Gå til innhold

Du er en RASIST uansett hva du gjør


Lundii

Anbefalte innlegg

Kan dette være en løsning?

BLM slipper innbilt og ekte undertrykking av hvite, og Ghana får mye kapital. De kan helt sikkert gi dem $100.000 hver i oppstartspenger, som skulle være nok til å leve som konger og dronninger i Ghana....

Problemet blir vel å få svarte til å dra fra et "hvitt" land til et afrikansk land, og det er mulig de blir utsatt for litt "rasisme" der også, for jeg har snakket med afrikanere som kaller dem bortskjemte siden de har vunnet i lotteriet og likevel klager. De har en høyere levestandard enn 99% i Afrika.

Slik ting har blitt nå så tenker jeg at dette er en god mulighet. Omtrent 30% av svarte i USA mener at de ikke blir diskriminert og blir behandlet like bra som hvite, så de ville nok valgt å bli igjen, som også er helt greit. Det burde vel være vinn-vinn?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Klossmajor skrev:

Jeg er ikke uenig i hva du skriver her bortsett fra definisjonen du legger til grunn for hvem som er hvite amerikanere. Amerikanerne har en veldig spesiell demografiske inndeling av befolkningen. Som det kommer fram av kilden din viser tallene fra 2017 at Non-Hispanic White population utgjorde 60,73%, mens white population utgjorde 76,64%. Man er likefullt hvit om man er av kun europeisk opphav og har ankommet USA fra Latin-Amerika som hvis man har kommet direkte fra Europa. Så tallet 60% hvite i USA blir en smule misvisende.

Jeg har ikke ambisjoner om å lage en stor diversjon i tråden om dette, men jeg tenker at før 1960-tallet så var det omtrentlig 85% av gruppen non-hispanic white, og som wiki sier er det nå 60,7%, det var den gruppen jeg refererte til. Jeg forstår hvorfor det kan tolkes som misvisende, det beklager jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, ole olafsen skrev:

Jeg har ikke ambisjoner om å lage en stor diversjon i tråden om dette, men jeg tenker at før 1960-tallet så var det omtrentlig 85% av gruppen non-hispanic white, og som wiki sier er det nå 60,7%, det var den gruppen jeg refererte til. Jeg forstår hvorfor det kan tolkes som misvisende, det beklager jeg.

Akkurat hva som defineres som "white" i USA er vel et definisjonsspørsmål. Av mine kilder ser det ut til at amerikanere defineres som hvit dersom de har opphav fra Europa, Midtøsten eller Nord-Afrika. Det er ikke helt det jeg tenker på som "hvit" uten at jeg egentlig bruker det begrepet selv. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er spesielt er at man nesten aldri hører om at hvite blir utsatt for rasisme.. Det virker som at rasisme bare går en vei for folk på venstresiden. Nyhetsbilde i Norge er veldig ensidig. Mange aviser som Dagbladet osv har stengt kommentarfeltet de siste årene, og nå er det nesten ikke mulig å kommentere på VG heller. De er ikke interessert i at andre,som har andre meninger enn de skal slippe til.  Snakk om demokrati.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, NorthernLight skrev:

Det som er spesielt er at man nesten aldri hører om at hvite blir utsatt for rasisme.. Det virker som at rasisme bare går en vei for folk på venstresiden. Nyhetsbilde i Norge er veldig ensidig. Mange aviser som Dagbladet osv har stengt kommentarfeltet de siste årene, og nå er det nesten ikke mulig å kommentere på VG heller. De er ikke interessert i at andre,som har andre meninger enn de skal slippe til.  Snakk om demokrati.

Det er ikke så spesielt når hele rasisme-begrepet har fått betydningen "når en hvit gjør noe mot en som ikke er hvit" :)

https://www.dagbladet.no/kultur/nei-omvendt-rasisme-er-ikke-en-greie/71668846

Sitat

Poenget mitt er ikke at hvite mennesker ikke kan oppleve fordommer og diskriminerende atferd fra rasifiserte. Men heller at dette ikke kan kalles rasisme fordi det ikke bunner i og opprettholdes av hvithetens strukturelle, historiske og globale maktposisjon.

Det finnes ikke noe annet enn hvit rasisme, og alle hvite er rasister. I følge ny-venstre. Hvordan kan man skrive om noe som ikke eksisterer? Når en farget banker opp hvite så er det ikke rasisme. Sannsynligvis er det bare traumer som har blitt påført av hvit usynlig rasisme som får utløp.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/2016/04/26/195213303/politiet-avdekket-nettsted-hvor-ungdom-deler-voldsvideoer

Sitat

Ungdomsgjengen har vært involvert i flere slagsmål, hvor alle ofrene er etnisk norske.

– Vi må kalle en spade for en spade - de er en gjeng. De opererer sammen hele tiden - som regel på og ved utesteder, men nå også på skolen.

– De har alle utenlandsk bakgrunn, og ofrene er alltid unge etnisk norske menn, har Nilsen tidligere uttalt til Dagbladet.

Dette var ikke rasisme, og ble vel forklart med at de hadde det vanskelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

På 14.6.2020 den 14.29, NorthernLight skrev:

Det som er spesielt er at man nesten aldri hører om at hvite blir utsatt for rasisme.. Det virker som at rasisme bare går en vei for folk på venstresiden. Nyhetsbilde i Norge er veldig ensidig. Mange aviser som Dagbladet osv har stengt kommentarfeltet de siste årene, og nå er det nesten ikke mulig å kommentere på VG heller. De er ikke interessert i at andre,som har andre meninger enn de skal slippe til.  Snakk om demokrati.

Det som skjer nå er en kamp om sannheten; om de bakenforliggende ideene som definerer vår virkelighet. Nordmenn har dessverre ikke kultur for å tenke i slike baner og de humanistiske fakultetene på norske universitet er gjennomsyret av ideer og mentalitet fra 68`er generasjonen. Jeg ser ikke noe håp for oss i et langtidsperspektiv, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
På 13.6.2020 den 22.54, NymeriaRhoynar skrev:

Angående overskriften; det kan godt være at du er en rasist, men jeg er det ikke. Jeg har aldri blitt beskyldt for det heller. Hvis du derimot stadig får høre at du er rasist kan det være at det er noe i det.

Selv har jeg blitt beskyldt for å  ha noe i mot ikkke-vestlige av en pakistansk kompis. Jeg sa noe jeg ikke oppfattet som rasistisk, men som han oppfattet som jeg hadde noe i mot ikke-vestlige innvandrere. Litt av poenget er jo at ulike mennekser kan oppleve ting ulikt. Og om det er slik at den som oppfatter noe som rasisme alltid skal ha fasiten så blir svært mye rasisme.

Siden det var kompisen min som beskyldte meg for rasisme så fikk jeg mulighet til å forklare hva jeg faktisk mente med kommentaren min og at jeg aldri mente noe rasistisk. Men hadde jeg sagt den samme kommentaren på internett så hadde mobben aldri gitt meg noen sjanse til å forklare meg. Jeg hadde blitt slaktet, de hadde prøvd å sørge for at jeg mistet jobben og alle vennene mine. Det er ikke å overdrive, det er jo hva som skjer nå under Black Life Matter. I USA kan man risikere å bli stemplet som rasist og å miste jobben fordi man kritiserer forslag som "defund the police". 

 

 

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/13/2020 at 12:29 PM, Lundii said:

Nå har dråpen rent over mitt beger. I kjølvannet rundt BLM krever man at folk skal lese seg opp om historien rundt svarte mennesker. "Educate yourself! Educate yourself!" Vel, nå har jeg "educata" meg sjæl både her og der og trykka meg inn på lenker som disse superduper antirasistene poster. Og veit dere hva? Uansett hva faen du gjør, så blir noen krenka. 

Du kan ikke kritisere demonstrasjonene som har pågått (corona er ikke god nok grunn), du kan ikke kritisere BLM-bevegelsen eller stille kritiske spørsmål, du kan ikke poste noe om BLM uten at folk klager på at du ikke gjør nok, du kan ikke unngå å poste for da er du en del av problemet, du kan ikke si "all lives matter", du kan ikke stemme Frp, du kan ikke være Plan-fadder og ta bilder sammen med afrikanske barn, du kan ikke spørre folk om opphav, du kan ikke bruke ord som "eksotisk", du kan ikke gi komplimenter for hverken hår eller utseende, du kan heller ikke si at du ikke bryr deg om hudfarge for da undergraver du svart historie, du kan ikke kle deg ut som noen mørke, ikke engang ditt største idol, du kan ikke fortelle noen som helst vitser som handler om svarte (spiller ingen rolle om de er "milde" eller ikke), du kan ikke synge hele sanger som inneholder "N-ordet" for det er det nemlig bare svarte som kan si, du kan ikke flette håret ditt eller kjøre på med en sveis som er mye brukt av svarte mennesker. 

Hvis du gjør noe av dette så er du rasist. Hvis du er kritisk og stiller kritiske spørsmål til noe av dette så er du en rasist. 

Fy faen så provosert jeg blir. Er liksom dette måten å bekjempe rasisme på?! At vi skal undergrave oss sjøl, skrike "rasisme her, rasisme der" forskjellsbehandle og rævsleike til de grader og følge saueflokken?! Mye av dette strider mot mine meninger og mine verdier.

Jeg syns alle er like mye verdt og bør få lov til å både synge og ha håret sitt akkurat som de vil. Men fordi jeg er hvit, så får jeg ikke lov. Det at jeg ser på alle mennesker med samme syn betyr ingenting, nei det betyr faktisk tvert om! For jeg kan faktisk ikke si "All life matter" for da er det såkalt "hverdagsrasisme" og gudene veit hva!! 

 

Så egentlig så kan man bare sette seg i båten og holde kjeft. Nei vent! Det kan du heller ikke fordi "Silence is violence!" 

Nei - du er rasistiske når du som voksen med utdanning nekter å bruke hodet og forsetter å undergrave alle forsøk å rydde ut rasisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er mest skremmende er dette voldsomme sinnet man finner alle steder. Joda, mye kan man si er berettiget, men problemet er når blodtåka blir så tett at man ikke lenger klarer å tenke rasjonelt. Dette vil bare føre til større konflikter, mer vold og uenigheter.

Jeg er bosatt i et av de mest innvandringstette bydelene i Oslo. Jeg har aldri ansett det som noe problem tidligere, men nå begynner jeg å føle på en utrygghet. Det er flere og flere gjenger med sinte unge menn som samles og fyrer hverandre opp, og dette er ikke verken sunt eller konstruktivt. Jeg har en østafrikansk nabo som også er bekymret for temperaturen i debatten om dagen og han tenker som meg at dette bare vil øke forskjellene mellom oss i stedet for å gjøre forskjellene mindre.

Men dette gjelder forsåvidt ikke bare i rasismedebatten - det gjelder i alle situasjoner hvor interesseforskjellene er store. Vindkraft, miljø, homofili, transer - you name it.

Når ble folk så ekstremt sinna?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/13/2020 at 12:29 PM, Lundii said:

Nå har dråpen rent over mitt beger. I kjølvannet rundt BLM krever man at folk skal lese seg opp om historien rundt svarte mennesker. "Educate yourself! Educate yourself!" Vel, nå har jeg "educata" meg sjæl både her og der og trykka meg inn på lenker som disse superduper antirasistene poster. Og veit dere hva? Uansett hva faen du gjør, så blir noen krenka. 

Du kan ikke kritisere demonstrasjonene som har pågått (corona er ikke god nok grunn), du kan ikke kritisere BLM-bevegelsen eller stille kritiske spørsmål, du kan ikke poste noe om BLM uten at folk klager på at du ikke gjør nok, du kan ikke unngå å poste for da er du en del av problemet, du kan ikke si "all lives matter", du kan ikke stemme Frp, du kan ikke være Plan-fadder og ta bilder sammen med afrikanske barn, du kan ikke spørre folk om opphav, du kan ikke bruke ord som "eksotisk", du kan ikke gi komplimenter for hverken hår eller utseende, du kan heller ikke si at du ikke bryr deg om hudfarge for da undergraver du svart historie, du kan ikke kle deg ut som noen mørke, ikke engang ditt største idol, du kan ikke fortelle noen som helst vitser som handler om svarte (spiller ingen rolle om de er "milde" eller ikke), du kan ikke synge hele sanger som inneholder "N-ordet" for det er det nemlig bare svarte som kan si, du kan ikke flette håret ditt eller kjøre på med en sveis som er mye brukt av svarte mennesker. 

Hvis du gjør noe av dette så er du rasist. Hvis du er kritisk og stiller kritiske spørsmål til noe av dette så er du en rasist. 

Fy faen så provosert jeg blir. Er liksom dette måten å bekjempe rasisme på?! At vi skal undergrave oss sjøl, skrike "rasisme her, rasisme der" forskjellsbehandle og rævsleike til de grader og følge saueflokken?! Mye av dette strider mot mine meninger og mine verdier.

Jeg syns alle er like mye verdt og bør få lov til å både synge og ha håret sitt akkurat som de vil. Men fordi jeg er hvit, så får jeg ikke lov. Det at jeg ser på alle mennesker med samme syn betyr ingenting, nei det betyr faktisk tvert om! For jeg kan faktisk ikke si "All life matter" for da er det såkalt "hverdagsrasisme" og gudene veit hva!! 

 

Så egentlig så kan man bare sette seg i båten og holde kjeft. Nei vent! Det kan du heller ikke fordi "Silence is violence!" 

Stakkars deg! :troest:

Men: Har du faktisk satt deg inn i hva det vil si å vokse opp som neger/afro american/mørkhudet i USA? Jeg vet ikke helt om jeg kan forestille meg det, trolig ikke, men jeg har sett såpass mye av sosial arv at jeg tror det er vanskelig. Det er vanskelig å bryte ut av et miljø med vold og rus og fattigdom. Det er vanskelig nok i Norge, og det er enda vanskeligere i USA.

Det hyles nok opp om rasisme i utide iblant, som i ambulansearbeider Schjenken-saken, men rasismen finnes. Og der den finnes, må vi bekjempe den, selv om det er lov å si fra når "rasisme" ikke er greia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2020 den 13.55, Manolo skrev:

Gleder meg til neste gang jeg møter en mørkhudet som har rettet ut håret. Hen skal søren meg få vite forskjellen på "svart" hår og "hvitt" hår, og hvem som har lov til hva!

Det kan du IKKE, for du lever i et postmodernistisk samfunn, og i det samfunnet er relativismen selve grunnpilaren. Hvit kultur kan ikke approprieres, forresten så har ikke hvite kultur at all, sånn btw. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, T-Rex skrev:

Stakkars deg! :troest:

Men: Har du faktisk satt deg inn i hva det vil si å vokse opp som neger/afro american/mørkhudet i USA? Jeg vet ikke helt om jeg kan forestille meg det, trolig ikke, men jeg har sett såpass mye av sosial arv at jeg tror det er vanskelig. Det er vanskelig å bryte ut av et miljø med vold og rus og fattigdom. Det er vanskelig nok i Norge, og det er enda vanskeligere i USA.

Det hyles nok opp om rasisme i utide iblant, som i ambulansearbeider Schjenken-saken, men rasismen finnes. Og der den finnes, må vi bekjempe den, selv om det er lov å si fra når "rasisme" ikke er greia.

Man bekjemper ikke rasisme med rasistisk retorikk og handling. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Det kan du IKKE, for du lever i et postmodernistisk samfunn, og i det samfunnet er relativismen selve grunnpilaren. Hvit kultur kan ikke approprieres, forresten så har ikke hvite kultur at all, sånn btw. 

Dette approprieringstullet var det Social Justice Warriors i USA som startet med for noen år siden. Det virker som det holdt seg der stort sett fram til nå hvor det blir blandet inn i BLM og George Floydsaken. Det er jo så dumt, alle påvirkes av alle når det gjelder kultur og sånn vil det alltid være. Vi hadde ikke hatt noen litteratur, kunst, musikk m.m. hvis ikke det var tilfelle. Merkelig nok blir religion unntatt ser det ut som, enda det er jo virkelig noe som har blitt «appropriert» over hele verden.

Noen ganger går det den veien også, at «svarte» ikke får like «hvit» kultur. I følge de ekstreme SJW så får ikke min svarte venninne fra London lov å være Madonnafan f.eks. Heldigvis hever hun seg over det og synes approprierings-meningene til SJW er hysteriske.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frøkensina skrev:

Dette approprieringstullet var det Social Justice Warriors i USA som startet med for noen år siden. Det virker som det holdt seg der stort sett fram til nå hvor det blir blandet inn i BLM og George Floydsaken. Det er jo så dumt, alle påvirkes av alle når det gjelder kultur og sånn vil det alltid være. Vi hadde ikke hatt noen litteratur, kunst, musikk m.m. hvis ikke det var tilfelle. Merkelig nok blir religion unntatt ser det ut som, enda det er jo virkelig noe som har blitt «appropriert» over hele verden.

Noen ganger går det den veien også, at «svarte» ikke får like «hvit» kultur. I følge de ekstreme SJW så får ikke min svarte venninne fra London lov å være Madonnafan f.eks. Heldigvis hever hun seg over det og synes approprierings-meningene til SJW er hysteriske.

Ja, det er hysterisk, og det er vanvittig at all denne galskapen omfavnes i Norge litt etter litt. Det jeg reagerer mest på er hvordan debatten i 2020 har blitt, og hvordan vi tillegger hverandre dårlige intensjoner og lumske motiver helt uten videre. Vi har blitt så sekterisk opptatt av antirasisme at vi snart ikke ser annet enn hudfargen til mennesker, det er jo stikk i strid mot formålet. Nå sementerer vi dessuten skillene basert på hudfarge ytterligere. Du har den eller den hudfargen, så du kan ikke kle deg sånn eller sånn, si det eller det, gjøre ditt eller datt. 

Og hva? Får ikke din svarte venninne i London lov til å høre på Madonna? 😅 Fy faen, for en verden dette begynner å bli. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Ja, det er hysterisk, og det er vanvittig at all denne galskapen omfavnes i Norge litt etter litt. Det jeg reagerer mest på er hvordan debatten i 2020 har blitt, og hvordan vi tillegger hverandre dårlige intensjoner og lumske motiver helt uten videre. Vi har blitt så sekterisk opptatt av antirasisme at vi snart ikke ser annet enn hudfargen til mennesker, det er jo stikk i strid mot formålet. Nå sementerer vi dessuten skillene basert på hudfarge ytterligere. Du har den eller den hudfargen, så du kan ikke kle deg sånn eller sånn, si det eller det, gjøre ditt eller datt. 

Og hva? Får ikke din svarte venninne i London lov til å høre på Madonna? 😅 Fy faen, for en verden dette begynner å bli. 

Hun kjenner mange i USA :P Men ja det blir helt feil og tar vekk fokus fullstendig. Vi ER ikke USA, la oss la være å adoptere de uopplyste og dårlige holdningene deres uansett om de kommer fra hvite eller svarte amerikanere. Det vil bare føre til mer splittelse i en oss og dem tankegang ja og ingen er tjent med økt polarisering.

Endret av Frøkensina
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Frøkensina skrev:

Hun kjenner mange i USA :P Men ja det blir helt feil og tar vekk fokus fullstendig. Vi ER ikke USA, la oss la være å adoptere de uopplyste og dårlige holdningene deres uansett om de kommer fra hvite eller svarte amerikanere. Det vil bare føre til mer splittelse i en oss og dem tankegang ja og ingen er tjent med økt polarisering.

Det er på tide vi børster støv av M. L. King sin berømte "I have dream" tale, og heller vurderer mennesker på bakgrunn av deres karakter og holdninger fremfor hudfarge. Og jeg kan ikke si meg mer enig med deg, la alle disse amerikanske aburditetene forbli i USA - eller helst skrot dem. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Det er på tide vi børster støv av M. L. King sin berømte "I have dream" tale, og heller vurderer mennesker på bakgrunn av deres karakter og holdninger fremfor hudfarge. Og jeg kan ikke si meg mer enig med deg, la alle disse amerikanske aburditetene forbli i USA - eller helst skrot dem. 

Ja det hadde vært bra, så en dokumentar om han her om dagen og hele talen (mye bra før den berømte delen også).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frøkensina skrev:

Ja det hadde vært bra, så en dokumentar om han her om dagen og hele talen (mye bra før den berømte delen også).

Men hva venter du på, menneske, gi meg  navnet på dokumentaren 😅 Jeg behøver litt positivitet og håp i all min dystopiske elendighet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2020 den 16.44, Frøkensina skrev:

Dette approprieringstullet var det Social Justice Warriors i USA som startet med for noen år siden. Det virker som det holdt seg der stort sett fram til nå hvor det blir blandet inn i BLM og George Floydsaken. Det er jo så dumt, alle påvirkes av alle når det gjelder kultur og sånn vil det alltid være. Vi hadde ikke hatt noen litteratur, kunst, musikk m.m. hvis ikke det var tilfelle. Merkelig nok blir religion unntatt ser det ut som, enda det er jo virkelig noe som har blitt «appropriert» over hele verden.

Noen ganger går det den veien også, at «svarte» ikke får like «hvit» kultur. I følge de ekstreme SJW så får ikke min svarte venninne fra London lov å være Madonnafan f.eks. Heldigvis hever hun seg over det og synes approprierings-meningene til SJW er hysteriske.

Amen! Det der synes jeg er fryktelig skummelt. Folk ser seg blinde på konsekvensen dette vil få kulturmessig. Slikt ekstremt meningspoilti er og fullstendig historieløse kunst- og kuturmessig.

Det fyrer opp om reell rasisme, desverre. Ikke minst tror jeg det svekker demokratiet og ytringsfriheten på lengre sikt.

Endret av Cordelia
Skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...