Gå til innhold

Vekta skal halveres!


Tirius

Anbefalte innlegg

Morsomt å følge med på fremgangen din. Jeg heier på deg! 😊😊😊

Gratulerer med et formidabelt vekttap så langt. Kjedelig at det har stagnert litt, sånn er det noen ganger. Ikke gi opp 😊

Usikker på om du har skrevet dette et sted men hvor ofte spiser du? Jeg holder på med vektnedgang selv og har funnet ut at det fungerer veldig bra for meg å spise ofte (hver 3.time). Spiser meg aldri helt mett og er aldri sulten. Spiser da selvsagt små porsjoner. Teller ikke kalorier men vil anslå at jeg ligger mellom 1600 og 2000 og har hittill gått ned 1-1,5kg per uke (startvekt 98,5)

Og så bør du nok sove mer som du nevner selv over her 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare gi et råd om å ikke ta sorger på forskudd - ikke tenk på hvor mye/lite kalorier du må spise når du har gått ned mer :) Kanskje løsner det, kanskje må du ha vitamintilskudd, kanskje er det hormonubalanse (f.eks PCOS). Mye kan endre seg til du har gått ned til f.eks 80 kg  :) Absurd som det høres ut, det er faktisk bare hva du gjør akkurat nå, akkurat i dag, som er viktig ❤️ 

Det er et tankesett som kan være vanskelig å endre til, men for meg har det vært gull. De fleste av oss bekymrer oss mye for hva som KAN skje, men så skjer det ikke. Tenk så mye energi du har brukt på å grue deg til noe som aldri ble noe av. Har selv gruet meg til mange eksamener, til jeg innså at det er ikke noe poeng. Innførte "kvalitetsgruing" :ler: hvor jeg ga meg selv 10-20 min i uka til å grue meg til alt jeg gruet meg til, og resten av tida fikk jeg ikke lov. Det var faktisk veldig nyttig og befriende!

Helt ærlig tror jeg du bør øke kalorier litt for å ikke spise opp nødvendige muskler, men det er opp til deg og hva som føles riktig :) Det er du som skal leve med endringene du gjør, og det er din kropp som du kjenner best ❤️ 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært stille en stund, forklarer lenger ned :)
 

On 10/5/2020 at 11:19 PM, Kepaløk said:

Full forståelse for at det er skummelt å ta opp med legen. Min tidligere fantastiske fastlege har dessverre sluttet og har aldri møtt den nye. Jeg valgte derfor å gå privat og til noen som har erfaring med overvekt. Slik at jeg ikke bare er en av få innimellom alle pasienter med hjertesykdom og brukne ankler, om du skjønner. Vet at ikke alle har mulighet til privat lege, men det var det som løste min frykt for å ta det opp med legen.

Der jeg går tilbyr de også digitale timer, og nå i disse koronatider er det sikkert flere som gjør dette. Har lest om fastleger også som tilbyr det.

Det kan være lurt å sjekke vitaminnivåer, hormonnivå osv. En liten blodprøve løser det - trenger ikke nevne det i forbindelse med vekt heller hvis du ikke vil.

Angående søvn: mange sier jo flåsete at den som sover, spiser ikke ;) Nå er det jo ikke å spise for mye som er problemet ditt. Men mener det ligger mer bak det, at forbrenningen faktisk øker ved nok søvn. Google har sikkert svaret på dette fra troverdige kilder :ler:

Uansett; du går jo faktisk ned og gjør en super innsats! Ikke glem det!

Takk for at du deler! Ja, det er jo ikke sånn syk som de får så ,ye... 😛 Jeg er usikker på om digital  time er enda kleinere? Jeg tror jeg jeg i alle fall må sjekke vitaminer, hormoner, etc ja - så må jeg ta mot til meg og si jeg prøver å snu om på livet og vil sjekke om sånt er i orden :)
Ang søvn, ja, jeg leser jo det samme. Men livet mitt blir dass av å sove så masse 😂😂 

Tusen takk!

On 10/5/2020 at 11:51 PM, myMa said:

Morsomt å følge med på fremgangen din. Jeg heier på deg! 😊😊😊

Gratulerer med et formidabelt vekttap så langt. Kjedelig at det har stagnert litt, sånn er det noen ganger. Ikke gi opp 😊

Usikker på om du har skrevet dette et sted men hvor ofte spiser du? Jeg holder på med vektnedgang selv og har funnet ut at det fungerer veldig bra for meg å spise ofte (hver 3.time). Spiser meg aldri helt mett og er aldri sulten. Spiser da selvsagt små porsjoner. Teller ikke kalorier men vil anslå at jeg ligger mellom 1600 og 2000 og har hittill gått ned 1-1,5kg per uke (startvekt 98,5)

Og så bør du nok sove mer som du nevner selv over her 😊

Takk! 😊 Jeg har aldri, aldri tenkt å gi opp. Ikke sjans. Jeg startet med å spise Kl 5, 9, 11, ca 16 og 20. Nå er jeg nede i 11, 16 og 20. Jeg vet ikke helt om det var noen stor forskjell, jeg er ikke sulten uansett. Spiste to brødskiver kl 11 i dag, finnes ikke hint om sult. Vet ikke hva som feiler meg 😛 

Ja, søvn får jeg bare bite i det sure eplet med, mulig det ødelegger men jeg vil ikke sove mer. Takk for at du deler!

On 10/6/2020 at 10:09 AM, Navani said:

Vil bare gi et råd om å ikke ta sorger på forskudd - ikke tenk på hvor mye/lite kalorier du må spise når du har gått ned mer :) Kanskje løsner det, kanskje må du ha vitamintilskudd, kanskje er det hormonubalanse (f.eks PCOS). Mye kan endre seg til du har gått ned til f.eks 80 kg  :) Absurd som det høres ut, det er faktisk bare hva du gjør akkurat nå, akkurat i dag, som er viktig ❤️ 

Det er et tankesett som kan være vanskelig å endre til, men for meg har det vært gull. De fleste av oss bekymrer oss mye for hva som KAN skje, men så skjer det ikke. Tenk så mye energi du har brukt på å grue deg til noe som aldri ble noe av. Har selv gruet meg til mange eksamener, til jeg innså at det er ikke noe poeng. Innførte "kvalitetsgruing" :ler: hvor jeg ga meg selv 10-20 min i uka til å grue meg til alt jeg gruet meg til, og resten av tida fikk jeg ikke lov. Det var faktisk veldig nyttig og befriende!

Helt ærlig tror jeg du bør øke kalorier litt for å ikke spise opp nødvendige muskler, men det er opp til deg og hva som føles riktig :) Det er du som skal leve med endringene du gjør, og det er din kropp som du kjenner best ❤️ 

Tusen takk, trengte den. Det er jo dumt å ta sorgene på forskudd, jeg må gjøre det som funker nå også må jeg jo ta en ny runde om det etterhvert ikke fungerer :)  Kan kanskje ta de første 20-30 kgene før jeg stresser med det 😂 Takk for at du delte, legger inn litt mer nedenfor her om fremover! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rett og slett rekalibrert litt. Siden juni har det vært noe som burde tilsvart 1-1,5kg nedgang i uka, men som har gitt 0,5. Hatt halvannen uke ferie nå og gitt litt f, økt kaloriene. Ikke sinnsykt og heller ikke telt veldig nøye (sikkert dumt, men trengte en tellepause ;) ). Det som er fint er at jeg overhode ikke har stappa i meg som en gal allikevel. Men har nok spist 500-800kcal mer enn jeg har pleid om dagen. Resultat er 1 kg opp på ei uke.

Så for meg ser det da ut som jeg må snu på flisa og gjøre det motsatte, kutte i kaloriene. Det gjør meg egentlig veldig lite siden jeg sjeldent blir sulten uansett. Så nå skal jeg drite i alle kalkulatorer og legge meg ganske mye lavere. Så skal jeg bestille meg en legetime og få sjekket at alt annet er som det skal. Så ser vi hva som skjer. Det blir jo dessverre færre kalorier enn det er lov å snakke om her, men det får så være - vi får kalle det 1500. 

Hodet mitt har også begynt å vurdere keto for en periode. Jeg er litt nysgjerrig på om jeg kan booste det/ta litt mer i perioder for å gjøre det enda litt mer motiverende. Altså som et hjelpemiddel i blant på veien ned. 

Ellers innser jeg hvor pinlig jeg har oppført meg før, selv om ingen har visst om det. De som sier at det ikke er en avhengighet kan ta seg ei bolle. Vært hos foreldrene mine og innser at i årevis har jeg forsøkt å tilby meg å handle på butikken, så. jeg kan kjøpe snop. Så har jeg puttet det i jakker og smuglet det inn under genser og opp på loftet der jeg har rom. Så har jeg etter det brukt jobb som unnskyldning et par ganger hver dag, gått og jobbet for å kunne spise snacks og dritt. Samme på kveldene. Hvor forskrudd er ikke det liksom 😳 Vel, denne gangen ville ikke hodet noe annet nå heller, men jeg tok meg selv i det lenge før butikkturen og sa til meg selv at jeg klarer da å være der også uten å smugspiser snop hele tiden... 

Enda en hendelse i livet de siste månedene som understreker at vaner har en skremmende makt over meg. En veldig, veldig stor, skremmende makt over valgene jeg tar i livet som handler om mat. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bra du ikke gir opp :) Du har vært flink som har ikke har gått tilbake til gamle vaner selv om du har hatt en liten pause. Sikkert smart å ta de testene hos legen da.

Sikkert en god idé å teste litt med mindre kalorier, bare ikke for lavt! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Stormlight said:

så bra du ikke gir opp :) Du har vært flink som har ikke har gått tilbake til gamle vaner selv om du har hatt en liten pause. Sikkert smart å ta de testene hos legen da.

Sikkert en god idé å teste litt med mindre kalorier, bare ikke for lavt! :) 

Hehe, litt komisk.. Konkluderte med at økning ikke hjalp siden vekta viste +1kg i går. Nå viser den -1.3 siden i går, og 0.2 ned fra forrige rekord. Jaja, nå prøver jeg å ligge lavt en stund uansett, så ser vi hva som skjer. 

126,7 i dag!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Tirius said:

Hehe, litt komisk.. Konkluderte med at økning ikke hjalp siden vekta viste +1kg i går. Nå viser den -1.3 siden i går, og 0.2 ned fra forrige rekord. Jaja, nå prøver jeg å ligge lavt en stund uansett, så ser vi hva som skjer. 

126,7 i dag!

Så bra! Husk at vektnedgang går litt i rykk og napp, men det må uansett være underskudd i snitt for at du skal gå ned. Man kan bli litt småtullete av å prøve å analysere disse tallene - havner stadig vekk der jeg også 😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Nuith said:

Så bra! Husk at vektnedgang går litt i rykk og napp, men det må uansett være underskudd i snitt for at du skal gå ned. Man kan bli litt småtullete av å prøve å analysere disse tallene - havner stadig vekk der jeg også 😆

Hehe, ja! Har vel hatt 0.2 i nedgang siste 3 ukene eller noe nå, så var jo på tide. Men det hadde kanskje gått med ned om jeg ikke økte kaloriene den siste uka :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får svar hos legen, enten den ene eller andre veien 😊 Bedre enn å gå og lure i hvert fall.

Sier som de andre, synes du er kjempeflink! 🤗 Selv om kroppen kanskje ikke reagerer akkurat som tenkt, så gjør du jo en skikkelig innsats og tankegangen du har angående kosthold og vaner er mye sunnere enn før! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/13/2020 at 10:48 AM, alvfr said:

Håper du får svar hos legen, enten den ene eller andre veien 😊 Bedre enn å gå og lure i hvert fall.

Sier som de andre, synes du er kjempeflink! 🤗 Selv om kroppen kanskje ikke reagerer akkurat som tenkt, så gjør du jo en skikkelig innsats og tankegangen du har angående kosthold og vaner er mye sunnere enn før! 

Tusen takk! 😄 det går endelig nedover igjen, 1.1kg på 2 uker. Fortsatt ikke voldsomt men det har stampa i fire uker før det så.. 126.2, mon tro om jeg klarer 125-tallet i morgen.. 

 

I dag har jeg: 

- konkludert med at jeg MÅ ha nye bukser, de er så store at de slenger rundt lårene 

- prøvd badedrakten for første gang på noen mnd, den passa ikke. Altfor stor, særlig rundt brystene 

- stilt inn Apple Watch-klokka enda et hakk. To hakk inn siden jeg startet 

- tok et bilde av meg selv fordi jeg skulle snappe eieren til hunden jeg passer med bilde av oss, og for første gang så jeg selv helt tydelig at noe har skjedd med ansiktsfasongen. Følte meg mye finere og sendte det veldig gladelig avgårde - det er sjeldent. 
 

I dag er en god dag å ha gått ned nesten 11kg :)

Endret av Tirius
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra jobba, Tirius! Det er så gøy at du merker endringer på flere måter, spesielt det med bildet av ansiktet. Det er jo det alle ser, og bedre selvfølelse knyttet til det er gull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Stormlight said:

Så bra! Gratulerer med nedgang 😊 Å merke at klær blir store er veldig motiverende! 

 

1 hour ago, Grønt blad said:

Kjempebra jobba, Tirius! Det er så gøy at du merker endringer på flere måter, spesielt det med bildet av ansiktet. Det er jo det alle ser, og bedre selvfølelse knyttet til det er gull!

Takk dere 😄😄 Nytt tall med kjempemargin i dag, 125,4! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.10.2020 den 22.48, Kepaløk skrev:

For en måned siden tok jeg mot til meg og kontaktet en overvektsklinikk. Regnestykket handler om kalorier inn vs kalorier ut, men jeg visste jo veldig godt av egen erfaring at det dessverre ikke alltid er så enkelt. Jeg visste fra tidligere at jeg hadde en del hormonproblemer, blant annet PCOS. Blodprøvene denne gang viste fortsatt hormoner og blodsukker på bærtur. Jeg ble anbefalt lavkarbo. Ikke LCHF, kun lavkarbo (altså ikke høyfett). Og for første gang funker tiltakene jeg gjør. Har riktignok bare en måned erfaring, men sju kilo ned på den tiden er mye mer enn jeg noen gang har opplevd tidligere.

 

 

Du kunne tilfeldigvis ikke tenkt deg å dele hvilken klinikk du valgte ? Føler det er en del varierende på markedet selv om alle ( så klart) hevder god erfaring osv. Fastlegen er dessverre av typen "ser ingen grunn til å teste for annet enn blodsukker og fanatisk tilhenger av FHI". Her i området er det også ingen mulighet til å bytte så jeg vurderer å gå privat.

 

Forøvrig uhyre imponert over deg Tirius. Sliter med flauheten over at andre skal kunne se meg pustende og svettende som en hval i likhet med deg men har ikke klart å komme meg over den bøygen du har gjort enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, minienthe skrev:

Du kunne tilfeldigvis ikke tenkt deg å dele hvilken klinikk du valgte ? Føler det er en del varierende på markedet selv om alle ( så klart) hevder god erfaring osv. Fastlegen er dessverre av typen "ser ingen grunn til å teste for annet enn blodsukker og fanatisk tilhenger av FHI". Her i området er det også ingen mulighet til å bytte så jeg vurderer å gå privat.

Overdreven frykt for gjenkjennelse gjør at jeg ikke har lyst til å skrive det på åpent forum, men jeg sender deg en PM! :tommel:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 10/17/2020 at 2:04 PM, Navani said:

Så gøy når klær begynner å bli for store og du ser tydelig endring! Du er kjempeflink! 😄 

Tusen takk 😄😄

 

Rare tanker i hodet i kveld, så meg selv i speilet på en butikk når jeg gikk forbi og tenkte «nå ser du mye bedre ut. Herlig!». Samtidig leser jeg at alle med Stor vektnedgang ikke klarer å se helt at de har gått ned, føler seg overvektige for alltid, etc. Mens jeg har gått fra 137 til 125 og føler meg fantastisk 😂 Lurer på om det snur..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/27/2020 at 6:34 PM, Yoshi1987 said:

Hvordan går det? ☺

Hei, så hyggelig at du spør! Tja, akkurat nå går det ganske seigt. For det første har jeg vært syk over en periode, så fylte jeg 30 etterpå. Jeg har vært veldig bevisst på at jeg må tåle feks å bli 30 og unne meg kake, god mat og feiring et par dager. Så får jeg ta støyten etterpå og gå ned igjen det jeg går opp. 

Allikevel overrasker det meg at det går så enormt opp. Vekta i dag viste 127,2 - som er halvannet kg opp igjen. 

Forøvrig ble jakka mi ødelagt her om dagen, jeg måtte ha ny, gikk i sportsbutikken. Som vanlig var jeg bekymret for om noen så meg prøve jakker som ikke passet, og litt som forventet - jeg fant ingen som var store nok for meg. Det var et realt slag i trynet og sikkert akkurat det jeg trengte nå. Gikk rett hjem og bestilte time hos lege for å sjekke blodprøver og diskutere det litt med legen. Så nå må jeg bare lande på hva jeg skal si til han og finne mot til det :)

Jeg har også til en viss grad slått meg til ro med at ned er ned. Den elleville ambisjonen om å være normalvektig til sommeren virker veldig langt unna og hvis jeg ikke rekalibrerer hodet kommer jeg til å gå på en smell. Ned er ned, klarer jeg å nærme meg 120 til jul? Da er jeg veldig happy! 

Etter noen veldig travle dager med reise, sykdom og feiring er jeg innmari klar for å brette opp ermene og fortsette jobben 💪

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du skal til legen 😊 Jeg går også opp masse etter dårlige dager, men det er jo mest vann så det forsvinner igjen etter en halv uke. Merker godt at jeg har vann i kroppen når jeg må løsne på klokkereimen 😅

 

Og du er flink som ikke gir opp 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...