å høre fra deg! Jeg tror nok at jeg må fortsette i samme retning som jeg har gjort tidligere - stole på meg selv. Å jogge 100m her og der gir meg enormt mye energi og selvtillit. Så får det være så belastende det bare er, det er belastende å gå rundt på 130kg også, liksom. 

Jeg har Apple watch, den gir ganske mye data. Er strava "mer" enn det? 

Tusen takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går skjedde det! Se her: 

- Jeg unngår konsekvent tur med familie og venner, fordi jeg er redd for at selv i deres rolige tempo blir jeg et pesende, svettende monster og alle tenker sitt. 

Et av punktene mine under ting som virkelig preger meg som overvektig. Jeg har vært med på småturer men dødd av skam over å bli så andpusten og ha lyst til å gi opp hele turen fordi mine gamle svigers jogger fra meg (føles det ut som 😛 ). Nå har jeg vært flink til å gå turer og gått ned noen kg og det merkes for å si det mildt. Vi gikk ca 6km, totalt over 2t med småbarn på slep, men det hadde vært nok til å fullstendig slå meg ut før. Nå gikk jeg først opp bakkene og selv om det får opp pulsen får jeg pusten raskt tilbake og kroppen føles mye lettere. Etter 2 timer var jeg sliten, men ikke ødelagt. 

Nå gleder jeg meg bare til flere turer med mann, barn og svigers! For en følelse! Og i dag skal jeg virkelig undertrykke stemmen i hodet som sier "det er ikke noe å være stolt av, vanlige folk klarer mye mer". 
 

Kan også legge til at vekta står fullstendig bom stille, gikk opp ett kg og siden har den i halvannen uke nå ikke flytta seg til tross for veldig solid underskudd den siste uka. Så da prøvde jeg på en genser som viste ca 1000 valker sist. Den satt mye finere! 

5CAECB9E-4B46-4C3E-8AE2-96A3A274BED7.jpeg

Endret av Tirius
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siste fire ukene, kan trygt si siste halvannen  har stått bom. Men andre ting skjer, så snart løsner det nok 💪🏻

5D60D98E-8BC9-4E0F-B5EE-DFDC57134157.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig gøy å høre om resultatene dine, både klærne og ikke minst at du har kost deg på tur med familien. :hjerte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Grønt blad said:

Så utrolig gøy å høre om resultatene dine, både klærne og ikke minst at du har kost deg på tur med familien. :hjerte:

Så utrolig gøy at du følger med 😄 Ja det var virkelig fint! 
 

Vekta står bom stille, går solid i underskudd og har vært mye mer aktiv i det siste enn tidligere. Veldig rar greie. Tidligere har det vært sånn at når jeg etter en intens periode med underskudd + trening har det løsna. Frister jo å roe ned et par dager og teste 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Står fortsatt helt stille, veldig snodig greie. Et lite hopp ned i går, men ellers ingenting. 
 

Jeg stresser ikke og, selv om noen dager er vanskelige, har jeg stort sett slått meg til ro med 1800kcal om dagen livet ut (så kommer jeg til å gå lavere i vektnedgangsfasen, 1700 nå). 
 

Allikevel er det rart. Middels aktiv livsstil, 129kg, 170 høy, 1700 kalorier siden juni. Og det er bare noen uker vekten plutselig hoppet nedover et kg i uka, ellers lite/ingenting. Jeg forstår ikke helt hvorfor. Eneste koblingen jeg klarer se er at begge disse periodene har vært når jeg også tillater meg litt alkohol. Det er ikke mye, et par øl på lørdagskvelden, og det regnes inn i kaloriene. Nå har jeg holdt på såpass lenge at det er litt snodig kanskje. 
 

Så da tar vi de positive tingene: 

- Buksene begynner å bli store. Etterhvert kan jeg nok bytte fra str 50 til 48. 
- Ytterjakka begynner virkelig å bli så stor at den bør byttes snart, det er stor forskjell de siste ukene, vektnedgang eller ei 

- Jeg har hatt ekstra bh-stropplengde, sånn ekstra man fester bak. De trenger jeg egentlig ikke lenger. 
 

🤷🏼‍♀️ En vakker dag skjer det noe med vekten også 💪🏻 
 

 

58BA40B3-15C0-44D1-B570-1366C2622239.png

Endret av Tirius
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig rart ut, Tirius. Er jo lett å mistet motet litt når man ikke ser fremgang på vekta. 🙉 Flott at du fortsetter med den nye livastilen likevel! Kanskje vekta trenger nye batterier eller du trenger ny vekt?

Det er i alle fall bra du merker det på klærne, og for en deilig følelse! Kanskje kroppen din plutselig skjønner at hva som skjer, og at du mister masse vekt på kort tid en dag. Jeg håper det skjer. Du fortjener virkelig å se fremgang også på vekta. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Grønt blad said:

Det høres veldig rart ut, Tirius. Er jo lett å mistet motet litt når man ikke ser fremgang på vekta. 🙉 Flott at du fortsetter med den nye livastilen likevel! Kanskje vekta trenger nye batterier eller du trenger ny vekt?

Det er i alle fall bra du merker det på klærne, og for en deilig følelse! Kanskje kroppen din plutselig skjønner at hva som skjer, og at du mister masse vekt på kort tid en dag. Jeg håper det skjer. Du fortjener virkelig å se fremgang også på vekta. 😊

Hyggelig å høre fra deg! Det er veldig snodig. Når jeg startet dette i juni stod det stort sett bom stille frem til det plutselig begynte å gå ned 2-3 uker i slutten av juli/beg av august hvis jeg ikke husker feil. Så har det stått stille i evigheter (føles det som, men ca 2,5 uker). Men i dag løsna det, ned 1,2kg fra i går til i dag, plutselig laveste tallet noen sinne, 128,3 - hurra! Nå blir det innmari spennende de neste dagene... Nesten litt trist vi skal ha pizza i dag 😛 Men vi lager selv og den jeg spiser har ca 600-700kcal, så det er ikke så ille :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med masse vektnedgang! Spis pizza med god samvittighet. Så lenge du holder det totale dagsinntaket der det skal være, så kan du jo fint spise pizza. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...