Gå til innhold

Vekta skal halveres!

Tirius

Anbefalte innlegg

18 hours ago, alvfr said:

Det er ingenting lineært med vektnedgang 🤭 Gratulerer så mye med fremgang, Tirius! 

Nei tydeligvis ikke 😛 Takk! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 9/25/2020 at 9:42 AM, Stormlight said:

Hvordan går det? :) Synes det er spennende å følge med her og er innom innimellom. Skal ned i vekt selv.

Så hyggelig at du spør og følger med :)  Ikke kjempefart her om dagen i dagboken, hatt en ellevill uke med lange møter på kveldstid hver dag. Det påvirker nok vekten litt. Viser 0.4 siden forrige fredag, men da var jeg også syk i tillegg til at jeg har hanglet endel denne uken. 

Det jeg nok innser er at dette med å være bevisst på uvaner sklir ut/blir mye vanskeligere i travle perioder som dette. Plutselig i går innså jeg at stillheten jeg har hatt rundt mat og spising ikke er der lenger. Hodet mitt har de siste dagene tenkt "Etterpå skal jeg kjøre et sted, da kan jeg kjøpe noe godt på butikken!" og "Jeg skal se på TV. Må ha noe å tygge på". 

Uvaner jeg kvittet meg fint med når jeg startet, men som kommer snikende på meg nå når det er lite mental overskudd. Så det skal jeg bli flinkere til. Jeg har stått fint imot, men den stillheten og "enkeltheten" alt har hatt er ikke-eksisterende i travle perioder, nesten som om hjernen min ser at "nå er hun svak, nå skal jeg få henne til å snu igjen" 😆 

Samboeren min sa i dag "Kanskje du skal unne deg en ny drakt fra laget ditt (jeg har sagt jeg skal ha ny når jeg er under 100kg) hvert år du klarer holde vekten". Men jeg har ikke tenkt å ha som noe mål å holde vekten. Jeg vet ikke hvor klokt det er å tenke sånn, men for meg er det fortsatt fullstendig uaktuelt å tenke på noe annet enn at dette er livet mitt nå. I gode perioder og dårlige perioder. 1800 kcal. Det klarer jeg faktisk. Noen dager kommer til å bli mer, men da kompenserer jeg med mindre andre dager. Jeg har ikke lyst til å besøke tanken om å "holde vekten" enda.. Kommer sikkert.. 😛 

Håper det går bra med deg og vektnedgang, del gjerne om du føler for det!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Lakeni said:

Så flink du har vært, du har klart å holde vekta selv om det har vært travelt 😊

Tusen takk! Føler det er nok en seier å innse og anerkjenne at det ER vanskeligere i travle perioder. Men alle andre må takle travle perioder, da får jeg gjøre det også :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2020 den 15.31, Tirius skrev:

Så hyggelig at du spør og følger med :)  Ikke kjempefart her om dagen i dagboken, hatt en ellevill uke med lange møter på kveldstid hver dag. Det påvirker nok vekten litt. Viser 0.4 siden forrige fredag, men da var jeg også syk i tillegg til at jeg har hanglet endel denne uken. 

Det jeg nok innser er at dette med å være bevisst på uvaner sklir ut/blir mye vanskeligere i travle perioder som dette. Plutselig i går innså jeg at stillheten jeg har hatt rundt mat og spising ikke er der lenger. Hodet mitt har de siste dagene tenkt "Etterpå skal jeg kjøre et sted, da kan jeg kjøpe noe godt på butikken!" og "Jeg skal se på TV. Må ha noe å tygge på". 

Uvaner jeg kvittet meg fint med når jeg startet, men som kommer snikende på meg nå når det er lite mental overskudd. Så det skal jeg bli flinkere til. Jeg har stått fint imot, men den stillheten og "enkeltheten" alt har hatt er ikke-eksisterende i travle perioder, nesten som om hjernen min ser at "nå er hun svak, nå skal jeg få henne til å snu igjen" 😆 

Samboeren min sa i dag "Kanskje du skal unne deg en ny drakt fra laget ditt (jeg har sagt jeg skal ha ny når jeg er under 100kg) hvert år du klarer holde vekten". Men jeg har ikke tenkt å ha som noe mål å holde vekten. Jeg vet ikke hvor klokt det er å tenke sånn, men for meg er det fortsatt fullstendig uaktuelt å tenke på noe annet enn at dette er livet mitt nå. I gode perioder og dårlige perioder. 1800 kcal. Det klarer jeg faktisk. Noen dager kommer til å bli mer, men da kompenserer jeg med mindre andre dager. Jeg har ikke lyst til å besøke tanken om å "holde vekten" enda.. Kommer sikkert.. 😛 

Håper det går bra med deg og vektnedgang, del gjerne om du føler for det!

Godt å høre at du ikke har falt helt av under en travel periode. Kommer til å følge med framover, synes det er interessant å lese andres erfaringer. Startet selv i april og har gått fra 125 til 110. Målet er under 100 til jul. 

For min del er problemet at hvis jeg først har hatt en dårlig dag, eller en dårlig periode, gir jeg helt opp og tenker at det ikke er vits. Denne gangen har jeg klart å ha noen dårlige helger, uten å ha mistet motivasjonen etterpå. Hadde en hel måned som var dårlig i sommer, men begynte bare igjen når ferien var over. Greit å finne ut hva som trigger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 9/28/2020 at 7:15 AM, Stormlight said:

Godt å høre at du ikke har falt helt av under en travel periode. Kommer til å følge med framover, synes det er interessant å lese andres erfaringer. Startet selv i april og har gått fra 125 til 110. Målet er under 100 til jul. 

For min del er problemet at hvis jeg først har hatt en dårlig dag, eller en dårlig periode, gir jeg helt opp og tenker at det ikke er vits. Denne gangen har jeg klart å ha noen dårlige helger, uten å ha mistet motivasjonen etterpå. Hadde en hel måned som var dårlig i sommer, men begynte bare igjen når ferien var over. Greit å finne ut hva som trigger. 

Sorry sent svar! Jeg har erkjent for meg selv at i travle tider må jeg i større grad prioritere meg. Hvis ikke går jeg på en smell. Så i travle perioder blir det lite skjerm, lite møter, lite overtid. Hvile, kvalitetstid med barna og hundene. Det har funket nå de siste dagene, når det har vært så vanskelig. Og det aller vanskeligste tror jeg er det du sier, å klare å stoppe etter én dag. Håper det går bra med deg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka har jeg ligget i solid underskudd og et godt stykke under det jeg får lov til å prate om her. Fordi jeg egentlig fungerer helt fint på det. 

Tirsdag: 127.3

Onsdag: 127.3

Torsdag: 127.3

Fredag: 127.3

🤯

+0.2 siden forrige fredag.

Jeg er nødt til å vurdere å heller øke kaloriene og se om jeg faktisk bremser dette ved å ligge i for mye underskudd, selv om jeg verken går sulten eller sliten. Snittnedgang siste 4 ukene er på rett under 2 kg. Jeg vet kg ned er bra og 0.5 liksom er bra, men det burde fortsatt være mer ned med kaloriunderskuddet jeg går i. Akkurat nå synes jeg dette begynner å bli litt kjipt, særlig når jeg leser om alle andre som har et kg i uka selv om de veier mye mindre enn meg. Det er også veldig ugreit, for jeg unner alle å gå ned i vekt og gleder meg egentlig veldig over det. Om jeg skal klare det samme må jeg jo snart gå i minus i kalorier, så dette skjønner jeg ikke. Jeg har i det siste vært ekstra nøye med alle kaloritellinger. Ingenting slipper forbi meg. Men nei, det står bom. 

15 uker siden jeg tok tak og snittet ganske likt egentlig, ca 8 kg ned. Med dette tempoet jeg jeg normalvektig om 2,5 år... 

Også er jeg litt lei av alle som forteller meg at da skjønner jeg ikke hvordan man teller kalorier. Eller antar jeg ikke forstår at det er kalorier i det vi drikker og i smøret vi bruker til å steke mat. Jeg teller alt. Jeg går, basert på klokke, kalkulatorer, etc i dundrende underskudd på kalorier. Men det skjer altså -så- lite. 

Unnskyld for sutreinnlegg, det er bare frustrerende når man er så innmari klar for å gjøre jobben og har vært det i månedvis, men det fungerer bare ikke. For ordens skyld: Jeg har ingen planer om å gi opp ;)

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg. Det er frustrerende å ikke få ned når man føler man fortjener det. Jeg ser ikke vitsen med at du skal ligge lavere enn du trenger (beregnet kaloribehov - 500 til 800). De sier jo at da begynner kroppen å ta av muskulaturen i tillegg til fett det vil jo vi ikke. Kanskje du skal lese litt artikler for å se om det er noen små forandringer du kan gjøre som kanskje hjelper. Spise mer er en god ide om du ligger for lavt og du ikke får resultat. Men ting som søvn, avspenning, vann osv teller også inn. Også går det jo an å se om du fungerer bedre med lavere karbo og mer grønnsaker osv. Så lenge man ikke gir opp er man fortsatt i prosessen. :) Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du er frustrert! 

Jeg ville prøvd å justere enten opp eller ned. Det er ikke farlig å ligge lavt på kaloriene for en periode, det er forskning som støtter at det faktisk har veldig god effekt for noen. Er man veldig overvektig er ikke det å "spise av musklene" noe å bekymre seg for. 

Men alltids verdt å prøve andre veien først, spise 200 kcal mer. Det utgjør jo ikke mer enn en brødskive med pålegg, ekstra olje/smør her og der, eller et godt glass melk/juice pluss en banan. Stopper vekta fullstendig opp vet du at dagens inntak ikke utgjør så kraftig underskudd. 

Hva klokker og kalkulatorer sier betyr lite, det er (dessverre) kroppen din som bestemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, håper jeg får lov å titte innom boka di :)

Jeg kjenner meg igjen i så mye av det du sier. Jeg vil bare nevne min erfaring, og vet godt at alle kropper er så forskjellige. Bare så du har hørt en erfaring.

Jeg har prøvd å gå ned i vekt en haug av ganger, alltid med f.eks. Grete Roede eller annen form for lavkalori. "Alle" forventer at jeg skal gå ned så fort i vekt fordi jeg er så tung. Det gikk aller tregest da jeg telte og logget kalorier.

For en måned siden tok jeg mot til meg og kontaktet en overvektsklinikk. Regnestykket handler om kalorier inn vs kalorier ut, men jeg visste jo veldig godt av egen erfaring at det dessverre ikke alltid er så enkelt. Jeg visste fra tidligere at jeg hadde en del hormonproblemer, blant annet PCOS. Blodprøvene denne gang viste fortsatt hormoner og blodsukker på bærtur. Jeg ble anbefalt lavkarbo. Ikke LCHF, kun lavkarbo (altså ikke høyfett). Og for første gang funker tiltakene jeg gjør. Har riktignok bare en måned erfaring, men sju kilo ned på den tiden er mye mer enn jeg noen gang har opplevd tidligere.

Jeg ble ubevisst veldig stressa av å logge all mat og produserte mye stresshormoner (var det kortisol?) som også forverret hormonklusset mitt og vanskeliggjorde vektnedgang.

Synes uansett du er kjempeflink, heier på deg og håper du finner noe som fungerer for deg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så frustrerende når man gjør alt riktig og det står stille, jeg kjenner meg igjen, selv om jeg er normalvektig og "bare" skal ned et par kilo til. Så jeg sympatiserer!

Du må bare fortsette å jobbe, du har allerede gått ned over 10 kg, og det kommer til å løsne! :) Jeg tror jeg hadde prøvd å spise litt mer. Jeg måtte selv øke fra 3 til 4 måltider. Prøvde periodisk faste en periode, det gjorde at jeg stod fast og vekta ikke rikket seg. Min kropp vil ha jevnlige måltider rett og slett :) Da begynte vekta å krype nedover igjen. Test f.eks å spise det som reelt er 5-700 kalorier under behovet ditt et par uker, og se hva som skjer.

Du har sikkert allerede gjort det, men søk opp etter aktivitetsnivå, vekt og høyde. Fant en kalkulator her en dag som hadde både jobb (inaktiv, litt aktiv, osv) OG fritid, da ble det jo enda mer nøye. Den kalkulerte ut hva jeg trenger som en ganske stillesittende person for å gå ned x antall kilo på x antall uker :) 

Du er på en lang reise, men du holder på, og det viktigste nå er å ikke gi opp ❤️ Du er kjempeflink!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er veldig rart at vektnedgangen ikke går fortere. Og alle som tror du sniker unna kalorier kan ta seg en bolle!

Jeg ville også prøvd å øke energiinntaket litt, i alle fall to-tre-fire dager. 

Vurder også om å involvere legen din. Når du har full oversikt over energiinntaket og du har ligget i godt underskudd såpass lenge, så burde du jo ha mistet mer. Kan du ha en sykdom eller hormonubalanse som ødelegger? Eller om du kan henvises til noen som kan mer?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra du ikke gir opp, håper det løsner for deg snart :) Har ikke så mye råd.

Lettere sagt en gjort, men du må ikke bare tenke på hvor lang tid det er til du er normalvektig, tenk på hvor mye lettere det vil være å veie feks 100 i stedet for 127. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utrolig mange fine svar. Jeg er på reis, så leser innom og det betyr utrolig mye - tar bare litt tid å svare :) Uten vekt ei uke nå, spent på hvordan det går!

On 10/2/2020 at 10:33 AM, RoNo said:

Føler med deg. Det er frustrerende å ikke få ned når man føler man fortjener det. Jeg ser ikke vitsen med at du skal ligge lavere enn du trenger (beregnet kaloribehov - 500 til 800). De sier jo at da begynner kroppen å ta av muskulaturen i tillegg til fett det vil jo vi ikke. Kanskje du skal lese litt artikler for å se om det er noen små forandringer du kan gjøre som kanskje hjelper. Spise mer er en god ide om du ligger for lavt og du ikke får resultat. Men ting som søvn, avspenning, vann osv teller også inn. Også går det jo an å se om du fungerer bedre med lavere karbo og mer grønnsaker osv. Så lenge man ikke gir opp er man fortsatt i prosessen. :) Lykke til.

Tusen takk :) Ja det kan jo hende kroppen spiser muskulaturen, jeg er ikke kjempeflink til å opprettholde den. Jeg er generelt lite flink til å passe på meg selv, holder på med altfor mye, sover altfor lite. Det kan hende det er mye å hente der. Jeg trapper ned, men det er en litt gradvis prosess - har hatt voldsomt mange verv og ekstrajobb ved siden av barn og vanlig jobb. Så kanskje det hjelper på :)

On 10/2/2020 at 11:50 AM, Albbas said:

Skjønner godt at du er frustrert! 

Jeg ville prøvd å justere enten opp eller ned. Det er ikke farlig å ligge lavt på kaloriene for en periode, det er forskning som støtter at det faktisk har veldig god effekt for noen. Er man veldig overvektig er ikke det å "spise av musklene" noe å bekymre seg for. 

Men alltids verdt å prøve andre veien først, spise 200 kcal mer. Det utgjør jo ikke mer enn en brødskive med pålegg, ekstra olje/smør her og der, eller et godt glass melk/juice pluss en banan. Stopper vekta fullstendig opp vet du at dagens inntak ikke utgjør så kraftig underskudd. 

Hva klokker og kalkulatorer sier betyr lite, det er (dessverre) kroppen din som bestemmer. 

Takk! For meg frister det mest å prøve justere ned. Jeg er generelt omtrent aldri sulten, selv ikke med 1-2 brødskiver formiddag, middag + 1-2 knekkerbrød kveld. For å gå opp tror jeg heller jeg må begynne å spise mer fett, nøtter eller lignende. Evt må jeg oppjustere - takk!

On 10/2/2020 at 10:48 PM, Kepaløk said:

Hei, håper jeg får lov å titte innom boka di :)

Jeg kjenner meg igjen i så mye av det du sier. Jeg vil bare nevne min erfaring, og vet godt at alle kropper er så forskjellige. Bare så du har hørt en erfaring.

Jeg har prøvd å gå ned i vekt en haug av ganger, alltid med f.eks. Grete Roede eller annen form for lavkalori. "Alle" forventer at jeg skal gå ned så fort i vekt fordi jeg er så tung. Det gikk aller tregest da jeg telte og logget kalorier.

For en måned siden tok jeg mot til meg og kontaktet en overvektsklinikk. Regnestykket handler om kalorier inn vs kalorier ut, men jeg visste jo veldig godt av egen erfaring at det dessverre ikke alltid er så enkelt. Jeg visste fra tidligere at jeg hadde en del hormonproblemer, blant annet PCOS. Blodprøvene denne gang viste fortsatt hormoner og blodsukker på bærtur. Jeg ble anbefalt lavkarbo. Ikke LCHF, kun lavkarbo (altså ikke høyfett). Og for første gang funker tiltakene jeg gjør. Har riktignok bare en måned erfaring, men sju kilo ned på den tiden er mye mer enn jeg noen gang har opplevd tidligere.

Jeg ble ubevisst veldig stressa av å logge all mat og produserte mye stresshormoner (var det kortisol?) som også forverret hormonklusset mitt og vanskeliggjorde vektnedgang.

Synes uansett du er kjempeflink, heier på deg og håper du finner noe som fungerer for deg!

Hei, så hyggelig at du kikker innom. Jeg setter veldig stor pris på at du deler dine erfaringer, det tror jeg er den beste lærdommen jeg tar med meg fra forumet her :) Jeg må innrømme at det er en ting jeg hele veien har vært motvillig til å endre og det er nettopp dette. Jeg har synes det har vært veldig lett å forholde meg til antall kcal og utover det ikke bry meg ekstremt mye om hva ellers (altså, ikke at alle kaloriene er sjokolade, men at jeg kan spise brødmat feks som jeg er så glad i). Kanskje jeg kan prøve å justere litt? Er overvektsklinikker sånt man fysisk må reise til? Det sitter så ekstremt langt inne å snakke med noen om vekta enda kjenner jeg 🤯

Takk for gode ord, jeg er imponert over at du har tatt så godt tak selv - heia deg! 

On 10/3/2020 at 2:15 PM, Navani said:

Det er så frustrerende når man gjør alt riktig og det står stille, jeg kjenner meg igjen, selv om jeg er normalvektig og "bare" skal ned et par kilo til. Så jeg sympatiserer!

Du må bare fortsette å jobbe, du har allerede gått ned over 10 kg, og det kommer til å løsne! :) Jeg tror jeg hadde prøvd å spise litt mer. Jeg måtte selv øke fra 3 til 4 måltider. Prøvde periodisk faste en periode, det gjorde at jeg stod fast og vekta ikke rikket seg. Min kropp vil ha jevnlige måltider rett og slett :) Da begynte vekta å krype nedover igjen. Test f.eks å spise det som reelt er 5-700 kalorier under behovet ditt et par uker, og se hva som skjer.

Du har sikkert allerede gjort det, men søk opp etter aktivitetsnivå, vekt og høyde. Fant en kalkulator her en dag som hadde både jobb (inaktiv, litt aktiv, osv) OG fritid, da ble det jo enda mer nøye. Den kalkulerte ut hva jeg trenger som en ganske stillesittende person for å gå ned x antall kilo på x antall uker :) 

Du er på en lang reise, men du holder på, og det viktigste nå er å ikke gi opp ❤️ Du er kjempeflink!

Takk for sympati :) det er mest kjipt. Jeg er ikke veldig bekymret for tiden det vil ta akkurat nå, men tenker veldig mye på at hvis jeg på 127kg må spise 1500 kcal (og under) for å gå ned et halvkg i uka, hva i alle dager kan jeg spise når jeg er 30-40kg mindre og skal ta de siste kgene? Skjønner liksom ikke helt hvordan det skal gå. 

Angående kalkulatorer. Hvis jeg legger inn at jeg har en inaktiv jobb og en helt inaktiv hverdag får jeg et kaloribehov på 2500-3000kcal i de fleste kalkulatorer. Det burde tilsvare minst 1000-1500kcal i underskudd hver eneste uke, som burde tilsvare 1-1,5kg. Mens jeg tar 0.5. Så kanskje har jeg bare veldig lav forbrenning. Ikke har jeg helt inaktiv hverdag heller, langt derifra.. 

Takk for hyggelige ord, setter stor pris på det!

On 10/3/2020 at 4:33 PM, Grønt blad said:

Jeg synes også det er veldig rart at vektnedgangen ikke går fortere. Og alle som tror du sniker unna kalorier kan ta seg en bolle!

Jeg ville også prøvd å øke energiinntaket litt, i alle fall to-tre-fire dager. 

Vurder også om å involvere legen din. Når du har full oversikt over energiinntaket og du har ligget i godt underskudd såpass lenge, så burde du jo ha mistet mer. Kan du ha en sykdom eller hormonubalanse som ødelegger? Eller om du kan henvises til noen som kan mer?

Takk! Ja, jeg synes egentlig også de kan ta seg en bolle nå. Se kommentar rett over, jeg burde jo gå ned mer enn jeg gjør. Det kan hende noe ødelegger, evt stress og sånn som nevnt litt tidligere - men samtidig er det jo rart om det bremser det så mye. Herregud det sitter langt inne å gå til legen. Snakke med andre om det. Ekstremt langt inne, akkurat som det er noen veldig vonde følelser langt der inne som jeg ikke vil slippe ut 😛 Jeg har verdens fineste, hyggeligste lege som garantert tar imot meg med åpne armer, gode råd og evt henvisning. Allikevel... vel, foreløpig har jeg ikke fått meg til å gjøre det. Jeg tenker at jeg må uansett ta noen blodprøver, se om jeg mangler noe vesentlig. Jeg vet jernnivået er veldig lavt, nok på grensen til anemi igjen som tidligere - aner ikke om det påvirker noe. Og med mor og mormor med lavt stoffskifte bør det sjekkes. Samtidig kan det jo være alt er fint, men verdt å sjekke. 

22 hours ago, Stormlight said:

Bra du ikke gir opp, håper det løsner for deg snart :) Har ikke så mye råd.

Lettere sagt en gjort, men du må ikke bare tenke på hvor lang tid det er til du er normalvektig, tenk på hvor mye lettere det vil være å veie feks 100 i stedet for 127. 

Tusen takk :) Nei, som nevnt i kommentar over her så er nok min største bekymring hvordan jeg skal klare det videre når jeg allerede ligger så lavt i kalorier. Det er en enorm forskjell på 127 og 137, gleder meg til veien videre! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du kvier deg for å ta der opp med legen. Jeg vil heller ikke det, men det kan jo være lurt dersom det fortsetter å gå så sakte en måned til.

Om du vet at du har jernmangel, burde du ta jerntilskudd. Jeg tar trankapsler (3 i stedet for 2), multivitamin og i perioder ekstra D-vitamin. For min del merker jeg at jeg har det mye bedre når jeg får i meg tran og D-vitamin. Jeg ligger innenfor normalnivåene, bare litt lavt. For min kropp er det for lavt, og jeg fungerer bedre når jeg får i meg mer  Lurt å ta opp det med legen først, så kan du kanskje se om du orker å ta turen innom vektnedgang. Eller du kan spørre om vitaminmangel påvirker forbrenning?

Om du klarer å stresse mindre og kanskje kutte ned på antall verv, så kan det også påvirke vekta. Mye stress er jo krisemodus for kroppen, så da er der kanskje ikke så rart at den holder på vekta. Men det er stresse mindre er jo lettere sagt enn gjort, spesielt om man har barn.

Du kan jo alltids prøve å bare spise når du er sulten. Føler du deg passe mett etter en skive, så stopper du der. Er du ikke sulten når det er lunsj, så spiser du ikke, og drøyer til når du er sulten (selv om det er en halvtime eller to timer seinere). Det er jo ikke farlig om du ender med å ligge veldig lavt i inntak noen dager (men ikke lenge).

Uff, jeg vet ikke hva du skal gjøre, men vil bare så inderlig at du skal få det til, og at kroppen din skal respondere på kaloriunderskuddet. Du gjør jo åpenbart en kjempeinnsats! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg spørre om du beregner kaloriunderskudd i forhold til det klokka viser du har forbrent eller i forhold til en kalkulator? Mulig du har svart på det før, men jeg fant det ikke 😊 Min erfaring med de pulsklokkene som bare bruker puls rundt handledd er at de er litt unøyaktige og kan dessverre vise du har forbrent mer enn du egentlig har gjort. De som bruker sånn pulsbelte er nok mer nøyaktige, men alt er jo beregnet ut fra formler som tar utgangspunkt i gjennomsnittet for befolkningen og tar dessverre ikke hensyn til høy eller lav forbrenning. Puls og kalorier brukt er ikke 1:1 hvis du skjønner.

Jeg tviler ikke en plass på at du logger absolutt alt du spiser riktig, så tenkte jeg ville foreslå en annen "feilkilde". En metode jeg har sett blitt brukt noen plasser er at du logger alt du spiser og veier deg på samme tidspunkt hver dag. Så etter en viss tidsperiode (si 14 dager), så kan du beregne forbrenningen din ut i fra hvor mye du har gått ned mtp. at 7000 kalorier er ca 1kg. 

Eller er dette (link) den beste kalori-kalkulatoren jeg har kommet over på nett. Litt mer styr enn de vanlige, men føler kanskje de er litt mer nøyaktige også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Grønt blad said:

Skjønner godt at du kvier deg for å ta der opp med legen. Jeg vil heller ikke det, men det kan jo være lurt dersom det fortsetter å gå så sakte en måned til.

Om du vet at du har jernmangel, burde du ta jerntilskudd. Jeg tar trankapsler (3 i stedet for 2), multivitamin og i perioder ekstra D-vitamin. For min del merker jeg at jeg har det mye bedre når jeg får i meg tran og D-vitamin. Jeg ligger innenfor normalnivåene, bare litt lavt. For min kropp er det for lavt, og jeg fungerer bedre når jeg får i meg mer  Lurt å ta opp det med legen først, så kan du kanskje se om du orker å ta turen innom vektnedgang. Eller du kan spørre om vitaminmangel påvirker forbrenning?

Om du klarer å stresse mindre og kanskje kutte ned på antall verv, så kan det også påvirke vekta. Mye stress er jo krisemodus for kroppen, så da er der kanskje ikke så rart at den holder på vekta. Men det er stresse mindre er jo lettere sagt enn gjort, spesielt om man har barn.

Du kan jo alltids prøve å bare spise når du er sulten. Føler du deg passe mett etter en skive, så stopper du der. Er du ikke sulten når det er lunsj, så spiser du ikke, og drøyer til når du er sulten (selv om det er en halvtime eller to timer seinere). Det er jo ikke farlig om du ender med å ligge veldig lavt i inntak noen dager (men ikke lenge).

Uff, jeg vet ikke hva du skal gjøre, men vil bare så inderlig at du skal få det til, og at kroppen din skal respondere på kaloriunderskuddet. Du gjør jo åpenbart en kjempeinnsats! :klem:

Tusen takk for et innmari fint svar! ang jern så har jeg tidligere fått det intravenøst fordi det er så lavt og magen tåler dårlig jerntabletter. Men da må jeg jo bare ta motet til meg og snakke med legen, du har helt rett i at jeg kan ta det opp hvis jeg vil. Han er virkelig en helt rå fastlege, det er tull at voksne meg ikke bare tar mot til meg. 

når det gjelder sult så går det an å prøve. Jeg er «heldig» med at jeg aldri har spist mye, bare helt feil, så sultfølelse finnes jo ikke. Et litt spennende eksperiment kanskje... :) 

32 minutter siden, alvfr said:

Kan jeg spørre om du beregner kaloriunderskudd i forhold til det klokka viser du har forbrent eller i forhold til en kalkulator? Mulig du har svart på det før, men jeg fant det ikke 😊 Min erfaring med de pulsklokkene som bare bruker puls rundt handledd er at de er litt unøyaktige og kan dessverre vise du har forbrent mer enn du egentlig har gjort. De som bruker sånn pulsbelte er nok mer nøyaktige, men alt er jo beregnet ut fra formler som tar utgangspunkt i gjennomsnittet for befolkningen og tar dessverre ikke hensyn til høy eller lav forbrenning. Puls og kalorier brukt er ikke 1:1 hvis du skjønner.

Jeg tviler ikke en plass på at du logger absolutt alt du spiser riktig, så tenkte jeg ville foreslå en annen "feilkilde". En metode jeg har sett blitt brukt noen plasser er at du logger alt du spiser og veier deg på samme tidspunkt hver dag. Så etter en viss tidsperiode (si 14 dager), så kan du beregne forbrenningen din ut i fra hvor mye du har gått ned mtp. at 7000 kalorier er ca 1kg. 

Eller er dette (link) den beste kalori-kalkulatoren jeg har kommet over på nett. Litt mer styr enn de vanlige, men føler kanskje de er litt mer nøyaktige også. 

Takk for fint innlegg! Jeg forholder meg til kalkulatorer, klokka viser ganske likt som de stort sett, men ser noen ting påvirker for mye på kaloritellingen det. 
Jeg prøvde meg på kalkulatoren, takk for tips! La inn, underdrev litt på aktivitet. Da endte jeg opp med resultatet under. Det er lavere enn de andre kalkulatorene har vist og kan kanskje tyde på at jeg har ligget litt for høyt? Startet på 1800. Så er spørsmålet hva jeg må spise om et halvt år for å opprettholde tempoet jeg har lagt opp til i kalkulatoren; 1kg i uka til normalvektig (som faktisk nå er bare litt over et år med 1kg, men to med farta jeg har hatt hittil 😂

25828E8E-DFD2-4B58-89E8-5C54613BF28C.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som kanskje kan påvirke for meg er lite søvn. Det er veldig selvvalgt, jeg sover bedre og fungerer -mye- bedre på dagen med 6 timer enn de anbefalte 7-8. Men mulig det er dårlig deal for vekta? Kan uansett ikke sove så mye mer, da blir jeg helt dau resten av dagen.

Endret av Tirius
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full forståelse for at det er skummelt å ta opp med legen. Min tidligere fantastiske fastlege har dessverre sluttet og har aldri møtt den nye. Jeg valgte derfor å gå privat og til noen som har erfaring med overvekt. Slik at jeg ikke bare er en av få innimellom alle pasienter med hjertesykdom og brukne ankler, om du skjønner. Vet at ikke alle har mulighet til privat lege, men det var det som løste min frykt for å ta det opp med legen.

Der jeg går tilbyr de også digitale timer, og nå i disse koronatider er det sikkert flere som gjør dette. Har lest om fastleger også som tilbyr det.

Det kan være lurt å sjekke vitaminnivåer, hormonnivå osv. En liten blodprøve løser det - trenger ikke nevne det i forbindelse med vekt heller hvis du ikke vil.

Angående søvn: mange sier jo flåsete at den som sover, spiser ikke ;) Nå er det jo ikke å spise for mye som er problemet ditt. Men mener det ligger mer bak det, at forbrenningen faktisk øker ved nok søvn. Google har sikkert svaret på dette fra troverdige kilder :ler:

Uansett; du går jo faktisk ned og gjør en super innsats! Ikke glem det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...